Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-05-17 22:38

Morello skrev:Apple borde anlita någon som korrekturläser materialet före publicering.


Du tänker på den lilla, retliga, upphöjda, sjuan... tyvärr stämmer den nog, vilket innebär att jag måste skaffa minst en ny dator omgående och uppgradera min iPhone, blä!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav jockewe » 2021-05-17 23:53

Morello skrev:Apple borde anlita någon som korrekturläser materialet före publicering.


Jag gillade speciellt den här sista raden :

Skärmavbild 2021-05-17 kl. 23.51.34.png
Skärmavbild 2021-05-17 kl. 23.51.34.png (96.36 KiB) Visad 2138 gånger
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-05-18 00:00

Intressant, jag har aldrig tidigare lyssnat på Orville, men ikväll råkade jag snubbla över en samling där en av låtarna var med nämnde Peck. Trevlig trudelutt för övrigt (en låt från albumet Pony). Skumt att hans namn dyker upp så där. För övrigt tror jag inte många kan tävla med Apple när det gäller korrekt språk och stavning. Faktiskt.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav MacBruce » 2021-05-18 05:35

TidBITS hade en snutt om "Apple Music lossless" i gårdagens nyhetsbrev:

https://tidbits.com/2021/05/17/apple-takes-apple-music-sound-quality-to-the-next-level/
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Kraniet » 2021-05-19 09:24

Men det är lite otydligt vilken hårdvara man behöver för att få ut det förlustfria ljudet.
Räcker det med tex en apple tv? Eller behövs nån annan utrustning?
Med tanke på att de ska erbjuda musik i dolbyformattering så borde det väl va inkoppling via hdmi som gäller?
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Tangband » 2021-05-19 11:54

Kraniet skrev:Men det är lite otydligt vilken hårdvara man behöver för att få ut det förlustfria ljudet.
Räcker det med tex en apple tv? Eller behövs nån annan utrustning?
Med tanke på att de ska erbjuda musik i dolbyformattering så borde det väl va inkoppling via hdmi som gäller?


viewtopic.php?f=9&t=72085

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-05-22 13:29

hifikg skrev:Intressant, jag har aldrig tidigare lyssnat på Orville, men ikväll råkade jag snubbla över en samling där en av låtarna var med nämnde Peck. Trevlig trudelutt för övrigt (en låt från albumet Pony). Skumt att hans namn dyker upp så där. För övrigt tror jag inte många kan tävla med Apple när det gäller korrekt språk och stavning. Faktiskt.


Och är dyker Orville upp igen... hmm... kanske måste fördjupa mig i vad det är han lirar
Behändig musikanläggning. En klocka o ett par lurar.
Bilagor
Skärmavbild 2021-05-22 kl. 13.26.28.png
Skärmavbild 2021-05-22 kl. 13.26.28.png (154.08 KiB) Visad 2002 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Kribban » 2021-05-23 21:39

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Men det är lite otydligt vilken hårdvara man behöver för att få ut det förlustfria ljudet.
Räcker det med tex en apple tv? Eller behövs nån annan utrustning?
Med tanke på att de ska erbjuda musik i dolbyformattering så borde det väl va inkoppling via hdmi som gäller?


viewtopic.php?f=9&t=72085

Jag vet inte men jag blir inte klokare av att läsa den tråden. Kommer jag att få möjlighet att lyssna på lossless genom min Apple TV 4K? Hur kommer det bli med AirPlay 2 förstärkare t.ex min Marantz NR1609?

Jag är inte intresserad av att koppla min iPhone via en dac till förstärkaren. Tycker det är svårt att hitta information om hur detta ska gå till. Undrar om det inte kommer någon liten applepryl snart från Apple
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav goat76 » 2021-05-23 21:53

Kribban skrev:
Tangband skrev:
Kraniet skrev:Men det är lite otydligt vilken hårdvara man behöver för att få ut det förlustfria ljudet.
Räcker det med tex en apple tv? Eller behövs nån annan utrustning?
Med tanke på att de ska erbjuda musik i dolbyformattering så borde det väl va inkoppling via hdmi som gäller?


viewtopic.php?f=9&t=72085

Jag vet inte men jag blir inte klokare av att läsa den tråden. Kommer jag att få möjlighet att lyssna på lossless genom min Apple TV 4K? Hur kommer det bli med AirPlay 2 förstärkare t.ex min Marantz NR1609?

Jag är inte intresserad av att koppla min iPhone via en dac till förstärkaren. Tycker det är svårt att hitta information om hur detta ska gå till. Undrar om det inte kommer någon liten applepryl snart från Apple


Dessa lite äldre apparater är väl fullt kapabla hårdvarumässigt att spela högupplösta musikfiler, drar Apple en gräns för att framtvinga köp av nyare modeller? Jag vill tro och hoppas verkligen att ni missförstått informationen de gått ut med.

rigi
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav rigi » 2021-06-08 18:55

Verkar var ok att köra lossless nu

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Tangband » 2021-06-08 18:58

rigi skrev:Verkar var ok att köra lossless nu


Yes :) .

... så vad hör Spotify nu tro ?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-08 21:27

Felpost
Senast redigerad av Baffel 2021-06-08 21:47, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Morello » 2021-06-08 21:32

hifikg skrev:
Morello skrev:Apple borde anlita någon som korrekturläser materialet före publicering.


Du tänker på den lilla, retliga, upphöjda, sjuan... tyvärr stämmer den nog, vilket innebär att jag måste skaffa minst en ny dator omgående och uppgradera min iPhone, blä!



Ja, jämte tiotalet andra knasigheter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-06-08 22:01

Morello skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:Apple borde anlita någon som korrekturläser materialet före publicering.


Du tänker på den lilla, retliga, upphöjda, sjuan... tyvärr stämmer den nog, vilket innebär att jag måste skaffa minst en ny dator omgående och uppgradera min iPhone, blä!



Ja, jämte tiotalet andra knasigheter.


Nämn tre
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Morello » 2021-06-08 22:13

Bland annat versaler där det skall vara gemener. Jag är säker på att du hittar de övriga knasigheterna alldeles själv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-06-08 23:23

Morello skrev:Bland annat versaler där det skall vara gemener. Jag är säker på att du hittar de övriga knasigheterna alldeles själv.


De refererar till menykommandon som är skrivna med versaler. Skulle de skriva dem med gemener skulle gemene man, eller en gemen man, hävda att kommandot inte finns. Om du hänger upp dig på saker som iOS och liknande så är det varumärken/namn som ska skrivas så. Du skrev tio fel, jag bad dig visa tre. Tror inte du kan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav goat76 » 2021-06-08 23:27

hifikg skrev:
Morello skrev:Bland annat versaler där det skall vara gemener. Jag är säker på att du hittar de övriga knasigheterna alldeles själv.


De refererar till menykommandon som är skrivna med versaler. Skulle de skriva dem med gemener skulle gemene man, eller en gemen man, hävda att kommandot inte finns. Om du hänger upp dig på saker som iOS och liknande så är det varumärken/namn som ska skrivas så. Du skrev tio fel, jag bad dig visa tre. Tror inte du kan.


Puh! Finns det nått språkforum vi kan hänvsa den där killen till, intresset för skrift och språk verkar sakna gränser? :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-09 06:46

Äre fotfarande crapp såman måste ha nånn ny applemodell? Shit man isf.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Tangband » 2021-06-09 07:00

Baffel skrev:Äre fotfarande crapp såman måste ha nånn ny applemodell? Shit man isf.


Här är all information du behöver :

https://support.apple.com/sv-se/HT212183

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-09 07:08

Thanks man. :)

Jag kör inte Apple men lite info för de som gör det. Apple Music lossless kräver t.ex för iPhone eller iPad iOS 14,6 och....

Should I install iOS 14.6?
Unfortunately there are reports that iOS 14.6 is causing battery drain and overheating problems.
There are reports of degraded battery life on Reddit, Twitter and on Apple's support forums.

It isn't yet known what is causing the problem, but some users have suggested the problem is related to Podcasts or background activity in the Music app

It's not only iOS 14.6 that seems to be suffering from a battery issue. Earlier in May Apple released iOS 14.5.1, which was intended to fix a bug with App Tracking Transparency as well as a couple of two zero-day flaws, however some users reported battery drain issues since updating to iOS 14.5.1.

Hopefully Apple will come up with a fix for this issue and it will arrive with iOS 14.7, or before.


https://www.macworld.co.uk/news/whats-i ... d-3804016/

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Morello » 2021-06-09 10:16

hifikg skrev:
Morello skrev:Bland annat versaler där det skall vara gemener. Jag är säker på att du hittar de övriga knasigheterna alldeles själv.


De refererar till menykommandon som är skrivna med versaler. Skulle de skriva dem med gemener skulle gemene man, eller en gemen man, hävda att kommandot inte finns. Om du hänger upp dig på saker som iOS och liknande så är det varumärken/namn som ska skrivas så. Du skrev tio fel, jag bad dig visa tre. Tror inte du kan.


- På några ställen kan kanske versalerna accepteras, som tex i menykommandot, men inte på övriga ställen.
- Egennamn och varumärken (i detta fall ordmärken, dvs utan figur) skall skrivas på samma sätt som andra namn - med versal, dvs Iphone, Ipad, Apple, Macintosh, Krell etcetera.

Summerar du blir det i storleksordningen tio skrivfel. Jag fick det till 13 då jag även inkluderat ett enstaka knasigt ordval, men vi kan sluta oss till tolv. :) Summa summarum har vi en text som ingalunda når upp till gymnasial standard.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-09 11:51

Det är säkerligen ett mycket medvetet val från Appels sida att just skriva iPad/iPhone. Varumärkesbyggade går före praxis. Så är det i den stora världen.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Morello » 2021-06-09 14:28

Baffel skrev:Det är säkerligen ett mycket medvetet val från Appels sida att just skriva iPad/iPhone. Varumärkesbyggade går före praxis. Så är det i den stora världen.



Mja, taffligt språk i marknadsföringen solkar ned varumärket. "Om de inte behärskar basala skrivregler - hur skall de då kunna konstruera en dator?"
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav goat76 » 2021-06-09 14:40

Logiken saknar gränser! :lol:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Morello » 2021-06-09 14:44

goat76 skrev:Logiken saknar gränser! :lol:


Det finns nog en och annan som tänker så - även om inte du eller jag gör det.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-09 14:47

Morello skrev:
Baffel skrev:Det är säkerligen ett mycket medvetet val från Appels sida att just skriva iPad/iPhone. Varumärkesbyggade går före praxis. Så är det i den stora världen.



Mja, taffligt språk i marknadsföringen solkar ned varumärket. "Om de inte behärskar basala skrivregler - hur skall de då kunna konstruera en dator?"


Tja, man kan ju undra hur Apple resonerar. Det var väl någon marknadsdirektör som någon gång i tiden fick en snilleblixt, vad denne själv ansåg i alla fall. Sen rullade det bara på. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-06-09 14:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Morello » 2021-06-09 14:48

Nu tror jag iofs att de i många stycken servila Apple-kunderna köper möget ändå. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav pLudio » 2021-06-09 14:57

Det värsta är alla som apar efter Apples stiliserade produktnamn.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav E » 2021-06-09 15:29

Morello skrev:- På några ställen kan kanske versalerna accepteras, som tex i menykommandot, men inte på övriga ställen.
- Egennamn och varumärken (i detta fall ordmärken, dvs utan figur) skall skrivas på samma sätt som andra namn - med versal, dvs Iphone, Ipad, Apple, Macintosh, Krell etcetera.

Summerar du blir det i storleksordningen tio skrivfel. Jag fick det till 13 då jag även inkluderat ett enstaka knasigt ordval, men vi kan sluta oss till tolv. :) Summa summarum har vi en text som ingalunda når upp till gymnasial standard.

Jag hittar minst tre skrivfel i ditt inlägg. Men vi kan sluta oss till åtta. :mrgreen:

Vad beträffar namn som iPhone och piP/pX-2 tycker jag att respektive företag får skriva som de vill. Samtidigt har exempelvis journalister rätt att skriva Ikea i stället för IKEA. Jag skulle förstås uppskatta om Ikea kunde använda sig av bindestreck i saker som "IKEA-katalogen"; det ser oerhört taffligt ut med särskrivningar.

Vad tycker du om cd kontra CD? (Om vi för en stund bortser från det utmärkta ordet kompaktskiva.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-06-09 19:27

Morello skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:Bland annat versaler där det skall vara gemener. Jag är säker på att du hittar de övriga knasigheterna alldeles själv.


De refererar till menykommandon som är skrivna med versaler. Skulle de skriva dem med gemener skulle gemene man, eller en gemen man, hävda att kommandot inte finns. Om du hänger upp dig på saker som iOS och liknande så är det varumärken/namn som ska skrivas så. Du skrev tio fel, jag bad dig visa tre. Tror inte du kan.


- På några ställen kan kanske versalerna accepteras, som tex i menykommandot, men inte på övriga ställen.
- Egennamn och varumärken (i detta fall ordmärken, dvs utan figur) skall skrivas på samma sätt som andra namn - med versal, dvs Iphone, Ipad, Apple, Macintosh, Krell etcetera.

Summerar du blir det i storleksordningen tio skrivfel. Jag fick det till 13 då jag även inkluderat ett enstaka knasigt ordval, men vi kan sluta oss till tolv. :) Summa summarum har vi en text som ingalunda når upp till gymnasial standard.


Då förstår jag hur du tänker. Men säger som Magnus i fem myror... Det är FEL, FEL, FEEEEL!
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster