Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

1. TIDAL och Quobus sänker priserna
7
15%
2. Spotify hifi lanseras utan prishöjning
16
34%
3. Ingenting händer , alla ligger kvar på samma prisnivå som de haft
8
17%
4. Något annat händer - beskriv
2
4%
5. Spotify hifi lanseras med prishöjning
14
30%
 
Antal röster : 47

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav ottovonkopp » 2021-06-09 08:50

Testar Apple Music nu och både CarPlay och AirPlay (Hegel H90) låter trevligt. Testade förra veckan då det inte var lossless men det var inte lika kul.

Kanske dags att stoppa Squeezeboxen i lådan efter typ 15 år och byta till från Spotify familj till Apple music familj?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav Baffel » 2021-06-09 09:27

sammel skrev:Jag tänker fortsätta med Tidal, det börjar bli samma hysteri med musiktjänsterna som
med telefon, tv o bredbandsabonnemang,
Och jag gillar det inte.
Vill du fortsätta med en sämre tjänst Sammel?
So what det kanske jag vill :)


Fast fördelen är ju att musiktjänsterna nu i samband med hi-res music war kämpar om kunderna. De måste ju då olika sätt vässa sig och bli mer attraktiva än konkurrenterna. Även om du inte byter från Tidal så kan det ändå gynna dig indirekt i och med att Tidal säkert kommer vässa till något.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav sammel » 2021-06-09 11:14

Det har du rätt i Baffel.
Så jag väntar tills dom vässat färdigt
Gillar inte att hålla på och byta hela tiden.
Får duga med Tidal så länge :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-09 14:23

Jag har ju Spotify Premium, Tidal Hifi och Qobuz. Eftersom utbudet skiljer sig lite åt blir det en blandning av Tidal och Qobuz sedan en tid tillbaka.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav goat76 » 2021-06-09 14:35

RogerGustavsson skrev:Jag har ju Spotify Premium, Tidal Hifi och Qobuz. Eftersom utbudet skiljer sig lite åt blir det en blandning av Tidal och Qobuz sedan en tid tillbaka.


Varför inte välja en och köpa de album du saknar?

För mig är streamingtjänsterna ett riktigt bra komplement till mitt egna musikbibliotek, jag är inte speciellt orolig för att något specifikt album skulle saknas, då köper jag bara det.

Det mesta finns dock och alla de där andra miljoner låtarna jag uppskattar att jag får tillgång till utan att jag för den delen bryr mig så mycket om att jag behöver ägo dom. Kul att ibland lyssna på någon jazzskiva men det hör inte till något jag saknar i min egna skivsamling.

Min huvudsakliga musiksmak är ofta lite udda små band som inte alltid finns hos streamingtjänsterna, dessa köper jag på Bandcamp. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-09 15:18

De album jag saknar behöver inte nödvändigtvis finnas att köpa någonstans. Jag har köpt en del för länge sedan utgångna album, det krävs letande i en del fall. En del svenska album har heller inte getts ut på CD men finns på en del strömmande tjänster.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav Ogjort » 2021-06-09 15:40

sammel skrev:Jag tänker fortsätta med Tidal, det börjar bli samma hysteri med musiktjänsterna som
med telefon, tv o bredbandsabonnemang,
Och jag gillar det inte.
Vill du fortsätta med en sämre tjänst Sammel?
So what det kanske jag vill :)


Det värsta med Tidal (och förmodligen hela högen streamingtjänster) är att de fullständigt skiter i både support
och "bakåtkompatibilitet". Även för kunder som varit med kontinuerligt sedan Wimp-tiden.
Det är sällan tjänsterna fungerar om du inte har senaste operativsystem installerat.
Och långa ordväxlingar med "support", leder till exakt ingenting.

Desktopklienten dog för mig för flera år sedan, och nu även webbvarianten.
Jag kan alltså inte använda tjänsten alls via min dator. Men är BEROENDE av en strömningstjänst för arbetet.
Så idag måste jag casta via telefonen, för att få det att fungera.
Får eksem varje gång jag tvingas betala för en urusel tjänst.

Det här är iofs legio inom övervägande delen av datorvärldshelvetet.
Och borde lagstiftas bort, likt vitvarureparationskravet från EU.

Som det är idag är det fullt jämförbart med att köpa en ny bil.
Efter ett år så byts bränslet ut på alla mackar, så bilen inte längre går att köra.
Sen byts det om och om igen vartannat år. Och för varje gång måste du köpa en ny bil för att kunna köra.
Skulle någon acceptera något sådant?

Men inom datorvärlden står vi snälla och korkade med mössan i hand.
Tack snälla för att jag får slänga fullt fungerande, men inkompatibel hårdvara för tiotusentals kronor.
(och tredjepartarna gråter hela vägen till banken)

Skulle verkligen behövas någon slags samlad aktion mot detta resursslöserivansinne.

Grrr...

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav goat76 » 2021-06-09 15:45

Ogjort, hur kan det komma sig att den webbaserade varianten inte längre fungerar, kör du något gammalt Windows som inte stödjer de senaste webläsarna?

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav Ogjort » 2021-06-09 16:10

goat76 skrev:Ogjort, hur kan det komma sig att den webbaserade varianten inte längre fungerar, kör du något gammalt Windows som inte stödjer de senaste webläsarna?


Nej jag kör Firefox på Mac, eftersom de här "öppenkodscommunitymanickerna" är de enda som
ägnar sig åt medveten bakåtkompatibilitet. De har användarna i fokus eftersom det är "användare"
som utvecklar programvaran, så att säga.
(Safari och Chrome går nu inte att köra alls)

Men....

Så kommer då Google fram till att deras "upphovsskyddsplugin" Widevine bör sluta fungera för alla "stofiler" därute.
Och därmed går inte heller webbgränssnitt som t.ex. Tidals att använda.

Fast där var problem redan tidigare eftersom det plötsligt blev så att kontinuerliga spår på Tidal, med spårindelning
inte gick att spela utan avbrott vid varje spårbyte. Vilket då support negligerade totalt.

Känner mig ständigt idiotisk som tvingas acceptera att betala för varor och tjänster som INTE fungerar.
Det kan liksom inte finnas utanför datorvärlden. Ingen skulle betala för sådant.
Det är som om vi ser på datorbaserade produkter som något helt annat än vitkål, motorcyklar eller tandläkarbesök.
Vi köper gladeligen avancerad elektronik som vi VET kommer tappa funktionen inom ett halvår till tre år max,
och som inte går att "reparera".

"Va, har du punka på motorhojen. Aaaa vettu de e ba å tjacka en ny. Nya däck som passar tillverkas inte numera.
Å förresten har alla mackar bytt luftaggregaten till nya ventiler, så det går ändå inte att pumpa sånadär gamla"


Häpp!
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav Michael » 2021-06-10 23:03

Får mig att tänka på Handelsbanken som kräver att jag köper en ny dator!

PS. Nu löste jag ju det, tog sin tid... men helt ok är det ju inte. För när jag väl måste använda skiten, så kan det ta en timme! För uppdateringar och så... japp, borde va förbjudet med sådan teknikskit!

//Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster