Ny trevlig högtalare från Marten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-24 23:11

pLudio skrev:Och Revel Performa F208 för ca 65000:- vilket är halva priset av F228Be. Ingen beryllium.

https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13192/


Riktigt, ett ännu bättre val även om den också är väl dyr. Jag trodde dock att F228Be hade ersatt F208, men så var det tydligen inte.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Vinylcalle » 2021-05-25 00:21

Tangband skrev:Lite konstigt att tillverkarna inte förstått att ska man konstruera en högtalare utan att få rippel i frekvenskurvan från kantreflexer så bör kanterna på baffeln rundas av kraftigt, alt. en waveguide användas för diskanten.
Här är det gjort endast på toppen av baffeln.


Man har väl lyssnat och ansett att detta lät bäst.

Eller gäller det försvaret enbart när Linn kommer med tekniska tillkortakommanden?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav goat76 » 2021-05-25 00:32

Vinylcalle skrev:
Tangband skrev:Lite konstigt att tillverkarna inte förstått att ska man konstruera en högtalare utan att få rippel i frekvenskurvan från kantreflexer så bör kanterna på baffeln rundas av kraftigt, alt. en waveguide användas för diskanten.
Här är det gjort endast på toppen av baffeln.


Man har väl lyssnat och ansett att detta lät bäst.

Eller gäller det försvaret enbart när Linn kommer med tekniska tillkortakommanden?

Mvh Carl


Jag tycker absolut man som utvecklare av högtalare först och främst bör välja konstruktion efter hur det faktiskt låter, detta oavsett företagets namn. Om musikåtergivning är slutmålet med högtalaren så bör naturligtvis musik användas som verktyg vid utvecklingen, annars har man inte sett skogen för alla träden. :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav music4ever » 2021-05-25 00:56

FBK skrev:Du har en allmänt trist inställning till det mesta och en sjuklig inställning till dyra grejer, men här pratar jag inte om dyra grejer utan allmänt. Och det är mycket roligare och trevligare att läsa trådar med tips på bra grejer än trådar där man bara sågar märken/produkter.

Sådana tillmälen ger vi inte andra medlemmar. Läs på policyn. // Redaktör'N


Om det är "trist inställning" att ställa krav och inte anse allt allt är "bra" bara för inte trampa på några tår, så har jag gärna en "trist inställning".
Sjukligt inställning till dyra prylar? Knappast, med tanke på att jag har 2 st slutsteg för 40 papp st, en skivspelare för 110 papp, högtalare för väsentligt mer. Är det inte dyra prylar?
Att du, som vuxen, inte pallar av att folk inte ger diplom till alla märken som tillverkar dyra prylar är knappast mitt problem. Jag är vuxen, jag gråter inte över att någon klagar eller inte gillar X eller Y.
Senast redigerad av music4ever 2021-05-25 01:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav music4ever » 2021-05-25 01:00

galder skrev:Tråkigt att du tycker det.

Men en sådan här konstruktion med specialframtagna element, egna specialframtagna kabinett, Hänsyn taget till delningsfilter i "alla" riktningar. Mätningar, kombinerat med lyssningar. M.m. m.m.

Kan man då kritisera detta i så hög grad, så skulle det då verkligen vara av intresse hur en bättre konstruktion skulle se ut. Det verkar då inte vara så svårt att ta fram?

Sedan är jag inte emot att kritik framförs. Det kan vara bra i "utbildningssyfte" eller liknande. Men hur denna presenteras tycker jag att man har rätt att ha synpunkter på. T.ex. kategoriska sågningar av produkter p.g.a. "små" avvikelser från det perfekta. För finns den perfekta högtalaren?


Att jag inte sväljer reklamsnack som lyfter prylar till skyarna, betyder inte att jag själv måste kunna tillverka bättre prylar. Jag är inte en producent, jag är kund.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav goat76 » 2021-05-25 01:17

music4ever skrev:
galder skrev:Tråkigt att du tycker det.

Men en sådan här konstruktion med specialframtagna element, egna specialframtagna kabinett, Hänsyn taget till delningsfilter i "alla" riktningar. Mätningar, kombinerat med lyssningar. M.m. m.m.

Kan man då kritisera detta i så hög grad, så skulle det då verkligen vara av intresse hur en bättre konstruktion skulle se ut. Det verkar då inte vara så svårt att ta fram?

Sedan är jag inte emot att kritik framförs. Det kan vara bra i "utbildningssyfte" eller liknande. Men hur denna presenteras tycker jag att man har rätt att ha synpunkter på. T.ex. kategoriska sågningar av produkter p.g.a. "små" avvikelser från det perfekta. För finns den perfekta högtalaren?


Att jag inte sväljer reklamsnack som lyfter prylar till skyarna, betyder inte att jag själv måste kunna tillverka bättre prylar. Jag är inte en producent, jag är kund.


Själv är du väl inte direkt immun mot reklam om man säger så, du har ju i princip hela ”Faktiskt-paketet” i din ägo. :D

Reklam har många ansikten, den minst uppenbara är ibland den mest effektiva. :)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10221
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav distad » 2021-05-25 01:27

music4ever skrev:
FBK skrev:Du har en allmänt trist inställning till det mesta och en sjuklig inställning till dyra grejer, men här pratar jag inte om dyra grejer utan allmänt. Och det är mycket roligare och trevligare att läsa trådar med tips på bra grejer än trådar där man bara sågar märken/produkter.

Sådana tillmälen ger vi inte andra medlemmar. Läs på policyn. // Redaktör'N


Om det är "trist inställning" att ställa krav och inte anse allt allt är "bra" bara för inte trampa på några tår, så har jag gärna en "trist inställning".
Sjukligt inställning till dyra prylar? Knappast, med tanke på att jag har 2 st slutsteg för 40 papp st, en skivspelare för 110 papp, högtalare för väsentligt mer. Är det inte dyra prylar?
Att du, som vuxen, inte pallar av att folk inte ger diplom till alla märken som tillverkar dyra prylar är knappast mitt problem. Jag är vuxen, jag gråter inte över att någon klagar eller inte gillar X eller Y.

Det är det som är problemet, du är inte vuxen. Om du hade varit det så hade du inte skrivit det som du gör.... Och i din värld så är allt svart eller vitt och vuxna människor ser inte världen så.

Att fortsätta diskutera person, trots det redan ligger en blänkare om policyn i det citerade?? SKÄRPNING ALLIHOP!! //Redaktör'N
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10221
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav distad » 2021-05-25 02:19

I-or skrev:Någon efterlyste rekommendationer och här har vi ett bra exempel på en rimligt prissatt produkt (ca 18 kkr i Sverige) med goda prestanda:

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-300-loudspeaker-measurements

Soundstage har mätt lillebror Silver 200 med liknande element och även distorsionen är här under kontroll om man undantar uppbrytningsområdet, vilket inte är ett problem för Silver 300 som utnyttjar ett mellanregisterelement. Silver 300 är antagligen att föredra i mindre till medelstora rum med en hyggligt väggnära uppställning som bidrar med en märkbar rumsförstärkning i basområdet och man kan förvänta sig en rimligt jämn frekvensgång ned till ca 35 Hz i det fallet.

Sammantaget skulle jag säga att sannolikheten är låg för att man blir missnöjd med denna högtalare. Observera att Monitor Audio även har gjort en hel del skräp, så rekommendationen gäller inte för deras alster i allmänhet.

Är man ute efter högtalare i en högre prisklass är Revel Performa F228Be ett bra val även om den är alldeles för dyr:

https://www.stereophile.com/content/revel-performa-f228be-loudspeaker-measurements

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/revel-f228be-review-speaker.23659/

Har tänkt att försöka lyssna på någon av Monitor Audios stativhögtalare, kan bli intressant. Även Kef och Dynaudio är jag nyfiken på. Behöver ett par stativare i kommande boende då det är trångt så de kommer inte stå optimalt utan på en skänk.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Kraniet » 2021-05-25 10:16

Inte för att jag har något intresse av att försvara Marten men jag tycker ändå att en del kommentarer i tråden är lite off the mark.

Först och främst frekvenskurvan. Det beror ju förstås lite på hur man vill se på saken. Vart lägger man "referenslinjen"?
Högtalaren har en smalbandig dipp vid 3 kHz och låg nivå i området vilket i de allra flesta öron bara låter positivt. Det är absolut att föredra över en förhöjd nivå i detta område. I en jämförelse mot tex Revel 228 kommer Antagligen de flesta föredra dippen hos Marten. Personligen gissar jag att jag ganska fort skulle bli lyssningstrött av en högtalare som Revel 228.

Så bortser vi från det har vi en högtalare som ligger inom +/- 1-2 dB.
Baslyftet som syns i Jas mätningar måste man korrigera för. Högtalaren är antagligen ganska linjär i basen. Basen kunde ju gått djupare, men ser ut att ha en bra kurva och tillräckligt går tillräckligt djupt (i rum ned til 25 Hz).
Högtalaren ligger ju ganska väl inom det spann av "bra högtalare" som Harmangruppen/Toole pratar om, för vad det nu är värt för läsaren..

Lägger inte upp spridningen igen. Men det man kan se är att högtalaren har närmast perfekt spridning till 45 grader i horisontalplan (att kurvan ser ut att ha en peak är för att det är en normaliserad kurva, dvs en dip on-axis blir en peak i den normaliserade kurvan).
Impulsvaret är väldigt bra och mycket bättre än de flesta högtalare. Hur viktigt det är kan man ju dock behöva ställa sig till.

Till det har vi vad som ser ut som förstklassigt möbelsnickeri.
Högtalarelement som är bland det bästa som går att köpa (dyrt) med extremt låga distorsionsnivåer.

Jag är inte själv speciellt intresserad av high end marknaden eftersom jag tycker det går att få betydligt bättre värde för pengarna. Men med tanke på hur många produkter i det segmentet mäter/presterar så ser Marten ut som ett ganska bra köp helt enkelt.

(Jag la som sagt in några linjer i mätningen. Dessa kan man ju förstås lägga godtyckligt var man vill. Det är ett förslag bara)
Bilagor
521MPTriofig3.jpg
521MPTriofig3.jpg (192.44 KiB) Visad 1904 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Morello » 2021-05-25 10:29

Kraniet skrev:
Högtalarelement som är bland det bästa som går att köpa (dyrt) med extremt låga distorsionsnivåer.




Det jag settg av Accuton har visat ganska höga distorsionsnivåer - har jag missat något? Har du någon mätrapport att hänvisa till?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3292
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Calleberg » 2021-05-25 10:33

Kraniet skrev:Lägger inte upp spridningen igen. Men det man kan se är att högtalaren har närmast perfekt spridning till 45 grader i horisontalplan (att kurvan ser ut att ha en peak är för att det är en normaliserad kurva, dvs en dip on-axis blir en peak i den normaliserade kurvan).


Innebördebn av den Normaliserade kurvan hade jag missat, eller snarare läst men inte förstått, tack för klargörandet.
(De där peakarna off axis vid ca 3-6k tyckte jag var märkliga men nu förstår jag varför det ser ut som det gör)

Men har den verkligen "närmast perfekt" spridning... :? Lägger in spridnigen igen för kontemplation nu när du lagt upp frekvensgången så fint.
Marten.png
Marten.png (95.51 KiB) Visad 1889 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Kraniet » 2021-05-25 10:44

Calleberg skrev:
Kraniet skrev:Lägger inte upp spridningen igen. Men det man kan se är att högtalaren har närmast perfekt spridning till 45 grader i horisontalplan (att kurvan ser ut att ha en peak är för att det är en normaliserad kurva, dvs en dip on-axis blir en peak i den normaliserade kurvan).


Innebördebn av den Normaliserade kurvan hade jag missat, eller snarare läst men inte förstått, tack för klargörandet.
(De där peakarna off axis vid ca 3-6k tyckte jag var märkliga men nu förstår jag varför det ser ut som det gör)

Men har den verkligen "närmast perfekt" spridning... :? Lägger in spridnigen igen för kontemplation nu när du lagt upp frekvensgången så fint.
Marten.png


Ja "perfekt" är väl ett dumt ord.
Den sprider väldigt brett iaf utan de dippar off-axis som kan bli i övergången mellan midbas till diskant.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Almen » 2021-05-25 10:47

Jag tycker också att man måste imponeras av Martens etablering internationellt sett. Det är inte många svenska högtalare som hamnat i Stereophile, tillika med sådana fina recensioner. Tycker också generellt att de är riktigt snygga. Kudos! (Dock alldeles för kostsamma för mig.)

Jag lyssnade på deras stora högtalare för länge sedan, och hade då mest andra åsikter om hur rummet skall interagera och hur djup basåtergivningen måste vara. Nu vet jag inte hur de senaste låter, men jag tycker inte att mätningarna ser alltför hemska ut.

Jag tycker dock att de borde se över sina känslighetsmätningar. +5 dB i specad känslighet är inte riktigt inom felmarginalen, kan jag tycka. Ävenledes undrar jag om man inte borde klassa den som en 4 ohms-högtalare?

Jag har en fråga om gröna kurvan, den passiva basen: den obranta filtreringen (som resulterar i fissel 200 - 500 Hz med en topp vid 280 Hz), kan det vara ett problem? Vill minnas ett blåst Marten-element på en mässa för några år sedan, det hade väl eventuellt att göra med flack filtrering på ett baselement? Men det kanske är skillnad när det är en passiv radiator?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Morello » 2021-05-25 10:48

Kraniets tolkning är inadekvat; diagrammet är normerat med avseende på referensaxeln just för att att man enkelt skall kunna se riktverkan. Högtalaren ifråga uppvisar ett typiskt utseende på grund av att det relativt stora mellanregisterelementet (som dessutom har mycket styv kon, vilket förvärrar situationen) har högre riktverkan i ett omgivning av delningsfrekvensen än vad diskantelementet har i samma område.

Vill man komma runt detta finns två vägar:

1. Komplettera med ett mindre mellanregisterelement. (som således har lägre riktverkan i ett område runt delningsfrekvensen)
2. Sänk delningsfrekvensen, men då kan det bli problem med distorsion från diskantelementet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Morello » 2021-05-25 10:56

Almen skrev:
Jag har en fråga om gröna kurvan, den passiva basen: den obranta filtreringen (som resulterar i fissel 200 - 500 Hz med en topp vid 280 Hz), kan det vara ett problem? Vill minnas ett blåst Marten-element på en mässa för några år sedan, det hade väl eventuellt att göra med flack filtrering på ett baselement? Men det kanske är skillnad när det är en passiv radiator?


Mja, om det varit ett defekt mellanregisterelement med låg flankdämpning på högpassfunktionen skulle jag köpa resonemanget.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3292
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Calleberg » 2021-05-25 11:12

Morello skrev:Kraniets tolkning är inadekvat; diagrammet är normerat med avseende på referensaxeln just för att att man enkelt skall kunna se riktverkan. Högtalaren ifråga uppvisar ett typiskt utseende på grund av att det relativt stora mellanregisterelementet (som dessutom har mycket styv kon, vilket förvärrar situationen) har högre riktverkan i ett omgivning av delningsfrekvensen än vad diskantelementet har i samma område.

Vill man komma runt detta finns två vägar:

1. Komplettera med ett mindre mellanregisterelement. (som således har lägre riktverkan i ett område runt delningsfrekvensen)
2. Sänk delningsfrekvensen, men då kan det bli problem med distorsion från diskantelementet.


Jag lägger in ett exempel på 1. Observera att det även rör sig om en 30 millimeters diskant, vilket tenderar göra läget ännu mer gynnsamt för delningsfilterkonstruktören, dessutom sprider den superfint upp till drygt 10kHz vilket nog får sägas vara exeptionellt för en sån "stor" kalott.

Vimberg Mino freq.png
Vimberg Mino freq.png (359.48 KiB) Visad 1860 gånger

vimberg.png
vimberg.png (86.51 KiB) Visad 1860 gånger

par i Vimberg.png
par i Vimberg.png (307.73 KiB) Visad 1860 gånger
Senast redigerad av Calleberg 2021-05-25 11:37, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav matssvensson » 2021-05-25 11:30

Almen skrev:Vill minnas ett blåst Marten-element på en mässa för några år sedan, det hade väl eventuellt att göra med flack filtrering på ett baselement?

Jag har för mig det rörde sig om ett brunnet diskantelement, vilket är det vanligaste. Arbetar man med flacka filterflanker kan det se snyggt ut i tidsdomänen men det ställer väldigt stora krav på elementkonstruktionen, att kunna stå ut med extrema påfrestningar i sitt egentliga stoppband. Precis som Morello kommenterar.

Har för mig att det finns en gammal tråd om den brunna Maarten diskanten med lite överslagsberäkningar på vilka konutslag det stackars elementet uppenbarligen inte klarade av.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Almen » 2021-05-25 11:38

matssvensson skrev:
Almen skrev:Vill minnas ett blåst Marten-element på en mässa för några år sedan, det hade väl eventuellt att göra med flack filtrering på ett baselement?

Jag har för mig det rörde sig om ett brunnet diskantelement, vilket är det vanligaste. Arbetar man med flacka filterflanker kan det se snyggt ut i tidsdomänen men det ställer väldigt stora krav på elementkonstruktionen, att kunna stå ut med extrema påfrestningar i sitt egentliga stoppband. Precis som Morello kommenterar.

Har för mig att det finns en gammal tråd om den brunna Maarten diskanten med lite överslagsberäkningar på vilka konutslag det stackars elementet uppenbarligen inte klarade av.

mvh, mats

Ah, det kanske var tvärtom ja, flack HP-filtrering.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-25 11:56

Kraniet skrev:Inte för att jag har något intresse av att försvara Marten men jag tycker ändå att en del kommentarer i tråden är lite off the mark.

Först och främst frekvenskurvan. Det beror ju förstås lite på hur man vill se på saken. Vart lägger man "referenslinjen"?
Högtalaren har en smalbandig dipp vid 3 kHz och låg nivå i området vilket i de allra flesta öron bara låter positivt. Det är absolut att föredra över en förhöjd nivå i detta område. I en jämförelse mot tex Revel 228 kommer Antagligen de flesta föredra dippen hos Marten. Personligen gissar jag att jag ganska fort skulle bli lyssningstrött av en högtalare som Revel 228.

Så bortser vi från det har vi en högtalare som ligger inom +/- 1-2 dB.
Baslyftet som syns i Jas mätningar måste man korrigera för. Högtalaren är antagligen ganska linjär i basen. Basen kunde ju gått djupare, men ser ut att ha en bra kurva och tillräckligt går tillräckligt djupt (i rum ned til 25 Hz).
Högtalaren ligger ju ganska väl inom det spann av "bra högtalare" som Harmangruppen/Toole pratar om, för vad det nu är värt för läsaren..

Lägger inte upp spridningen igen. Men det man kan se är att högtalaren har närmast perfekt spridning till 45 grader i horisontalplan (att kurvan ser ut att ha en peak är för att det är en normaliserad kurva, dvs en dip on-axis blir en peak i den normaliserade kurvan).
Impulsvaret är väldigt bra och mycket bättre än de flesta högtalare. Hur viktigt det är kan man ju dock behöva ställa sig till.

Till det har vi vad som ser ut som förstklassigt möbelsnickeri.
Högtalarelement som är bland det bästa som går att köpa (dyrt) med extremt låga distorsionsnivåer.

Jag är inte själv speciellt intresserad av high end marknaden eftersom jag tycker det går att få betydligt bättre värde för pengarna. Men med tanke på hur många produkter i det segmentet mäter/presterar så ser Marten ut som ett ganska bra köp helt enkelt.

(Jag la som sagt in några linjer i mätningen. Dessa kan man ju förstås lägga godtyckligt var man vill. Det är ett förslag bara)


Kommentarerna angående mätresultaten stämmer ej.

En tydlig dal runt 3 kHz kommer att höras som just detta och klangen kommer att tappa en hel del skärpa. Dock är det så att dalen "fylls i" p.g.a. spridningsegenskaperna, varför intrycket kan bli mindre än det framstår som ur lyssningsfönstermätningen. Utöver detta finns en topp runt 300 Hz som är mätt fönstrat på avstånd och därmed inte beror på närfältstekniken. Det finns även en topp runt 600 Hz som sannolikt i realiteten är något mer påtaglig än den framstår som i lyssningsfönstermätningen eftersom frekvensupplösningen är låg (notera hur kraftig toppen är i rumsmätningen).

Problemet med den horisontella spridningen beror på att denna inte är konsekvent avtagande och därför uppvisar toppar runt 3-8 kHz, inte på att skalningen skulle vara missförstådd.

Slutligen har Morello helt rätt i att Accuton-elementen generellt inte uppvisar låg distorsion, utan tvärtom har relativt svaga prestanda här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-25 12:19

Almen skrev:Jag tycker också att man måste imponeras av Martens etablering internationellt sett. Det är inte många svenska högtalare som hamnat i Stereophile, tillika med sådana fina recensioner. Tycker också generellt att de är riktigt snygga. Kudos! (Dock alldeles för kostsamma för mig.)

Jag lyssnade på deras stora högtalare för länge sedan, och hade då mest andra åsikter om hur rummet skall interagera och hur djup basåtergivningen måste vara. Nu vet jag inte hur de senaste låter, men jag tycker inte att mätningarna ser alltför hemska ut.

Jag tycker dock att de borde se över sina känslighetsmätningar. +5 dB i specad känslighet är inte riktigt inom felmarginalen, kan jag tycka. Ävenledes undrar jag om man inte borde klassa den som en 4 ohms-högtalare?

Jag har en fråga om gröna kurvan, den passiva basen: den obranta filtreringen (som resulterar i fissel 200 - 500 Hz med en topp vid 280 Hz), kan det vara ett problem? Vill minnas ett blåst Marten-element på en mässa för några år sedan, det hade väl eventuellt att göra med flack filtrering på ett baselement? Men det kanske är skillnad när det är en passiv radiator?


Marten är skickliga på möbeldelen och marknadsföringsdelen och inte sämre än många andra high end-bolag vad gäller den akustiska delen. Ett framgångsrikt företag som gör mycket rätt, helt enkelt.

Det passiva elementet är inte "filtrerat" utan rullar av p.g.a. dess resonanta natur. Skräpet över ca 200 Hz beror huvudsakligen på låg intern absorption, men leder sannolikt inte till några hörbara problem eftersom nivån är någorlunda låg.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Kraniet » 2021-05-25 13:26

För dom som vill ha tips på en prisvärd högtalare som eventuellt går att hitta beggad. :)
Kostade när det begav sig endast 4600 kr
Kan förmodligen inte spelas allt för högt, men håller man en sansad ljudvolym är det nog svårt att hitta nåt bättre.
Men kunden som kan tänka sig köpa en Marten skulle förmodligen aldrig visa sig levande i samma hus som ett par Primus 360 :D

Bild

https://www.stereophile.com/content/inf ... asurements

Bild
Bild
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-25 13:41

Hela Primus-serien var ovanligt prisvärd. Den är dock nedlagd sedan mycket länge. Primus 360 har samma mellanregister och diskant som i mina datorhögtalare, Primus 140. Elementen håller hygglig klass, speciellt diskanten har låg distorsion om än inte helt optimal frekvensgång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Kraniet » 2021-05-25 13:51

Annars kan man ju köpa Wilson Audio :D
En jämförbar högtalare avseende storlek och kapacitet kan kanske vara Yvette.
Kostar runt 25500 dollar eller 335 000

Bild
https://www.stereophile.com/content/wil ... oudspeaker
Bild
Bild
Bild

(har svårt att hitta en enda Wilson högtalare som verkar vettigt ingenjörad.. förutom möjligt WITT som förövrigt är väldigt snygg)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-25 14:04

Ja, Wilson Audio är mycket riktigt ett typexempel på high end-företag (+/- 6 dB 250 Hz-20 kHz 8O). Jag har hört flera av de mindre modellerna, vilka inte imponerade alls, men även några av deras största modeller och de har åtminstone hyggligt tryck. De tycks trots detta tjäna bra med pengar eftersom de är mycket skickliga på marknadsföring.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32025
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Bill50x » 2021-05-25 14:18

I-or skrev:Ja, Wilson Audio är mycket riktigt ett typexempel på high end-företag (+/- 6 dB 250 Hz-20 kHz 8O). Jag har hört flera av de mindre modellerna, vilka inte imponerade alls, men även några av deras största modeller och de har åtminstone hyggligt tryck. De tycks trots detta tjäna bra med pengar eftersom de är mycket skickliga på marknadsföring.

Har bara lyssnat på några av de mindre modellerna, tyvärr då bara på mässor (och där kan ju vad som helst låta skit). Men de har låtit ganska mediokert och inget jag skulle vilja ha hemma ens om jag fick dem gratis.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Kraniet » 2021-05-25 14:32

Det knepiga med företag som Wilson är ju att de knappast saknar medlen eller kunskap att göra bättre.
Det är ju inget fel på de ingående komponenterna. Bra element, "fantastiskt" lådmaterial osv.

Men då tycker jag det är ännu värre med en tillverkare som B&W som ju är en av världens främsta leverantörer av "high end" studio utrustning och används till en hel del filmmixning osv. Att de går från tekniskt sunda högtalare till dagens nonsens med "få komponenter i signalvägen".

Så det man kan sluta sig till är att många av dessa tillverkare faktiskt medvetet vill att högtalarna ska prestera på det sätt de gör.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Kraniet » 2021-05-25 14:36

En tillverkare som ryckt upp sig rejält är Focal.
Här är deras kevlarversion av modellen 936. Kostar 50 000 paret.
(Basmodellen Aria 936 mäter ungefär likadant för halva priset, men då får man nöja sig med koner i lin)

Bild
https://www.stereophile.com/content/foc ... oudspeaker

Bild
Bild
Bild

Fortfarande kunde det ju se bättre ut, men i relation till en del högtalare som de haft förr om åren är det absolut i rätt riktning.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Kraniet » 2021-05-25 14:40

Men nu var det ju "High-End" vi pratade om så Focal Sopra Nr 3 är kanske bättre exempel.
200 000 ger visserligen finare lådor. Men jag vet inte om de verkar prestera så mycket bättre.

Bild

Bild
Bild
Bild
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Tangband » 2021-05-25 14:43

Intressanta exempel Kraniet, angående Infinitys billiga högtalare och Wilsons dyra . En högtalare för 4600:- kan alltså både mäta och troligen låta bättre än en högtalare för 300000:- . :)

Inget nytt under solen alltså - high-end industrin verkar kunna sälja vad som helst för vilka priser som helst. Det enda som krävs är lite positiva recensioner i hifipress samt en saftig prislapp för att kunna bilda sig ett varumärke som ger status.

Jag tycker även det borde ifrågasättas varför en högtalare för 300000:- år 2021 inte har aktiv drift och rumskorrigering av åtminstone de lägre frekvenserna, där fördelarna är otvetydiga .

Edit: För 100 000 :- paret kan man få både rumskorrigering, aktiv drift med dsp, digitala och analoga ingångar, låg distorsion (så länge det inte spelas vrålhögt), samt perfekt direktivitet i form av Genelec 8361 och en tonkurva på 36- 20000 Hz +-1,5 dB.

https://www.genelec.com/8361a
Senast redigerad av Tangband 2021-05-25 15:04, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Morello » 2021-05-25 14:56

För den med basala kunskaper räcker det med att studera baffeln på Yvette för att inse att frekvensgången blir krokig. Audiobranschen är som sagt helt unik.
Senast redigerad av Morello 2021-05-25 16:14, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 6 gäster