Ny trevlig högtalare från Marten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav nuffe » 2021-05-28 11:53

Tangband skrev:
Jag tycker att forumet nu är mer i samklang med seriösa hififorum världen över. Dethär med digitala delningsfilter och aktiva högtalare har varit populärt länge världen över, dock inte på detta forum vilket säkert har sina skäl.

Jag tycker också att detta forum har varit bra på att anmärka på de teoretiska och ibland praktiska nackdelar som finns ovanför EMK området med aktiv drift. Det är ju inte heller bra att bara svälja tekniska paradigmskiften utan att diskutera nackdelarna ?

Digitala delningsfilter har de senaste 3 åren blivit både bättre och ibland även billigare än motsvarande analog teknik.
Men det krävs fortfarande kunskap att ratta in allting rätt, annars låter det apa. 8)


Numera använder jag helt digitala delningsfilter och ekvaliserar under 500 Hz, en dipolkompensering.
Det funkar väldigt bra.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Jansson » 2021-05-28 11:59

I-or skrev:Lustigt med alla tankar om kvinnliga läsare på Faktiskt och att dessa, som de lättkränkta varelser alla antas vara idag, förutsätts ta illa upp av humorösa bilder. För egen del blir jag inte störd av bilder på vare sig Monroe, Ekberg, Legend eller Hemsworth och liksom John Cleese anser jag att man får skoja om allt.

Genom hela min karriär har jag träffat en (1) ordentligt kunnig kvinna inom elektroakustikområdet, ansvarig för mikrohögtalare på ett kinesiskt bolag. Dessutom har jag råkat på någon enstaka kvinna som var intresserad av hifi, så intresset för detta område tycks inte vara sådär oerhört stort bland kvinnor vare sig på den tekniska sidan eller på hobbysidan och det beror med största sannolikhet inte på några pinupbilder från femtiotalet eller någon obehaglig stämning på något forum. I linje med detta avslutar jag med ytterligare en gammal bild som demonstrerar att kvinnor visst kan ha ett djupt hifi-intresse:


Jag respekterar väldigt mycket ditt kunnande inom elektoakustikområdet.
Läser och lär. Mycket intressant.

Men det här är lågt. Mycket lågt.

Nu ska jag fortsätta med att googla på....vad var det nu igen?
Ja just binär var det ju!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-28 12:03

JM skrev:Jag lyssnar på dipolhögtalare (Quad 989) i ett inte "akustikbehandlat" sparsamt möblerat rum med stora fönster på kortsidorna och råspont på väggar/tak. Rummet ger en hel del reflexer. Storlek ca 5 x 12 x 5 m i b x l x h. Högtalarna står vinklade mot lyssningspositionen ca 2 m resp 1,2 m från kort resp långvägg. Lyssningspositionen är ca 3 m från högtalarna. Invinklingen släcker korta laterala reflexen. Dominerande långväga laterala reflexerna är skattade att nå lyssningspositionen ca 20 ms efter direktljudet? Således når inte försumbar mängd reflexer lyssningspositionen. Har laddat ner REW men har aldrig använt programmet. Mätmickens kalibreringsfil tyvärr är försvunnen.
Troligen ser tonkurvan uppmätt i lyssningspositionen inte ut som Tools skattade kurva men ändå är ljudet sanslöst bra subjektivt.
Möjligen har jag adapterat till läget eller finns det en potential till förbättring?
Är mätning meningsfull? Om så hur?
Ursäkta OT. Fria associationer kan vara konstruktivt.

JM


Mätningar är alltid meningsfulla. Om det handlar om frekvenser upp till några kHz kan man ofta använda mikrofonen utan kalibreringsfil.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav juanth » 2021-05-28 12:38

Om det är en Umik-mikrofon som du köpt så har den ett nummer klistrat som används för att få ny kalibreringsfil hos miniDSP.com
Bara att googla sig fram.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-28 12:39

Tangband skrev:
Ja, och även hela den här diskussionen om behovet av BBC-dippar beror troligen på att man då, diskuterat undermåliga konstruktioner p.g.a att man inte heller visste något om en högtalares direktivitet och att nåt sådant skulle kunna vara viktigt. Det lät helt enkelt bättre med en BBC-dipp med originalmonitorn från BBC, därför att den mätte illa vid olika vinklar mot högtalaren.

Bilden visar BBC LS3/5a


Stämmer, det var den icke-optimala spridningen som ställde till det. Tyvärr har diskussionen ibland letts in på sidospår om att metodiken skulle ligga i linje med HRTF:er som ger en annan frekvensgång vid trumhinnan för reflektioner mot sidoväggarna. Även om så är fallet är detta ingen anledning att försöka kompensera ett fel med ett annat. Har man en vettig spridning behövs ingen BBC-dal.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Harryup » 2021-05-28 12:46

Morello skrev:
Harryup skrev:Lite lustigt hur forumet svänger över tid. För länge sedan var elektroniska delningsfilter en styggelse då man kunde få termisk komprimering och det kommer låta sämre än analoga filter. Sen kom Inos filter in i bilden och det gick faktiskt att använda elektronisk delning så länge den var analog. Sen har andra kommit in och plötsligt går det faktiskt utan att fråga om lov börja använda digitala filter också.
Likadant med eq nu. Förr omöjligt att eq:a ljudet då man kommer få problem med direktljud kontra rumsresonanser. Men sen smög sig Morellos eq in och den funkar ju väldigt bra enligt många. Men nu verkar det börja gå att eq:a problemet oavsett var det kommer ifrån. Kommer det snart vara normalt att man mäter än mer på befintliga installationer och letas dist ifrån enskilda element kanske? Personligen gillar jag att utveckligen drivs framåt. Kanske digitala peqar blir oumbärliga framöver?


/Harry


Nu har du fått det litet om bakfoten - det är nog ingen som anfört kritik mot aktiv delning mellan bas- och huvudhögtalare. Resonemanget (från bla Ingvar) om att litet mer högohmig drivning minskar den termiska kompressionen har handlat om lågpassgrenen för mellanregisterelement och högpassgrenen för diskantelement.


Nej, jag har inte fått det om bakfoten alls. Är fullständigt övertygad om att de som t.ex. Ingvar, Peter, Du, Isidor etc. vet hur saker funkar, vet just det. Men sen när ringarna på vattnet sveper över forumet så finns det sedan uppfattningar om hur det är. Och varför skulle t.ex. Ingvar tycka att man skall ha ett digitalt filter om han själv tillverkar ett analogt? Så ingen skugga skall falla på personer som vet hur saker funkar men av personliga anledningar har praktiska hänsyn att tillvarata. Jag ser snarare att med I-ors inträde så blir forumet lite mera fritt ifrån både föreningspåverkan och personliga produkthänsyn och lyfter i allmän neutralitet.

/Harry

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Morello » 2021-05-28 12:59

Jag tycker du raljerar lite. Jag kan som sagt inte minnas att någon ifrågasatt elektronisk delning vid tex 80 Hz. Därtill har det sedan länge varit känt att man vid låga frekvenser inte kan skilja på direktljud och reflekterat dito, varför ekvalisering inte utgör något problem.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Belker » 2021-05-28 13:04

Jag vet inte jag... Det har låtit att det är tillåtet att lägga PEQ på en, och endast en, frekvens (längdresonansen).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Tangband » 2021-05-28 14:03

Man bör komma ihåg att högohmig drivning av tex en diskant enkelt kan fixas med ett litet motstånd i serie. Även med aktiv drift. Det går alltså att totalt trolla bort nackdelarna med aktiv drivning. Jag har inte sett många kommersiella lösningar som gör så ännu.
Detta skrev IÖ om redan i slutet av -90 talet .

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-28 14:09

Digital ekvalisering är det överlägset mest verkningsfulla och billiga (gratis med dator) hjälpmedel hifi-entusiasten kan finna, viktigare än allt annat (ja, även högtalare - upp till en gräns, förstås). Jag uppmanar alla att prova själva (koppla upp en laptop till anläggningen, men använd gärna en extern DAC) eftersom skillnaderna är av natt-eller-dag-typ och dessutom ökar förståelsen markant för hur dominerande frekvensgången är vid återgivning. Kolla gärna t.ex. hur mycket futtiga 1 dB höjning över en oktav i mellanregistret påverkar återgivningen (betydligt mer än man tror) eller hur basen går från urusel ("bullrig", "långsam", "otakt") till kanonbra med ett par smalbandiga filter i lågfrekvensområdet. Tro mig, ni kommer inte att gå tillbaka till stenåldern efter detta. 8)

Är man riktigt på gång fixar man klangbalansen på sina felbalanserade favoritalbum också.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-28 14:19

Tangband skrev:Man bör komma ihåg att högohmig drivning av tex en diskant enkelt kan fixas med ett litet motstånd i serie. Även med aktiv drift. Det går alltså att totalt trolla bort nackdelarna med aktiv drivning. Jag har inte sett många kommersiella lösningar som gör så ännu.
Detta skrev IÖ om redan i slutet av -90 talet .


Ja, detta stämmer förstås, men det allra bästa är naturligtvis diskantelement med hög verkningsgrad (OBS, behöver ej betyda hög spänningskänslighet), där man inte behöver elda upp effekten i onödan. Effektkompression, som långtifrån enbart drabbar diskantelement, är dock i allmänhet ett ganska bortglömt område eftersom man måste trycka in höga medeleffekter under längre tid för att det ska bli tydligt hörbart.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav juanth » 2021-05-28 17:18

I-or skrev:Digital ekvalisering är det överlägset mest verkningsfulla och billiga (gratis med dator) hjälpmedel hifi-entusiasten kan finna, viktigare än allt annat (ja, även högtalare - upp till en gräns, förstås). Jag uppmanar alla att prova själva (koppla upp en laptop till anläggningen, men använd gärna en extern DAC) eftersom skillnaderna är av natt-eller-dag-typ och dessutom ökar förståelsen markant för hur dominerande frekvensgången är vid återgivning. Kolla gärna t.ex. hur mycket futtiga 1 dB höjning över en oktav i mellanregistret påverkar återgivningen (betydligt mer än man tror) eller hur basen går från urusel ("bullrig", "långsam", "otakt") till kanonbra med ett par smalbandiga filter i lågfrekvensområdet. Tro mig, ni kommer inte att gå tillbaka till stenåldern efter detta. 8)

Är man riktigt på gång fixar man klangbalansen på sina felbalanserade favoritalbum också.



Har du något eller några ekvaliseringsprogram att rekommendera Eders excellens ekvalisator? :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav BellsnWhistles » 2021-05-28 17:28

I-or skrev:Är man riktigt på gång fixar man klangbalansen på sina felbalanserade favoritalbum också.


Var det inte Stig Carlsson som både vurmade för användandet av tonkontroller och även skrev små lappar som han klistrade på sina album med noteringar hur tonkontrollerna skulle stå för just den skivan?
Jag kan komma ihåg fel.

För övrigt tycker jag att det är uppfriskande med dessa diskussioner, jag har alltid använt tonkontroller (när det funnits tillgängligt) men också på något sätt haft dåligt samvete för det.... typ jag gör det nu för det låter bättre men egentligen så vet jag ju att det blir sämre/är fel...

Min nuvarande miniDSP SHD är fantastisk och japp, jag justerar mina ino (lite) inom hela frekvensområdet som mitt rum ser ut nu, och för basen är det ett krav :D !
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-28 17:32

Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

För övrigt finns diverse equalizers inbyggda lite överallt i diverse mediaspelare, även om parametrisk eller faltande (alltså "multiplikation" med impulssvar) funktionalitet inte är jättevanligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav I-or » 2021-05-28 17:44

BellsnWhistles skrev:
I-or skrev:Är man riktigt på gång fixar man klangbalansen på sina felbalanserade favoritalbum också.


Var det inte Stig Carlsson som både vurmade för användandet av tonkontroller och även skrev små lappar som han klistrade på sina album med noteringar hur tonkontrollerna skulle stå för just den skivan?
Jag kan komma ihåg fel.

För övrigt tycker jag att det är uppfriskande med dessa diskussioner, jag har alltid använt tonkontroller (när det funnits tillgängligt) men också på något sätt haft dåligt samvete för det.... typ jag gör det nu för det låter bättre men egentligen så vet jag ju att det blir sämre/är fel...

Min nuvarande miniDSP SHD är fantastisk och japp, jag justerar mina ino (lite) inom hela frekvensområdet som mitt rum ser ut nu, och för basen är det ett krav :D !


Ja, jag har faktiskt bara en handfull album som inte är åtminstone en liten aning felbalanserade. Det fiffiga i dessa mjukvarustyrda tider är att man inte behöver hålla reda på lappar á la SC heller och det ligger därför närmare tusen ekvaliseringsfiler för olika låtar och album i min dator.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-28 18:56

I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

För övrigt finns diverse equalizers inbyggda lite överallt i diverse mediaspelare, även om parametrisk eller faltande (alltså "multiplikation" med impulssvar) funktionalitet inte är jättevanligt.


Den där APO Equalizer kan den på något vis användas med de streamade tjänsterna som Tidal, Qobuz etc?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav petersteindl » 2021-05-28 18:57

I-or skrev:
BellsnWhistles skrev:
I-or skrev:Är man riktigt på gång fixar man klangbalansen på sina felbalanserade favoritalbum också.


Var det inte Stig Carlsson som både vurmade för användandet av tonkontroller och även skrev små lappar som han klistrade på sina album med noteringar hur tonkontrollerna skulle stå för just den skivan?
Jag kan komma ihåg fel.

För övrigt tycker jag att det är uppfriskande med dessa diskussioner, jag har alltid använt tonkontroller (när det funnits tillgängligt) men också på något sätt haft dåligt samvete för det.... typ jag gör det nu för det låter bättre men egentligen så vet jag ju att det blir sämre/är fel...

Min nuvarande miniDSP SHD är fantastisk och japp, jag justerar mina ino (lite) inom hela frekvensområdet som mitt rum ser ut nu, och för basen är det ett krav :D !


Ja, jag har faktiskt bara en handfull album som inte är åtminstone en liten aning felbalanserade. Det fiffiga i dessa mjukvarustyrda tider är att man inte behöver hålla reda på lappar á la SC heller och det ligger därför närmare tusen ekvaliseringsfiler för olika låtar och album i min dator.

Stig hade små runda etiketter med tejp på ena sidan som han klistrade på CD-konvoluten. På dessa lappar stod det ekvaliseringsgrad. På LP skrev han på baksidan av varje LP och även om det var olika på olika låtar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav goat76 » 2021-05-28 19:06

RogerGustavsson skrev:
I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

För övrigt finns diverse equalizers inbyggda lite överallt i diverse mediaspelare, även om parametrisk eller faltande (alltså "multiplikation" med impulssvar) funktionalitet inte är jättevanligt.


Den där APO Equalizer kan den på något vis användas med de streamade tjänsterna som Tidal, Qobuz etc?


Bara om du kör ljudet genom Windows och vill leva med osäkerheten vad Microsoft hittar på från dag till dag, med ASIO eller WASAPI exclusive mode går det inte och du kör väl med det sistnämnda?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav hifikg » 2021-05-28 19:35

Det borde finnas en programvara för Mac också, för dem som har högtalare med sådana behov.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav pLudio » 2021-05-28 20:03

I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Och tillhörande https://sourceforge.net/projects/peace- ... extension/ som en del uppskattar som GUI.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Knuttebaloa » 2021-05-28 20:05

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:
I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

För övrigt finns diverse equalizers inbyggda lite överallt i diverse mediaspelare, även om parametrisk eller faltande (alltså "multiplikation" med impulssvar) funktionalitet inte är jättevanligt.


Den där APO Equalizer kan den på något vis användas med de streamade tjänsterna som Tidal, Qobuz etc?


Bara om du kör ljudet genom Windows och vill leva med osäkerheten vad Microsoft hittar på från dag till dag, med ASIO eller WASAPI exclusive mode går det inte och du kör väl med det sistnämnda?


Om man vill det så går det alltså?

Skulle jag, som kör med receiver, kunna ta signalen (ekvaliserad) direkt från laptop till receiverns USB-ingång månne?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav pLudio » 2021-05-28 20:07

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:
I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

För övrigt finns diverse equalizers inbyggda lite överallt i diverse mediaspelare, även om parametrisk eller faltande (alltså "multiplikation" med impulssvar) funktionalitet inte är jättevanligt.

Den där APO Equalizer kan den på något vis användas med de streamade tjänsterna som Tidal, Qobuz etc?

Bara om du kör ljudet genom Windows och vill leva med osäkerheten vad Microsoft hittar på från dag till dag, med ASIO eller WASAPI exclusive mode går det inte och du kör väl med det sistnämnda?

Se https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/ för att få bra ljud genom Windows mixer.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav goat76 » 2021-05-28 20:08

Knuttebaloa skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:
Den där APO Equalizer kan den på något vis användas med de streamade tjänsterna som Tidal, Qobuz etc?


Bara om du kör ljudet genom Windows och vill leva med osäkerheten vad Microsoft hittar på från dag till dag, med ASIO eller WASAPI exclusive mode går det inte och du kör väl med det sistnämnda?


Om man vill det så går det alltså?

Skulle jag, som kör med receiver, kunna ta signalen (ekvaliserad) direkt från laptop till receiverns USB-ingång månne?


Det tror jag, men jag har själv aldrig använt programmet.

Requirements:
- Windows Vista or later (currently only Windows 7, 8, 8.1 and 10 have been tested)
- the application must not bypass the system effect infrastructure
(APIs like ASIO or WASAPI exclusive mode can not be used)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-28 20:25


Användarvisningsbild
jonte0
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Stockholm

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav jonte0 » 2021-05-29 00:26

hifikg skrev:Det borde finnas en programvara för Mac också, för dem som har högtalare med sådana behov.


https://github.com/HEnquist/camilladsp/ ... tag/v0.5.1

https://github.com/HEnquist/camilladsp

//

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav hifikg » 2021-05-29 00:35

jonte0 skrev:
hifikg skrev:Det borde finnas en programvara för Mac också, för dem som har högtalare med sådana behov.


https://github.com/HEnquist/camilladsp/ ... tag/v0.5.1

https://github.com/HEnquist/camilladsp

//


Huvva... det där såg inte ut att vara värt tiden att sätta sig in i.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav pLudio » 2021-05-29 07:40


http://moodeaudio.org/ har nyligen fått stöd för CamillaDSP.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav sprudel » 2021-05-29 07:41

Är det ingen som har en mätning på piP med Acu bakom?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Baffel » 2021-05-29 08:13

Någon som kan tipsa om en vettig analog tuner?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav hifikg » 2021-05-29 08:15

Baffel skrev:Någon som kan tipsa om en vettig analog tuner?


Diversifierad tråd, minsann
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster