Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav JM » 2021-05-25 22:21

Misophonia - selective sound sensitivity syndrome.

Vissa tål inte vissa vanligen orala ljud. Tex när andra smackar när de äter väcks starka känslor, aggressioner och personen måste måste lämna rummet för att stå ut.

Their reaction is often extreme, and tends to consist of a combination of anger, disgust, fight-or-flight response, sometimes an urge to hurt the person making the sound or to leave the situation.

Tämligen vanligt. Drabbar 6-20 % av populationen. Dvs många här på faktiskt.io har det. Nu har i färskt studie påvisats förändrade kopplingar i hjärnan relaterade till syndromet.

..discovered increased connectivity in the brain between the auditory cortex and the motor control areas related to the face, mouth and throat.

Behandlingen kan möjligen mer relateras till motoriska funktioner än ljudet.

Our data provide an alternative but complementary perspective on misophonia that emphasizes the action of the trigger-person rather than the sounds which are a by-product of that action. Sounds, in this new perspective, are only a ‘medium’ via which action of the triggering-person is mirrored onto the listener. This change in perspective has important consequences for devising therapies and treatment methods for misophonia. It suggests that instead of focussing on sounds, which many existing therapies do, effective therapies should target the brain representation of movement.

https://www.ncl.ac.uk/press/articles/la ... onnection/
https://www.jneurosci.org/content/early ... 61-21.2021

JM
Senast redigerad av JM 2021-05-25 22:45, redigerad totalt 2 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav Baffel » 2021-05-25 22:28

Det ljudet.....

kallas exet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav Bill50x » 2021-05-25 22:34

Baffel skrev:Det ljudet.....

kallas exet.

Hmmm, jag har inga problem med mina ex... :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav JM » 2021-05-25 22:39

Baffel skrev:Det ljudet.....

kallas exet.

Terapin är då att gå ur rummet.
Klassiskt.
Motorisk lösning på problemet analogt med studien.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav Baffel » 2021-05-25 22:41

Bill50x skrev:
Baffel skrev:Det ljudet.....

kallas exet.

Hmmm, jag har inga problem med mina ex... :D

/ B


Som de gamla romarna sa : quæ magnam habet vocis

Jag har heller inga problem med mina ex.

....har ingen kontakt med dem. :mrgreen:

Nog med OT. Jag får så förbannat med skäll när jag OTar , fast i princip varje tråd på detta forum spårar ut och blir tämligen OT omgående.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav Bill50x » 2021-05-25 22:52

Baffel skrev:Nog med OT. Får så förbannat med skäll när jag OTar , fast i princip varje tråd på detta forum spårar ut och blir tämligen OT omgående.

Trådar brukar spåra ur när allt väsentligt redan är avhandlat. Det kan ibland hända efter 3-4 inlägg, eller efter 20 sidor. Men till slut blir det OT. Jag har vant mig.

Spelar sällan någon roll, men ibland blir OT väl så intressant och jag skulle att admin var lite mer på hugget och splittade trådar i det avseendet. Senast nu i tråden om en ny högtalare från Marten som helt plötsligt börjat handla om Ino's högtalare, med grafer och allt.

Sorry för OT :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav hifikg » 2021-05-25 22:55

Det är för att man ska vara tvungen att läsa ALLA inlägg, så man inte missar något väsentligt, som en inlindad bisats i en parentes.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav Baffel » 2021-05-25 22:57

Okej. Låt oss då ta JM:s funderingar, i sak, i beaktande , innan det mot förmodan spårar ur. Återkommer....

Edit. Jaha, kollade nu. Tja du JM. Du vet relationer beskrivet i litteraturen genom seklerna. Vet inte direkt om det kommer som något direkt revolutionerande att säga, som i en av länkarna, :

Their reaction is often extreme, and tends to consist of a combination of anger, disgust, fight-or-flight response, sometimes an urge to hurt the person making the sound or to leave the situation.


Edit. På ett forum som detta. Säg det i toner..... :) Kallas för blues.....
Senast redigerad av Baffel 2021-05-25 23:35, redigerad totalt 3 gånger.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav pontareee » 2021-05-25 23:00

Håkan Hellström skapar detta hos mig..

Jag känner för att slå honom, nästan sätta skottpengar på honom, svär något otroligt och allt går över när jag fått honom ur tankarna när det väl kommit upp, kan vara ett reklamblad som triggar eller nån snutt på tv'n där man får höra hans eländiga röst.
Senast redigerad av pontareee 2021-05-25 23:11, redigerad totalt 1 gång.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav JM » 2021-05-25 23:01

Jag väntar på få några att beskriva vilka ljud triggar misophonia, vilka symptom skapas och hur situationen fixas.

Personligen får jag i vissa lägen, inte alltid, aversioner till personer som äter specifikt hårda äpplen ljudligt. Inte päron eller annan frukt. Känslorna är övergående men är gentemot personen inte ätandet. Lösning är alltid att jag går ut ur rummet för att slippa höra eländet.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav Baffel » 2021-05-25 23:05

För övrigt, lycka till med att forska på tillfälliga stämmningslägen.

Personligen får jag i vissa lägen

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav I-or » 2021-05-25 23:46

Baffel skrev:Det ljudet.....

kallas exet.

:mrgreen: :mrgreen:


pontareee skrev:Håkan Hellström skapar detta hos mig..

Jag känner för att slå honom, nästan sätta skottpengar på honom, svär något otroligt och allt går över när jag fått honom ur tankarna när det väl kommit upp, kan vara ett reklamblad som triggar eller nån snutt på tv'n där man får höra hans eländiga röst.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav hifikg » 2021-05-25 23:52

pontareee skrev:Håkan Hellström skapar detta hos mig..

Jag känner för att slå honom, nästan sätta skottpengar på honom, svär något otroligt och allt går över när jag fått honom ur tankarna när det väl kommit upp, kan vara ett reklamblad som triggar eller nån snutt på tv'n där man får höra hans eländiga röst.


Spoiler:
Visa
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav petersteindl » 2021-05-26 02:36

enkelt.



:twisted:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav Bill50x » 2021-05-26 04:40

JM skrev:Jag väntar på få några att beskriva vilka ljud triggar misophonia, vilka symptom skapas och hur situationen fixas.

Personligen får jag i vissa lägen, inte alltid, aversioner till personer som äter specifikt hårda äpplen ljudligt. Inte päron eller annan frukt. Känslorna är övergående men är gentemot personen inte ätandet. Lösning är alltid att jag går ut ur rummet för att slippa höra eländet.

Själv har jag svårt för personer som smackar när dom äter, eller pratar med munnen full av mat.... Inte så att jag vill slå ihjäl dem, mer att jag tycker det är ohyffsat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav Baffel » 2021-05-26 08:07

petersteindl skrev:enkelt.

[ YouTube ]


:twisted:


Herr Nilsson har ingen glassbil.
shot_2021-05-26_08-02-35_copy_700x500 (1).png
shot_2021-05-26_08-02-35_copy_700x500 (1).png (312.69 KiB) Visad 626 gånger


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5V ... t-glassbil

Ledsen JM men det går bara inte att låta bli i din tråd, med ditt ämne. Det bjuder liksom in.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Misophonia eller när vissa ljud skapar hat

Inläggav Michael » 2021-05-26 22:54

Jag höll på att skriva grannens elbil... men riktigt så illa är det inte. Irriterad är jag dock fortfarande. Har föresten hört den framifrån. Flertalet hundra meter bort. Fattade inte va det var, tills jag såg den långt där borta... eller så var det ju inte exakt. Inte förens den svängde i en korsning och jag kände igen bilen, så förstog jag det var den. Låter annorlunda långt framifrån, än från sidan. Som jag brukar höra den.

Jo lyssna på glassbilen en hel kväll och även nästa... kan man ju bli tokig av.

//Michael


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg, Imperial-Blomman, Lassej och 21 gäster