Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav JM » 2021-05-27 09:03

Att gilla hög volym eller gärna lyssna på bakgrundsmusik kan vara en kompensation för upplevd social ensamhet.

The study found people who are socially excluded show a preference for higher volume sounds, such as music or background noise, compared to those who feel socially accepted, and higher volumes can help combat feelings of exclusion.

När jag var yngre var det hög SPL som gällde och bakgrundsmusik. Nu är det för det mesta men inte alltid låg volym och ingen bakgrundsmusik som gäller. Kanske är jag nu socialt tryggare? Möjligen finns det ett korn av sanning i denna nya studie?
Fynden är nog mer relevanta för vissa än andra men är ett observandum i sin context.

https://journals.sagepub.com/doi/10.117 ... 2211015896

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav NADifierad » 2021-05-27 09:17

Högt rent och fysiskt :) .
Så har det varit de senaste 35 åren.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav Kraniet » 2021-05-27 09:17

Jag spelar högt endast ibland. Annars är det ganska moderat ljudvolym (ca 70-75 dBA på lyssningsplats).
Bakgrundsmusik har jag dock ofta haft. När jag var yngre stod radion på oavbrutet.
Jag har hela mitt liv upplevt ganska stor känsla av social ensamhet. Så kanske ligger det nåt i det.. :)

Nu på senare tid har jag testat en del med regn/vattenljud (vitt brus) för att förbättra sömnen. Vet dock inte om jag upplever nån skillnad i sömnkvalitet..
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav JM » 2021-05-27 09:26

Ungdomar har en tendens att isolera sig med musik. Känslor av att inte vara med i önskat socialt gäng är ofta starka inslag i tonåringars sökande vardag. Kanske är audiofilen i vissa lägen en övervintrad tonåring?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav Kraniet » 2021-05-27 09:41

All form av underhållning kan ju användas som en verklighetsflykt. I många fall är det kanske också så det är.
Mvh
Magnus

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav Tell » 2021-05-27 12:19

Jag gillar att vara ensam men jag är ingen osocial person för det nej, o hade jag inte bott i lägenhet o var tvungen att anpassa mig efter grannar o flickvän hade jag spelat mycket högre. I hörlurar lirar jag oftast högt iaf. Så det där låter som ytterligare en generallisering som jag inte vad varifrån det kommer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav Almen » 2021-05-27 12:38

Tell skrev:Så det där låter som ytterligare en generallisering som jag inte vad varifrån det kommer.

Fast vad undersökningen egentligen säger (om man läser sammanfattningen) är att man mår bra av att lyssna på musik på hög volym, oberoende av om man är socialt ensam eller inte. Så då är det kanske inte så konstigt om de som känner sig ensamma lyssnar på hög volym?

Generaliseringen "alltså är de som lyssnar på hög volym ensamma" är helt felaktig rent vetenskapligt (klassiskt misstag vad gäller korrelation/kausalitet), och kan väl bara hänföras till någon sorts bias? Typ "jag gillar inte att lyssna på hög volym och vill hitta negativa saker att säga om dem som gör det". :)
Senast redigerad av Almen 2021-05-27 13:37, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav Tell » 2021-05-27 13:03

Almen skrev:
Tell skrev:Så det där låter som ytterligare en generallisering som jag inte vad varifrån det kommer.

Fast vad undersökningen egentligen säger (om man läser sammanfattningen) är att man mår bra av att lyssna på musik på hög volym, oberoende av om man är socialt ensam eller inte. Så då är det kanske inte så konstigt om de som känner sig ensamma lyssnar på hög volym?

Generaliseringen "alltså är de som lyssnar på hög volym ensamma" är helt felaktig rent vetenskapligt, och kan väl bara hänföras till någon sorts bias? Typ "jag gillar inte att lyssna på hög volym och vill hitta negativa saker att säga om dem som gör det". :)

Mjo jag kan ju erkänna att jag inte ens tryckte på länken, utan det var just JMs generalisering som jag var lite emot. Tycker ju han brukar komma med lite konstiga generaliseringar o märkliga länkar så.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav DVD-ai » 2021-05-27 17:44

Jag gillar alla ljudnivåer som passar musiken som avspeglas, förutsatt att ljudkvaliteten tillåter på såväl programmaterialet som anläggning och rum. :)

Däremot så var det nog vanligare förr att jag kände ett sug efter att dra på så byxorna fladdrade, nu gör jag ibland också men suget är inte riktigt lika stort.

Mitt behov av tystnad är oförändrat och min ovilja att ha på musik konstant i bakgrunden likaså...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav JM » 2021-05-27 19:02

Tell skrev:Mjo jag kan ju erkänna att jag inte ens tryckte på länken, utan det var just JMs generalisering som jag var lite emot. Tycker ju han brukar komma med lite konstiga generaliseringar o märkliga länkar så.

Jag gillar inlägg som berör. Det som berör är inte alltid medhårs eller lätt att ta till sig. Jag försöker få läsarna att tänka själva och gärna utanför boxen. Audiofili har många bottnar.
Allt är inte fysik.
Allt som är hörbart är inte mätbart. Allt mätbart är inte hörbart.

https://www.jcu.edu.au/search?collectio ... userkeys=7
http://www.jcu.edu.au/news/releases/202 ... the-volume!

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-05-27 21:37

NADifierad skrev:Högt rent och fysiskt :) .
Så har det varit de senaste 35 åren.

Samma här!
Ju bättre det är, desto högre vill man spela. Och sen inträffar partystämningen och man kan inte sitta still.
Är det dåligt, vill jag stänga av helt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-28 09:40

Att gilla hög volym eller gärna lyssna på bakgrundsmusik kan vara en kompensation för upplevd social ensamhet.


Stämmer nog utmärkt. Skulle även vilja tro att vissa väljer bakgrundsmusik för att slippa lyssna på sina egna tankar... eller inte är van vid att göra något produktivt tänkande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav Tell » 2021-05-28 12:51

Jag har bakgrunds eller hög musik på både när jag tänker o inte tänker. Har bakgrunds eller hög musik på när jag gör produktiva saker också. Är jag på en vanlig social tillställning så är det väl alltid någorlunda hög musik igång, men (oftast) inte så högt att man fortfarande kan komminucera. När jag är på festfest så är det HÖG volym på musiken. Opraktiskt när man sak vara pratsocial, men då går man undan lite bara för att justera volymen.
Jag värdesätter alltså båda o ser inte alls nåt sammanhang med det som påstås.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav distad » 2021-05-28 14:48

Tell skrev:Jag gillar att vara ensam men jag är ingen osocial person för det nej, o hade jag inte bott i lägenhet o var tvungen att anpassa mig efter grannar o flickvän hade jag spelat mycket högre. I hörlurar lirar jag oftast högt iaf. Så det där låter som ytterligare en generallisering som jag inte vad varifrån det kommer.

Stämmer bra in på mig också. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav NADifierad » 2021-05-28 16:02

FBK skrev:
Tell skrev:Jag gillar att vara ensam men jag är ingen osocial person för det nej, o hade jag inte bott i lägenhet o var tvungen att anpassa mig efter grannar o flickvän hade jag spelat mycket högre. I hörlurar lirar jag oftast högt iaf. Så det där låter som ytterligare en generallisering som jag inte vad varifrån det kommer.

Stämmer bra in på mig också. :)

Och på mig.
Jag är social i perioder.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav MacBruce » 2021-05-28 19:54

Endast så hög ljudnivå så att klangfärgerna på de akustiska instrument jag företrädesvis lyssnar på kommer till sin rätt (eller bristerna avslöjas). Aldrig "bakgrundsmusik".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav Erik_Johansson » 2021-05-29 07:48

Alltid ogillat att att ha musik på i bakgrunden. När jag lyssnar på musik så lyssnar jag på musik. Så att exempelvis ha musik på när jag jobbar fungerar inte alls då jag fastnar i musiken istället för jobbet. Samt att jag tycker som någon skrev på forumet för många år sedan: Tystnad är bättre än 95% (minns inte om det var 90 eller 99%, men ni förstår andemeningen) av all musik. Så att ha på någon radiokanal fungerar inte för mig. Dock kan jag om jag är ensam hemma spela musik när jag exempelvis lagar mat. Men då blir det också en del rörelser/skuttande i takt med musiken och mer fokus på musiken än matlagningen. Men det går oftast bra ändå. :)

Gillar även att dra på lite när det är något bra.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Värdesätter du hög volym och/eller bakgrundsmusik?

Inläggav Harryup » 2021-05-29 14:21

Kan absolut ha på bakgrundsmusik men spela riktigt högt tycker mina öron inte är särskilt kul längre. Tycker vanligen så har alla anläggningar någon volym som passar i kombination med rummet. Skall man spela ännu högre måste man börja välja lämplig musik.


/Harry


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Belker, flow och 12 gäster