JonasB skrev:Hur mycket tidsfel är okej under 80 hz?
Märker att jag med hjälp av att justeta delay mellan front, basar fram och bas bak (sitter 2/3 från högtalarväggen) kan få en mycket "finare" frekvenskurva vid lyssningsplats. Tidsinställningen är inget jag märker ändrar ljudet till det sämre i alla fall.
Om jag ställer in delay efter rakast kurva så slipper jag offra en massa dB kontra rätt delay och eqad bas. Det borde ändå vara värt något?
Man måste skilja på "tidsfel" och fasfel.
Tangbands svar handlar om fasfel ( är det inte så Tangband?).
För att vara tydligare:
"Fasfel" mellan 2 ljudkällor skapar utsläckning. D v s superposition resulterar i ojämn frekvensgång beroende på olika avstånd till mätmikrofon eller öra/öron.
Tidsfel uppfattas av hörseln i relation till en referens t.ex tidsskillnad mellan grundton och övertoner.
Vid lågbasåtergivning är hörseln väldigt okänslig för tidsfel som handlar om delar av en våglängd, transienter/övertonerna bestämmer tiden = takten om man ska referera till musikåtergivning.
Forskningen är lite "tunn" i detta sammanhang men man kan konstatera att upplevt ljudtryck av en ton tar lite tid och är klart frekvensberoende och vid låga toner/frekvenser tar hörseln god tid på sig.
Om man bara lyssnar på grundtonen kommer alltså takten att släpa efter lite och naturligtvis också vara odistinkt. Finns övertoner "skapar" hörseln grundtonen innan den egentligen hörs. Tas grundtonen helt bort "hör" vi ändå grundtonen men det låter tunt.
I detta sammanhang bör man kanske också nämna att transienter är för hörseln "tonlösa" framtill att att hörseln detekterat pitch, vi behöver bortåt 2 våglängder innan vi hör ton. Först "låter det" sedan hör vi tonerna.