Låter uppsampling eller inte bättre ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter uppsampling eller inte bättre ?

1. Ja, uppsampling till 192 KHz eller mer låter bäst.
3
33%
2. Ja, uppsampling till 96 KHz låter bäst .
0
Inga röster
3. Nej, samma som källan är inspelad i låter bäst.
3
33%
4. Uppsampling eller ej år 2021 låter likadant.
3
33%
 
Antal röster : 9

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav Tangband » 2021-05-30 13:17

Från signalkällan alltså.

Tycker ni att tex TIDAL låter bättre om ni uppsamplar i datorn eller streamern till exempelvis 192 KHz, eller tycker ni att native, dvs samma som källan är inspelad i : cd-material som ett exempel blir då 44,1 KHz, låter bäst ?

Eller är sådana diskussioner sedan länge passé, och det låter likadant ?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav Belker » 2021-05-30 14:25

Jag samplar numera upp allt till DSD256 med HQPlayer. Det går emot allt jag vet och tror på, men jag tycker det låter bättre. Skulle kanske inte ta det blindtest, men känslan är att allt låter bättre. Det får vara så. Lite ”kolla inte en bra story” över det. En praktisk fördel är att jag kan köra convolution filter på Spotify (och Roon, såklart).

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav solhaga » 2021-05-30 14:40

Belker skrev:Jag samplar numera upp allt till DSD256 med HQPlayer. Det går emot allt jag vet och tror på, men jag tycker det låter bättre. Skulle kanske inte ta det blindtest, men känslan är att allt låter bättre. Det får vara så. Lite ”kolla inte en bra story” över det. En praktisk fördel är att jag kan köra convolution filter på Spotify (och Roon, såklart).

Du kör alltså DSD till DAC:en? Då skall det vara bättre!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav Belker » 2021-05-30 14:46

Stämmer. Ja, det finns ju eventuellt teoretiska förbättringar att hämta.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav Tangband » 2021-05-30 16:01

Med min Mac /Douk kombination kan jag välja mellan 44,1 KHz ( native med de flesta av mina Flac filer på NASen ) och successivt välja uppsampling till jag når gränsen för Genelec 8340:s interna dac , som ligger på 192 KHz .
Jag inbillar mig att det på visst material låter liiite bättre uppsamplat , men skillnaden är väldigt liten .
Jag är också osäker på att jag skulle kunna höra skillnaden vid en blindtest .

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav goat76 » 2021-05-30 16:24

Tangband skrev:Med min Mac /Douk kombination kan jag välja mellan 44,1 KHz ( native med de flesta av mina Flac filer på NASen ) och successivt välja uppsampling till jag når gränsen för Genelec 8340:s interna dac , som ligger på 192 KHz .
Jag inbillar mig att det på visst material låter liiite bättre uppsamplat , men skillnaden är väldigt liten .
Jag är också osäker på att jag skulle kunna höra skillnaden vid en blindtest .


Följer det med något program till Genelec där du kan se vad som sker med den inkommande signalen?

Önskvärt tänker jag borde vara om den inbyggda DACen i högtalarna anpassar/ställer om sig till den inkommande signalen, och efter det gör det som passar bäst för den interna DAC-arkitekturen. Kanske uppsamplar den signalen internt som många andra DACar?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav hifikg » 2021-05-30 22:41

På den tiden jag använde CD-spelare fanns det en knapp för uppsampling av skivorna. Ibland inbillade jag mig att det lät lite bättre, för det mesta hörde jag ingen skillnad.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav Tangband » 2021-05-31 06:52

goat76 skrev:
Tangband skrev:Med min Mac /Douk kombination kan jag välja mellan 44,1 KHz ( native med de flesta av mina Flac filer på NASen ) och successivt välja uppsampling till jag når gränsen för Genelec 8340:s interna dac , som ligger på 192 KHz .
Jag inbillar mig att det på visst material låter liiite bättre uppsamplat , men skillnaden är väldigt liten .
Jag är också osäker på att jag skulle kunna höra skillnaden vid en blindtest .


Följer det med något program till Genelec där du kan se vad som sker med den inkommande signalen?

Önskvärt tänker jag borde vara om den inbyggda DACen i högtalarna anpassar/ställer om sig till den inkommande signalen, och efter det gör det som passar bäst för den interna DAC-arkitekturen. Kanske uppsamplar den signalen internt som många andra DACar?


Det sker en sample rate conversion inuti Genelec innan dsp filtret . En AKM 4127.

https://www.akm.com/content/dam/documen ... asheet.pdf

AKM 4127 använder Dither vid samplerate conversion.

Samplerate chipet kan ta emot digitala signaler från 8 kHz- 216 kHz och skicka ut upp till 216 kHz material. Sedan sker det en dsp- filtrering inuti högtalaren. Vilken samplingsfrekvens delningsfiltret kör på är inte klarlagt, men på genelecforumet nämns det ofta 96 kHz.
Senast redigerad av Tangband 2021-05-31 08:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-31 07:23

Var få en demo en gång i tiden där man visade dCS med uppsampling. Kompetent anläggning utöver det, men något var utöver det vanliga, så har tillåtit mig att tro att det har en positiv effekt på möjligheterna att extrahera det som verkligen finns i originaldata:t.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav pLudio » 2021-05-31 11:22

Belker skrev:Jag samplar numera upp allt till DSD256 med HQPlayer. Det går emot allt jag vet och tror på, men jag tycker det låter bättre. Skulle kanske inte ta det blindtest, men känslan är att allt låter bättre. Det får vara så. Lite ”kolla inte en bra story” över det.

Du har i praktiken uppgraderat lågpassfiltret.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Låter uppsampling eller inte bättre ?

Inläggav goat76 » 2021-05-31 12:23

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:Med min Mac /Douk kombination kan jag välja mellan 44,1 KHz ( native med de flesta av mina Flac filer på NASen ) och successivt välja uppsampling till jag når gränsen för Genelec 8340:s interna dac , som ligger på 192 KHz .
Jag inbillar mig att det på visst material låter liiite bättre uppsamplat , men skillnaden är väldigt liten .
Jag är också osäker på att jag skulle kunna höra skillnaden vid en blindtest .


Följer det med något program till Genelec där du kan se vad som sker med den inkommande signalen?

Önskvärt tänker jag borde vara om den inbyggda DACen i högtalarna anpassar/ställer om sig till den inkommande signalen, och efter det gör det som passar bäst för den interna DAC-arkitekturen. Kanske uppsamplar den signalen internt som många andra DACar?


Det sker en sample rate conversion inuti Genelec innan dsp filtret . En AKM 4127.

https://www.akm.com/content/dam/documen ... asheet.pdf

AKM 4127 använder Dither vid samplerate conversion.

Samplerate chipet kan ta emot digitala signaler från 8 kHz- 216 kHz och skicka ut upp till 216 kHz material. Sedan sker det en dsp- filtrering inuti högtalaren. Vilken samplingsfrekvens delningsfiltret kör på är inte klarlagt, men på genelecforumet nämns det ofta 96 kHz.


Det jag menar är, kan du inte välja i ljudinställningarna i datorn att programmen som spelar upp ljud tar över ”bestämmandet” över vilken samplingsfrekvens som ska gälla? Vad som sedan sker i din Genelecs vad gäller omsampling får man väl hoppas görs på bästa sätt för att optimera uppspelningen.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: _Stefan_, Magnuz och 19 gäster