Equalizer APO

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Equalizer APO

Inläggav Zappa » 2021-06-06 16:06

Knuttebaloa skrev:
Zappa skrev:Peaking filter är flexiblare och tillåter mycket precisa justeringar av frekvens, nivå och Q-faktor.



Ok, men i slutändan gör de samma sak?


I Equalizer APO går det att justera peaking filter till att ge snarlika resultat som notch filter. Men eftersom notch filter saknar möjligheten till att reglera nivån (om inte jag har missat något förstås) ger det filtret sällan samma, exakta resultat som peaking filtret. Säg att du har en topp vid 100 Hz på 6 dB och den höjningen är halverad i nivå vid 95 respektive 105 Hz, vilket ger en bandbredd på 10 Hz. En sådan topp kan enkelt dämpas med ett peaking filter. Du ställer in frekvensen på 100 Hz, nivån till –6dB och Q-värdet räknas ut med genom att dividera resonansfrekvensen med bandbredden vilket ger Q = 100 / 10 = 10.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Equalizer APO

Inläggav Knuttebaloa » 2021-06-06 16:13

Zappa skrev:
Knuttebaloa skrev:
Zappa skrev:Peaking filter är flexiblare och tillåter mycket precisa justeringar av frekvens, nivå och Q-faktor.



Ok, men i slutändan gör de samma sak?


I Equalizer APO går det att justera peaking filter till att ge snarlika resultat som notch filter. Men eftersom notch filter saknar möjligheten till att reglera nivån (om inte jag har missat något förstås) ger det filtret sällan samma, exakta resultat som peaking filtret. Säg att du har en topp vid 100 Hz på 6 dB och den höjningen är halverad i nivå vid 95 respektive 105 Hz, vilket ger en bandbredd på 10 Hz. En sådan topp kan enkelt dämpas med ett peaking filter. Du ställer in frekvensen på 100 Hz, nivån till –6dB och Q-värdet räknas ut med genom att dividera resonansfrekvensen med bandbredden vilket ger Q = 100 / 10 = 10.


Ja, det verkar ju vara ett mer flexibelt verktyg, tack!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Equalizer APO

Inläggav Grahnbarr » 2021-09-11 13:02

Jag håller på att få till en 2.1 konfiguration via HDMI till min receiver.
Jag har kopierat L och R till en virtuell kanal och lägger där på lågpass-filter och EQ sen kopierar jag den virtuella kanalen till LFE kanalen.
Med "Select channel" för L+R lägger jag på högpass-filter.

1. Är det här "bäst" sätta att lösa det på?
2. Hur skapar man brantare filter? Att ändra Q-värde verkar bara ge den en topp precis vid delningen.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Equalizer APO

Inläggav dewpo » 2021-09-11 14:37

Grahnbarr skrev:Jag håller på att få till en 2.1 konfiguration via HDMI till min receiver.
Jag har kopierat L och R till en virtuell kanal och lägger där på lågpass-filter och EQ sen kopierar jag den virtuella kanalen till LFE kanalen.
Med "Select channel" för L+R lägger jag på högpass-filter.

1. Är det här "bäst" sätta att lösa det på?
2. Hur skapar man brantare filter? Att ändra Q-värde verkar bara ge den en topp precis vid delningen.


Det går ju alltid att använda "Convolution" funktionen :|
Delnings filter går att skapa i "rePhase" https://rephase.org/

Annars så verkar syntaxen för ett mer avancerat filter vara =>
https://sourceforge.net/p/equalizerapo/wiki/Configuration%20reference/ skrev:Filter with custom coefficients (since version 0.9)
Syntax:
Filter <n>: ON IIR Order <m> Coefficients <b0> <b1> ... <bm> <a0> <a1> ... <am>

Description:
Adds a generic IIR filter with the given order and coefficients. The number of coefficients must be 2*(order+1).
The transfer function of the filter is

Transfer function.png
Transfer function.png (2.95 KiB) Visad 1281 gånger


As the filter coefficients are normally dependent on the sample rate, the If command or inline expressions should be used to supply the correct coefficients for the current sample rate.

Although it is possible to use the IIR filter type to implement the same BiQuad filters that are supported by the other filter types, this is not advisable because the execution time will be higher.
Kod: Markera allt
# A lowpass biquad filter with Fc 3000 Hz for the sample rate 48 kHz
Filter: ON IIR Order 2 Coefficients 0.0380602 0.0761205 0.0380602 1.2706 -1.84776 0.729402

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Equalizer APO

Inläggav I-or » 2021-09-11 16:04

Grahnbarr skrev:Jag håller på att få till en 2.1 konfiguration via HDMI till min receiver.
Jag har kopierat L och R till en virtuell kanal och lägger där på lågpass-filter och EQ sen kopierar jag den virtuella kanalen till LFE kanalen.
Med "Select channel" för L+R lägger jag på högpass-filter.

1. Är det här "bäst" sätta att lösa det på?
2. Hur skapar man brantare filter? Att ändra Q-värde verkar bara ge den en topp precis vid delningen.


"Bäst" är nog fel sätt att se det på, om du får ut rätt signal på rätt ställe så fungerar det som det ska. EAPO arbetar med s.k. biquad-filter, vilka inte kan skapa flanker brantare än 12 dB/oktav (annat än precis runt ingreppsfrekvensen). Om du vill filtrera brantare får du använda dig av dubbla filter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Equalizer APO

Inläggav Grahnbarr » 2021-09-11 19:51

Tack dewpo, får testa rephase någon dag.
Syntaxen var rena grekiskan för mig, är dåligt inläst på filter överlag :)
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Equalizer APO

Inläggav Grahnbarr » 2021-09-11 19:53

I-or skrev:"Bäst" är nog fel sätt att se det på, om du får ut rätt signal på rätt ställe så fungerar det som det ska. EAPO arbetar med s.k. biquad-filter, vilka inte kan skapa flanker brantare än 12 dB/oktav (annat än precis runt ingreppsfrekvensen). Om du vill filtrera brantare får du använda dig av dubbla filter.


Tack
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Equalizer APO

Inläggav dewpo » 2021-09-11 20:07

Denna tabellen kan kanske hjälpa =>
http://www.hxaudiolab.com/uploads/2/5/5/3/25532092/cascading_biquads_to_create_even-order_highlow_pass_filters_2.pdf

Har inte faktagranskat den :oops: men jag hoppas den är korrekt?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Equalizer APO

Inläggav Elfsberg » 2022-03-11 14:39

För den som vill testa EAPO kan jag rekommendera denna guiden:

https://www.youtube.com/watch?v=Ev1bSSL8tRA

Han visar hur man automatiskt genererar en uppsättning filter gentemot en önskad målkurva. Man petar in kurvan man vill ha genom att ange vart den börjar och med vilken branthet den sluttar och vilken nivå man vill EQ:a mot d v s generellt dämpa eller generellt höja nivå.

Nästa steg är väl rePhase. Eller bör man köra rePhase först?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster