Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav bjornw » 2021-05-31 10:34

Jag köpte ett par begagnade Guru Junior för ett par månader sedan och har väl tyckt att dom har låtit OK, men att något har känts lite off. Jag har fått dra upp diskanten en del i tonkontrollen på förstärkaren för att det ska låta vettigt.
Nu skaffade jag en mätmikrofon och fick det svart på vitt att diskanten ligger ca -10 dB under referenskurvan. För att försäkra att det inte är rumsakustiken som spelar mig ett spratt har jag testat köra högtalarna i ett annat rum, med en annan förstärkare, och resultatet är detsamma. Jag har även testat med andra högtalare och med dem får jag normal diskantåtergivning.

Om jag EQ:ar upp diskanten så den följer referenskurvan när jag mäter så tycker jag ändå det låter bra. Det är absolut ingen spräckt diskant eller så, den låter bara för svagt. Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på och om det är något som går att fixa?

IMG-1774.PNG
IMG-1774.PNG (442.95 KiB) Visad 1876 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Baffel » 2021-05-31 11:14

Mysko. De andra högtalarna, som funkade bättre , testade du dem i samma rum som gurusarna?

Vad har du för testutrustning? Hela kedjan när du testat, högtalare, förstärkare osv består av?

Nu har du en annan tråd där du lagt in bilder på ditt rum men med tanke på att du nu skapat en ny tråd så lägg gärna in bilder här med.

Kan det vara något vajsing med delningsfiltret i gurusarna?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Tangband » 2021-05-31 11:20

bjornw skrev:Jag köpte ett par begagnade Guru Junior för ett par månader sedan och har väl tyckt att dom har låtit OK, men att något har känts lite off. Jag har fått dra upp diskanten en del i tonkontrollen på förstärkaren för att det ska låta vettigt.
Nu skaffade jag en mätmikrofon och fick det svart på vitt att diskanten ligger ca -10 dB under referenskurvan. För att försäkra att det inte är rumsakustiken som spelar mig ett spratt har jag testat köra högtalarna i ett annat rum, med en annan förstärkare, och resultatet är detsamma. Jag har även testat med andra högtalare och med dem får jag normal diskantåtergivning.

Om jag EQ:ar upp diskanten så den följer referenskurvan när jag mäter så tycker jag ändå det låter bra. Det är absolut ingen spräckt diskant eller så, den låter bara för svagt. Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på och om det är något som går att fixa?

IMG-1774.PNG


Hmm.... du kan ju testa med ett annat mät-program, tex audiotools som finns för ios. Det är ett väldigt exakt program.
Du kan fortfarande köra med dayton imm micken med iphonen. Du kan med det programmet förutom gate:ad puls, även göra logaritmiska sinusvep från extern källa , det ritas då upp i realtid på skärmen, tex detta från LTS :

http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav

Deras testsignal kan du lita på är rätt.

Jag använder det ihop med Audient iD14 med Apple camera connection kit samt iPad och line audios om1.
Senast redigerad av Tangband 2021-05-31 11:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav goat76 » 2021-05-31 11:23

Om det skulle röra sig om ett fel borde det rimligtvis bara vara på en av högtalarna, har du testat mäta dem separat?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Tangband » 2021-05-31 11:26

goat76 skrev:Om det skulle röra sig om ett fel borde det rimligtvis bara vara på en av högtalarna, har du testat mäta dem separat?


Bra idé .

Jag antar även att han mäter 1 meter ifrån, på endast 1 högtalare i taget, med den andra helt avstängd ?
Han bör även ha ett stativ till iPhonen.

Man får en sån där kraftig diskantsänkning om man av misstag även har igång den högtalare man inte mäter på....

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Baffel » 2021-05-31 11:29

Utöver att mäta. Om det är en högtalares diskant som inte funkar som den ska borde man väl höra det om båda körs samtidigt. Om du kan testa ställ dem bredvid varandra. Om du har balanskontroll på förstärkaren , vrid höger och vänster kanal och lyssna. Någon skillnad? Någon hörbar obalans?

Har du något barn så låt ungen lyssna med. De hör ju högre toner bättre än vuxna. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-31 11:52

Mätningen på enbart vänster i andra tråden ser ju bra ut.... så samma mätning på höger vore väl nästa steg.... om du har en blåst diskant i den.

Har haft en trasig diskant i mina piP och kan säga att det är svårare än man kan tro att höra det!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Baffel » 2021-05-31 12:47

Det vore ju trist om så är fallet.

Att det kan vara svårt att höra blåst diskant om båda kanaler drivs om man sitter vid normal lyssningsavstånd köper jag men lägg örat på diskanten , antingen så hörs det eller ej. Jämför mellan högtalarna. Om diskanten är trasig och man inte hör det då. Ja men då så, bra för plånboken. Behövs inga större summor läggas på Hifi. :D Man hör ändå ingen skillnad.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav bjornw » 2021-05-31 13:10

Tangband skrev:Hmm.... du kan ju testa med ett annat mät-program, tex audiotools som finns för ios. Det är ett väldigt exakt program.
Du kan fortfarande köra med dayton imm micken med iphonen. Du kan med det programmet förutom gate:ad puls, även göra logaritmiska sinusvep från extern källa , det ritas då upp i realtid på skärmen, tex detta från LTS :

http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav

Deras testsignal kan du lita på är rätt.

Jag använder det ihop med Audient iD14 med Apple camera connection kit samt iPad och line audios om1.


Jag köpte faktiskt AudioTools för ett tag sedan, men gränssnittet är ju allt annat än intuitivt. Jag har tänkt sätta mig in i det verktyget men har inte haft tid. HouseCurve, som jag använder, är extremt enkelt och jag har haftven del kontakt med utvecklaren som verkar seriös.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav juanth » 2021-05-31 13:13

Nattlorden skrev:Mätningen på enbart vänster i andra tråden ser ju bra ut.... så samma mätning på höger vore väl nästa steg.... om du har en blåst diskant i den.

Har haft en trasig diskant i mina piP och kan säga att det är svårare än man kan tro att höra det!


Ställ höger där vänster stod och mät igen, jämför.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Rydberg » 2021-05-31 13:15

Nattlorden skrev:Har haft en trasig diskant i mina piP och kan säga att det är svårare än man kan tro att höra det!
Min f.d. granne hade ett par Junior och när jag lyssnade konstaterade jag direkt att ena diskanten inte lät (han hade inte själv hört det). Det visade sig att en lödning i delningsfiltret släppt. Efter en snabb omlödning fungerade högtalaren perfekt igen.
Class only looks like arrogance from below.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav bjornw » 2021-05-31 14:10

goat76 skrev:Om det skulle röra sig om ett fel borde det rimligtvis bara vara på en av högtalarna, har du testat mäta dem separat?

Nattlorden skrev:Mätningen på enbart vänster i andra tråden ser ju bra ut.... så samma mätning på höger vore väl nästa steg.... om du har en blåst diskant i den.
Har haft en trasig diskant i mina piP och kan säga att det är svårare än man kan tro att höra det!

juanth skrev:Ställ höger där vänster stod och mät igen, jämför.


Nu har jag gjort separata mätningar per högtalare från 1 meters avstånd med mikrofonen fixerad och riktad precis mitt emellan diskant och bas. Och som synes så mäter diskanten ca 5 dB lägre på den ena högtalaren. Dock kan jag inte med örat höra att den skulle vara spräckt. Men något måste ju vara fel med den?

Sedan ser ju resultaten ändå bättre ut än när jag mäter båda högtalarna samtidigt från lyssningsposition. Det är då helt uppenbart att diskanten är för låg då viss musik låter förjävligt. Jag har möjlighet att justera bas och diskant +-10 dB med tonkontrollerna på förstärkaren och någonstans +7, 8 dB på diskanten börjar det låta "rätt".

186528848_875879346298623_6592273322259390812_n.jpg
186528848_875879346298623_6592273322259390812_n.jpg (44.74 KiB) Visad 1731 gånger

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Almen » 2021-05-31 14:23

Rydberg skrev:...en lödning i delningsfiltret släppt. Efter en snabb omlödning fungerade högtalaren perfekt igen.


Tror också att detta är första sak att kontrollera.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Morello » 2021-05-31 14:46

Bjornw - slå en signal till Guru så löser sig detta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav bjornw » 2021-05-31 14:53

Morello skrev:Bjornw - slå en signal till Guru så löser sig detta.

Jag mailade och dom bad mig göra lite specifika mätningar - närmare besttämt högtalarna var för sig i samma position med 20 cm avstånd från mikrofon. Ska skicka bilder så får dom avgöra vad som behöver göras. :)

Så här blev f.ö. resultatet av de mätningarna:

187196363_903654106848648_6149507471307888962_n.jpg
187196363_903654106848648_6149507471307888962_n.jpg (40.72 KiB) Visad 1703 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Tangband » 2021-05-31 15:42

Intressant :) .
Frekvenskurvan med den högtalare som har mest diskant av de två, liknar mycket soundstage:s mätning av Guru qm10.
Kanske psykoakustiskt rätt om den placeras mot en vägg ?
Kurvan är även mycket lik Linn Tukan:s i stereophiles mätning.
Nedan syns Guru qm10.
https://www.soundstagenetwork.com/measu ... udio_qm10/

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav bjornw » 2021-05-31 16:05

Tangband skrev:Intressant :) .
Frekvenskurvan med den högtalare som har mest diskant av de två, liknar mycket soundstage:s mätning av Guru qm10.
Kanske psykoakustiskt rätt om den placeras mot en vägg ?
Kurvan är även mycket lik Linn Tukan:s i stereophiles mätning.
Nedan syns Guru qm10.
https://www.soundstagenetwork.com/measu ... udio_qm10/


Aha! Att det liknar qm10 är ju inte så förvånande. Då kanske det ”bara” är den ena högtalaren det är fel på då?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Tangband » 2021-05-31 16:08

bjornw skrev:
Tangband skrev:Intressant :) .
Frekvenskurvan med den högtalare som har mest diskant av de två, liknar mycket soundstage:s mätning av Guru qm10.
Kanske psykoakustiskt rätt om den placeras mot en vägg ?
Kurvan är även mycket lik Linn Tukan:s i stereophiles mätning.
Nedan syns Guru qm10.
https://www.soundstagenetwork.com/measu ... udio_qm10/


Aha! Att det liknar qm10 är ju inte så förvånande. Då kanske det ”bara” är den ena högtalaren det är fel på då?

Det verkar troligt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Baffel » 2021-06-01 07:33

Skruva ur elementen och ta en titt på delningsfiltret. Mät upp elementen med multimetern när du ändå tagit ut dem. Min gissning är att diskantelementen mäter lika. :)

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav bjornw » 2021-06-01 08:28

Baffel skrev:Skruva ur elementen och ta en titt på delningsfiltret. Mät upp elementen med multimetern när du ändå tagit ut dem. Min gissning är att diskantelementen mäter lika. :)


Men varför mäter dom inte lika när jag mäter med mikrofon då?

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Morgan » 2021-06-01 08:40

bjornw skrev:
Baffel skrev:Skruva ur elementen och ta en titt på delningsfiltret. Mät upp elementen med multimetern när du ändå tagit ut dem. Min gissning är att diskantelementen mäter lika. :)


Men varför mäter dom inte lika när jag mäter med mikrofon då?


För att du mäter på dem med mikrofon /genom ett delningsfilter/. Baffels antagande är att det är i filtret felet sitter, inte själva elementet.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Baffel » 2021-06-01 08:40

Som jag och andra varit inne på. Det kan vara vajsing med delningsfiltret. :) Eller :( Fast det går ju att fixa isf så :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav goat76 » 2021-06-01 08:42

Är det tydligt hörbar nivåskillnad mellan högtalarna i det aktuella diskantområdet?

Här är en ton-generator du kan provlyssna med om du har möjlighet att koppla datorn till ljudsystemet: https://www.szynalski.com/tone-generator/

Hör med Guru om det avviker från deras toleransnivåer, annars får dom väl hjälpa dig med en ersättningsdiskant eller kanske hänvisa dig till en passande?

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav bjornw » 2021-06-01 14:13

Jag har pratat med Erik på Guru nu och han bedömer att diskanterna är trasiga. Kurvan ska inte alls se ut som den gör (jag fick se deras referenskurva). Högtalarna är för gamla för att det ska gå på garantin, men det känns ändå värt 2000 kr för att få diskanterna utbytta. Tyvärr så hör mina högtalare till en batch som kom innan frontpanelerna fick magnetfästen. Dom är tejpade och kan inte tas bort utan att man pajar dom. Så jag måste vänta till senare i sommar när dom får in nya frontpaneler.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav DVD-ai » 2021-06-01 15:01

Fasen vad trist... Men sådant som händer tyvärr.
Man får bita ihop, fokusera på något som gör en glad och hantera bara. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fel på mina Guru Junior (extremt låg diskant)?

Inläggav Baffel » 2021-06-01 16:06

Nya friska tag bara. :D Det verkar ju vara riktigt bra högtalare. Värda att satsa på och få igång. :)

Berätta gärna sen på sensommaren vad det mynnade ut i.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Imperial-Blomman och 12 gäster