Vad tillför en dyr DAC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-05 06:09

Baffel skrev:Mja, även om jag nu hade varit låt säga miljardär hade jag ändå, i det fallet, inte velat kasta småpengar i sjön. Det är bara onödigt. Det är själva principen det handlar om. Fast det är ju såklart även det individuellt.

Sen vet ju inte jag om Hugo TT2 är bättre. Det är egentligen just det som är det intressanta. Inte den exakta summan vad resp DAC kostar.


Fast nu var ju mitt inlägg en hypotes där Hugo TT2 hade det där lilla extra, pricken över i-et som gjorde att det var värt pengarna. I verkligheten vet jag inte för jag har inte lyssnat på någon av DACarna du tar upp.

Du kanske inte är familjär med uttrycket ”pricken över i-et”? Det handlar om små detaljer som trots sin litenhet är direkt avgörande för att något i sin helhet upplevs som så mycket bättre. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-05 06:45

Ja ja geten är spydig och uppkäftig tidigt på morgonen. Vad nytt. :D

Det är ju just det som hela denna tråd går ut på. Vad tillför en dyr DAC? Ditt förslag ett litet i. Okej visst. Jag är ju mest nyfiken på om man verkligen kan se detta i eller om man bara inbillar sig det.

Motivet för att köpa saker är något som det forskats kring. Kolla t.ex Pierre Bourdieus teorier om kulturellt kapital.
Senast redigerad av Baffel 2021-06-05 06:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-05 06:50

Bill50x skrev:Vad tillför en dyr skjorta?


Har bara en dyr skjorta, men jag måste nog säga att det är utan tvekan den skönaste att ha på av dem alla. Så det skulle jag inte dissa så lättvindigt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav sprudel » 2021-06-05 06:55

En dyr dac? Vad är det?
En bättre dac gör att det blir lite bättre, inte så mycket, men det kan räcka. Frågan är när man drar gränsen för förbättringar och känner att det här är bra nog. Tror att många sitter med överkompetenta anläggningar relaterat till källmaterialet Faktiskt.Ior. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-05 06:56

Bill50x skrev:Vaf tillför en dyr bil?
Vad tillför en dyr klocka?

Vad tillför en dyr skjorta?
/ B


Hur väcker en hane intresse hos en hona?

Just en dyr DAC tror jag i sig inte är en så väldigt het brudmagnet , men jag kan ha fel. :mrgreen:

Sprudel du som biolog för reda ut det där med DACar i förhållande till evolution, genetik samt attraktion till / av / för det andra könet osv.

Vill du du följa med och dricka te? Vill du se mina etsningar? ...Jag har en ny DAC hemma, vill du se....Någon som testat den sista? Avlägg gärna rapport gällande effektiviteten.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav sprudel » 2021-06-05 07:12

Baffel skrev:
Bill50x skrev:Vaf tillför en dyr bil?
Vad tillför en dyr klocka?

Vad tillför en dyr skjorta?
/ B


Hur väcker en hane intresse hos en hona?

Just en dyr DAC tror jag i sig inte är en så väldigt het brudmagnet , men jag kan ha fel. :mrgreen:

Sprudel du som biolog för reda ut det där med DACar i förhållande till evolution, genetik samt attraktion till / av / för det andra könet osv.


Att förklara detta sociobiologiskt, eller epigenetiskt är nog lika dödsdömt dumt som att plocka bort begreppen kvinna eller man ur vårdguiden. Det är ett samhällsproblem kondenserat till trender grundat i upprördhet kombinerat med övertro på sin egen viktighet att höras i debatten.
Eller så är man hel enkelt kåt, sexuellt frustrerad alltså! (Då snackar vi biologi)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-05 07:57

Aha det förklarar saken , det gick ju inget vidare när jag försökte locka med en 32bitar 192kHz med chips till det dvs CS43198. Dipp i form av Raspberry Pi 4.

Fast fixar jag sex super(sexiga)kondensatorer som kan leverera enormt linjära dynamiska strömmar när musiken kräver det med maximalt 5A i 9.3VRM så då jäklar kanske jag får napp.

https://www.akkelisaudio.com/cd-spelare ... 2-dac.html

shot_2021-06-05_07-51-45.png
shot_2021-06-05_07-51-45.png (481.73 KiB) Visad 1658 gånger


För övrigt om den lite gnabbiga och käftiga tonen i tråden, så: Stor och stark Folkets Park. Liten och klen Frälsningsarmén. Eller i detta fall. Stor och stark faktiskt.io. Liten och klen Hififorum.se :mrgreen:

För övrigt så har jag inget emot Hififorum. Tvärt om, det är ett trevligt ställe. De är lite snällare mot de som älskar t.ex tjocka feta högtalarkablar där.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav sammel » 2021-06-05 08:34

Hej Baffel kul att du är igång :)
Ville bara säga hej :)
/Sammel

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-05 08:38

Hej Sammel. God morgon.

Så, nog med snack om vad som skapar attraktionskraft hos det motsatta könet. Om det går att komma tillbaka till ämnet. Var vi nu var.

Kan denna vara något att ha? En DAC för 90 000 dollares.

shot_2021-06-05_08-46-07.png
shot_2021-06-05_08-46-07.png (519.3 KiB) Visad 1633 gånger



https://www.theverge.com/2016/8/15/1248 ... experience

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-05 09:18

Häng med o kolla min nya TT kan fungera på blondinerna och en Audio TT är bra mycket billigare än en Audi TT
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hcl » 2021-06-05 11:35

hifikg skrev:
jansch skrev:...USB som ljudöverförare är,oavsett version, som en tysk Autobahn (utan trafik) för en trehjulig trampscyckel.


Låter som något lätt och ofarligt... vet inte om jag använder USB, jag har ju en moj mellan, men förträffligt låter det.

Om USB används på ett olämpligt sätt så är det överkvalificerat kapacitetsmässigt, men likväl undermåligt prestandamässigt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav LeifB » 2021-06-05 13:02

Tror man att den dyra är bättre då kanske man köper den.
Hörbar skillnad är det kanske.. men känslan att den kan vara bra är väl poängen med det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-05 13:18

Ett "bra" sätt att få koll på storleksordningen på skillnader kan t.ex. vara att nivåkaliberera en tokbillig blurayspelare ( typ under tusenlappen ) med en känt välingenjörad dac ( i mitt fall Benchmark DAC2 ) och lyssna på skillnaderna. I mitt fall var den initiala känslan en chock att det inte var mer skillnad än så... och sen när man började kämpa med att finlyssna, så visst gick det att hitta skillnader... men fortfarande väldigt små. Och detta då mot något som troligen vore bland det sämsta - vilken man naturligtvis inte kan veta... man kan ju ha lyckats köpa en väldigt billig men ändå välimplementerad spelare...

Natt-och-dag-skillnader finns dock inte. Även om du skulle jämföra 500kr mer 50,000kr. Inte ens han som köpt det dyrare skulle inte märka bytet initialt, bara en gnagande känsla att något inte var helt rätt över tiden - eller vid noga finlyssning på ett stycke man lyssnat in sig mycket på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav LeifB » 2021-06-05 14:05

Nästan man blir sugen på att köpa en billig bluerayspelare och testa. Kan jag höra någon skillnad på den och min gamla Technics cd spelare från 1990?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav sprudel » 2021-06-05 16:38

Nattlorden skrev:Ett "bra" sätt att få koll på storleksordningen på skillnader kan t.ex. vara att nivåkaliberera en tokbillig blurayspelare ( typ under tusenlappen ) med en känt välingenjörad dac ( i mitt fall Benchmark DAC2 ) och lyssna på skillnaderna. I mitt fall var den initiala känslan en chock att det inte var mer skillnad än så... och sen när man började kämpa med att finlyssna, så visst gick det att hitta skillnader... men fortfarande väldigt små. Och detta då mot något som troligen vore bland det sämsta - vilken man naturligtvis inte kan veta... man kan ju ha lyckats köpa en väldigt billig men ändå välimplementerad spelare...

Natt-och-dag-skillnader finns dock inte. Även om du skulle jämföra 500kr mer 50,000kr. Inte ens han som köpt det dyrare skulle inte märka bytet initialt, bara en gnagande känsla att något inte var helt rätt över tiden - eller vid noga finlyssning på ett stycke man lyssnat in sig mycket på.

Ganska bra beskrivet, man ska vara rejält inlyssnad för att det ska märkas.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-05 17:25

LeifB skrev:Nästan man blir sugen på att köpa en billig bluerayspelare och testa. Kan jag höra någon skillnad på den och min gamla Technics cd spelare från 1990?


Observera det viktigaste då. Nivåerna behöver vara kalibrerade till typ 0,1dB när (eller bättre självklart). Större nivåskillnader ger fördelar till den starkare källans fördel.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hcl » 2021-06-05 18:25

Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Nästan man blir sugen på att köpa en billig bluerayspelare och testa. Kan jag höra någon skillnad på den och min gamla Technics cd spelare från 1990?


Observera det viktigaste då. Nivåerna behöver vara kalibrerade till typ 0,1dB när (eller bättre självklart). Större nivåskillnader ger fördelar till den starkare källans fördel.

Sant, men samtidigt. Vari ligger relevansen? När man inte kopplar fan och tillbaka och jämför längre utan kommer hem och spelar musik så spelar man med den ljudstyrka man har lust med för tillfället. Absolutnivån är i det närmaste ointressant för hur man uppfattar kvaliteten i.o.m. att man kan justera som man vill.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hcl » 2021-06-05 18:29

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:Ett "bra" sätt att få koll på storleksordningen på skillnader kan t.ex. vara att nivåkaliberera en tokbillig blurayspelare ( typ under tusenlappen ) med en känt välingenjörad dac ( i mitt fall Benchmark DAC2 ) och lyssna på skillnaderna. I mitt fall var den initiala känslan en chock att det inte var mer skillnad än så... och sen när man började kämpa med att finlyssna, så visst gick det att hitta skillnader... men fortfarande väldigt små. Och detta då mot något som troligen vore bland det sämsta - vilken man naturligtvis inte kan veta... man kan ju ha lyckats köpa en väldigt billig men ändå välimplementerad spelare...

Natt-och-dag-skillnader finns dock inte. Även om du skulle jämföra 500kr mer 50,000kr. Inte ens han som köpt det dyrare skulle inte märka bytet initialt, bara en gnagande känsla att något inte var helt rätt över tiden - eller vid noga finlyssning på ett stycke man lyssnat in sig mycket på.

Ganska bra beskrivet, man ska vara rejält inlyssnad för att det ska märkas.

Japp. Skillnaderna ter sig ljudmässigt ofta små, men samtidigt (i mitt tycke) väldigt relevanta. Ganska lika de skillnader man kan notera mellan bra musiker och mindre musiker, det handlar om hur väl man uppfattar musikernas timing, intonation mm
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav sprudel » 2021-06-05 19:27

hcl skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:Ett "bra" sätt att få koll på storleksordningen på skillnader kan t.ex. vara att nivåkaliberera en tokbillig blurayspelare ( typ under tusenlappen ) med en känt välingenjörad dac ( i mitt fall Benchmark DAC2 ) och lyssna på skillnaderna. I mitt fall var den initiala känslan en chock att det inte var mer skillnad än så... och sen när man började kämpa med att finlyssna, så visst gick det att hitta skillnader... men fortfarande väldigt små. Och detta då mot något som troligen vore bland det sämsta - vilken man naturligtvis inte kan veta... man kan ju ha lyckats köpa en väldigt billig men ändå välimplementerad spelare...

Natt-och-dag-skillnader finns dock inte. Även om du skulle jämföra 500kr mer 50,000kr. Inte ens han som köpt det dyrare skulle inte märka bytet initialt, bara en gnagande känsla att något inte var helt rätt över tiden - eller vid noga finlyssning på ett stycke man lyssnat in sig mycket på.

Ganska bra beskrivet, man ska vara rejält inlyssnad för att det ska märkas.

Japp. Skillnaderna ter sig ljudmässigt ofta små, men samtidigt (i mitt tycke) väldigt relevanta. Ganska lika de skillnader man kan notera mellan bra musiker och mindre musiker, det handlar om hur väl man uppfattar musikernas timing, intonation mm


Jodå, för en utomståend obegripligt att förklara. Trevlig parallell till när man var ung och dejtade en vacker flicka, inget hände, absolut inget.
Så står där en annan Donna och det slår gnistor. Tror det klipper till på något omedvetet och emotionellt bortom de aktivt medvetna processerna.
Ungefär som du beskriver ovan. Mätnissarna står vid sidan och fattar nada! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-05 19:42

hcl skrev:
Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Nästan man blir sugen på att köpa en billig bluerayspelare och testa. Kan jag höra någon skillnad på den och min gamla Technics cd spelare från 1990?


Observera det viktigaste då. Nivåerna behöver vara kalibrerade till typ 0,1dB när (eller bättre självklart). Större nivåskillnader ger fördelar till den starkare källans fördel.

Sant, men samtidigt. Vari ligger relevansen? När man inte kopplar fan och tillbaka och jämför längre utan kommer hem och spelar musik så spelar man med den ljudstyrka man har lust med för tillfället. Absolutnivån är i det närmaste ointressant för hur man uppfattar kvaliteten i.o.m. att man kan justera som man vill.


Relevansen är att en sämre och starkare kan upplevas bättre än den bättre men svagare. Relevansen finns inte vid normalt musiklyssnande, relevansen finns vid jämförande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hcl » 2021-06-05 20:46

Nattlorden skrev:
hcl skrev:
Nattlorden skrev:
Observera det viktigaste då. Nivåerna behöver vara kalibrerade till typ 0,1dB när (eller bättre självklart). Större nivåskillnader ger fördelar till den starkare källans fördel.

Sant, men samtidigt. Vari ligger relevansen? När man inte kopplar fan och tillbaka och jämför längre utan kommer hem och spelar musik så spelar man med den ljudstyrka man har lust med för tillfället. Absolutnivån är i det närmaste ointressant för hur man uppfattar kvaliteten i.o.m. att man kan justera som man vill.


Relevansen är att en sämre och starkare kan upplevas bättre än den bättre men svagare. Relevansen finns inte vid normalt musiklyssnande, relevansen finns vid jämförande.

Njae. Relevant är det nog bara om det är den enda skillnaden eller kanske den enda skillnaden man förmår sig uppfatta. Om det finns andra i sanning relevanta skillnader så borde nivåskillnaden vara lika irrelevant vid en direktjämförelse som om det är två månader mellan lyssningstillfällena. Det är dock lätt att fastna i en viss kategori skillnader t.ex. ljudstyrka, skärpa, bandbredd (d.v.s. imponerande kraft i basen eller tydlig skärpa i diskanten) istället för sådant som är relevant ur ett musikupplevelseperspektiv, så som uppfattat samspel mellan musiker och känsla i framförande. 0.1 dB hit eller dit spelar knappast någon roll för hur man uppfattar hur musikerna spelar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-05 20:58

hcl skrev:
Nattlorden skrev:
hcl skrev:Sant, men samtidigt. Vari ligger relevansen? När man inte kopplar fan och tillbaka och jämför längre utan kommer hem och spelar musik så spelar man med den ljudstyrka man har lust med för tillfället. Absolutnivån är i det närmaste ointressant för hur man uppfattar kvaliteten i.o.m. att man kan justera som man vill.


Relevansen är att en sämre och starkare kan upplevas bättre än den bättre men svagare. Relevansen finns inte vid normalt musiklyssnande, relevansen finns vid jämförande.

Njae. Relevant är det nog bara om det är den enda skillnaden eller kanske den enda skillnaden man förmår sig uppfatta. Om det finns andra i sanning relevanta skillnader så borde nivåskillnaden vara lika irrelevant vid en direktjämförelse som om det är två månader mellan lyssningstillfällena. Det är dock lätt att fastna i en viss kategori skillnader t.ex. ljudstyrka, skärpa, bandbredd (d.v.s. imponerande kraft i basen eller tydlig skärpa i diskanten) istället för sådant som är relevant ur ett musikupplevelseperspektiv, så som uppfattat samspel mellan musiker och känsla i framförande. 0.1 dB hit eller dit spelar knappast någon roll för hur man uppfattar hur musikerna spelar.


Rekommenderar att du inte gör några jämförelsetester mellan saker i så fall. Du kommer att lura dig själv. Och det är lugnt om det bara gäller för egen del, men vill du berätta om resultaten så är det bäst om du lyssnar på de med erfarenhet på kvalitativa tester ( ej jag, jag bara för vidare ).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hcl » 2021-06-05 21:18

Nattlorden skrev:
hcl skrev:
Nattlorden skrev:
Relevansen är att en sämre och starkare kan upplevas bättre än den bättre men svagare. Relevansen finns inte vid normalt musiklyssnande, relevansen finns vid jämförande.

Njae. Relevant är det nog bara om det är den enda skillnaden eller kanske den enda skillnaden man förmår sig uppfatta. Om det finns andra i sanning relevanta skillnader så borde nivåskillnaden vara lika irrelevant vid en direktjämförelse som om det är två månader mellan lyssningstillfällena. Det är dock lätt att fastna i en viss kategori skillnader t.ex. ljudstyrka, skärpa, bandbredd (d.v.s. imponerande kraft i basen eller tydlig skärpa i diskanten) istället för sådant som är relevant ur ett musikupplevelseperspektiv, så som uppfattat samspel mellan musiker och känsla i framförande. 0.1 dB hit eller dit spelar knappast någon roll för hur man uppfattar hur musikerna spelar.


Rekommenderar att du inte gör några jämförelsetester mellan saker i så fall. Du kommer att lura dig själv. Och det är lugnt om det bara gäller för egen del, men vill du berätta om resultaten så är det bäst om du lyssnar på de med erfarenhet på kvalitativa tester ( ej jag, jag bara för vidare ).

Att hålla på med musik och musikproduktion inbegriper ständiga jämförelser och man måste kunna skilja på ljudstyrka och innehåll, lite som kvantitet vs kvalitet om man så vill. Kan man inte det är man helt lost. För de fall då en ljudstyrkeskillnad på 0.1 dB är skillnaden så är den oftast nära nog betydelselös.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-06 21:23

Här en recension från Amir av Allo Boss2.

https://youtu.be/XbueG4WBmXU

I den videon nämner Amir en Hans som också recenserat just Allo Boss2. Hans Beekhuyzen nämner att Allo Boss2 är bra men inte så bra som de dyrare han testat. Det kommenterar Amir. I princip tycker han att argumentet dyrare per automatik = bättre är skitsnack.

shot_2021-06-06_21-14-44.png
shot_2021-06-06_21-14-44.png (741.3 KiB) Visad 1355 gånger


Hans Beekhuyzen recension av Allo Boss2.
https://youtu.be/Iklv_SwOBxk

Att dyrare per automatik är bättre gäller väl i princip alla typer av produkter i och för sig. Inte bara Hifi-pryttlar. Det känner alla till. Inte Hans Beekhuyzen kanske men utöver han. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav distad » 2021-06-06 22:00

goat76 skrev:
FBK skrev:Jag tänkte länka till den, men avstod. :mrgreen: Men nu till frågan, vad tillför en dyr Dac? För det första vad är en dyr Dac ? Lär vara enormt subjektivt, även här. Och då stannar den frågan. Om inte, så lyssna på lite olika Dac:ar i olika prisklasser och bild en egen uppfattning.


Frågeställningen är lite avigt ställd. :D

Förhoppningsvis innebär det högre priset att företaget lagt ned stora resurser på utvecklingen och att detta burit frukt i form av en exeptionellt välljudande slutprodukt. Om den endast är dyr och inte återspeglar sig i ljudkvalitet så tillför den väl ingenting. :)

Tyvärr och säger tyvärr så tror jag inte att ALLA har lagt stora resurser på utveckling. Utan det finns de som bara vill tjäna pengar oavsett om den är billig eller dyr. Men det är lite tråkigt och samtidigt väntat att de som lagt mycket pengar på en Dac lyser med sin frånvaro i den här tråden, för de är inte så kul när man måste försvara sitt inköp emot massan som anser att en Dac inte behöver kosta mycket för att få topp-prestanda. Sådana här trådar bara föder sådana uppfattningar och i långa loppet så rekommenderar jag att man testat själv än lyssnar på vad som skrivs i tråden.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav distad » 2021-06-06 22:04

Baffel skrev:
goat76 skrev:
Baffel skrev:
Såklart, så det blir lite snurr på tolkningar kring just frågeställningen. :) 50 000 kr för en DAC är väl för en del lågbudget. Nödlösning att ta till för sommarstugan, typ. :mrgreen:

Men frågan i sig

Allo Boss2.
Kostnad ca 2000:-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... mer.22916/

Topping E30.
Runt 1500 :-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.12119/

Hugo TT2 , 51 000 kr.
https://www.akkelisaudio.com/cd-spelare ... 2-dac.html

Obs en Hugo TT2 är "enbart" en DAC, ingen streamer. Så rent funktionsmässmässigt är Toppingen, Allo Boss2 och Hugo TT2 desamma. Om man bortser från utseende så varför då tex välja Hugo TT2 före Allo Boss2. Det kan ju enbart bero på, tycker jag, på att ljudet är bättre. Eller att man tror det.

Kolla mätvärdena på Allo Boss2. Bättre värden än så, skulle det innebära en hörbar skillnad?


Du är alltså intresserad av att komma i kontakt med någon medlem på forumet Faktiskt som har eller har haft en Hugo TT2 för 51 000 kr, men som nu bytt till en Allo Boss2 eller en Topping E30, och som nu kan dela sina erfarenheter med oss andra? Undrar var alla dom håller hus just nu? :D


He he. Det vore något det. :mrgreen: Måhända finns det de som gjort tvärt om. Då ser man nog till och hör att det låter bättre för i runda slängar 25 ggr pengarna. :) Det gäller att rättfärdiga sitt köp.

Varför måste man rättfärdiga sitt köp :?: :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-06 22:10

Det måste man inte.

Ser det mer som motivera sitt inköp/investering inför sig själv. Inte så mycket rättfärdiga , urskulda eller rentvå inför andra. Vem som helst får köpa vad den vill för min del. Det bryr jag mig inte om. :) Tycker däremot det kan vara intressant att ta del av hur de som investerar i låt säga en DAC med prislapp i de högre regionerna resonerar. Vilka mervärden som då torgförs.

Gäller alla möjliga produkter. Inte bara inom Hifi. Dammsugare för dryga 150 000 kr kanske vore något?
shot_2021-06-06_22-18-18.png
shot_2021-06-06_22-18-18.png (301.74 KiB) Visad 1324 gånger


https://coolmaterial.com/cool-list/24-r ... day-items/

Hifi och bling-bling. Kanske vore något för Peter att satsa på. Fixa guldägg. :)
shot_2021-06-06_22-21-57.png
shot_2021-06-06_22-21-57.png (649.49 KiB) Visad 1322 gånger

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav distad » 2021-06-06 22:43

Baffel skrev:För övrigt om den lite gnabbiga och käftiga tonen i tråden, så: Stor och stark Folkets Park. Liten och klen Frälsningsarmén. Eller i detta fall. Stor och stark faktiskt.io. Liten och klen Hififorum.se :mrgreen:

För övrigt så har jag inget emot Hififorum. Tvärt om, det är ett trevligt ställe. De är lite snällare mot de som älskar t.ex tjocka feta högtalarkablar där.

Säg det på Hififorum.nu att de är små och klena så får vi se vilka svar du får. En del av dem som deltar på DIY & Vintage träffen i Mölnlycke (som du ska besöka ?) och deltagit här tidigare ser detta forum som ett *****. Utan Hififorum.nu så hade jag varit betydligt mindre rik på erfarenheter då man har fått lyssna på mycket grejer genom åren hos medlemmar. Sedan är ju Hifi något som har en tydlig neråtgående trend och det syns ju både här och där.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-06 22:59

Hififorumisterna fattar nog skämtet och vad jag syftade på. Som sagt jag gillar Hififorum. Det gnabbas inte lika mycket där som här. Inte för att det egentligen gnabbas speciellt mycket här. :) Men vill man slippa ifrågasättande av t.ex dyra högtalarkablar så finns ju HiFiforum.nu.

Hifikg testade gnabba och göra sig lustig över detta med dyrkablar på just HiFiforum. Men han stötte på erfarna uvar som varit med ett tag så det blev inget med det. Stora och starka HiFiforumister. :)

Det är väl bara bra att det finns olika forum med lite olika syn/inställning till Hifi :)

Edit. Jag uppfattar skillnaden mellan forumen ligger i ifrågasättande kring hifi-produkter och dess prestanda.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav distad » 2021-06-06 23:32

Det är inte så många som kör dyra kablar där heller. Kolla på https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... p?/forums/ där finns det fler som gör det. För egen del så ska jag starta en högtalarkabel tråd här tror jag, då jag ska testa lite olika högtalarkablar då jag nu har vanliga högtalare och behöver hitta något som motsvarar viewtopic.php?f=16&t=3218&start=210 på högtalarkabel sidan. Tänkte testa någon kabel som finns att köpa billigt per löpmeter (kanske Belden även där?) och någon begagnad och nya högtalarkablar som säljs per lösmeter. Så inga färdigbyggda, så det blir inget som är dyrt. Tyvärr så har jag sett att sådana kablar som förr såldes på lösmeter, nu bara finns i färdiga längder med kontakter och att priserna har gått upp. Hade också hoppats på att Transparent instegs kabel som säljs på lösmeter skulle vara med, men 698kr för 3,3 mm2 med 2 ledare är bara för dyrt. Två kablar är redan inköpta och klara för testen, två begagnade ifrån Linn och Tara Labs.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster