Vad tillför en dyr DAC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-03 19:21

Budget Allo Boss2 / Topping E30 vs icke- budget Hugo TT2 ( tog första bästa jag hittade som kostade runt 50 000 kr).

Förutsättning. Bra förstärkeri , typ i klass med Morellos vassate och högtalare Revels toppmodell. Eller något annat liknande bra förstärkeri och högtalare. På det lägg till annan valfri bra kringutrustning som kan tänkas behövas för att få max ur DACarna. Sen testa DACarna med den ihopplockade lösningen. Vad tror ni resultatet blir? Eller ni kanske vet? Kommer man höra så väldigt stor skillnad i så fall mellan DAC budget vs DAC icke-budget? Eller vari ligger mervärdet på runt 50 000 kr för en DAC?

Allo Boss2.
Kostnad ca 2000:-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... mer.22916/

Topping E30.
Runt 1500 :-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.12119/

Hugo TT2 , 51 000 kr.
https://www.akkelisaudio.com/cd-spelare ... 2-dac.html
Senast redigerad av Baffel 2021-06-03 19:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Belker » 2021-06-03 19:29

En Hugo tillför kanske ett par, tre cm...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-03 19:31

Ett par tre extra cm sa flickan skulle...

Seriöst , jag tolkar. Inte så mycket tror du Belker.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Belker » 2021-06-03 19:43

Nej, jag har ingen aning, faktiskt.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav VintageHiFi » 2021-06-03 19:56

En dyr Dac tillför flera saker.
Du blir fattigare. :mrgreen:
Försäljaren blir rikare.

Med en stor dos placebo för att rättfärdiga ditt köp tror du dig höra stora
skillnader just för att rättfärdiga att du blivit blåst på ca 50.000:- :twisted:

Jag ser det som en mycket bra affär iallafall om man är säljaren :mrgreen:

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Alexi » 2021-06-03 20:00

Men vart är mätning av frekvenskurvan?

Störst skillnad tycker jag man ser/hör är hur den mäter kring 20kHz.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-03 20:14

VintageHiFi skrev:En dyr Dac tillför flera saker.
Du blir fattigare. :mrgreen:
Försäljaren blir rikare.

Med en stor dos placebo för att rättfärdiga ditt köp tror du dig höra stora
skillnader just för att rättfärdiga att du blivit blåst på ca 50.000:- :twisted:

Jag ser det som en mycket bra affär iallafall om man är säljaren :mrgreen:


Den dyrare produkten ger inte per automatik den största marginalen, den kan ibland vara lika prispressad som det billigaste segmentet.

Minns du elektronikfirman ON OFF? De rangordnade produkterna som bra, bättre och bäst. De visste att många av kunderna nöjde sig med ”bättre”, därför hamnade produkterna med de bästa marginalerna inom det segmentet. :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav LarsF » 2021-06-03 20:18

En DAC ska inte tillföra nånting över huvud taget, oavsett prisklass :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-03 20:22

LarsF skrev:En DAC ska inte tillföra nånting över huvud taget, oavsett prisklass :D


Då blir det svårt att lyssna på musik. :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav LarsF » 2021-06-03 20:23

goat76 skrev:
LarsF skrev:En DAC ska inte tillföra nånting över huvud taget, oavsett prisklass :D


Då blir det svårt att lyssna på musik. :)

Den ska bara tolka

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Bill50x » 2021-06-03 21:20

LarsF skrev:
goat76 skrev:
LarsF skrev:En DAC ska inte tillföra nånting över huvud taget, oavsett prisklass :D

Då blir det svårt att lyssna på musik. :)
Den ska bara tolka

Inte ens det, bara förmedla.

Som mindre vetande tror jag mig förstå att digital signalbehandling oftast är utan förluster. Undantaget när man konverterar mellan olika digitala format möjligen. Problemet verkar ligga i omvandlingen mellan digitalt och analogt och speciellt om analogt skräp (typ brum, spikar från nätaggregat och liknande) följer med i signalkedjan och stör d/a-omvandlingen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-03 22:39

Fast just när det går över till analogt igen kanske det är lite kinkig körning? Så kinkig att den är värd 50.000? Själv känner jag att det var onödigt att köpa en DAC för tolv lax en gång i tiden, men med tanke på att den dubblerade som försteg i flera år och används än idag så var den inte särskilt dyr. Tvivlar på att jag kommer byta ut den med mindre än att den går sönder. Vet en entusiast som köpt en DAC/försteg för närmare hundra lakan o ändå har ersatt DAC-delen med en färgglad låda från Chord.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav music4ever » 2021-06-03 23:30

Det tillför snyggt bling-bling.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav distad » 2021-06-03 23:48

Finns väl en hel del här som lagt över 25.000kr på en Dac, Benchmark DAC3. Har svårt att tro att de lagt den summan enbart för bling-bling.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-04 07:08

Dyr - ingenting. Bra - en del.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Almen » 2021-06-04 08:30

Baffel skrev:vari ligger mervärdet på runt 50 000 kr för en DAC?

Saken är den, att du inte kan säga någonting om en apparat med utgångspunkt från priset, i synnerhet inte när det gäller ljudutrustning.

Jag tror man möjligen kan bedöma det i låg- och mellanprisklasserna, men i övre segmentet är det så otroligt spretigt, och finns det någon korrelation alls så är det antingen väldigt bra eller väldigt dåligt. Väldigt stor spridning, alltså - hög standardavvikelse.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 08:56

Almen skrev:
Baffel skrev:vari ligger mervärdet på runt 50 000 kr för en DAC?

Saken är den, att du inte kan säga någonting om en apparat med utgångspunkt från priset, i synnerhet inte när det gäller ljudutrustning.

.


Nä, jag kan inte säga något om det men däremot kan jag ställa frågan, vad som motiverar pris om Hugo 51 000 kr för en Hugo TT2 jmf Budget Allo Boss2 / Topping E30?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 08:57

LarsF skrev:En DAC ska inte tillföra nånting över huvud taget, oavsett prisklass :D


Bra ljud som motiverar priset tycker jag den ska tillföra. :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav pLudio » 2021-06-04 08:58

Baffel skrev:Nä, jag kan inte säga något om det men däremot kan jag ställa frågan, vad som motiverar pris om Hugo 51 000 kr för en Hugo TT2 jmf Budget Allo Boss2 / Topping E30?

Rob Watts.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 09:01

Bill50x skrev:
LarsF skrev:
goat76 skrev:Då blir det svårt att lyssna på musik. :)
Den ska bara tolka

Inte ens det, bara förmedla.

Som mindre vetande tror jag mig förstå att digital signalbehandling oftast är utan förluster. Undantaget när man konverterar mellan olika digitala format möjligen. Problemet verkar ligga i omvandlingen mellan digitalt och analogt och speciellt om analogt skräp (typ brum, spikar från nätaggregat och liknande) följer med i signalkedjan och stör d/a-omvandlingen.

/ B


Där sätter du huvudet på DACspiken. Teknisk data som duger till långt verkar ju billiga DACar ha men sen ska signalen in och ut ur dem på så sätt att dess prestanda nyttjas till max. Verkar kunna strula till det.

Mycket DAC för liten slant verkar man i alla fall kunna få nu för tiden. Ta denna pluttdongel t.ex :

viewtopic.php?f=4&t=72141

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Strmbrg » 2021-06-04 09:02

Min erfarenhet:
De flesta CD-spelare och DAC:ar låter såpass lika att det är rent påfrestande att koncentrera sig såpass att man kanske kan förnimma en skillnad mellan dem.
Tonkurvan är inte det som hörbart emellanåt påverkas. En bråkdel av (eller en hel) dB i allra högsta diskanten är oväsentlig av två skäl: ens begränsade hörsel och musikens begränsade energi-innehåll i det spannet. Möjligen kan tonkurveskillnader indikera att även andra skillnader föreligger, dvs tonkurvapåverkan är en av flera konsekvenser av apparatens signalhantering.
Klarhet, eller detaljåtergivning kan skilja. Men! Det förutsätter att man lyssnar på sådan musik där det verkligen finns något riktigt ljudkomplext att återge. Exempelvis stor orkester spelandes ett komplext partitur i en välmikad och välljudande konsertsal. Spelar man mindre ljudkomplex musik så finns det sålunda inte mycket för den mer högupplösande apparaten att lyfta fram.

Mitt råd - baserat på just min erfarenhet - är:
Glöm det där om tonkurvan!
Reflektera över vad slags musik du spelar och hur ljudkomplex den egentligen är.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 09:04

pLudio skrev:
Baffel skrev:Nä, jag kan inte säga något om det men däremot kan jag ställa frågan, vad som motiverar pris om Hugo 51 000 kr för en Hugo TT2 jmf Budget Allo Boss2 / Topping E30?

Rob Watts.


Jovisst en journalist som rapporterar om business i Tyskland är väl tja för de som är intresserade av sånt så..

https://mobile.twitter.com/rob_watts

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav pLudio » 2021-06-04 09:05

Baffel skrev:
pLudio skrev:
Baffel skrev:Nä, jag kan inte säga något om det men däremot kan jag ställa frågan, vad som motiverar pris om Hugo 51 000 kr för en Hugo TT2 jmf Budget Allo Boss2 / Topping E30?

Rob Watts.

Jovisst en journalist som rapporterar om business i Tyskland är väl tja för de som är intresserade av sånt så..

https://mobile.twitter.com/rob_watts

Den andra Rob Watts.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 09:08

Joda det var mer i min smak. Tack för tips pLudio.



Nåväl seriöst är han väldans duktig måhända? Kanske en riktig vass konstruktör.

https://darko.audio/tag/rob-watts/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 09:20

Strmbrg skrev:Min erfarenhet:
De flesta CD-spelare och DAC:ar låter såpass lika att det är rent påfrestande att koncentrera sig såpass att man kanske kan förnimma en skillnad mellan dem.
Tonkurvan är inte det som hörbart emellanåt påverkas. En bråkdel av (eller en hel) dB i allra högsta diskanten är oväsentlig av två skäl: ens begränsade hörsel och musikens begränsade energi-innehåll i det spannet. Möjligen kan tonkurveskillnader indikera att även andra skillnader föreligger, dvs tonkurvapåverkan är en av flera konsekvenser av apparatens signalhantering.
Klarhet, eller detaljåtergivning kan skilja. Men! Det förutsätter att man lyssnar på sådan musik där det verkligen finns något riktigt ljudkomplext att återge. Exempelvis stor orkester spelandes ett komplext partitur i en välmikad och välljudande konsertsal. Spelar man mindre ljudkomplex musik så finns det sålunda inte mycket för den mer högupplösande apparaten att lyfta fram.

Mitt råd - baserat på just min erfarenhet - är:
Glöm det där om tonkurvan!
Reflektera över vad slags musik du spelar och hur ljudkomplex den egentligen är.


Tonkurveskillnader? Mycket rakare än så här blir det inte DAC Topping E30, runt 1500 kr kostar den
Topping E30 USB DAC Linearity Audio Measurements.png
Topping E30 USB DAC Linearity Audio Measurements.png (12.38 KiB) Visad 2041 gånger


https://audiosciencereview.com/forum/in ... view.12119

Klarhet, eller detaljåtergivning kan skilja
säger du. Tveksamt, i alla fall tveksamt om det är hörbart. Det under förutsättning att man kan nyttja DACens inneboende potential dvs.

Just Topping E30
USB :44.1kHz-768kHz 16bit-32bit
OPT/COAX : 44.1kHz-192kHz 16bit- 24bit
THD+N: <0.0003% @1kHz A-weighting
Noise: <2uVrms @A-weighting
Crosstalk: -130dB @1 kHz
SNR: >121dB@1kHz
Dynamic Range: 119dB @1kHz
Channel Balance: <0.3dB
Senast redigerad av Baffel 2021-06-04 09:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Harryup » 2021-06-04 09:23

Vad tillför en Ferrari jämfört med en vanlig Maserati? En del kommer inte tycka något. Andra som bor i Tyskland kommer kanske märka stor skillnad redan i 240km/h.
Om du jagar de absolut bästa dacarna som (i regel är de mest kostsamma) i det avseende som du värdesätter så bör du nog ha som musiksmak även akustisk musik även om man kan ha höga krav på pop också så är det svårare att veta hur en viss elgitarr ska låta på just den här inspelning etc. Räkna inte bara med att de digitalamätningarna är så perfekta så det inte finns några skillnader dessutom så kan ju en hel del hända i den analoga domänen också. Alla tillverkare har ju modeller som mäter tämligen lika men som det ändå finns hörbara skillnader på. Se även Peters diskussioner om skillnader på chip och de nya mätmetoder som avslöjar skillnader som inte alltid syns med konventionella mätningar.

Bara att testa för att se vad du tycker känns rimligt.

/Harry

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 09:27

Harryup skrev:. Se även Peters diskussioner om skillnader på chip och de nya mätmetoder som avslöjar skillnader som inte alltid syns med konventionella mätningar.


Det skulle vara det då. :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Almen » 2021-06-04 09:34

Baffel skrev:
Almen skrev:
Baffel skrev:vari ligger mervärdet på runt 50 000 kr för en DAC?

Saken är den, att du inte kan säga någonting om en apparat med utgångspunkt från priset, i synnerhet inte när det gäller ljudutrustning.

.


Nä, jag kan inte säga något om det men däremot kan jag ställa frågan, vad som motiverar pris om Hugo 51 000 kr för en Hugo TT2 jmf Budget Allo Boss2 / Topping E30?

Men då pratar du om en jämförelse mellan två specifika apparater, det är skillnad. Och just när det gäller DAC:ar tycker jag att man kommer väldigt långt med att jämföra mätvärden, och ställer sig frågan "Finns det någonting som indikerar att eventuella artefakter skulle vara hörbara?".

Vill du vara riktigt noga kan du ju göra utförligt lyssningstest, men det skall ju väldigt mycket till för att höra skillnad på moderna DAC:ar.

Så då är det användarvänlighet, prestige och feelgood som avgör.
Senast redigerad av Almen 2021-06-04 10:07, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-04 09:36

Strmbrg skrev:Min erfarenhet:
De flesta CD-spelare och DAC:ar låter såpass lika att det är rent påfrestande att koncentrera sig såpass att man kanske kan förnimma en skillnad mellan dem.
Tonkurvan är inte det som hörbart emellanåt påverkas. En bråkdel av (eller en hel) dB i allra högsta diskanten är oväsentlig av två skäl: ens begränsade hörsel och musikens begränsade energi-innehåll i det spannet. Möjligen kan tonkurveskillnader indikera att även andra skillnader föreligger, dvs tonkurvapåverkan är en av flera konsekvenser av apparatens signalhantering.
Klarhet, eller detaljåtergivning kan skilja. Men! Det förutsätter att man lyssnar på sådan musik där det verkligen finns något riktigt ljudkomplext att återge. Exempelvis stor orkester spelandes ett komplext partitur i en välmikad och välljudande konsertsal. Spelar man mindre ljudkomplex musik så finns det sålunda inte mycket för den mer högupplösande apparaten att lyfta fram.

Mitt råd - baserat på just min erfarenhet - är:
Glöm det där om tonkurvan!
Reflektera över vad slags musik du spelar och hur ljudkomplex den egentligen är.


Håller med, ju mer komplex ljudmixen är med fler mono-inspelade närmickade instrument som bråkar om utrymmet, desto grötigare kan det upplevas ifall den DAC man använder inte presenterar ett ljud med bra djup, detaljrikedom och god separation.



På trådfrågan vet jag inte, jag har faktiskt aldrig ägt en separat dedikerad DAC, de har alltid varit inbyggda i apparater med andra funktioner som varit avgörande för mitt användande. Streamern är förutom en DAC ett försteg med 14 ingångar, det externa ljudkortet för inspelning av musik är förutom en DAC en maskin med en drös andra funktioner och är naturligtvis även en ADC. En portabel hörlursförstärkar med DAC för att kunna driva hörlurar som telefonens inbyggda förstärkare inte mäktar med, och även en Apple-dongle för att möjliggöra användandet av trådade hörlurar. Alla dessa förutom dongle-stumpen är dyra prylar men fantastiskt bra och välljudande. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-04 09:44

Baffel skrev:
Almen skrev:
Baffel skrev:vari ligger mervärdet på runt 50 000 kr för en DAC?

Saken är den, att du inte kan säga någonting om en apparat med utgångspunkt från priset, i synnerhet inte när det gäller ljudutrustning.

.


Nä, jag kan inte säga något om det men däremot kan jag ställa frågan, vad som motiverar pris om Hugo 51 000 kr för en Hugo TT2 jmf Budget Allo Boss2 / Topping E30?


Antalet tappar i rekonstruktionsfiltret. Chord är exceptionella på den punkten för närvarande. Dvs hur långt tillbaka i tiden och långt fram i framtiden "det nuvarande" samplet påverkar. Det skall teoretiskt sätt vara oändligt långt på båda hållen för att rekonstruktionen skall vara fullständig. Bakåt i tiden medför delay ( eller en inledande sämre kvalité ) - kan inte svara på exakt hur Chord gör där, så noga har jag inte kollat då det inte är något potentiellt köp för min del.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MusicMan och 13 gäster