Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Baffel skrev:Almen skrev:Saken är den, att du inte kan säga någonting om en apparat med utgångspunkt från priset, i synnerhet inte när det gäller ljudutrustning.
.
Nä, jag kan inte säga något om det men däremot kan jag ställa frågan, vad som motiverar pris om Hugo 51 000 kr för en Hugo TT2 jmf Budget Allo Boss2 / Topping E30?
Men då pratar du om en jämförelse mellan två specifika apparater, det är skillnad. Och just när det gäller DAC:ar tycker jag att man kommer väldigt långt med att jämföra mätvärden, osh ställer sig frågan "Finns det någonting som indikerar att eventuella artefakter skulle vara hörbara?".
avgör.
Almen skrev:
Vill du vara riktigt noga kan du ju göra utförligt lyssningstest, men det skall ju väldigt mycket till för att höra skillnad på moderna DAC:ar.
Så då är det användarvänlighet, prestige och feelgood som avgör.
Baffel skrev:Och ser man på här bär det av
Blind test: we have a volunteer!!!
Let's say the Holo May vs topping e30
Strmbrg skrev:Bör väl tillägga att övrig anläggning samt rum skall medge såpass gynnsamma omständigheter att DAC:ens - i total-sammanhanget - mycket ringa inverkan blir av något somhelst värde.
Men lyssnar man huvudsakligen på ”Grunge”, ZZ Top, ”mäzzjass”, ”syntetmuzak” eller ”Mello” så glöm DAC-frågan helt istället.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Bör väl tillägga att övrig anläggning samt rum skall medge såpass gynnsamma omständigheter att DAC:ens - i total-sammanhanget - mycket ringa inverkan blir av något somhelst värde.
Men lyssnar man huvudsakligen på ”Grunge”, ZZ Top, ”mäzzjass”, ”syntetmuzak” eller ”Mello” så glöm DAC-frågan helt istället.
Du sprider dynga nu.
En bra DAC tillför lika mycket oavsett musikval.
Akustiska inspelningar med ett fåtal mikrofoner har redan av naturen en bra separation och djup tack vare de verkliga avståndsskillnaderna. Ett ökat djup är helt klart önskvärt, bättre är bättre, men den ökade separationen, tydligheten och djupet blir inte markant mycket bättre relativt sett.
En tät och komplex bra inspelning med närmickade inslag där många maskeringseffekter sätts i spel är mycket mer komplicerad, därför kan de små förbättringarna en bra DAC tillför ge relativt sett tydligare förbättring då dessa ljudinslag djupledesmässigt vanligtvis är svårare att skilja åt. Grötigheten minskar, tredimensionaliteten ökar och man hör lättare de små skillnaderna i ljudbildens djup.
Förbättringarna i stort är dock desamma oavsett musikval.
Vad tillför en dyr DAC?
goat76 skrev:En bra DAC tillför lika mycket oavsett musikval.
thulle skrev:Vad tillför en dyr DAC?
Litet sidospår från musiklyssnandet, men en anledning att jag funderat på att kanske lägga ~10k på en kombinerad DAC/ADC med bra mätvärden är helt enkelt möjligheten att använda den för att mäta upp annan utrustning. Det i kombination med REW och liknande blir ju fasligt mycket billigare än motsvarande ändamålsspecifik utrustning.goat76 skrev:En bra DAC tillför lika mycket oavsett musikval.
Det kanske faller lite på vad folk anser vara musik, men sålänge det inte börjar skeva i tonkurvan så den avsiktliga distortionen färgas på nåt konsekvent sätt så har jag svårt att tänka mig att jag skulle klara av att uppfatta minsta förbättring från en rätt medioker DAC i väldigt distad musik, ex. whitehouse (sänk ljudet innan) https://www.youtube.com/watch?v=KjAF7D4l91M
Nånstans måste det ju bli tillräckligt mkt pulserande maskerande ljud för att DAC-brister ska drunkna?
Säkert mycket inbillning och önsketänkande i högre prisklasser, p.g.a. att skillnaderna minskar drastiskt på den nivån. Har själv en gammal och ganska billig Roland UA-1EX DAC/ADC. Den klarar ”bara” 24 bitar/96 kHz, men den låter bra i mina öron.VintageHiFi skrev:En dyr Dac tillför flera saker.
Du blir fattigare.
Försäljaren blir rikare.
Med en stor dos placebo för att rättfärdiga ditt köp tror du dig höra stora
skillnader just för att rättfärdiga att du blivit blåst på ca 50.000:-
Jag ser det som en mycket bra affär iallafall om man är säljaren
Almen skrev:Baffel skrev:vari ligger mervärdet på runt 50 000 kr för en DAC?
Saken är den, att du inte kan säga någonting om en apparat med utgångspunkt från priset, i synnerhet inte när det gäller ljudutrustning.
MatsP skrev:Säkert mycket inbillning och önsketänkande i högre prisklasser, p.g.a. att skillnaderna minskar drastiskt på den nivån. Har själv en gammal och ganska billig Roland UA-1EX DAC/ADC. Den klarar ”bara” 24 bitar/96 kHz, men den låter bra i mina öron.[ Bild ]
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Det låter redan anständigt [emoji846]hifikg skrev:MatsP skrev:Säkert mycket inbillning och önsketänkande i högre prisklasser, p.g.a. att skillnaderna minskar drastiskt på den nivån. Har själv en gammal och ganska billig Roland UA-1EX DAC/ADC. Den klarar ”bara” 24 bitar/96 kHz, men den låter bra i mina öron.[ Bild ]
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Välkommen till Faktiskt. Byter du bara ut den där simpla USB-kabeln mot en riktigt och tillsätter några rejäla kabellyftare så kommer det säkert låta anständigt
hcl skrev:Almen skrev:Baffel skrev:vari ligger mervärdet på runt 50 000 kr för en DAC?
Saken är den, att du inte kan säga någonting om en apparat med utgångspunkt från priset, i synnerhet inte när det gäller ljudutrustning.
+1
Priset säger mindre, men det finns definitivt hörbara skillnader.
Jag skulle dessutom (åter igen) vilja slå ett slag för streamers. Både för att de löser problemet med hur signalen behandlas från lagringsenheter hela vägen till analog signal samt för att konceptet som sådant är bra (klocka och DAC integrerat tillsammans, musiksatta hämtas från lagringsenheter helt styrt av streamern).
petersteindl skrev:Bra förtydligande!
Men ibland är inspelningen av musiken en dokumentation av en akustisk musikhändelse, ibland är inspelningen inte en dokumentation av en musikhändelse utan inspelningen är skälva skapandet av musikhändelsen där dokumentationen är hos konsument. Det sistnämnda kan istället även inkluderas i skapandet d v s konsumentens återgivning är en del i skapandet.
Mvh
Peter
Belker skrev:petersteindl skrev:Bra förtydligande!
Men ibland är inspelningen av musiken en dokumentation av en akustisk musikhändelse, ibland är inspelningen inte en dokumentation av en musikhändelse utan inspelningen är skälva skapandet av musikhändelsen där dokumentationen är hos konsument. Det sistnämnda kan istället även inkluderas i skapandet d v s konsumentens återgivning är en del i skapandet.
Mvh
Peter
Vad säger du, Peter, vad tillför en dyr DAC? Det känns som om du kan ha en åsikt i frågan.
Belker skrev:petersteindl skrev:Bra förtydligande!
Men ibland är inspelningen av musiken en dokumentation av en akustisk musikhändelse, ibland är inspelningen inte en dokumentation av en musikhändelse utan inspelningen är skälva skapandet av musikhändelsen där dokumentationen är hos konsument. Det sistnämnda kan istället även inkluderas i skapandet d v s konsumentens återgivning är en del i skapandet.
Mvh
Peter
Vad säger du, Peter, vad tillför en dyr DAC? Det känns som om du kan ha en åsikt i frågan.
hifikg skrev:MatsP skrev:Säkert mycket inbillning och önsketänkande i högre prisklasser, p.g.a. att skillnaderna minskar drastiskt på den nivån. Har själv en gammal och ganska billig Roland UA-1EX DAC/ADC. Den klarar ”bara” 24 bitar/96 kHz, men den låter bra i mina öron.[ Bild ]
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Välkommen till Faktiskt. Byter du bara ut den där simpla USB-kabeln mot en riktigt och tillsätter några rejäla kabellyftare så kommer det säkert låta anständigt
sprudel skrev:hifikg skrev:MatsP skrev:Säkert mycket inbillning och önsketänkande i högre prisklasser, p.g.a. att skillnaderna minskar drastiskt på den nivån. Har själv en gammal och ganska billig Roland UA-1EX DAC/ADC. Den klarar ”bara” 24 bitar/96 kHz, men den låter bra i mina öron.[ Bild ]
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Välkommen till Faktiskt. Byter du bara ut den där simpla USB-kabeln mot en riktigt och tillsätter några rejäla kabellyftare så kommer det säkert låta anständigt
Käre goe KG. Jag uppskattar mycket av dina inlägg men de här tramsinläggen?
dewpo skrev:Svagheten hos Topping E30 är väl annars att den har ett dåligt rekonstruktionsfilter med otillräcklig dämpning i passbandet?
[ Bild ]
Om man uppgraderar den med dator uppsampling som håller måttet (ROON, HQPLayer eller något gratis alternativ (SOX)) så borde den prestera förträffligt
(Nedan visas HQplayer´s brantaste filter alternativ )
[ Bild ]
PekkaJohansson skrev:Ja, för den som har varit med ett tag borde det inte vara svårt att förstå att hifikg med stor elegans refererar till den famösa tråden om USB-kabeljämförelser medelst mobiltelefoninspelning. Stor fredagskvällsunderhållning!
Med vänlig hälsning
Pekka
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster