Vad tillför en dyr DAC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav dewpo » 2021-06-04 09:59

Svagheten hos Topping E30 är väl annars att den har ett dåligt rekonstruktionsfilter med otillräcklig dämpning i passbandet?
Bild

Om man uppgraderar den med dator uppsampling som håller måttet (ROON, HQPLayer eller något gratis alternativ (SOX)) så borde den prestera förträffligt :twisted:
(Nedan visas HQplayer´s brantaste filter alternativ 8) )
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 10:03

Almen skrev:
Baffel skrev:
Almen skrev:Saken är den, att du inte kan säga någonting om en apparat med utgångspunkt från priset, i synnerhet inte när det gäller ljudutrustning.

.


Nä, jag kan inte säga något om det men däremot kan jag ställa frågan, vad som motiverar pris om Hugo 51 000 kr för en Hugo TT2 jmf Budget Allo Boss2 / Topping E30?

Men då pratar du om en jämförelse mellan två specifika apparater, det är skillnad. Och just när det gäller DAC:ar tycker jag att man kommer väldigt långt med att jämföra mätvärden, osh ställer sig frågan "Finns det någonting som indikerar att eventuella artefakter skulle vara hörbara?".
avgör.


Det köper jag.

Almen skrev:
Vill du vara riktigt noga kan du ju göra utförligt lyssningstest, men det skall ju väldigt mycket till för att höra skillnad på moderna DAC:ar.

Så då är det användarvänlighet, prestige och feelgood som avgör.


Och ser man på här bär det av

Blind test: we have a volunteer!!!
Let's say the Holo May vs topping e30

viewtopic.php?f=9&t=72152

https://audiosciencereview.com/forum/in ... eer.23857/

https://www.kitsunehifi.com/product/holo-audio-may-dac/
Bilagor
shot_2021-06-04_10-00-41.png
shot_2021-06-04_10-00-41.png (281.94 KiB) Visad 1677 gånger

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Almen » 2021-06-04 10:06

Baffel skrev:Och ser man på här bär det av

Blind test: we have a volunteer!!!
Let's say the Holo May vs topping e30

Ja, se där ja! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Rydberg » 2021-06-04 11:03

Har ju vid tillfällen haft några riktigt dyra DAC:ar hemma, sist jämförde jag Bryston BDA-2, BDA-3 och MSB the Discrete Dac. Skillnaderna är små men de kan ändå ha ganska avgörande påverkan på hur kul det är att lyssna på musik. Hoppar man mellan BDA-2 och BDA-3 så låter BDA-3 något klarare och renare. Mellan BDA-3 och MSB var klarheten nog lika men MSB kändes rappare på något sätt. Det är helt klart skillnader mellan apparater som alla mäter väldigt bra och som alltid är det köparen som får avgöra huruvida det är värt priset.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Strmbrg » 2021-06-04 11:07

Bör väl tillägga att övrig anläggning samt rum skall medge såpass gynnsamma omständigheter att DAC:ens - i total-sammanhanget - mycket ringa inverkan blir av något somhelst värde.
Men lyssnar man huvudsakligen på ”Grunge”, ZZ Top, ”mäzzjass”, ”syntetmuzak” eller ”Mello” så glöm DAC-frågan helt istället. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Morello » 2021-06-04 11:41

De flesta fonogram - oaktat genre - är inte i närheten av att dra fördel av de allra finaste DA-omvandlarna, men det finns givetvis fonogram i de flesta genrer som kan dra fördel av en kvalitets-DAC. Till yttermera visso bör påpekas att, i motsats till det Strömberg antyder, seriös musik inte är mer krävande än tex jazzmusik. Exempelvis uppvisar jazz avsevärt större transientdynamik än typisk seriös musik. Å andra sidan uppvisar typisk seriös musik större terassdynamik, vilket lättare avslöjar taffligt signal/stör-förhållande samt dito lågnivålinjäritet.

Pianokonserter tycker jag är mycket avslöjande ifråga om distorsion, varför jag sällan står ut med piano via vinyl.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-04 11:46

Strmbrg skrev:Bör väl tillägga att övrig anläggning samt rum skall medge såpass gynnsamma omständigheter att DAC:ens - i total-sammanhanget - mycket ringa inverkan blir av något somhelst värde.
Men lyssnar man huvudsakligen på ”Grunge”, ZZ Top, ”mäzzjass”, ”syntetmuzak” eller ”Mello” så glöm DAC-frågan helt istället. :)


Du sprider dynga nu. :)

En bra DAC tillför lika mycket oavsett musikval.

Akustiska inspelningar med ett fåtal mikrofoner har redan av naturen en bra separation och djup tack vare de verkliga avståndsskillnaderna. Ett ökat djup är helt klart önskvärt, bättre är bättre, men den ökade separationen, tydligheten och djupet blir inte markant mycket bättre relativt sett.

En tät och komplex bra inspelning med närmickade inslag där många maskeringseffekter sätts i spel är mycket mer komplicerad, därför kan de små förbättringarna en bra DAC tillför ge relativt sett tydligare förbättring då dessa ljudinslag djupledesmässigt vanligtvis är svårare att skilja åt. Grötigheten minskar, tredimensionaliteten ökar och man hör lättare de små skillnaderna i ljudbildens djup.

Förbättringarna i stort är dock desamma oavsett musikval.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Strmbrg » 2021-06-04 11:56

Då har vi skilda erfarenheter.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-04 13:01

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Bör väl tillägga att övrig anläggning samt rum skall medge såpass gynnsamma omständigheter att DAC:ens - i total-sammanhanget - mycket ringa inverkan blir av något somhelst värde.
Men lyssnar man huvudsakligen på ”Grunge”, ZZ Top, ”mäzzjass”, ”syntetmuzak” eller ”Mello” så glöm DAC-frågan helt istället. :)


Du sprider dynga nu. :)

En bra DAC tillför lika mycket oavsett musikval.

Akustiska inspelningar med ett fåtal mikrofoner har redan av naturen en bra separation och djup tack vare de verkliga avståndsskillnaderna. Ett ökat djup är helt klart önskvärt, bättre är bättre, men den ökade separationen, tydligheten och djupet blir inte markant mycket bättre relativt sett.

En tät och komplex bra inspelning med närmickade inslag där många maskeringseffekter sätts i spel är mycket mer komplicerad, därför kan de små förbättringarna en bra DAC tillför ge relativt sett tydligare förbättring då dessa ljudinslag djupledesmässigt vanligtvis är svårare att skilja åt. Grötigheten minskar, tredimensionaliteten ökar och man hör lättare de små skillnaderna i ljudbildens djup.

Förbättringarna i stort är dock desamma oavsett musikval.


Håller med!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Strmbrg » 2021-06-04 13:54

Instämmer!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav thulle » 2021-06-04 16:39

Vad tillför en dyr DAC?


Litet sidospår från musiklyssnandet, men en anledning att jag funderat på att kanske lägga ~10k på en kombinerad DAC/ADC med bra mätvärden är helt enkelt möjligheten att använda den för att mäta upp annan utrustning. Det i kombination med REW och liknande blir ju fasligt mycket billigare än motsvarande ändamålsspecifik utrustning.


goat76 skrev:En bra DAC tillför lika mycket oavsett musikval.


Det kanske faller lite på vad folk anser vara musik, men sålänge det inte börjar skeva i tonkurvan så den avsiktliga distortionen färgas på nåt konsekvent sätt så har jag svårt att tänka mig att jag skulle klara av att uppfatta minsta förbättring från en rätt medioker DAC i väldigt distad musik, ex. whitehouse (sänk ljudet innan) https://www.youtube.com/watch?v=KjAF7D4l91M
Nånstans måste det ju bli tillräckligt mkt pulserande maskerande ljud för att DAC-brister ska drunkna?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-04 16:50

thulle skrev:
Vad tillför en dyr DAC?


Litet sidospår från musiklyssnandet, men en anledning att jag funderat på att kanske lägga ~10k på en kombinerad DAC/ADC med bra mätvärden är helt enkelt möjligheten att använda den för att mäta upp annan utrustning. Det i kombination med REW och liknande blir ju fasligt mycket billigare än motsvarande ändamålsspecifik utrustning.


goat76 skrev:En bra DAC tillför lika mycket oavsett musikval.


Det kanske faller lite på vad folk anser vara musik, men sålänge det inte börjar skeva i tonkurvan så den avsiktliga distortionen färgas på nåt konsekvent sätt så har jag svårt att tänka mig att jag skulle klara av att uppfatta minsta förbättring från en rätt medioker DAC i väldigt distad musik, ex. whitehouse (sänk ljudet innan) https://www.youtube.com/watch?v=KjAF7D4l91M
Nånstans måste det ju bli tillräckligt mkt pulserande maskerande ljud för att DAC-brister ska drunkna?


Jag formulerade mig kanske lite fel. Med musikval menade jag oavsett genre, dåligt producerad musik låter naturligtvis inte speciellt bra även om en bra DAC används. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav petersteindl » 2021-06-04 17:33

Bra förtydligande!

Men ibland är inspelningen av musiken en dokumentation av en akustisk musikhändelse, ibland är inspelningen inte en dokumentation av en musikhändelse utan inspelningen är skälva skapandet av musikhändelsen där dokumentationen är hos konsument. Det sistnämnda kan istället även inkluderas i skapandet d v s konsumentens återgivning är en del i skapandet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MatsP
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-06-04

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav MatsP » 2021-06-04 17:35

VintageHiFi skrev:En dyr Dac tillför flera saker.
Du blir fattigare. :mrgreen:
Försäljaren blir rikare.

Med en stor dos placebo för att rättfärdiga ditt köp tror du dig höra stora
skillnader just för att rättfärdiga att du blivit blåst på ca 50.000:- :twisted:

Jag ser det som en mycket bra affär iallafall om man är säljaren :mrgreen:
Säkert mycket inbillning och önsketänkande i högre prisklasser, p.g.a. att skillnaderna minskar drastiskt på den nivån. Har själv en gammal och ganska billig Roland UA-1EX DAC/ADC. Den klarar ”bara” 24 bitar/96 kHz, men den låter bra i mina öron.Bild

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hcl » 2021-06-04 17:50

Almen skrev:
Baffel skrev:vari ligger mervärdet på runt 50 000 kr för en DAC?

Saken är den, att du inte kan säga någonting om en apparat med utgångspunkt från priset, i synnerhet inte när det gäller ljudutrustning.

+1

Priset säger mindre, men det finns definitivt hörbara skillnader.

Jag skulle dessutom (åter igen) vilja slå ett slag för streamers. Både för att de löser problemet med hur signalen behandlas från lagringsenheter hela vägen till analog signal samt för att konceptet som sådant är bra (klocka och DAC integrerat tillsammans, musiksatta hämtas från lagringsenheter helt styrt av streamern).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-04 17:51

MatsP skrev:Säkert mycket inbillning och önsketänkande i högre prisklasser, p.g.a. att skillnaderna minskar drastiskt på den nivån. Har själv en gammal och ganska billig Roland UA-1EX DAC/ADC. Den klarar ”bara” 24 bitar/96 kHz, men den låter bra i mina öron.[ Bild ]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk


Välkommen till Faktiskt. Byter du bara ut den där simpla USB-kabeln mot en riktigt och tillsätter några rejäla kabellyftare så kommer det säkert låta anständigt ;)
Sitter nöjd :)

MatsP
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-06-04

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav MatsP » 2021-06-04 18:00

hifikg skrev:
MatsP skrev:Säkert mycket inbillning och önsketänkande i högre prisklasser, p.g.a. att skillnaderna minskar drastiskt på den nivån. Har själv en gammal och ganska billig Roland UA-1EX DAC/ADC. Den klarar ”bara” 24 bitar/96 kHz, men den låter bra i mina öron.[ Bild ]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk


Välkommen till Faktiskt. Byter du bara ut den där simpla USB-kabeln mot en riktigt och tillsätter några rejäla kabellyftare så kommer det säkert låta anständigt ;)
Det låter redan anständigt [emoji846]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 18:01

hcl skrev:
Almen skrev:
Baffel skrev:vari ligger mervärdet på runt 50 000 kr för en DAC?

Saken är den, att du inte kan säga någonting om en apparat med utgångspunkt från priset, i synnerhet inte när det gäller ljudutrustning.

+1

Priset säger mindre, men det finns definitivt hörbara skillnader.

Jag skulle dessutom (åter igen) vilja slå ett slag för streamers. Både för att de löser problemet med hur signalen behandlas från lagringsenheter hela vägen till analog signal samt för att konceptet som sådant är bra (klocka och DAC integrerat tillsammans, musiksatta hämtas från lagringsenheter helt styrt av streamern).


Det är ett mycket bra argument. Just den aspekten tycker jag är det svåraste gällande DACar. Fast får man till det bra utan dedikerad streamer så .. :D
Påminner lite om att bygga högtalare. Det finns riktigt bra element ute på marknaden men sen så ska det byggas ihop och lira väl ihop med låda, filter osv osv.

Tangband håller på att mecka ihop en egen streamerlösning som väl verkar bli bra, se:

viewtopic.php?f=9&t=72068

P.s det är nog bra mycket svårare att bygga sina egna högtalare, från grunden, om man vill ha dem i toppklass än att bygga ihop en egen streamerlösning i toppklass. Tror jag i alla fall. Beror såklart på erfarenheter och kunskapsnivå. Kompetens i högtalarbyggeri. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-06-04 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav shifts » 2021-06-04 18:12

thulle: Första gången Whitehouse nämns på Faktiskt kan jag nästa garantera. Kudos!

Edit: phloam var faktiskt före. 8O
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Belker » 2021-06-04 18:46

petersteindl skrev:Bra förtydligande!

Men ibland är inspelningen av musiken en dokumentation av en akustisk musikhändelse, ibland är inspelningen inte en dokumentation av en musikhändelse utan inspelningen är skälva skapandet av musikhändelsen där dokumentationen är hos konsument. Det sistnämnda kan istället även inkluderas i skapandet d v s konsumentens återgivning är en del i skapandet.

Mvh
Peter

Vad säger du, Peter, vad tillför en dyr DAC? Det känns som om du kan ha en åsikt i frågan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav petersteindl » 2021-06-04 19:20

Belker skrev:
petersteindl skrev:Bra förtydligande!

Men ibland är inspelningen av musiken en dokumentation av en akustisk musikhändelse, ibland är inspelningen inte en dokumentation av en musikhändelse utan inspelningen är skälva skapandet av musikhändelsen där dokumentationen är hos konsument. Det sistnämnda kan istället även inkluderas i skapandet d v s konsumentens återgivning är en del i skapandet.

Mvh
Peter

Vad säger du, Peter, vad tillför en dyr DAC? Det känns som om du kan ha en åsikt i frågan.


Finns det mer krav än att enbart vara dyr? Exempelvis:
1. Den skall även även vara uselt dålig.
2. Den skall även även låta bra.
3. Den skall även även vara snygg.
4. Den skall även även vara användbar för att kunna göra olika saker med ljudet, såsom digitalt delningsfilter, streamer, rumskorrigerare, extrahering av centerkanal, m.m.

Om alternativ 1 råder, så är jag tveksam att den tillför något väsentligt. 8)
Om alternativ 4 råder så tillför den en hel del som kan vara värt slantarna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-04 19:50

Belker skrev:
petersteindl skrev:Bra förtydligande!

Men ibland är inspelningen av musiken en dokumentation av en akustisk musikhändelse, ibland är inspelningen inte en dokumentation av en musikhändelse utan inspelningen är skälva skapandet av musikhändelsen där dokumentationen är hos konsument. Det sistnämnda kan istället även inkluderas i skapandet d v s konsumentens återgivning är en del i skapandet.

Mvh
Peter

Vad säger du, Peter, vad tillför en dyr DAC? Det känns som om du kan ha en åsikt i frågan.


Definitivt - han har ju gjort den snyggaste DAC:en någonsin - och kanske för alltid. *IMHO*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Belker » 2021-06-04 20:17

En Steindl no4 kan jag tänka mig!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-04 20:30

Tror han har något i bakfickan. En jäkligt stor bakficka... kanske bäst att börja panta burkarna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9566
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav sprudel » 2021-06-04 20:46

hifikg skrev:
MatsP skrev:Säkert mycket inbillning och önsketänkande i högre prisklasser, p.g.a. att skillnaderna minskar drastiskt på den nivån. Har själv en gammal och ganska billig Roland UA-1EX DAC/ADC. Den klarar ”bara” 24 bitar/96 kHz, men den låter bra i mina öron.[ Bild ]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk


Välkommen till Faktiskt. Byter du bara ut den där simpla USB-kabeln mot en riktigt och tillsätter några rejäla kabellyftare så kommer det säkert låta anständigt ;)

Käre goe KG. Jag uppskattar mycket av dina inlägg men de här tramsinläggen? :?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-04 20:48

sprudel skrev:
hifikg skrev:
MatsP skrev:Säkert mycket inbillning och önsketänkande i högre prisklasser, p.g.a. att skillnaderna minskar drastiskt på den nivån. Har själv en gammal och ganska billig Roland UA-1EX DAC/ADC. Den klarar ”bara” 24 bitar/96 kHz, men den låter bra i mina öron.[ Bild ]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk


Välkommen till Faktiskt. Byter du bara ut den där simpla USB-kabeln mot en riktigt och tillsätter några rejäla kabellyftare så kommer det säkert låta anständigt ;)

Käre goe KG. Jag uppskattar mycket av dina inlägg men de här tramsinläggen? :?


Tack :) Jag hoppades han skulle förstå tanken bakom (han kommer göra det om han stannar på Faktiskt). Att du inte gjorde det förvånar mig på allvar, men ibland är det svårt med skrift. Ska skriva långsammare nästa gång :)
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-06-04 21:00

Ja, för den som har varit med ett tag borde det inte vara svårt att förstå att hifikg med stor elegans refererar till den famösa tråden om USB-kabeljämförelser medelst mobiltelefoninspelning. Stor fredagskvällsunderhållning!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 21:11

Varje gång jag funderar på att börja läsa en tråd om att få ihop kedjan från dator :arrow: DAC :arrow: förstärkare på ett vettigt sätt så känns det som jag måste välja...

This is your last chance. After this, there is no turning back. You take the blue pill—the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill—you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Remember: all I'm offering is the truth. Nothing more.

Ska man tordas ta det röda DAC- pillret och läsa om sanningen....8O


Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 21:22

dewpo skrev:Svagheten hos Topping E30 är väl annars att den har ett dåligt rekonstruktionsfilter med otillräcklig dämpning i passbandet?
[ Bild ]

Om man uppgraderar den med dator uppsampling som håller måttet (ROON, HQPLayer eller något gratis alternativ (SOX)) så borde den prestera förträffligt :twisted:
(Nedan visas HQplayer´s brantaste filter alternativ 8) )
[ Bild ]


Så det duger, såklart vad hade hade man annat kunna vänta dig, inte via USB-C Android plugga in en extern DAC OM man vill få max utav denna DAC? Det ska alltså mer till. Kunde ge mig fan på det.

Desamma gäller för iPad kan jag gissa på?

Via MAC och Windows verkar det också behövas en del inställningar för att få till det på bästa sätt.

Okej detta är väl aningens OT fast inte. En DAC i sig , hur bra den än är, gör ju ingen glad om den inte fungerar väl i ljudkedjan.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-04 21:40

PekkaJohansson skrev:Ja, för den som har varit med ett tag borde det inte vara svårt att förstå att hifikg med stor elegans refererar till den famösa tråden om USB-kabeljämförelser medelst mobiltelefoninspelning. Stor fredagskvällsunderhållning!

Med vänlig hälsning

Pekka


Varför skriver du ett nedlåtande och hånfullt inlägg och avslutar det med ”Med vänliga hälsningar ”?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster