Vad tillför en dyr DAC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav jansch » 2021-06-04 21:45

Baffel skrev:
dewpo skrev:Svagheten hos Topping E30 är väl annars att den har ett dåligt rekonstruktionsfilter med otillräcklig dämpning i passbandet?
[ Bild ]

Om man uppgraderar den med dator uppsampling som håller måttet (ROON, HQPLayer eller något gratis alternativ (SOX)) så borde den prestera förträffligt :twisted:
(Nedan visas HQplayer´s brantaste filter alternativ 8) )
[ Bild ]


Så det duger, såklart vad hade hade man annat kunna vänta dig, inte via USB-C Android plugga in en extern DAC OM man vill få max utav denna DAC? Det ska alltså mer till. Kunde ge mig fan på det.

Desamma gäller för iPad kan jag gissa på?

Via MAC och Windows verkar det också behövas en del inställningar för att få till det på bästa sätt.

Okej detta är väl aningens OT fast inte. En DAC i sig , hur bra den än är, gör ju ingen glad om den inte fungerar väl i ljudkedjan.


USB som ljudöverförare är,oavsett version, som en tysk Autobahn (utan trafik) för en trehjulig trampscyckel.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Tangband » 2021-06-04 21:48

Baffel skrev:
dewpo skrev:Svagheten hos Topping E30 är väl annars att den har ett dåligt rekonstruktionsfilter med otillräcklig dämpning i passbandet?
[ Bild ]

Om man uppgraderar den med dator uppsampling som håller måttet (ROON, HQPLayer eller något gratis alternativ (SOX)) så borde den prestera förträffligt :twisted:
(Nedan visas HQplayer´s brantaste filter alternativ 8) )
[ Bild ]


Så det duger, såklart vad hade hade man annat kunna vänta dig, inte via USB-C Android plugga in en extern DAC OM man vill få max utav denna DAC? Det ska alltså mer till. Kunde ge mig fan på det.

Desamma gäller för iPad kan jag gissa på?

Via MAC och Windows verkar det också behövas en del inställningar för att få till det på bästa sätt.

Okej detta är väl aningens OT fast inte. En DAC i sig , hur bra den än är, gör ju ingen glad om den inte fungerar väl i ljudkedjan.


På Macen använder man läge Core och sedan är det klart.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-06-04 21:51

goat76 skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, för den som har varit med ett tag borde det inte vara svårt att förstå att hifikg med stor elegans refererar till den famösa tråden om USB-kabeljämförelser medelst mobiltelefoninspelning. Stor fredagskvällsunderhållning!

Med vänlig hälsning

Pekka


Varför skriver du ett nedlåtande och hånfullt inlägg och avslutar det med ”Med vänliga hälsningar ”?


Nedlåtande och hånfullt? Jag öser ju beröm över hifikg! "Stor elegans" är ett positivt omdöme.

Varför intresserar du dig inte för sakfrågan?
Varför felciterar du mig?
Varför ifrågasätter du en hövlig hälsningsfras?
Varför ägnar du din tid åt trams?

Frågorna är retoriska. Du behöver absolut inte besvara dem.

Vänligen (alternativ och i det här fallet befogad hälsningsfras som inte bidrar till bättre stämning på forumet)

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2021-06-04 22:04, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-04 21:53

jansch skrev:...USB som ljudöverförare är,oavsett version, som en tysk Autobahn (utan trafik) för en trehjulig trampscyckel.


Låter som något lätt och ofarligt... vet inte om jag använder USB, jag har ju en moj mellan, men förträffligt låter det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-04 21:55

goat76 skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, för den som har varit med ett tag borde det inte vara svårt att förstå att hifikg med stor elegans refererar till den famösa tråden om USB-kabeljämförelser medelst mobiltelefoninspelning. Stor fredagskvällsunderhållning!

Med vänlig hälsning

Pekka


Varför skriver du ett nedlåtande och hånfullt inlägg och avslutar det med ”Med vänliga hälsningar ”?


Sätt på en platta o sjung We shall overcome o ta inte allt på fullaste allvar, jag försökte skämta men lyckas inte varje gång, kanske inte någon gång...
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-06-04 21:59

Det är tveksamt om ens Birgit Friggebo och Carl Bildt lyckades med sången. Jag spelar Visages första. "Fade to grey" är kanske en bra titel i sammanhanget. En av världens bästa popsånger är den under alla omständigheter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-04 22:06

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, för den som har varit med ett tag borde det inte vara svårt att förstå att hifikg med stor elegans refererar till den famösa tråden om USB-kabeljämförelser medelst mobiltelefoninspelning. Stor fredagskvällsunderhållning!

Med vänlig hälsning

Pekka


Varför skriver du ett nedlåtande och hånfullt inlägg och avslutar det med ”Med vänliga hälsningar ”?


Varför intresserar du dig inte för sakfrågan?
Varför felciterar du mig?
Varför ifrågasätter du en hövlig hälsningsfras?

Frågorna är retoriska. Du behöver absolut inte besvara dem.

Vänligen (alternativ och möjligen befogad hälsningsfras som inte bidrar till bättre stämning på forumet)

Pekka


Jag har redan svarat på trådens sakfråga, har du?

Felciterar? Jag tolkar dig som hånfull mot de halvt om halvt lekfulla mobilinspelningarna som gjordes i Sprudels tråd om USB-kablar, därav gör sig en avslutande hövlig avslutningsfras sig avig i sammanhanget. Men kanske jag misstolkade dig, kanske menar att du att du gillade det där med mobilinspelningarna?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-04 22:08

hifikg skrev:
goat76 skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, för den som har varit med ett tag borde det inte vara svårt att förstå att hifikg med stor elegans refererar till den famösa tråden om USB-kabeljämförelser medelst mobiltelefoninspelning. Stor fredagskvällsunderhållning!

Med vänlig hälsning

Pekka


Varför skriver du ett nedlåtande och hånfullt inlägg och avslutar det med ”Med vänliga hälsningar ”?


Sätt på en platta o sjung We shall overcome o ta inte allt på fullaste allvar, jag försökte skämta men lyckas inte varje gång, kanske inte någon gång...


hifikg, jag har inte haft några åsikter om ditt inlägg och jag vet inte om du ens syftade på Sprudels gamla tråd, gjorde du det? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-04 22:11

goat76 skrev:...hifikg, jag har inte haft några åsikter om ditt inlägg. :)


Nä, jag läste slarvigt o trodde att det var Sprudel som reagerade, att du kom in från vänster missade jag :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav sprudel » 2021-06-04 22:15

PekkaJohansson skrev:Ja, för den som har varit med ett tag borde det inte vara svårt att förstå att hifikg med stor elegans refererar till den famösa tråden om USB-kabeljämförelser medelst mobiltelefoninspelning. Stor fredagskvällsunderhållning!

Med vänlig hälsning

Pekka


Så så lille Pekka! inte vara ledsen nu. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-06-04 22:23

sprudel lelle - jag är inte ledsen utan glad som en krokodil! Trevlig kväll önskar jag dig! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav sprudel » 2021-06-04 22:24

PekkaJohansson skrev:sprudel lelle - jag är inte ledsen utan glad som en krokodil! Trevlig kväll önskar jag dig! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag med, skål på dig också! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav distad » 2021-06-04 22:30

hifikg skrev:
goat76 skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, för den som har varit med ett tag borde det inte vara svårt att förstå att hifikg med stor elegans refererar till den famösa tråden om USB-kabeljämförelser medelst mobiltelefoninspelning. Stor fredagskvällsunderhållning!

Med vänlig hälsning

Pekka


Varför skriver du ett nedlåtande och hånfullt inlägg och avslutar det med ”Med vänliga hälsningar ”?


Sätt på en platta o sjung We shall overcome o ta inte allt på fullaste allvar, jag försökte skämta men lyckas inte varje gång, kanske inte någon gång...

Jag tänkte länka till den, men avstod. :mrgreen: Men nu till frågan, vad tillför en dyr Dac? För det första vad är en dyr Dac ? Lär vara enormt subjektivt, även här. Och då stannar den frågan. Om inte, så lyssna på lite olika Dac:ar i olika prisklasser och bild en egen uppfattning.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-04 22:39

FBK skrev:Jag tänkte länka till den, men avstod. :mrgreen: Men nu till frågan, vad tillför en dyr Dac? För det första vad är en dyr Dac ? Lär vara enormt subjektivt, även här. Och då stannar den frågan. Om inte, så lyssna på lite olika Dac:ar i olika prisklasser och bild en egen uppfattning.


Frågeställningen är lite avigt ställd. :D

Förhoppningsvis innebär det högre priset att företaget lagt ned stora resurser på utvecklingen och att detta burit frukt i form av en exeptionellt välljudande slutprodukt. Om den endast är dyr och inte återspeglar sig i ljudkvalitet så tillför den väl ingenting. :)

MatsP
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-06-04

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav MatsP » 2021-06-04 22:48

hifikg skrev:
sprudel skrev:
hifikg skrev:
Välkommen till Faktiskt. Byter du bara ut den där simpla USB-kabeln mot en riktigt och tillsätter några rejäla kabellyftare så kommer det säkert låta anständigt ;)

Käre goe KG. Jag uppskattar mycket av dina inlägg men de här tramsinläggen? :?


Tack :) Jag hoppades han skulle förstå tanken bakom (han kommer göra det om han stannar på Faktiskt). Att du inte gjorde det förvånar mig på allvar, men ibland är det svårt med skrift. Ska skriva långsammare nästa gång :)
Tanken är väl att få folk att köpa onödigt dyr utrustning som varken gör till eller från? [emoji854]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

MatsP
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-06-04

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav MatsP » 2021-06-04 22:56

Strmbrg skrev:Min erfarenhet:
De flesta CD-spelare och DAC:ar låter såpass lika att det är rent påfrestande att koncentrera sig såpass att man kanske kan förnimma en skillnad mellan dem.
Tonkurvan är inte det som hörbart emellanåt påverkas. En bråkdel av (eller en hel) dB i allra högsta diskanten är oväsentlig av två skäl: ens begränsade hörsel och musikens begränsade energi-innehåll i det spannet. Möjligen kan tonkurveskillnader indikera att även andra skillnader föreligger, dvs tonkurvapåverkan är en av flera konsekvenser av apparatens signalhantering.
Klarhet, eller detaljåtergivning kan skilja. Men! Det förutsätter att man lyssnar på sådan musik där det verkligen finns något riktigt ljudkomplext att återge. Exempelvis stor orkester spelandes ett komplext partitur i en välmikad och välljudande konsertsal. Spelar man mindre ljudkomplex musik så finns det sålunda inte mycket för den mer högupplösande apparaten att lyfta fram.

Mitt råd - baserat på just min erfarenhet - är:
Glöm det där om tonkurvan!
Reflektera över vad slags musik du spelar och hur ljudkomplex den egentligen är.
Låter vettigt. Klassisk musik och annan akustisk musik som jazz är två känsliga genrer. Jag hör en klar skillnad i bas och diskant om man jämför CD-ljud och digitalljud med högre upplösning som t.ex. 24 bitar och 96 eller 192 kHz. Men det vill ju till att inspelningen är gjord enligt konstens alla regler och bevarar det mesta av ursprungsljudet från instrumenten. Jag hör dock skillnad även med elektrifierade instrument som elgitarr. Spelade själv in en snutt elgitarr i Cubase för flera år sedan, och 16/44.1 lät platt och basfattigt jämfört med 24/96. Markant skillnad.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 23:00

jansch skrev:
Baffel skrev:
dewpo skrev:Svagheten hos Topping E30 är väl annars att den har ett dåligt rekonstruktionsfilter med otillräcklig dämpning i passbandet?
[ Bild ]

Om man uppgraderar den med dator uppsampling som håller måttet (ROON, HQPLayer eller något gratis alternativ (SOX)) så borde den prestera förträffligt :twisted:
(Nedan visas HQplayer´s brantaste filter alternativ 8) )
[ Bild ]


Så det duger, såklart vad hade hade man annat kunna vänta dig, inte via USB-C Android plugga in en extern DAC OM man vill få max utav denna DAC? Det ska alltså mer till. Kunde ge mig fan på det.

Desamma gäller för iPad kan jag gissa på?

Via MAC och Windows verkar det också behövas en del inställningar för att få till det på bästa sätt.

Okej detta är väl aningens OT fast inte. En DAC i sig , hur bra den än är, gör ju ingen glad om den inte fungerar väl i ljudkedjan.


USB som ljudöverförare är,oavsett version, som en tysk Autobahn (utan trafik) för en trehjulig trampscyckel.


Jo själva överföringen är väl nemas problemas. Problemet ligger väl mer i att få ut den bästa typ av signalen från datan. Det är en annan tråd. T.ex här :

viewtopic.php?f=10&t=71993

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 23:02

Tangband skrev:
Baffel skrev:
dewpo skrev:Svagheten hos Topping E30 är väl annars att den har ett dåligt rekonstruktionsfilter med otillräcklig dämpning i passbandet?
[ Bild ]

Om man uppgraderar den med dator uppsampling som håller måttet (ROON, HQPLayer eller något gratis alternativ (SOX)) så borde den prestera förträffligt :twisted:
(Nedan visas HQplayer´s brantaste filter alternativ 8) )
[ Bild ]


Så det duger, såklart vad hade hade man annat kunna vänta dig, inte via USB-C Android plugga in en extern DAC OM man vill få max utav denna DAC? Det ska alltså mer till. Kunde ge mig fan på det.

Desamma gäller för iPad kan jag gissa på?

Via MAC och Windows verkar det också behövas en del inställningar för att få till det på bästa sätt.

Okej detta är väl aningens OT fast inte. En DAC i sig , hur bra den än är, gör ju ingen glad om den inte fungerar väl i ljudkedjan.


På Macen använder man läge Core och sedan är det klart.


Mac säger du. Hmmm jovisst. Grattis macägare. Kan ni pumpa ut rejält.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 23:05

goat76 skrev:
FBK skrev:Jag tänkte länka till den, men avstod. :mrgreen: Men nu till frågan, vad tillför en dyr Dac? För det första vad är en dyr Dac ? Lär vara enormt subjektivt, även här. Och då stannar den frågan. Om inte, så lyssna på lite olika Dac:ar i olika prisklasser och bild en egen uppfattning.


Frågeställningen är lite avigt ställd. :D

Förhoppningsvis innebär det högre priset att företaget lagt ned stora resurser på utvecklingen och att detta burit frukt i form av en exeptionellt välljudande slutprodukt. Om den endast är dyr och inte återspeglar sig i ljudkvalitet så tillför den väl ingenting. :)


Såklart, så det blir lite snurr på tolkningar kring just frågeställningen. :) 50 000 kr för en DAC är väl för en del lågbudget. Nödlösning att ta till för sommarstugan, typ. :mrgreen:

Men frågan i sig

Allo Boss2.
Kostnad ca 2000:-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... mer.22916/

Topping E30.
Runt 1500 :-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.12119/

Hugo TT2 , 51 000 kr.
https://www.akkelisaudio.com/cd-spelare ... 2-dac.html

Obs en Hugo TT2 är "enbart" en DAC, ingen streamer. Så rent funktionsmässmässigt är Toppingen, Allo Boss2 och Hugo TT2 desamma. Om man bortser från utseende så varför då tex välja Hugo TT2 före Allo Boss2. Det kan ju enbart bero på, tycker jag, på att ljudet är bättre. Eller att man tror det.

Kolla mätvärdena på Allo Boss2. Bättre värden än så, skulle det innebära en hörbar skillnad?

Tar detta med dist.
Hugo TT2: Distortion: 0.00008% @ 2.5 V 300Ω; 0.00016% @ 6 W 8Ω
Allo Boss2: 0,00025%
shot_2021-06-04_23-16-46.png
shot_2021-06-04_23-16-46.png (251.98 KiB) Visad 1347 gånger



Hörbara skillnader mellan de två DACarn?
Senast redigerad av Baffel 2021-06-04 23:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-04 23:05

FBK skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
Varför skriver du ett nedlåtande och hånfullt inlägg och avslutar det med ”Med vänliga hälsningar ”?


Sätt på en platta o sjung We shall overcome o ta inte allt på fullaste allvar, jag försökte skämta men lyckas inte varje gång, kanske inte någon gång...

Jag tänkte länka till den, men avstod. :mrgreen: Men nu till frågan, vad tillför en dyr Dac? För det första vad är en dyr Dac ? Lär vara enormt subjektivt, även här. Och då stannar den frågan. Om inte, så lyssna på lite olika Dac:ar i olika prisklasser och bild en egen uppfattning.


Det har jag gjort och alltid med We shall overcome som referens. Jag hör ingen skillnad som är värd några stora pengar, men jag intalade mig en gång i tiden att det var värt att lägga ett dussin tusenlappar på en ändå o nu står den där o gör sitt jobb, dvs omvandlar datorns pip o brus till något njutbart. Gissar att det är ett ganska lätt jobb, men många vill få det till att det inte alls är särskilt lätt o att det därför behövs så mycket mer utrustning, separata klockor, nätdelar och dacar i moduler, hur skulle de annars kunna pungslå dig på en uppåt halv miljon + kablar o kabellyftare?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-04 23:08

Baffel skrev:Mac säger du. Hmmm jovisst. Grattis macägare. Kan ni pumpa ut rejält.


Pumpa ut vad? Musiken är väl vad den är och den kommer ut i sin renaste form. Vad mer kan man begära? Efter det kan den givetvis förvanskas på en rad sätt genom mer eller mindre taffliga försteg, trasiga slutsteg och torra högtalare, men det har du skapat sju andra trådar för :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 23:21

Här har du två mackägare, som när det inte pumpas , lirar musik. :)

Spoiler:
Visa
_AQ21993_S.jpg
_AQ21993_S.jpg (171.92 KiB) Visad 1344 gånger
. .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-04 23:23

Baffel skrev:Här har du två mackägare, som när det inte pumpas , lirar musik. :)

Spoiler:
Visa
_AQ21993_S.jpg
. .


Du skrev inte mackägare ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-04 23:23

Baffel skrev:
goat76 skrev:
FBK skrev:Jag tänkte länka till den, men avstod. :mrgreen: Men nu till frågan, vad tillför en dyr Dac? För det första vad är en dyr Dac ? Lär vara enormt subjektivt, även här. Och då stannar den frågan. Om inte, så lyssna på lite olika Dac:ar i olika prisklasser och bild en egen uppfattning.


Frågeställningen är lite avigt ställd. :D

Förhoppningsvis innebär det högre priset att företaget lagt ned stora resurser på utvecklingen och att detta burit frukt i form av en exeptionellt välljudande slutprodukt. Om den endast är dyr och inte återspeglar sig i ljudkvalitet så tillför den väl ingenting. :)


Såklart, så det blir lite snurr på tolkningar kring just frågeställningen. :) 50 000 kr för en DAC är väl för en del lågbudget. Nödlösning att ta till för sommarstugan, typ. :mrgreen:

Men frågan i sig

Allo Boss2.
Kostnad ca 2000:-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... mer.22916/

Topping E30.
Runt 1500 :-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.12119/

Hugo TT2 , 51 000 kr.
https://www.akkelisaudio.com/cd-spelare ... 2-dac.html

Obs en Hugo TT2 är "enbart" en DAC, ingen streamer. Så rent funktionsmässmässigt är Toppingen, Allo Boss2 och Hugo TT2 desamma. Om man bortser från utseende så varför då tex välja Hugo TT2 före Allo Boss2. Det kan ju enbart bero på, tycker jag, på att ljudet är bättre. Eller att man tror det.

Kolla mätvärdena på Allo Boss2. Bättre värden än så, skulle det innebära en hörbar skillnad?


Du är alltså intresserad av att komma i kontakt med någon medlem på forumet Faktiskt som har eller har haft en Hugo TT2 för 51 000 kr, men som nu bytt till en Allo Boss2 eller en Topping E30, och som nu kan dela sina erfarenheter med oss andra? Undrar var alla dom håller hus just nu? :D
Senast redigerad av goat76 2021-06-04 23:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav hifikg » 2021-06-04 23:25

goat76 skrev:Du är alltså intresserad av att komma i kontakt med någon medlem på forumet Faktiskt som har eller har haft en Hugo TT2 för 51 00 kr, men som nu bytt till en Allo Boss2 eller en Topping E30, och som nu kan dela sina erfarenheter med oss andra? Undrar var alla dom håller hus just nu? :D


De letar efter nästa nedköp :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 23:31

goat76 skrev:
Baffel skrev:
goat76 skrev:
Frågeställningen är lite avigt ställd. :D

Förhoppningsvis innebär det högre priset att företaget lagt ned stora resurser på utvecklingen och att detta burit frukt i form av en exeptionellt välljudande slutprodukt. Om den endast är dyr och inte återspeglar sig i ljudkvalitet så tillför den väl ingenting. :)


Såklart, så det blir lite snurr på tolkningar kring just frågeställningen. :) 50 000 kr för en DAC är väl för en del lågbudget. Nödlösning att ta till för sommarstugan, typ. :mrgreen:

Men frågan i sig

Allo Boss2.
Kostnad ca 2000:-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... mer.22916/

Topping E30.
Runt 1500 :-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.12119/

Hugo TT2 , 51 000 kr.
https://www.akkelisaudio.com/cd-spelare ... 2-dac.html

Obs en Hugo TT2 är "enbart" en DAC, ingen streamer. Så rent funktionsmässmässigt är Toppingen, Allo Boss2 och Hugo TT2 desamma. Om man bortser från utseende så varför då tex välja Hugo TT2 före Allo Boss2. Det kan ju enbart bero på, tycker jag, på att ljudet är bättre. Eller att man tror det.

Kolla mätvärdena på Allo Boss2. Bättre värden än så, skulle det innebära en hörbar skillnad?


Du är alltså intresserad av att komma i kontakt med någon medlem på forumet Faktiskt som har eller har haft en Hugo TT2 för 51 000 kr, men som nu bytt till en Allo Boss2 eller en Topping E30, och som nu kan dela sina erfarenheter med oss andra? Undrar var alla dom håller hus just nu? :D


He he. Det vore något det. :mrgreen: Måhända finns det de som gjort tvärt om. Då ser man nog till och hör att det låter bättre för i runda slängar 25 ggr pengarna. :) Det gäller att rättfärdiga sitt köp.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-04 23:34

hifikg skrev:
Baffel skrev:Här har du två mackägare, som när det inte pumpas , lirar musik. :)

Spoiler:
Visa
_AQ21993_S.jpg
. .


Du skrev inte mackägare ;)


Då hade det ju blivit för enkelt :wink:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav goat76 » 2021-06-05 00:06

Baffel skrev:
goat76 skrev:
Baffel skrev:
Såklart, så det blir lite snurr på tolkningar kring just frågeställningen. :) 50 000 kr för en DAC är väl för en del lågbudget. Nödlösning att ta till för sommarstugan, typ. :mrgreen:

Men frågan i sig

Allo Boss2.
Kostnad ca 2000:-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... mer.22916/

Topping E30.
Runt 1500 :-
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.12119/

Hugo TT2 , 51 000 kr.
https://www.akkelisaudio.com/cd-spelare ... 2-dac.html

Obs en Hugo TT2 är "enbart" en DAC, ingen streamer. Så rent funktionsmässmässigt är Toppingen, Allo Boss2 och Hugo TT2 desamma. Om man bortser från utseende så varför då tex välja Hugo TT2 före Allo Boss2. Det kan ju enbart bero på, tycker jag, på att ljudet är bättre. Eller att man tror det.

Kolla mätvärdena på Allo Boss2. Bättre värden än så, skulle det innebära en hörbar skillnad?


Du är alltså intresserad av att komma i kontakt med någon medlem på forumet Faktiskt som har eller har haft en Hugo TT2 för 51 000 kr, men som nu bytt till en Allo Boss2 eller en Topping E30, och som nu kan dela sina erfarenheter med oss andra? Undrar var alla dom håller hus just nu? :D


He he. Det vore något det. :mrgreen: Måhända finns det de som gjort tvärt om. Då ser man nog till och hör att det låter bättre för i runda slängar 25 ggr pengarna. :) Det gäller att rättfärdiga sitt köp.


Det där med pris är så individuellt, man kan aldrig utgå från att ens egen ekonomi speglar sig mot andras, vad du inte tycker är värt pengarna kan vara det motsatta för någon annan.
Om vi skulle utgå ifrån att pris alltid låg i relation till prestandan så kanske de absolut dyraste prylarna för någon skulle innebära det berömda "pricken över i-et", medans det för en annan inte ens är tänkbart att lägga pengarna på.

Personligen har jag aldrig hört vare sig Hugo TT2, Allo Boss2 eller Topping E30, men om Hugo TT2 skulle innebära en marginellt bättre ljudkvalitet som för mig gav den där pricken över i-et så hade jag antagligen valt att köpa den. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Baffel » 2021-06-05 00:22

Mja, även om jag nu hade varit låt säga miljardär hade jag ändå, i det fallet, inte velat kasta småpengar i sjön. Det är bara onödigt. Det är själva principen det handlar om. Fast det är ju såklart även det individuellt.

Sen vet ju inte jag om Hugo TT2 är bättre. Det är egentligen just det som är det intressanta. Inte den exakta summan vad resp DAC kostar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad tillför en dyr DAC?

Inläggav Bill50x » 2021-06-05 02:03

Vaf tillför en dyr bil?
Med de hastighetsbegränsningar vi har tar det lika lång tid oavsett bil att köra mellan Stockholm och Göteborg.
Vad tillför en dyr klocka?
Oavsett pris visar de samma tid.
Vad tillför en dyr skjorta?
Den håller förmodligen sämre tid.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster