Linnéa ska ha fest och lira musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Baffel » 2021-06-07 08:10

Nu ska Linnéa bjuda in vänner till fest. Kommer bli runt 10 personer i vardagsrummet. Hon vet att det framåt timmarna kommer bli lite stoj och dans i vardagsrummet. Nostalgi med gamla låtar som var poppis när de var unga kommer spisas. Önskemål om låtar kommer dugga tätt. Det blir säkert riktigt roligt. Det blir ingen sitta stilla och vara tyst finlirslyssning utan en helt vanlig fest med musik , snack, tjo och tjim. Volymen kommer öka ju mer tiden går. Både på festdeltagarna och musiken. Men vänta nu, Linnéa har ju ingen hifi-anläggning. Fast vad Linnéa har är pengar i plånboken och kan ställa frågan på ett forum om vad hon borde införskaffa i hifi -pryttelväg till festen.

Här är rummet som festen kommer att hållas i. Kombinerad kök/vardagsrum 50 kvadrat. Hur hade du gjort med anläggningen? Hur hade du t.ex placerat högtalarna? Två högtalare eller flera? Subbar?
Linnea kan även tänka sig att sätta upp något på väggarna ifall det gör att ljudet blir bättre ljud. Misstänker att TVn i vardagsrummet kommer vara inkopplad upp mot nätet och visa någon streamingtjänst , vad som spelas .
sa107r27---minna-r.png
sa107r27---minna-r.png (68.87 KiB) Visad 1386 gånger


https://www.google.com/search?q=stort+v ... BjeKdapwMM

P.s Linnea i berättelsen heter något annat i verkligheten. För övrigt ett inte helt unikt beskrivet scenario, även om det är helt och hållet påhittat. . Förekommer i många hem i Sverige på helgerna. :) Speciellt nu när alltfler vaccineras mot Corona. Uppdämt behov av att träffas och umgås. Obs detta är mest tänkt som en spåna-fritt- tråd så det behöver inte vara exakta svar. Helt ok att ändra premisserna i upplägg dessutom. Om du undrar hur mycket pengar Linnea tänkte spendera på hifit så är det något du själv avgöra. Du får göra Linneas plånbok hur tunn eller tjock som du vill.

Kanske, tja några högtalare som sprider på ganska bra? Rundstrålande? Högtalare baserade på ortoakustiska principer? Förstärkeri, hmm. 10 personer. Det rummet. Vad kan behövas/krävas i form av effekt..? :)

Senare i sommar ska Linnea ha fest utomhus på landet. Återkommer med tråd om det. :)

Fin sommarvisa till Linnea:

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Conan » 2021-06-07 12:43

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... o-pro-a36/

Förstärkare & strömning inbyggd i högtalarna. Kan kopplas mot TV:n via HDMI/ARC. Spotify Connect. Placering mot vägg vid sidan om TV:n.

Har inte hört dem. Låter säkert OK och bättre än valfri ljudlimpa eller BT-högtalare. Tror Linnea skulle bli nöjd. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Baffel » 2021-06-07 13:14

Smidigt och smart. Jag kontrar med lite mix av begagnat och nytt försteg /DAC Topping E30 i båda fallen .

Paket 1.

Mycket fina LTS högtalare i stenlack.
Rotel RB-991 slutsteg 200watt i 8 ohm 16,7 kg

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/95619002

Paket 2.

Audiovector K3 Signature
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 128788.htm
Plus
Förstärkare Aiyima a07 TPA 3255 med 48 VDC nätdel.
https://www.aiyima.com/products/amplifi ... 00wx2-hifi

Ungefär samma pris. Paket 1 , 1000 kr dyrare. Så mellan , runt 6500-7500 kr (med ToppingenE30) för de paketen. Ingen aning om vilka av de paketen som sinsemellan som låter bäst.

Går bet på uppkoppling mot TVn (får skylla mig själv att jag hittade på den premissen .... :) ) Inte så noga. Scenariot är ett hittepå. Enbart tänkt för att kasta in lite olika lösningar, för skoj skull. :P

Eller hmm kanske ett par Carlsson/Sonab OA 14 med nya element eller OA 12. De sprider väl bra. Det med tanke på 10 personer i rummet. Är ju liksom inte riktigt läge att optimera sweetspot för en person direkt. :)

Edit slänger in en mörk häst i leken. :mrgreen:

Karaokesystem Singtrix Party Bundle

https://www.clasohlson.com/se/Karaokesy ... r387662000
Senast redigerad av Baffel 2021-06-07 13:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Nattlorden » 2021-06-07 13:57

basarray golv till tak precis innanför dörren så det inte går att komma in. 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Baffel » 2021-06-07 14:14

:mrgreen:

Egentligen vet man ju inget om Linnea hennes kompisar. Jo, nostalgi vill de ha. Medelålders ängslig medelklass ? Då kanske det är stil och finess som gäller.

Eller så blir det ett sjuhelikes party. Linnea hennes kompisar kanske var ena riktiga rockers i sin ungdom. Kan inte Linnea komma till Roskilde så ...får hon väl lassa in ett par feta PA-burkar och ett par backar med Carlsberg i vardagsrummet. :)

Om t.ex Linnea skulle få för sig att fixa en temafest men vill i samband med den inte köpa en PA-anläggning eftersom det bara är för ett tillfälle, en fest så kan hon hyra en anläggning.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Conan » 2021-06-07 14:27

Vi känner ju inte Linnea som sagt men om hon inte i medelåldern har skaffat sig Rotel-slutsteg och stenlackade LTS-högtalare så är väl chansen rätt liten att hon skulle uppskatta det nu heller. :wink: Med mitt förslag på Audio Pros högtalare/streamer/förstärkare i ett, så har hon ett ljud som säkert räcker för festen och mer därtill. En smidig lösning där man kör Spotify/Youtube på TV:n och tar ljudet ut via HDMI/ARC till högtalarna.

Blir det blodad tand och hon vill leta upp och spela backen med LP-skivor i förrådet så kopplas det in en skivspelare med inbyggd RIAA och även den direkt in i högtalarna.

Bättre ljud än säkert 99% av bekantskapskretsen och en rimlig summa pengar. Tar inte en förfärligt stor plats heller och smälter i helvitt in fint i det moderna hemmet.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav E » 2021-06-07 14:43

Nattlorden skrev:basarray golv till tak precis innanför dörren så det inte går att komma in. 8) :mrgreen:

Är inte alkohol desinficerande? Tänk sprinklersystem.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Baffel » 2021-06-07 17:49

Conan skrev:Vi känner ju inte Linnea som sagt men om hon inte i medelåldern har skaffat sig Rotel-slutsteg och stenlackade LTS-högtalare så är väl chansen rätt liten att hon skulle uppskatta det nu heller. :wink:.....Tar inte en förfärligt stor plats heller och smälter i helvitt in fint i det moderna hemmet.


He he. Påminner om när jag skulle hjälpa syrrans bekanta för några år sedan. Tips om stereo till sommarstugan deras. Det var inte frågan om WAF- faktor utan det var WDF- faktor. D som i decision. :mrgreen: Hon ansvarade för inredning, om man så säger. Allt var fult och klumpigt i förstärkarväg. De, hon rättare sagt, vill ha nytt. Mannen antydde, lite i förbifarten, om att men en gammal förstärkare kanske skulle passa in i stugan. He he den blicken han fick. Nåväl det var misstag nr 1 från min sida. Börja kolla på förstärkare tillsammans med henne. Till slut hittad hon en liten plutt som mer eller mindre gick att gömma undan. Perfekt och nu är det dags för ett par rejäla stora högtalare sa jag ( kunde bara inte hålla mig från att säga det, trots att jag såklart visste vad hennes reaktion skulle bli). Så slutade mina dagar som amatörfrilansande Hifi-konsult. :twisted:

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav E » 2021-06-07 18:51

En bra säng är tillräckligt stor. Detsamma gäller högtalare, badkar och litet allt möjligt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Calleberg » 2021-06-07 22:06

Nattlorden skrev:basarray golv till tak precis innanför dörren så det inte går att komma in. 8) :mrgreen:


Helst lackade i 76 orange/blått eller något annat diskret, eller hur :D

76_Orange_Logo.svg.png
76_Orange_Logo.svg.png (11.92 KiB) Visad 1110 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav hifikg » 2021-06-07 22:17

Glöm inte den softa musiken i de båda sovrummen, där kommer inte ljudkvaliteten att betyda så mycket, men att vakna på morgonen till musik från ett par OD-11 med sönderfestade diskanter kan vara alldeles väldigt trevligt. Har jag hört :oops:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Max_Headroom » 2021-06-07 22:40

Häng upp ett par JBL 4349 i hörnen vid soffan och fotäljen och ställ en sub (2x15" per hörn borde bli bra).
Lämpliga förstärkare borde bli något i stil med 2x250W både till topparna och basarna.

Borde gå att spela högt och bra men utan att det blir så starkt att man måste ha hörselskydd.

Musiktips:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Baffel » 2021-06-07 22:56

Nu vet jag. :idea: Så ett drygt år med coronaskiten men nu snart är de flesta fullvaccinerade.

Någon liten anläggning som puttrar på lite till dess att glasen töms lite snabbare. Då kommer kvällens pièce de résistance, som Linnea har fixat. ...Ta da ett.....

shot_2021-06-07_22-50-29.png
shot_2021-06-07_22-50-29.png (857.82 KiB) Visad 1079 gånger

Bränn lite pengar. Ha kul och fira att coronaskiten, förhoppningsvis, snart är över :twisted:

Kanske passar bättre till en fest utomhus, men ändå. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Nattlorden » 2021-06-08 06:51

Baffel skrev:
Conan skrev:Vi känner ju inte Linnea som sagt men om hon inte i medelåldern har skaffat sig Rotel-slutsteg och stenlackade LTS-högtalare så är väl chansen rätt liten att hon skulle uppskatta det nu heller. :wink:.....Tar inte en förfärligt stor plats heller och smälter i helvitt in fint i det moderna hemmet.


He he. Påminner om när jag skulle hjälpa syrrans bekanta för några år sedan. Tips om stereo till sommarstugan deras. Det var inte frågan om WAF- faktor utan det var WDF- faktor. D som i decision. :mrgreen: Hon ansvarade för inredning, om man så säger. Allt var fult och klumpigt i förstärkarväg. De, hon rättare sagt, vill ha nytt. Mannen antydde, lite i förbifarten, om att men en gammal förstärkare kanske skulle passa in i stugan. He he den blicken han fick. Nåväl det var misstag nr 1 från min sida. Börja kolla på förstärkare tillsammans med henne. Till slut hittad hon en liten plutt som mer eller mindre gick att gömma undan. Perfekt och nu är det dags för ett par rejäla stora högtalare sa jag ( kunde bara inte hålla mig från att säga det, trots att jag såklart visste vad hennes reaktion skulle bli). Så slutade mina dagar som amatörfrilansande Hifi-konsult. :twisted:


Borde släpas iväg på hifimässa.... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Baffel » 2021-06-08 08:02

Max_Headroom skrev:Häng upp ett par JBL 4349 i hörnen vid soffan och fotäljen och ställ en sub (2x15" per hörn borde bli bra).
Lämpliga förstärkare borde bli något i stil med 2x250W både till topparna och basarna.

Borde gå att spela högt och bra men utan att det blir så starkt att man måste ha hörselskydd.

Musiktips:
[ YouTube ]


Nu börjar det likna något. He he. :mrgreen:

Den där planlösningen jag tog, på måfå, undrar om det fortfarande är poppis med sådana öppna vardagsrum / kökslösningar ?

shot_2021-06-08_07-54-59_copy_1440x900.png
shot_2021-06-08_07-54-59_copy_1440x900.png (237.66 KiB) Visad 1016 gånger


Jag är mer, när det kommer till inredning konservativt anglofil. Absolutely spiffing, old chap

e11f0f82fa0ce9b52fd94b2659432288.jpg
e11f0f82fa0ce9b52fd94b2659432288.jpg (47.89 KiB) Visad 1016 gånger


OT. Tips. Finns hela avsnitt på tuben 8)

Senast redigerad av Baffel 2021-06-08 08:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Baffel » 2021-06-08 08:02

Nattlorden skrev:
Baffel skrev:
Conan skrev:Vi känner ju inte Linnea som sagt men om hon inte i medelåldern har skaffat sig Rotel-slutsteg och stenlackade LTS-högtalare så är väl chansen rätt liten att hon skulle uppskatta det nu heller. :wink:.....Tar inte en förfärligt stor plats heller och smälter i helvitt in fint i det moderna hemmet.


He he. Påminner om när jag skulle hjälpa syrrans bekanta för några år sedan. Tips om stereo till sommarstugan deras. Det var inte frågan om WAF- faktor utan det var WDF- faktor. D som i decision. :mrgreen: Hon ansvarade för inredning, om man så säger. Allt var fult och klumpigt i förstärkarväg. De, hon rättare sagt, vill ha nytt. Mannen antydde, lite i förbifarten, om att men en gammal förstärkare kanske skulle passa in i stugan. He he den blicken han fick. Nåväl det var misstag nr 1 från min sida. Börja kolla på förstärkare tillsammans med henne. Till slut hittad hon en liten plutt som mer eller mindre gick att gömma undan. Perfekt och nu är det dags för ett par rejäla stora högtalare sa jag ( kunde bara inte hålla mig från att säga det, trots att jag såklart visste vad hennes reaktion skulle bli). Så slutade mina dagar som amatörfrilansande Hifi-konsult. :twisted:


Borde släpas iväg på hifimässa.... :mrgreen:


Skulle nog enbart ske under pistolhot. :twisted:

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3862
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav pingvinen » 2021-06-08 08:28

Linnea ska naturligt vis ha, om hon inte redan har det, något Sonosliknande system. En massa högtalare överallt i taken. Istället för fula högtalare på golvet är det fula vita runda högtalargaller överallt i taket. Placeringen av dessa är dessutom helt ur synk med alla LEDspottar i taken. Huvudsaken är att det kan styras av mobilen och att det inte syns, om man inte ser upp, samt att det låter överallt. Låter gör det när Linnea ser på TV också. Och det gör hon, redan till frukost.

Men som sagt, kommer inte en dam i ålder och utseende som Linnea med detta förinstallerat då detta är nyckelfärdigt så man slipper kavla upp ärmarna och göra något själv? Trädgården däremot glömdes bort och sedan tog pengarna slut, så man kommer in i Linnea bakvägen via staplade lastpallar. Parkeringen är sprängsten, gräsmattan skjuten på framtiden, och staketet tryckimpregnerat grönt på meterlängd från Byggmax. Studsmattan är i form och färg snarlik ovanmarkspoolen. När fulspriten och läsken är slut kan denna festkväll sluta illa.

Från ovan,
/Pingvinen

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav bootstrap » 2021-06-08 12:11

När vi ändå är inne på covid och fest så kan jag rekommendera detta självtest.

https://www.apotekhjartat.se/produkt/gibson-medicalnew-gene-sjalvtest-covid-19-1st/

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav andyman_se » 2021-06-08 16:10

Vi hade lite altanfest i helgen. Bose F1 klarade kvällen galant :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linnéa ska ha fest och lira musik

Inläggav Baffel » 2021-06-09 07:31

pingvinen skrev:Linnea ska naturligt vis ha, om hon inte redan har det, något Sonosliknande system. En massa högtalare överallt i taken. Istället för fula högtalare på golvet är det fula vita runda högtalargaller överallt i taket. Placeringen av dessa är dessutom helt ur synk med alla LEDspottar i taken. Huvudsaken är att det kan styras av mobilen och att det inte syns, om man inte ser upp, samt att det låter överallt. Låter gör det när Linnea ser på TV också. Och det gör hon, redan till frukost.

Men som sagt, kommer inte en dam i ålder och utseende som Linnea med detta förinstallerat då detta är nyckelfärdigt så man slipper kavla upp ärmarna och göra något själv? Trädgården däremot glömdes bort och sedan tog pengarna slut, så man kommer in i Linnea bakvägen via staplade lastpallar. Parkeringen är sprängsten, gräsmattan skjuten på framtiden, och staketet tryckimpregnerat grönt på meterlängd från Byggmax. Studsmattan är i form och färg snarlik ovanmarkspoolen. När fulspriten och läsken är slut kan denna festkväll sluta illa.

Från ovan,
/Pingvinen


Har stött på verklighetens Linnea med familj av och till. Syrrans bekanta i medelklassområdet Ekängen, i Linköping. Ungefär så är alla där stöpta i samma form. Tjänstemän i karriären. Samma typ av tugg och snack på de flesta fester ( har varit på en del). Samma typer av ljudsystem. Vi vet alla hur det är i ett sådant område. Dra alla över en kam och generalisera du gör nu baffel kanske invändningen blir . Mitt svar : nä, för så är det. Skulle Linnea mot största förmodan söka sig till ett hifi- forum , i hopp om köpråd , vem vet hon tror hon kanske finner gelikar i tycke och smak så lär hon få en lite överaskning när hon kommer hit. Tog en dump på köpsidan här på forumet. Något ämne som Linnea kommer upptäcka och säga, men gud detta var intressant ? ... :mrgreen:
Bilagor
shot_2021-06-09_07-25-48.png
shot_2021-06-09_07-25-48.png (281.7 KiB) Visad 874 gånger


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Almen, MorganM, nopalfda och 28 gäster