Inställning av laptop för bästa ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-07 22:49

Vi är några på forumet som provat att spela upp musik från laptop i avsikt att använda någon form av eq. Det ljudande resultatet har inte varit så lyckat och kommentarerna är i form av att laptop är fel inställd osv. Nu har jag en dedikerad streamer, Melco N1/A2 som gör jobbet strålande, men det är ju kul att prova alternativ. Har en Morello peq på G för registret 40-60Hz, så det är mitt huvudspår för problemfrekvenserna.
Åter till laptopen, en HP jobbdator med Windows. Hur gör jag?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-08 07:06

sprudel skrev:Vi är några på forumet som provat att spela upp musik från laptop i avsikt att använda någon form av eq. Det ljudande resultatet har inte varit så lyckat och kommentarerna är i form av att laptop är fel inställd osv. Nu har jag en dedikerad streamer, Melco N1/A2 som gör jobbet strålande, men det är ju kul att prova alternativ. Har en Morello peq på G för registret 40-60Hz, så det är mitt huvudspår för problemfrekvenserna.
Åter till laptopen, en HP jobbdator med Windows. Hur gör jag?


Intressant :) .

Jag tror det finns många användare på forumet som använder windows som kan betydligt mer än jag om plattformen, men det finns en väldigt bra tråd här :

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/

Det verkar som att man med Windows bör undvika den inbyggda uppsamplingen eftersom den är mindre bra. Man bör även använda ASIO eller WASAPI, men användare har rapporterat att utsignalen i vissa fall ändå inte varit bitkorrekt. Det hela kompliceras en aning eftersom en del användare inte vet att såfort man använder digital volymkontroll så blir signalen inte längre bitidentisk.

Återstår då att lyssna som du ju verkar göra väldigt noggrant , hur det låter.
Min erfarenhet från tex Linn space optimisation är att rumskorrektionen ( som är en inbyggd digital eq i en FPGA krets programmerad av Linn ) , bara den slås på , försämrar ljudet en liten aning på så sätt att det blir lite mindre transparent .

Jag tycker även mina genelec 8340 SAM med digital rumskorrigering i basområdet sätter en väldigt tunn hinna över hela registret av upplevelse av mindre transparens. Det är väldigt lätt att jämföra vad som händer med rumskorrigering påslagen med hjälp av en dipswitch på baksidan av monitorerna.
Stänger man av rumskorrigeringen så blir ljudet en aning klarare och på det viset en smula roligare att lyssna på musik. Detta måste vägas på de eventuella fördelar man har av korrigering i basomådet, hur mycket ojämnheterna egentligen stör.

Du verkar ha ett väldigt bra lyssningsrum så det finns alla möjligheter att placera högtalarna där de låter bäst - därmed behövs det troligen minimalt med rumskorrigering enligt min mening. Morells peq verkar fungera bra eftersom den vad jag förstår endast påverkar fundamentalresonanserna i rummet och att du inte behöver ha den implementerad så den påverkar hela frekvensregistret.

Med dator behövs det ju även en USB/bridge innan dacen. Du tipsade mig tidigare om denafrisp som verkar prisvärd och fått bra recensioner.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Maarten » 2021-06-08 08:16

Det finns väl redan inlägg rätt nyligen om detta, t ex:
viewtopic.php?f=9&t=71687&p=2164592&hilit=WASAPI#p2164592
viewtopic.php?f=9&t=72140&p=2183378&hilit=WASAPI#p2183382
viewtopic.php?f=9&t=72153&p=2183501&hilit=WASAPI#p2183501
viewtopic.php?f=9&t=72061&p=2180157&hilit=WASAPI#p2180157

Sen är ju detta med datorer och inställningar ... man vet inte vad man hittar av gammalt skräp.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-08 09:44

Jo, de trådarna har jag läst. Tänkte mer på hur man konfigurerar andra funktioner och processer som pågår i bakgrunden så att de stör så lite som möjligt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-08 09:57

Antingen kommer datat ut korrekt eller så gör det inte det. Den lättaste vägen är förstås att nyttja en ljudenhet som stödjer ASIO och sedan installera en ASIO-drivare. Har ljudenheten TOSLINK-utgång kan man ju ta tillbaka datat till hårddisken och sedan jämföra med originaldatat. Differensen skall bli identiskt lika med noll.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-08 10:02

Morello skrev:Antingen kommer datat ut korrekt eller så gör det inte det. Den lättaste vägen är förstås att nyttja en ljudenhet som stödjer ASIO och sedan installera en ASIO-drivare. Har ljudenheten TOSLINK-utgång kan man ju ta tillbaka datat till hårddisken och sedan jämföra med originaldatat. Differensen skall bli identiskt lika med noll.


Enbart USB ut. Menar du att om jag hör musiken så är allt korrekt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Almen » 2021-06-08 10:04

Bra tråd, fint initiativ! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-08 10:06

sprudel skrev:
Morello skrev:Antingen kommer datat ut korrekt eller så gör det inte det. Den lättaste vägen är förstås att nyttja en ljudenhet som stödjer ASIO och sedan installera en ASIO-drivare. Har ljudenheten TOSLINK-utgång kan man ju ta tillbaka datat till hårddisken och sedan jämföra med originaldatat. Differensen skall bli identiskt lika med noll.


Enbart USB ut. Menar du att om jag hör musiken så är allt korrekt?


Nej, det menar jag inte. Vad menar du med "enbart USB ut"?
Har inte din DAC tex toslink ut?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-08 10:12

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Antingen kommer datat ut korrekt eller så gör det inte det. Den lättaste vägen är förstås att nyttja en ljudenhet som stödjer ASIO och sedan installera en ASIO-drivare. Har ljudenheten TOSLINK-utgång kan man ju ta tillbaka datat till hårddisken och sedan jämföra med originaldatat. Differensen skall bli identiskt lika med noll.


Enbart USB ut. Menar du att om jag hör musiken så är allt korrekt?


Nej, det menar jag inte. Vad menar du med "enbart USB ut"?
Har inte din DAC tex toslink ut?


Dacen har toslink in, datorn har usb ut.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-08 10:17

Då behöver du en ljudenhet med toslink-ingång så kan du verifiera uppställningen. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-08 10:29

sprudel skrev:Tänkte mer på hur man konfigurerar andra funktioner och processer som pågår i bakgrunden så att de stör så lite som möjligt.

Det behöver man inte. Kompetent uppspelningsmjukvara sätter själv högre prioritet på tråden som fyller på ljudbufferten.

Och kom ihåg: "Köper du modem skaffar du problem."
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav hifikg » 2021-06-08 10:37

Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-08 10:55

pLudio skrev:
sprudel skrev:Tänkte mer på hur man konfigurerar andra funktioner och processer som pågår i bakgrunden så att de stör så lite som möjligt.

Det behöver man inte. Kompetent uppspelningsmjukvara sätter själv högre prioritet på tråden som fyller på ljudbufferten.

Och kom ihåg: "Köper du modem skaffar du problem."


Så Wasapi event, 24/44,1 bara tuta och köra enligt dina tidigare råd. :)

Undvika omsampling i DS verkar vettigt också. https://thewelltemperedcomputer.com/KB/DirectSound.htm
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-08 10:58

hifikg skrev:Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?


Du har ju Mac, bara att tuta och köra vad jag förstått.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-08 11:06

sprudel skrev:Så Wasapi event, 24/44,1 bara tuta och köra enligt dina tidigare råd. :)

Undvika omsampling i DS verkar vettigt också. https://thewelltemperedcomputer.com/KB/DirectSound.htm

Ja, WASAPI Shared Mode kompletterar/ersätter DirectSound, båda går genom Windows mixer och då spelar 24/44,1 roll.

Jag använder WASAPI Exclusive Mode då jag behandlar allt ljud i uppspelaren och skickar det direkt till ljudkortet.

WASAPI Event eller Push spelar ingen större roll. Event är en snyggare lösning.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-08 11:19

sprudel skrev:Vi är några på forumet som provat att spela upp musik från laptop i avsikt att använda någon form av eq. Det ljudande resultatet har inte varit så lyckat och kommentarerna är i form av att laptop är fel inställd osv. Nu har jag en dedikerad streamer, Melco N1/A2 som gör jobbet strålande, men det är ju kul att prova alternativ. Har en Morello peq på G för registret 40-60Hz, så det är mitt huvudspår för problemfrekvenserna.
Åter till laptopen, en HP jobbdator med Windows. Hur gör jag?


Som du själv säger, det är kul att testa alternativ - inte minst för att man ivartfall kan försäkra sig om att dom signalkällor man redan har är bra nog.

Och är de inte det, så kostar det inte så mycket att byta heller :)
Om det nu visar sig att datorn låter bra :) .

Mina fem cents säger att du troligen kommer att föredra Melco-streamern. Dels har du ju valt den genom att lyssna noggrant, och dels är strömmen som kommer ut från USB-utgången från både Mac och en pc inte speciellt ren.
Inte ens om man kopplar ur nätadaptern och kör på batterier.

Läs mer här :
http://archimago.blogspot.com/2018/05/m ... power.html

Nu säger säkert vän av ordning att hur ”ren” eller smutsig strömmen är spelar noll roll då det är ettor och nollor som hanteras ?
Med det handlar trots allt om HF-signaler.
Jag tror det är viktigt med galvanisk åtskillnad mellan USB utgången och ingången på dacen.
Det kan göras med en USB/bridge spdif med en transformator på utgången, som tex denafrips eller den sky-song jag testat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Harryup » 2021-06-08 11:37

En dator beter sig inte likadant över tid. Kanske en tvingande Windowsuppgradering i bakgrunden och vips så har du fått tillbaka några grundinställningar du inte vill ha. Testa att surfa med den och den kommer hitta på en massa annat i bakgrunden som du inte vill skall hända.
Så väljer du att använda en dator för uppspelning, gör just det och inget annat oavsett vad folk säger.
Den kommer stjäla tid och uppmärksamhet ifrån din musiklyssning. Tror du kommer tröttna på den om ungefär 2 och en halv vecka.

/Harry Up

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-08 12:05

För egen del gör jag rubbet med en och samma dator (har ett flertal andra också och allting "låter" exakt likadant, d.v.s. inte alls undantaget ljudkorten, förstås) och har inga problem annat än när stora Windows-uppdateringar ändrar vissa inställningar i registret någon gång per år.

Dessutom har man i ASR-tråden visat att omsamplingen i Win 10 håller mer än tillräckligt god klass för att vara ohörbar (skräp runt -100 dB). Visst finns det extremfall när diverse konstigheter ställer till problem på den digitala sidan, men så länge som man använder en extern DAC (gärna optiskt ansluten) är det egentligen bara att tuta och köra med i princip vilka inställningar som helst om man inte istället vill sila mygg och svälja kameler, vilket brukar vara Faktistianers signum.

Frekvensgångsavvikelser om +/- 10 dB är 120 dB, d.v.s. 1 000 000 gånger, värre än omsamplingsskräpet i Win 10. Är man orolig kan man alltid mäta upp sitt system med ett s.k. loopback test. Bitperfekt är i mitt tycke väldigt överdrivet när man accepterar gigantiska avvikelser överallt i kedjan utom just här, där det av någon anledning inte tycks räcka med -100 dB (0,001 %).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-08 13:44

Det där är en myt, Harry.

Förra datorn jag spelade musik från installerades först med Windows Vista x64 som då var nytt och omoget och den har under årens lopp uppgraderats till Windows 7, Windows 8.1 och slutligen Windows 10 utan några som helst problem för uppspelning av musik. Följer man guider på nätet för att "optimera" Windows så kan jag tänka mig att man får problem.

Kommer en dator med Windows förinstallerat så blåser jag den och installerar en ren variant från Microsoft utan en massa extra trams från OEM:en (fast oftast installerar jag Linux).

Vissa ljudchip och/eller tillhörande drivrutiner är problematiska och då får man helt enkelt skaffa ett bättre ljudkort. Toslink med Realtek har inte givit mig några problem.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav distad » 2021-06-08 16:13

Undrar jag med. Hur gör man :?: , undrar en som verkligen är kass på datorer.
Senast redigerad av distad 2021-06-08 17:30, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Harryup » 2021-06-08 16:18

Verkligen ingen myt.
Har streamat video och audio i mer än 10 år både på Mac och Pc och ifrån nasar och ifrån servrar och förstås via nätet också. Och jag kan inte rekommendera att använda dator. I synnerhet eftersom jag jobbar med IT dagligen och ljud och video näst intill dagligen så har jag tillgång till den utrustning som behövs och mer än en dator. Datorer är ett elände och det skall man vara tacksam för eftersom om dom skulle bete sig som man lovar så skulle halva branschen vara arbetslös.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-08 16:28

Vad är det för problem du stött på?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav dewpo » 2021-06-08 16:34

Eftersom du har en streamer som om jag förstått rätt är ROON anpassad :|
Borde det enklaste sättet att få EQ funktionalitet vara att installera ROON i datorn!
I ROON har du sedan möjlighet att använda antingen parametrisk EQ eller FIR filter, allt efter behag!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav hifikg » 2021-06-08 17:56

sprudel skrev:
hifikg skrev:Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?


Du har ju Mac, bara att tuta och köra vad jag förstått.


Ja
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-08 19:47

hifikg skrev:Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?


Nu skrev sprudel att dacen har toslink in, datorn har usb ut. Själv kör jag helst USB ut från dator och USB in på DAC:en. Alternativet är trådlöst från dator till Chromecast Audio.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-08 20:11

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?


Nu skrev sprudel att dacen har toslink in, datorn har usb ut. Själv kör jag helst USB ut från dator och USB in på DAC:en. Alternativet är trådlöst från dator till Chromecast Audio.


Qutest har alla möjliga ingångar, varav toslink är en av dem. USB-porten ska vara noggrannt galvaniskt isolerad, vad det nu är. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav hifikg » 2021-06-08 20:16

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?


Nu skrev sprudel att dacen har toslink in, datorn har usb ut. Själv kör jag helst USB ut från dator och USB in på DAC:en. Alternativet är trådlöst från dator till Chromecast Audio.


Okej, så fungerade min DAC från början, men då hanterade den "bara" 24/96. Sedan kom en uppgradering som man kunde välja att stoppa in i lådan o då hade man, tror jag, fortfarande kopplat USB-USB o fått 24/192, men eftersom det krävde att DAC-en skulle resa till Skåne så valde jag den externa lösningen istället. Då matar jag en liten pryl med USB och i andra änden kommer en RCA-kabel ut o ansluts till DAC-en o plötsligt hanterar den 24/192 också. Vill jag hantera ännu högre upplösning får jag byta DAC, men det känns inte viktigt. Kopplingen har aldrig vållat något huvudbry. Trådlöst har jag inte haft en tanke på, fast när jag strömmar använder jag wifi för all del, men får jag möjlighet att strömma högupplöst kommer jag dra en kabel.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-08 21:22

Tangband skrev:
sprudel skrev:Vi är några på forumet som provat att spela upp musik från laptop i avsikt att använda någon form av eq. Det ljudande resultatet har inte varit så lyckat och kommentarerna är i form av att laptop är fel inställd osv. Nu har jag en dedikerad streamer, Melco N1/A2 som gör jobbet strålande, men det är ju kul att prova alternativ. Har en Morello peq på G för registret 40-60Hz, så det är mitt huvudspår för problemfrekvenserna.
Åter till laptopen, en HP jobbdator med Windows. Hur gör jag?


Intressant :) .

Jag tror det finns många användare på forumet som använder windows som kan betydligt mer än jag om plattformen, men det finns en väldigt bra tråd här :

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/

Det verkar som att man med Windows bör undvika den inbyggda uppsamplingen eftersom den är mindre bra. Man bör även använda ASIO eller WASAPI, men användare har rapporterat att utsignalen i vissa fall ändå inte varit bitkorrekt. Det hela kompliceras en aning eftersom en del användare inte vet att såfort man använder digital volymkontroll så blir signalen inte längre bitidentisk.

Återstår då att lyssna som du ju verkar göra väldigt noggrant , hur det låter.
Min erfarenhet från tex Linn space optimisation är att rumskorrektionen ( som är en inbyggd digital eq i en FPGA krets programmerad av Linn ) , bara den slås på , försämrar ljudet en liten aning på så sätt att det blir lite mindre transparent .

Jag tycker även mina genelec 8340 SAM med digital rumskorrigering i basområdet sätter en väldigt tunn hinna över hela registret av upplevelse av mindre transparens. Det är väldigt lätt att jämföra vad som händer med rumskorrigering påslagen med hjälp av en dipswitch på baksidan av monitorerna.
Stänger man av rumskorrigeringen så blir ljudet en aning klarare och på det viset en smula roligare att lyssna på musik. Detta måste vägas på de eventuella fördelar man har av korrigering i basomådet, hur mycket ojämnheterna egentligen stör.

Du verkar ha ett väldigt bra lyssningsrum så det finns alla möjligheter att placera högtalarna där de låter bäst - därmed behövs det troligen minimalt med rumskorrigering enligt min mening. Morells peq verkar fungera bra eftersom den vad jag förstår endast påverkar fundamentalresonanserna i rummet och att du inte behöver ha den implementerad så den påverkar hela frekvensregistret.

Med dator behövs det ju även en USB/bridge innan dacen. Du tipsade mig tidigare om denafrisp som verkar prisvärd och fått bra recensioner.


Det bästa sättet att få ut en ren signal från en PC är väl att använda ASIO eller WASAPI Exlusive Mode, men då går det inte att använda program som exempelvis Equalizer APO vilket väl i det här fallet är orsaken till Sprudels trådskapande. Man måste gå igenom Windows mjukvara för ljud om man ska kunna använda ett ljudprogram som EQ APO vilket såklart är logiskt.

Jag tror att Sprudel vill ha en punkt-för-punkt-lista över alla de inställningar man kan göra i Windows ljudinställningar. När det kommer till Windows är det inte alls omöjligt att det även kan finnas dolda inställningar att göra, >false< >true< ? :)

-------------------------------------------

Det där med att det skulle låta sämre bara genom att slå på Linn Space Optimisation stämmer inte för mina passiva ATC SCM40, den högtalarmodellen har hittills inte fått någon officiell mätning så än så länge finns det inte några anpassningar för dessa högtalare som kickar in bara av att välja dem. Det jag själv då har behövt göra är att mäta baselementets höjd från golvet, men jag misstänker att fler parametrar än det har gjorts för de högtalare som fått en oficiell mätning. Med mina Linn Majik 140 som det har gjorts mätningar för hörde man däremot att något skedde med ljudet bara genom att slå på programmet.

Om din vän med högtalarna från Linn vill leka med Space Optimisation utan att något sker med ljudet bara genom valet av hans högtalarmodell, så tror jag han kan göra det bara genom att välja någon av högtalarna som hittills inte fått någon officiell mätning av Linn. På så vis får han full kontroll över alla parametrarna själv utan att något automagiskt sker. :)

Ett ytterligare tips är att du hjälper honom med en mätning med mikrofon på lyssningsplats och jämför denna med den beräkning Linn Space Optimisation gör, på så vis blir det lite enklare att identifiera vilka av av de av Linns program beräknade korrigeringarna som helt kan tas bort eller sänkas rejält då programmet beräknar på värsta möjliga scenarium.
Själv vill jag bara använda mig av 2 av 9 av de korrigeringar programmet hittar baserat på matematisk beräkning, dessa två korrigeringar är de lägsta, en på 33.86 Hz och den andra på 38.28 Hz och dessa har jag frekvensmässigt finjusterat med hjälp av mätningarna från lyssningsplats jag gjorde i REW. De övriga korrigeringarna behövs inte i mitt rum och gav tydliga försämringar och tog död på viktiga beståndsdelar i musiken.

Linn Space Optimisation är ett bra program, men jag föredrar Version 1 där man har möjligheten att finjustera varje enskild parameter. Version 2 tror jag är mer avancerat under ytan, men tyvärr har de tagit bort möjligheten att justera enskilda parametrar till förmån för ett reglage för mer eller mindre optimering.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-08 23:10

sprudel skrev:Qutest har alla möjliga ingångar, varav toslink är en av dem. USB-porten ska vara noggrannt galvaniskt isolerad, vad det nu är. :)

USB för inte vidare elektriska störningar från PC/streamer till DAC:en.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-08 23:12

hifikg skrev:Då matar jag en liten pryl med USB och i andra änden kommer en RCA-kabel ut o ansluts till DAC-en o plötsligt hanterar den 24/192 också.

Coax S/PDIF.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hifikg, MichaelG och 11 gäster