Inställning av laptop för bästa ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-12 11:59

goat76 skrev:
sprudel skrev:
rajapruk skrev:
Hur låter "hifi" tycker du? Menar du att det låter "högtalare" typ?


Ja, så kan man uttrycka det också.


Utifrån det du skrev när du använde uttrycket "låta hifi" tycker jag inte det var speciellt oklart vad du menade, det är ju rätt vanligt att ordet utanför sin egentliga korrekta betydelse även ibland används i något negativt syfte.

"De låter bra, men låter det inte lite väl mycket hifi om de där högtalarna, det blir så uppenbart att ljudet kommer från högtalarna vilket fråntar lite av det musikaliska framförandet" :)


För mig är ” det låter hifi” som att det låter lite piffigt och extra luftigt i diskanten , kanske även lite hårt och kantigt, och det låter i brist på beskrivning även lite könlöst och menlöst. Ljudet släpper inte riktigt från högtalarna och det är svårt att slappna av och njuta av musiken.

” det låter som musik ” är betydligt bättre i min värld, dvs naturligt och oansträngt där man kan höra varje nyans musikern gör, ingen skrikig eller förhöjd diskant och fullständigt ljudsläpp från högtalarna. Man slappnar av och tänker inte på anläggningen alls.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-12 12:01

pLudio skrev:
fb2k_drc_os_dist.png


Jo, att foobar2000 är riktigt bra fanns det info på även från annat håll.
Sämre än Apple men det är nog akademiskt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav hifikg » 2021-06-12 12:07

hifikg skrev:
Tell skrev:
Du är säker på att det inte är En Ding Ding Värld du har där?


Ganska, men dubbelkollar under dagen!


Nu har jag dubbelkollat och framsidan ser ut som H&M, resten av innehållet också, så det är nog så att författaren verkligen tror att han kan höra skillnad på transporter. Som ofta med H&M hittar jag spännande musik tack vare sådana här tester, i natt blev det ett snabbt införskaffande av albumet Buika med Niña De Fuego där låten "No habrá nadie en el mundo" fick recensenten att gråta floder. Jag är väl en mindre gråtmild sort eller så begriper jag inte spanska tillräckligt bra, så några tårar kom inte forsande men jag uppskattar inspelningen mycket. En väldigt musikalisk och ljudmässigt bra skiva som jag kommer spela då o då.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-12 14:07

pLudio skrev:
fb2k_drc_os_dist.png


Schnöggt! Thumbs up på den.

Kör du med -8dB på låtar utan replay gain där?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-12 15:27

sprudel skrev:
I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?


Jo, det tror jag visst att det gör, men jag går först vägen över Morello peq. Ansats nr 1 i prioritetsordningen.
Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna! :)


Du drar fel slutsatser om hur jag prioriterar som lyssnare. Klangbalans är viktigast (för övrigt helt i linje med konsensusforskning), men sedan kommer allt annat som spatiell förmåga, frånvaro av förvrängning av olika slag och dynamisk förmåga. De ljudande intrycken kan förstås uttryckas i en uppsjö av hifi-floskler, alla har garanterat sett samtliga i diverse subjektiva tester, men det avhåller jag mig ifrån av princip.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-12 15:36

I-or skrev:
sprudel skrev:Jo, det tror jag visst att det gör, men jag går först vägen över Morello peq. Ansats nr 1 i prioritetsordningen.
Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna! :)


Du drar fel slutsatser om hur jag prioriterar som lyssnare. Klangbalans är viktigast (för övrigt helt i linje med konsensusforskning), men sedan kommer allt annat som spatiell förmåga, frånvaro av förvrängning av olika slag och dynamisk förmåga. De ljudande intrycken kan förstås uttryckas i en uppsjö av hifi-floskler, alla har garanterat sett samtliga i diverse subjektiva tester, men det avhåller jag mig ifrån av princip.


Ojdå, det kunde varit jag som skrivit det där. Jag sätter klangbalansen högt på listan. I princip vill jag ha möjlighet att klangkorrigera en del av musiken jag lyssnar på. För att korrigera för ev. samverkan högtalare/rum kan jag tänka mig en PEQ i basen. Jag har färdiglödda kort till Morello PEQ som ännu inte är inkopplade i anläggningen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-12 15:51

I-or skrev:
sprudel skrev:
I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?


Jo, det tror jag visst att det gör, men jag går först vägen över Morello peq. Ansats nr 1 i prioritetsordningen.
Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna! :)


Du drar fel slutsatser om hur jag prioriterar som lyssnare. Klangbalans är viktigast (för övrigt helt i linje med konsensusforskning), men sedan kommer allt annat som spatiell förmåga, frånvaro av förvrängning av olika slag och dynamisk förmåga. De ljudande intrycken kan förstås uttryckas i en uppsjö av hifi-floskler, alla har garanterat sett samtliga i diverse subjektiva tester, men det avhåller jag mig ifrån av princip.


Jag har aldrig förstått denna rädsla eller avståndstagandet från så kallade hifi-floskler, varför inte välja vilka beskrivningar och ord som helst från ”språk-paletten” i sina beskrivningar. Det spelar väl inte så väldigt stor roll ifall den valda beskrivningen är hundraprocentigt tekniskt riktig, det viktigaste är väl att så många som möjligt förstår vad det är man menar med sin beskrivning? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav petersteindl » 2021-06-12 17:18

Då jag utvärderar klangbalans så har jag klangbalansen som högsta fokus. Då jag utvärderar spatiala parametrar så har jag spatiala parametrar som högsta fokus, exempelvis ljudbild. Då jag lyssnar på sång har jag uppfattbarhet i vad som sjungs som extra parameter jämte klangbalans och spatiala parametrar. Då jag lyssnar på musik, så blir det även musikaliska parametrar som kommer in i bilden.

Då får jag en helhetsbedömning och det sker direkt i realtid medans jag lyssnar. Det kan till och med vara så att en hyffsad klockradio spelar musiken bättre än en traditionell stereoanläggning. Stereon har bättre frekvensomfång och rakare tonkurva. Stereon har lägre THD. Stereon har ljudbild vilket klockradion inte har. Men ändå, Klockradion kan förmedla det musikaliska på ett bättre sätt.

Det som smäller högst är oftast konsert live. Dock var det så att då jag såg Weather Report med Jaco Pastorius på konserthuset så var en av PA-högtalarna troligtvis trasig och skorrade. Det var en pinsamt dålig musikupplevelse. Jag hade gärna bytt scenario och haft högtalaren hel med låg dist och tummat på frekvensgång.

Vad jag vill säga är att jag lyssnar på en helhet och gör bedömning i realtid. Jag lyssnar i stort sett alltid öppet. Jag lyssnar oftast inte för att testa. Vid utvecklingsarbete för att få fram det ljud jag vill ha så lyssnar jag med jämförande test. Blindtester är för mig ointressant d v s för mitt personliga vidkommande. Däremot kan jag göra om samma test eller lyssning en annan dag och ibland kunnat konstatera att det jag hörde vid förra tillfället hör jag inte vid detta tillfälle. Då gör jag om samma test vid annat tillfälle.

Svante har ett program där man kan växla mellan A och B. Där skall man gissa om det är A eller B. För kanske 8 år sedan så jämfördes 2 filer. Den ena var okomrimerad, den andra var mp3-320.

Jag lyssnade genom detta program och jämförde. Man kör samma utvärderingsprincip som F/E-lyssning. Det skall vara 7 korrekta lyssningar i följd.

Vid första försöksserien var det hur lätt som helst att få de första 3 korrekt, det räckte med 2 switchningar, det fjärde var inte lika lätt men inte så svårt och då blev det kanske 1 switchning till, det femte var lite svårare men ändock tillräckligt klar skillnad efter ytterligare någon switchning, det sjätte tog ett tag med ytterligare flera switchningar innan jag svarade och det svaret var också korrekt. 6 rätt på raken. Det sjunde var svårt och på något sätt var skillnaden så pass liten att det mer var slumpen som avgjorde. Jag funderade då på att inte svara och fortsätta serien nåsta dag eller 2 dagar senare, men jag chansade. Det blev fel resultat. Så, 6 orrekta svar i en följd.

Jag gjorde om försöket 4 dagar senare med exakt samma resultat vid varje svar. 6 korrekta på raken och det 7e fel.

Jag gjorde om försöket ytterligare 4 dagar senare med exakt samma resultat vid varje svar. 6 korrekta på raken och det 7e fel.

jag tror jag även gjorde det en 4e gång med samma serie.

Nu kan man istället göra 5 eller 6 lyssningar och ge svar och få 5 eller 6 korrekta svar i följd, avbryta testet och fortsätta testet en annan dag och då även få 5-6 korrekta svar på raken och avbryta testet igen och göra fortsättning av testserie efter ytterligare några dagar och ånyo få 5-6 korrekta svar. Då kan man lägga ihop dessa korrekta svar till 1 och endast 1 serie med 20-24 korrekta svar i en följd. Då blir det inte 99 % längre utan snarast 99,9999 %. Alternativet blir ju 0 % enligt den matematik som används. Därför anser jag matematiken bakom, vara felaktigt utformad om man vill förstå hörseln.

Detta beror på adaption hos hörseln. Helt vanlig psykoakustisk effekt. Men tar man inte hänsyn till detta vid blindtester så gör man sig själv en otjänst. Man skulle kunna säga att hörselns JND är som bäst i början och efter ett tag trubbas det av till att bli rätt dåligt. Detta om testet inte är korrekt utformat med korrekt matematik och adekvat statistik i sin modell.

Det här vet man inom psykoakustiken och man vet att det skiljer sig mellan försökspersoner. Därför tar man viss paus vid försök, om det går.

Jag ger svar direkt i realtid vid min lyssning över vad jag anser vara fel och förmedlar det till Lilltroll som sätter upp mätprocedur och mäter fram felet. Ibland behöver jag inte lyssna längre än 3 sekunder. Lilltroll har hittills alltid lyckats mäta fram det jag hör. Det ger förtroende för hans kunskap som mätingenjör och förtroende för mina öron.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-12 19:41

Det var Intressanta iakttagelser om blindtester, Peter.
I min värld är 6 rätt av 7 tre gånger i rad, bevis nog för att det går att göra skillnad, i detta fall mellan 320 Kbit och okomprimerat.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-12 20:48

I-or skrev:
sprudel skrev:
I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?


Jo, det tror jag visst att det gör, men jag går först vägen över Morello peq. Ansats nr 1 i prioritetsordningen.
Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna! :)


Du drar fel slutsatser om hur jag prioriterar som lyssnare. Klangbalans är viktigast (för övrigt helt i linje med konsensusforskning), men sedan kommer allt annat som spatiell förmåga, frånvaro av förvrängning av olika slag och dynamisk förmåga. De ljudande intrycken kan förstås uttryckas i en uppsjö av hifi-floskler, alla har garanterat sett samtliga i diverse subjektiva tester, men det avhåller jag mig ifrån av princip.


Refererade inte just till dig, det var en mer allmän reflektion. :)
Är närvarokänsla en HiFi-floskel enligt dig? 3D-upplevelse, (det är en upplevelse, fantomprojiceringen finns ju inte egentligen) är det också en floskel? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-12 20:57

goat76 skrev:Jag har aldrig förstått denna rädsla eller avståndstagandet från så kallade hifi-floskler, varför inte välja vilka beskrivningar och ord som helst från ”språk-paletten” i sina beskrivningar. Det spelar väl inte så väldigt stor roll ifall den valda beskrivningen är hundraprocentigt tekniskt riktig, det viktigaste är väl att så många som möjligt förstår vad det är man menar med sin beskrivning? :)


Hifi-floskler leder tankarna fel och bör därför undvikas. Det är alldeles för många konsumenter som p.g.a. dessa förleds till att köpa utrustning med magiska kvaliteter, när allt kan förklaras med frekvensgång, spridning och distorsion/brus. Möjligen tråkigt, men icke desto mindre sant.

Det man hör beror alltså på tydliga och klart avgränsade fysikaliska orsaker och inte någon magi som "musikalitet", "mikrodetaljer", "rytm" eller "närhet" (nu bröt jag mot min princip, men det var nödvändigt i sammanhanget). Tyvärr har både vissa tillverkare och recensenter bildat en ohelig allians för att av kommersiella skäl försöka upprätthålla illusionen om att konstruktion och utvärdering av hifi-utrustning är en konst.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-12 21:03

sprudel skrev:Refererade inte just till dig, det var en mer allmän reflektion. :)
Är närvarokänsla en HiFi-floskel enligt dig? 3D-upplevelse, (det är en upplevelse, fantomprojiceringen finns ju inte egentligen) är det också en floskel? :)


Nej, fantomprojektion är ett väldefinierat begrepp och inte hifi-flum. Jämför med klangbalans eller frånvaro av förvrängning, det är lätt att förstå vad som avses och det finns en solid koppling till de fysikaliska/psykoakustiska orsakerna. Språkbruket bör i sammanhanget vara konkret och väldefinierat och inte spilla över i lyrik eller rena fantasier (som t.ex. "mer samspelta musiker").
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-12 21:57

I-or skrev:
sprudel skrev:Refererade inte just till dig, det var en mer allmän reflektion. :)
Är närvarokänsla en HiFi-floskel enligt dig? 3D-upplevelse, (det är en upplevelse, fantomprojiceringen finns ju inte egentligen) är det också en floskel? :)


Nej, fantomprojektion är ett väldefinierat begrepp och inte hifi-flum. Jämför med klangbalans eller frånvaro av förvrängning, det är lätt att förstå vad som avses och det finns en solid koppling till de fysikaliska/psykoakustiska orsakerna. Språkbruket bör i sammanhanget vara konkret och väldefinierat och inte spilla över i lyrik eller rena fantasier (som t.ex. "mer samspelta musiker").


OK! Men medge att det är besvärligt att återge variation i kvalitet ur återgivningssynpunkt. Det är väl därför man hänger sig åt analogier, bättre eller sämre. Skulle gärna se en fenomenologisk ansats för att attackera detta, alltså upplevelser av kvalitet i återgivning.
Naturvetenskapen har inga verktygslådor där annat än att objektivisera subjektiva intryck i statistik.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Belker » 2021-06-12 22:08

Kan vi blindtesta nivåmatchat innan vi låter språket blomma ut? Jag är öppen för att skillnader kan finnas, men man måste göra saker i rätt ordning.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav JM » 2021-06-12 22:20

sprudel skrev:
I-or skrev:
sprudel skrev:Refererade inte just till dig, det var en mer allmän reflektion. :)
Är närvarokänsla en HiFi-floskel enligt dig? 3D-upplevelse, (det är en upplevelse, fantomprojiceringen finns ju inte egentligen) är det också en floskel? :)


Nej, fantomprojektion är ett väldefinierat begrepp och inte hifi-flum. Jämför med klangbalans eller frånvaro av förvrängning, det är lätt att förstå vad som avses och det finns en solid koppling till de fysikaliska/psykoakustiska orsakerna. Språkbruket bör i sammanhanget vara konkret och väldefinierat och inte spilla över i lyrik eller rena fantasier (som t.ex. "mer samspelta musiker").

ttningen
OK! Men medge att det är besvärligt att återge variation i kvalitet ur återgivningssynpunkt. Det är väl därför man hänger sig åt analogier, bättre eller sämre. Skulle gärna se en fenomenologisk ansats för att attackera detta, alltså upplevelser av kvalitet i återgivning.
Naturvetenskapen har inga verktygslådor där annat än att objektivisera subjektiva intryck i statistik.

Det finns ett annat sätt. Genom att under minst dubbelblind förhållanden kan subjektiva lyssningsintrycken av stimuli, olika högtalare i rum, rangordnas. Dvs slutresultatet kan bli högtalare D är bättre än hgt C, hgt C är bättre än A och hgt B är sämre än A. Således blir den subjektiva skattningen D>C>A>B för dig personligen.
Med korrekt statistiskt urval av flera lyssnande personer kan med viss sannolikhet resultaten generaliseras. Det har ofta som sk psykoakustiker falerar.
Att med ord försöka beskriva upplevda lyssningsintryck kan vara intressant men ofta bedrägligt.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-12 22:30

Jag hade aldrig utifrån några beskrivningar av mer mätmässig karaktär förstått att Sprudel värderar närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och att det inte låter "hifi" som viktiga upplevelser. Tack vare att han beskriver det i klartext förstår jag dock fullt ut vad han menar med det han säger. :)

Kan någon översätta Sprudels text till en mer teknisk variant som samtidigt är lätt att förstå även för dem som är mindre tekniskt kunniga? :D

sprudel skrev:Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna! :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-12 22:44

Intressant att du noterar och skriver detta. Gjorde samma reflektion när jag läste I:ors inlägg. Mycket glad att han är tillbaka och delar med sig. :)
Antagligen krävs det att man gör avkall på vissa parametrar som frånvaro av förvrängning (läs utvald distorsion) för att optimera närvarokänsla och även 3D.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-12 22:49

@JM

1. Jag har ställt en fråga till dig i en annan tråd, poletten.

2. Ditt förslag med bedömning av högtalare är bemängt med felkällor, men de ser du själv vid en närmare betraktelse.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-12 22:57

Belker skrev:Kan vi blindtesta nivåmatchat innan vi låter språket blomma ut? Jag är öppen för att skillnader kan finnas, men man måste göra saker i rätt ordning.


Alltså, blindtester har sina pros & cons. Du har ett statistiskt resultat att utgå ifrån, så är det. Det finns å andra sidan en hel del att diskutera avseende validitet och reabilitet vid tolkning av resultatet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav JM » 2021-06-12 23:08

sprudel skrev:Intressant att du noterar och skriver detta. Gjorde samma reflektion när jag läste I:ors inlägg. Mycket glad att han är tillbaka och delar med sig. :)
Antagligen krävs det att man gör avkall på vissa parametrar som frånvaro av förvrängning (läs utvald distorsion) för att optimera närvarokänsla och även 3D.

Griesinger beskriver i flera av sina presentationer närvarokänsla. Enligt honom är denna subjektiva upplevelse näst intill digital. Psykologiskt finns närvarokänslan i ljudet i en konsertlokal från första bänk och bakåt i salen för att abrupt försvinna upplevelsemässigt i en bestämd position i lokalen.
Fysikaliskt är det när kvoten på reflex-/direktljudstyrkan går över ett visst värde som avgör grovt förenklat. Även tiden har påverkan. Närvarokänslan från detta avstånd och vidare bakåt i lokalen försvinner och ljudet upplevs som långt borta.

I våra små rum finns alltid närvarokänsla enligt hans definition.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav JM » 2021-06-12 23:10

sprudel skrev:@JM

Ditt förslag med bedömning av högtalare är bemängt med felkällor, men de ser du själv vid en närmare betraktelse.


Smit inte. Kan du konkretisera?
Vilka?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Belker » 2021-06-12 23:17

sprudel skrev:
Belker skrev:Kan vi blindtesta nivåmatchat innan vi låter språket blomma ut? Jag är öppen för att skillnader kan finnas, men man måste göra saker i rätt ordning.


Alltså, blindtester har sina pros & cons. Du har ett statistiskt resultat att utgå ifrån, så är det. Det finns å andra sidan en hel del att diskutera avseende validitet och reabilitet vid tolkning av resultatet.

Ja, fast mindre att diskutera än än vid öppet tryck å tyck.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-12 23:21

Belker skrev:
sprudel skrev:
Belker skrev:Kan vi blindtesta nivåmatchat innan vi låter språket blomma ut? Jag är öppen för att skillnader kan finnas, men man måste göra saker i rätt ordning.


Alltså, blindtester har sina pros & cons. Du har ett statistiskt resultat att utgå ifrån, så är det. Det finns å andra sidan en hel del att diskutera avseende validitet och reabilitet vid tolkning av resultatet.

Ja, fast mindre att diskutera än än vid öppet tryck å tyck.


Belker, gjorde du ett nivåanpassat blindtest för att utröna valet av de högtalare du har nu samt resterande delar av anläggningen?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Belker » 2021-06-12 23:48

Nej, men det är inte jag som kommer med utlåtanden om hur saker låter enbart baserat på öppen lyssning. I de fall jag gjort det (senast om HQPlayer) är det med stora reservationer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-12 23:48

sprudel skrev:
pLudio skrev:
fb2k_drc_os_dist.png


Schnöggt! Thumbs up på den.

Kör du med -8dB på låtar utan replay gain där?

Ingen ReplayGain inblandad där. Blir aningen dämpad signal på vägen genom DSP stacken men det är petitesser.

Kör annars ReplayGain på allt jag lyssnar på.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-12 23:56

Belker skrev:Nej, men det är inte jag som kommer med utlåtanden om hur saker låter enbart baserat på öppen lyssning. I de fall jag gjort det (senast om HQPlayer) är det med stora reservationer.


Men hur vet du att du valt rätt högtalare och resterande komponenter för din anläggning, menar du att du har valt dem i öppen lyssning utan blindtest, va va VA! :D

Om jag får gissa så har du valt dem på subjektiva grunder, du gillade hur exempelvis högtalarna lät och du tyckte saker som om det ljud du hörde, kanske sa du det inte rakt ut men det var säkert en massa hifi-flosklel-liknande saker du tänkte på som… Wow vilken välartikulerad snabb bas, för att inte tala om mellanregistret som verklige urmejslar rösterna så att sångaren nästan går att ta på. Man sjunker verkligen in i musiken och glömmer bort att det bara är en återgivning med högtalare.
Dessa måste jag ha!!! :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Belker » 2021-06-13 00:20

Så är det, och det är en klar brist. Men högtalare är svåra att testa sida vid sida i sitt eget rum, så man får välja så gått det går efter de parametrar man värderar. Men nu är det ju frågan om en dator och dess förmåga att mejsla ut 3d osv. Det är fullt möjligt att testa lite bättre än med högtalare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav petersteindl » 2021-06-13 00:24

JM skrev:
sprudel skrev:Intressant att du noterar och skriver detta. Gjorde samma reflektion när jag läste I:ors inlägg. Mycket glad att han är tillbaka och delar med sig. :)
Antagligen krävs det att man gör avkall på vissa parametrar som frånvaro av förvrängning (läs utvald distorsion) för att optimera närvarokänsla och även 3D.

Griesinger beskriver i flera av sina presentationer närvarokänsla. Enligt honom är denna subjektiva upplevelse näst intill digital. Psykologiskt finns närvarokänslan i ljudet i en konsertlokal från första bänk och bakåt i salen för att abrupt försvinna upplevelsemässigt i en bestämd position i lokalen.
Fysikaliskt är det när kvoten på reflex-/direktljudstyrkan går över ett visst värde som avgör grovt förenklat. Även tiden har påverkan. Närvarokänslan från detta avstånd och vidare bakåt i lokalen försvinner och ljudet upplevs som långt borta.

I våra små rum finns alltid närvarokänsla enligt hans definition.

JM


Då har Griesinger knasig definition på närvarokänsla, eller du har inte förstått det han skriver. Den parametern skall absolut inte förväxlas med närhet. Närhet är avståndet till ljudkälla. Avstånd i rum ges av kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud som dominant faktor. I frifält är det ljudstyrkan som är dominant faktor för avståndsbedömning. Då måste det finnas igenkänningsfaktor med. Det är inga problem att ha full närvarokänsla i konserthuset på exempelvis rad 1 på 1a balkong runt Hovlogen eller i Hovlogen. Då är man längst bak i konserthuset. Att närvarokänslan i konserthuset skulle abrupt försvinna i en bestämd position i lokalen är en felaktig utsaga, som jag ser det. Däremot ändras närheten d v s avståndet till musikerna på podiet ju längre bak i salen man lyssnar.

Närvaro har delvis att göra med det man kallar immersive sound eller immersive audio experience. Det är också ett begrepp inom virtual reality.

Men det finns ytterligare faktorer med i spelet som avgör rimligheten i det man hör och det är parametrar jag har stor anledning att återkomma till.

Det är inte bara, immersive sound eller 3D sound eller närvaro eller närhet eller virtual reality som finns med i bilden. Det finns en annan mycket viktig parameter gällande en naturlig akustisk ljudupplevelse som är totalt förbisedd av många men inte av alla. Tyvärr har de som insett den parametern gått ur tiden för många år sedan. Dock är det en vanlig parameter som mycket duktiga inspelningstekniker känner väl till. Ta Bertil Alving t.ex. I hans inspelningar som verkligen har betydligt mer akustik i upptagningen än vad som finns med i andras inspelningar, så finns både närhet, närvaro, immersive sound och 3D samt god klangbalans och en akustisk realitet samt en god tydlighet. Allt i ett. Det beror på att Bertil har kontroll över den parameter som jag kommer återkomma till.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-13 00:38

JM tror jag har misstolkat Griesingers beskrivning rejält, Griesinger talar om rumsljud av den omsvepande karaktären och tvärtom mot det JM säger så är den enligt Griesinger extra svår att uppnå i små lyssningsrum.

Om man befinner sig i en konserthall och lyssnar live går det knappast att undvika närvarokänska, man är ju närvarande. :)

Hur som helst, det är nog flera lyssningsparametrar som kan inge närvarokänsla utöver det där omsvepande rumsljudet, för även en relativt närmickad röst kan ge närvarokänsla, men då av det mer intima slaget.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-13 08:56

Belker skrev:Nej, men det är inte jag som kommer med utlåtanden om hur saker låter enbart baserat på öppen lyssning. I de fall jag gjort det (senast om HQPlayer) är det med stora reservationer.


Men det gör jag, med reservationen att det är i min setup, och efter långtidslyssning. Vilket också har sina pros & cons :)
Varav en är att man efter ha observerat en anomali som stör tycks öka känsligheten för just denna. Man blir tränad, och har kanske för hög gain för just detta.
Distorsion i olika former tex kan uppfattas i varierande grad beroende på lyssnarens erfarenhet av att lyssna efter det, och upplevelsen kan därför tolkas olika, god eller dålig.
Morello och jag skulle antagligen reagera olika på mitt rörförsteg.
-Hör hur vokalisten står i rummet! säger jag. Det är dist du hör säger Morello, inte bra.
-Ah, det är gött som bara den, är min kommentar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster