Inställning av laptop för bästa ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-08 23:29

pLudio skrev:
sprudel skrev:Qutest har alla möjliga ingångar, varav toslink är en av dem. USB-porten ska vara noggrannt galvaniskt isolerad, vad det nu är. :)

USB för inte vidare elektriska störningar från PC/streamer till DAC:en.


Trots att den är byggd för att kunna föra ström?

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav JB » 2021-06-09 00:06

Jag får iaf lite störningar med mitt gamla Creative EMU0202 externa USB ljudkort (även om det är myyycket mindre än vad man får när man kör analogt från ett inbyggt ljudkort). Däremot när jag kör optiskt ut från mitt inbyggda ljudkort (inbyggt i moderkortet på stationär dator) direkt till min Teac förstärkare som då sköter D/A omvandlingen så har jag absolut noll störningar från datorn och ljudet blir riktigt bra.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-09 07:52

goat76 skrev:
pLudio skrev:
sprudel skrev:Qutest har alla möjliga ingångar, varav toslink är en av dem. USB-porten ska vara noggrannt galvaniskt isolerad, vad det nu är. :)

USB för inte vidare elektriska störningar från PC/streamer till DAC:en.

Trots att den är byggd för att kunna föra ström?

Alltså USB-porten för data just i Qutest, som har separat strömförsörjnig. Jag var otydlig.

USB-data längst till höger. Jag vet inte om det går att utröna hur de löst det.
Bild
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-10 08:21

Nu har jag lyssnat via dator igen. Foobar med wasapi event för Chord Qutest.
Det låter väl OK men något anemiskt, det fattas information på något sätt som gör att 3D och närvaro försämras. Förstår gott att man kan tycka att de duger, men inte när man upplevt det via Melcon, då blir det tråkigt och fattigt i jämförelse.
Datorbaserat via laptop är inte min väg. Kör vidare via Melco och Morello peq som Smile hjälper mig med. Stort Tack där! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-10 08:34

Då din Melco även är en UPnP Renderer så kan du spela upp i foobar2000 mot den över nätet. https://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_upnp

Ställde du in -8 dB för material utan ReplayGain? WASAPI Exclusive eller Shared? WASAPI Events eventuella påverkan på ljudet är hackande ljud.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-10 11:41

sprudel skrev:Nu har jag lyssnat via dator igen. Foobar med wasapi event för Chord Qutest.
Det låter väl OK men något anemiskt, det fattas information på något sätt som gör att 3D och närvaro försämras. Förstår gott att man kan tycka att de duger, men inte när man upplevt det via Melcon, då blir det tråkigt och fattigt i jämförelse.
Datorbaserat via laptop är inte min väg. Kör vidare via Melco och Morello peq som Smile hjälper mig med. Stort Tack där! :)


Så är det helt enkelt inte förutsatt att allt fungerar som det ska. Det finns inget "tråkigt" och "fattigt" över datorn som ljudkälla, detta är en audiofilmyt helt utan täckning. Datorn i sig "låter" inte alls.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-10 12:13

I-or skrev:
sprudel skrev:Nu har jag lyssnat via dator igen. Foobar med wasapi event för Chord Qutest.
Det låter väl OK men något anemiskt, det fattas information på något sätt som gör att 3D och närvaro försämras. Förstår gott att man kan tycka att de duger, men inte när man upplevt det via Melcon, då blir det tråkigt och fattigt i jämförelse.
Datorbaserat via laptop är inte min väg. Kör vidare via Melco och Morello peq som Smile hjälper mig med. Stort Tack där! :)


Så är det helt enkelt inte förutsatt att allt fungerar som det ska. Det finns inget "tråkigt" och "fattigt" över datorn som ljudkälla, detta är en audiofilmyt helt utan täckning. Datorn i sig "låter" inte alls.


Visst, något är säkert fel inställt. Ska pröva pLudios sista kommentar också. Kämpar med sviterna efter dos2 covid så jag är inte riktigt alert.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-10 12:38

sprudel skrev:
I-or skrev:
sprudel skrev:Nu har jag lyssnat via dator igen. Foobar med wasapi event för Chord Qutest.
Det låter väl OK men något anemiskt, det fattas information på något sätt som gör att 3D och närvaro försämras. Förstår gott att man kan tycka att de duger, men inte när man upplevt det via Melcon, då blir det tråkigt och fattigt i jämförelse.
Datorbaserat via laptop är inte min väg. Kör vidare via Melco och Morello peq som Smile hjälper mig med. Stort Tack där! :)


Så är det helt enkelt inte förutsatt att allt fungerar som det ska. Det finns inget "tråkigt" och "fattigt" över datorn som ljudkälla, detta är en audiofilmyt helt utan täckning. Datorn i sig "låter" inte alls.


Visst, något är säkert fel inställt. Ska pröva pLudios sista kommentar också. Kämpar med sviterna efter dos2 covid så jag är inte riktigt alert.


Kan vara felinställt, men din dator kanske inte ger speciellt ren ström till USB - dacen ?
Såhär kan det se ut :
http://archimago.blogspot.com/2018/05/m ... r.html?m=1

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22712
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-10 13:16

Tangband skrev:Kan vara felinställt, men din dator kanske inte ger speciellt ren ström till USB - dacen ?


Är sprudels DAC strömförsörjd via USB? I min anläggning är det bara digital signalöverföring via USB.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-10 13:21

Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-10 14:40

Morello skrev:Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.


Jovisst, men en dator är väl ingalunda en ren miljö via USB ut, där jorden är kontaminerad av störningar från processorer, skärmen, och att allting är endast ” good enough ” ?

Galvanisk isolering borde väl därför vara ett måste innan DAC, vilket kan göras med tex en USB bridge som har transformator på utgången .

Självklart verkar det vara stora skillnader mellan olika datorer på denna front.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-10 14:51

Åter igen: identifiera eventuella problem och sök sedan lösningen - inte tvärtom.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Harryup » 2021-06-10 16:27

Att datorer skulle låta lika som t.ex. CD-spelare är ju inte så troligt när det är bevisat att det föreligger ljudskillnader mellan olika CD-spelare.
Ser faktiskt inget som talar för att datorer låter exakt likadant. Varför skulle en dator lyckas klämma ur sig en ren signal i rätt tid på valfri utgång när en använd dator inte ens lyckas fungera lika vare sig man startar Word eller hur den kanske beter sig ett nätverk.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-10 16:40

Syftar du på olika CD-spelare jämförda via den analoga utgången?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26699
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav hifikg » 2021-06-10 16:41

Harryup skrev:Att datorer skulle låta lika som t.ex. CD-spelare är ju inte så troligt när det är bevisat att det föreligger ljudskillnader mellan olika CD-spelare.
Ser faktiskt inget som talar för att datorer låter exakt likadant. Varför skulle en dator lyckas klämma ur sig en ren signal i rätt tid på valfri utgång när en använd dator inte ens lyckas fungera lika vare sig man startar Word eller hur den kanske beter sig ett nätverk.


Ljudskillnader mellan olika CD-spelare som är digitalt anslutna till samma DAC, dvs CD-spelaren agerar transport och inget annat, finns det bevis för sådana?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-10 16:45

Harryup skrev:Att datorer skulle låta lika som t.ex. CD-spelare är ju inte så troligt när det är bevisat att det föreligger ljudskillnader mellan olika CD-spelare.

En CD-spelare är drivverk samt DAC medan en strömmande dator är varken eller så liknelsen haltar markant men bitströmmen från en välvårdad kompaktskiva kommer vara identisk med en strömmad kopia.

Harryup skrev:Ser faktiskt inget som talar för att datorer låter exakt likadant.

Eftersom bitströmmen ut från en dator vid uppspelning av samma musik kommer vara identisk så talar allt för att datorer låter likadant.

Harryup skrev:Varför skulle en dator lyckas klämma ur sig en ren signal i rätt tid på valfri utgång när en använd dator inte ens lyckas fungera lika vare sig man startar Word eller hur den kanske beter sig ett nätverk.

Alla datorer skickar USB-paket "i rätt tid" och bra DAC:ar fungerar utmärkt med S/PDIF med. Om din dator inte är deterministisk så är den trasig.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Baffel » 2021-06-10 17:20

Men vad kan då strula till det mellan dator signal ut :arrow: extern DAC? Yttre påverkan på något sätt? En USB-kabel t.ex levererar ju också ström utöver signalen . Ström ihop med olika apparaturer kan som bekant strula.

Dessutom alla datorer är desamma mja såtillvida att den digitala signalen måhända antingen fungerar eller inte. Av eller på men själva kvalitén på signalen, gällande ljud skiljer det sig inte åt mellan olika datorer och OS?

Eller är t.ex detta bara skitsnack. Androids begränsningar ?

BYPASSING THE LIMITS OF ANDROID
When connecting an Android phone or tablet to a USB DAC, USB Audio Player PRO will unleash the full power of the DAC, by using our custom developed USB audio driver. This bypasses the Android audio system completely, meaning that Android's limitations regarding bit resolution and sample rate (16-bit/48kHz) are made irrelevant and high quality audio streams are fed directly to the DAC, making playback up to 32-bit at 384kHz possible (depending on the DAC capabilities) or even DSD.


viewtopic.php?f=10&t=71993

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-10 17:29

Baffel skrev:Men vad kan då strula till det mellan dator signal ut :arrow: extern DAC? Yttre påverkan på något sätt? En USB-kabel t.ex levererar ju också ström utöver signalen . Ström ihop med olika apparaturer kan som bekant strula.

Visst kan analogdelen i en USB DAC störas men bitströmmen är inte påverkad och Sprudels DAC har separat ström samt isolerad USB-kontakt för datat.

Baffel skrev:Dessutom alla datorer är desamma mja såtillvida att den digitala signalen måhända antingen fungerar eller inte. Av eller på men själva kvalitén på signalen, gällande ljud skiljer det sig inte åt mellan olika datorer och OS?

Ljudet kan påverkas om det passerar OS:ets mixer vilket föranlett tjatet om WASAPI Exclusive Mode eller rätt konfigurerad Windows mixer med APO. Och motsvarande i andra OS.
Senast redigerad av pLudio 2021-06-10 17:32, redigerad totalt 1 gång.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav distad » 2021-06-10 17:32

hifikg skrev:
Harryup skrev:Att datorer skulle låta lika som t.ex. CD-spelare är ju inte så troligt när det är bevisat att det föreligger ljudskillnader mellan olika CD-spelare.
Ser faktiskt inget som talar för att datorer låter exakt likadant. Varför skulle en dator lyckas klämma ur sig en ren signal i rätt tid på valfri utgång när en använd dator inte ens lyckas fungera lika vare sig man startar Word eller hur den kanske beter sig ett nätverk.


Ljudskillnader mellan olika CD-spelare som är digitalt anslutna till samma DAC, dvs CD-spelaren agerar transport och inget annat, finns det bevis för sådana?

Vilket sorts bevis behöver du :?:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Baffel » 2021-06-10 17:39

pLudio skrev:
Baffel skrev:Men vad kan då strula till det mellan dator signal ut :arrow: extern DAC? Yttre påverkan på något sätt? En USB-kabel t.ex levererar ju också ström utöver signalen . Ström ihop med olika apparaturer kan som bekant strula.

Visst kan analogdelen i en USB DAC störas men bitströmmen är inte påverkad och Sprudels DAC har separat ström samt isolerad USB-kontakt för datat.

Baffel skrev:Dessutom alla datorer är desamma mja såtillvida att den digitala signalen måhända antingen fungerar eller inte. Av eller på men själva kvalitén på signalen, gällande ljud skiljer det sig inte åt mellan olika datorer och OS?

Ljudet kan påverkas om det passerar OS:ets mixer vilket föranlett tjatet om WASAPI Exclusive Mode eller rätt konfigurerad Windows mixer med APO. Och motsvarande i andra OS.


Ja se det kunde man ju ge sig fa..på.

Tack för info pLudio. :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-10 19:01

Morello skrev:Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.


Alltså, jag är helt prestigelös när det gäller detta. Hur musiken uppfattas är det väsentliga oavsett om det kommer från dator eller streamer.
Jag är inte part i målet så att säga. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Knuttebaloa » 2021-06-10 19:43

sprudel skrev:
I-or skrev:
sprudel skrev:Nu har jag lyssnat via dator igen. Foobar med wasapi event för Chord Qutest.
Det låter väl OK men något anemiskt, det fattas information på något sätt som gör att 3D och närvaro försämras. Förstår gott att man kan tycka att de duger, men inte när man upplevt det via Melcon, då blir det tråkigt och fattigt i jämförelse.
Datorbaserat via laptop är inte min väg. Kör vidare via Melco och Morello peq som Smile hjälper mig med. Stort Tack där! :)


Så är det helt enkelt inte förutsatt att allt fungerar som det ska. Det finns inget "tråkigt" och "fattigt" över datorn som ljudkälla, detta är en audiofilmyt helt utan täckning. Datorn i sig "låter" inte alls.


Visst, något är säkert fel inställt. Ska pröva pLudios sista kommentar också. Kämpar med sviterna efter dos2 covid så jag är inte riktigt alert.


Tycker din beskrivning, Sprudel, stämmer hyfsat väl överens med min erfarenhet. Jag börjar tro att det kanske är så det "ska" låta och att min vanliga setup tillför/fråntar en massa som jag nu vant mig vid och felaktigt tolkar som neutralt :D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-10 19:43

Kopplade in min egen DA-omvandlare med USB till datorn i kontoret och sedan analogt till en audioanalysator.
Laddade in ett testspår i foobar: 1kHz, 0dBFS, fs=44 100 Hz

WASAPI (push)

THD: 0,004%

WASAPI (event)

THD: 0,004%

"DS" (via windows-mixern)

THD: 0,04% (en tiopotens upp)


Detta har jag noterat förut, varöfr jag alltid kör WASAPI eller ASIO för att låta foobar eller motsvarande tala direkt till ljudenhetens drivare utan mellanliggande mög. Datorn har windows 7. (tror jag)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-10 20:02

Morello skrev:Kopplade in min egen DA-omvandlare med USB till datorn i kontoret och sedan analogt till en audioanalysator.
Laddade in ett testspår i foobar: 1kHz, 0dBFS, fs=44 100 Hz

WASAPI (push)

THD: 0,004%

WASAPI (event)

THD: 0,004%

"DS" (via windows-mixern)

THD: 0,04% (en tiopotens upp)


Detta har jag noterat förut, varöfr jag alltid kör WASAPI eller ASIO för att låta foobar eller motsvarande tala direkt till ljudenhetens drivare utan mellanliggande mög. Datorn har windows 7. (tror jag)


Det är ju det som du kallar "mellanliggande mög" man får dras med om man ska kunna använda program som Equalizer APO, allt ljud måste då passera Windows egna ljudmixer vilket omöjliggör användandet av ASIO.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-10 20:18

Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.

Tillsåg förstås att Windows skickar data med samma samplingsfrekvens som den uppspelade filen har (44 100 Hz).

Jag har ingen förklaring till varför det blir på detta vis.
Senast redigerad av Morello 2021-06-10 20:33, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-10 20:32

goat76 skrev:
Morello skrev:Kopplade in min egen DA-omvandlare med USB till datorn i kontoret och sedan analogt till en audioanalysator.
Laddade in ett testspår i foobar: 1kHz, 0dBFS, fs=44 100 Hz

WASAPI (push)

THD: 0,004%

WASAPI (event)

THD: 0,004%

"DS" (via windows-mixern)

THD: 0,04% (en tiopotens upp)


Detta har jag noterat förut, varöfr jag alltid kör WASAPI eller ASIO för att låta foobar eller motsvarande tala direkt till ljudenhetens drivare utan mellanliggande mög. Datorn har windows 7. (tror jag)


Det är ju det som du kallar "mellanliggande mög" man får dras med om man ska kunna använda program som Equalizer APO, allt ljud måste då passera Windows egna ljudmixer vilket omöjliggör användandet av ASIO.


Ja, att Windows egen mixer var så undermålig kommer nästan som en överraskning för mig. Både mixern och uppsamplingen är mycket sämre än man skulle kunna göra det, om man hade lagt ned lite tid på att fixa så att Windows blev bättre ljudmässigt.

Goat76: s kommentar är ytterst relevant och omöjliggör seriöst användande med equaliser med Windows mixer. ROON är enligt uppgift betydligt bättre då eq används.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-10 20:39

Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.

Tillsåg förstås att Windows skickar data med samma samplingsfrekvens som den uppspelade filen har (44 100 Hz).

Jag har ingen förklaring till varför det blir på detta vis.


Tycker du inte att det är lite pinsamt att Windows 10 via sin egen mixer inte klarar lägre distorsion än 0,01 % ?
Hur dåliga programmerare har Microsoft egentligen ?

En leksaksdator i form av en iPhone med operativsystemet iOS har distorsionsiffror kring 0,003 % med cd-material, oavsett om signalen tas ut analogt via hörlursutgången eller digitalt via lightning.

Det kanske är Windows-apparaterna som är leksaksapparater, och inte något som duger för seriöst lyssnande ? :?

Kudos ändå att du testade själv för att se hur windowsmixern fungerar år 2021.
Senast redigerad av Tangband 2021-06-10 20:42, redigerad totalt 2 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav rajapruk » 2021-06-10 20:39

Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.

Tillsåg förstås att Windows skickar data med samma samplingsfrekvens som den uppspelade filen har (44 100 Hz).

Jag har ingen förklaring till varför det blir på detta vis.


Kan du mäta på vad som händer när Windows får omsampla också?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26699
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav hifikg » 2021-06-10 20:42

FBK skrev:
hifikg skrev:
Harryup skrev:Att datorer skulle låta lika som t.ex. CD-spelare är ju inte så troligt när det är bevisat att det föreligger ljudskillnader mellan olika CD-spelare.
Ser faktiskt inget som talar för att datorer låter exakt likadant. Varför skulle en dator lyckas klämma ur sig en ren signal i rätt tid på valfri utgång när en använd dator inte ens lyckas fungera lika vare sig man startar Word eller hur den kanske beter sig ett nätverk.


Ljudskillnader mellan olika CD-spelare som är digitalt anslutna till samma DAC, dvs CD-spelaren agerar transport och inget annat, finns det bevis för sådana?

Vilket sorts bevis behöver du :?:


Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats :)
Har du någon slags "bevis"?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-10 20:48

rajapruk skrev:
Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.

Tillsåg förstås att Windows skickar data med samma samplingsfrekvens som den uppspelade filen har (44 100 Hz).

Jag har ingen förklaring till varför det blir på detta vis.


Kan du mäta på vad som händer när Windows får omsampla också?


Jag startar givetvis upp utrustningen igen - kan man ha roligare en ljuvlig sommarafton?

Ändrade mellan 44.1, 48 och 96 kHz - ingen skillnad.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster