Inställning av laptop för bästa ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-10 20:55

Börjar bli tjatigt men https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/.

Se Summary Recommendations om inte annat eller använd WASAPI Exclusive Mode.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-10 20:56

Morello skrev:
rajapruk skrev:Kan du mäta på vad som händer när Windows får omsampla också?

Jag startar givetvis upp utrustningen igen - kan man ha roligare en ljuvlig sommarafton?

Svårslaget.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Baffel » 2021-06-10 21:20

Jag hade det på känn. Nu åker Androiden i papperskorgen . :evil: ....Vad det gäller musik. Ska bara undersöka om detta gäller även om man kopplar ur den interna DAC-en i mobil/ padda. Inte undra på att jag tycker det låter bättre när jag lirar med CD- spelare. 8O

Visserligen från 2013. Det kan blivit bättre men jag tvivlar. Inte min mobilmodell men jag drar ta mig tusan alla över en kam. Vilket sabla skräp!
Är säkert lika illa med paddorna. Android dvs.

This looks much better. However the LG G2 is still putting out 0.546528% THD+N into the left channel while only outputting 0.003338% into the right channel. So there is still some imbalance going on here. So why is the issue so much less on the G2 than on the Nexus 5?

https://www.anandtech.com/show/7567/sma ... -testing/5

Edit. Lösningen är mycket enkel. Bara att fixa :
viewtopic.php?f=9&t=72013

...och kopiera Amirs konfiguration ihop med Roon så bör det bli samma prestanda. Mecka med olika inställningar och en signal som passerar OS:ets mixer och blir skräp det gör jag inte. Kan inte mäta och kolla. Dessutom verkar det vara skillnader mellan olika hårdvaror ( i alla fall om man kollar länken ). Knepigt detta.
Senast redigerad av Baffel 2021-06-10 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-10 21:23

pLudio skrev:Börjar bli tjatigt men https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/.

Se Summary Recommendations om inte annat eller använd WASAPI Exclusive Mode.



Vad är tjatigt - jag får topp-prestanda med WASAPI, men vill jag nyttja en ekvalisator av den typ som diskuteras förlorar jag en tiopotens THD.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav rajapruk » 2021-06-10 21:34

Morello skrev:
rajapruk skrev:
Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.

Tillsåg förstås att Windows skickar data med samma samplingsfrekvens som den uppspelade filen har (44 100 Hz).

Jag har ingen förklaring till varför det blir på detta vis.


Kan du mäta på vad som händer när Windows får omsampla också?


Jag startar givetvis upp utrustningen igen - kan man ha roligare en ljuvlig sommarafton?

Ändrade mellan 44.1, 48 och 96 kHz - ingen skillnad.


Tack. Då gissar jag att det sker en omsampling internt till något mellanformat även om man väljer samma frekvens på ut som in.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-10 21:42

Morello skrev:
pLudio skrev:Börjar bli tjatigt men https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/.

Se Summary Recommendations om inte annat eller använd WASAPI Exclusive Mode.

Vad är tjatigt - jag får topp-prestanda med WASAPI, men vill jag nyttja en ekvalisator av den typ som diskuteras förlorar jag en tiopotens THD.

Har du installerat Equalizer APO och stäng av "original APOs"? Har du sänkt Equalizer APOs pre-amp gain med 4 dB?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-10 21:45

Samtliga mätningar utfördes utan ekvalisator.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-10 21:47

Tangband skrev:
Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.

Tillsåg förstås att Windows skickar data med samma samplingsfrekvens som den uppspelade filen har (44 100 Hz).

Jag har ingen förklaring till varför det blir på detta vis.


Tycker du inte att det är lite pinsamt att Windows 10 via sin egen mixer inte klarar lägre distorsion än 0,01 % ?
Hur dåliga programmerare har Microsoft egentligen ?

En leksaksdator i form av en iPhone med operativsystemet iOS har distorsionsiffror kring 0,003 % med cd-material, oavsett om signalen tas ut analogt via hörlursutgången eller digitalt via lightning.

Det kanske är Windows-apparaterna som är leksaksapparater, och inte något som duger för seriöst lyssnande ? :?

Kudos ändå att du testade själv för att se hur dåligt windowsmixern fungerar år 2021.


Det går naturligtvis bra att använda en Windows-PC för ljud förutsatt att man använder ASIO eller liknande som inte passerar genom Windows ljudmixer, men det omöjliggör tyvärr externa program som inte har en integrerad funktion för det program man valt för uppspelning. Om uppspelningsprogrammet har inbyggd EQ eller möjligheten till tredjepart-plugins för EQ som exempelvis ROON eller foobar2000 så är det väl fritt fram att använda ASIO eller liknande.



Det fina med att spela upp musik från Qobuz egna Windows-app via ASIO till mitt externa ljudkort (audio interface) är att musikfilerna alltid spelas upp i sin ursprungliga upplösning utan omsampling. Man behöver alltså inte välja en förinställd samplingsfrekvens då ASIO automatiskt känner av om filen är 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4 eller 192 kHz, så hårdvaran nås alltid av ursprungsfilen och får internt eventuellt göra sin egna uppsampling om den har en sådan funktion (vilket väl de flesta DACar gör).
Precis samma sak sker sker förresten även i Linn Akurate DSM, den tar emot ljudfilen i sin ursprungliga form, men uppsamplar sedan materialet då den internt arbetar i antingen 705,6 eller 768 kHz.


------------------------------------------------


Här nedan lite "bra att veta OT" för dig Tangband som kör med Apple och hur de hanterar sample rate.

Om jag har förstått det rätt så har tyvärr inte heller Apple funktionen att automatiskt ställa om samplingen efter musikfilens samplingsfrekvens som skickas till hårdvaran, iallafall inte i MacOS för deras datorer men det ska funka i iOS för iPone/iPad.

"It’s my understanding that MacOS does not currently support automatic sample rate switching, though it’s likely to come in a future update. In the meantime you can manually set the sample rate in midi.app (a pain) or use an iOS streaming source (iOS sources support auto switching)." https://www.audiosciencereview.com/foru ... 74/page-31

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-10 21:50

Morello skrev:Samtliga mätningar utfördes utan ekvalisator.

Då har du mer prestanda att hämta från Windows mixer enligt mätningarna jag länkade till.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-10 21:55

Som sagt, jag har ingen aning om varför det blir som det blir, men har aldrig lyckats få audio genom Windows-mixern utan påtagligt tillskott av THD.

Kanske är uppspelaren (foobar) som spökar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav hifikg » 2021-06-10 21:55

goat76 skrev:Om jag har förstått det rätt så har tyvärr inte heller Apple funktionen att automatiskt ställa om samplingen efter musikfilens samplingsfrekvens som skickas till hårdvaran, iallafall inte i MacOS för deras datorer men det ska funka i iOS för iPone/iPad.

"It’s my understanding that MacOS does not currently support automatic sample rate switching, though it’s likely to come in a future update. In the meantime you can manually set the sample rate in midi.app (a pain) or use an iOS streaming source (iOS sources support auto switching)." https://www.audiosciencereview.com/foru ... 74/page-31


För att få min DAC att, automatiskt, lysa med rätt siffror, t ex 24/96 eller 24/192 använder jag det lilla programmet BitPerfect. Tror jag betalade 70 spänn för det för mååååånga år sedan. Nu ryktas det om att det måste bytas ut snart och då mot ett gratisprogram som jag inte lärt känna än.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav jansch » 2021-06-10 22:01

Tangband skrev:
Morello skrev:Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.


Jovisst, men en dator är väl ingalunda en ren miljö via USB ut, där jorden är kontaminerad av störningar från processorer, skärmen, och att allting är endast ” good enough ” ?

Galvanisk isolering borde väl därför vara ett måste innan DAC, vilket kan göras med tex en USB bridge som har transformator på utgången .

Självklart verkar det vara stora skillnader mellan olika datorer på denna front.


Tangband - Detta är typiska "audiofilslutledningar" som inte har med verkligheten att göra.

Ja! Det är stora skillnader mellan olika USB utgångars "renhet" på 5volts-matningen men att det skulle göra skillnad på en analog signal eller DAC är taget ur luften. Eller rättare sagt - ALLT smittar en analog signal, det llgger i dess natur men var går gränsen för acceptabelt?
- Är det naturligt acceptabelt eller ska det ifrågasättas att en mobiltelefon "smittar" en högtalarkabel som är förlagd 8 meter från mobilen?
- Ska vi vara oroliga för att grannens fjärrkontroll till TV:n påverkar analoga anslutningen mellan försteg och slutsteg?
- Hur är det med solfläckarna? Borde audiofiler få en varning vid hög aktivitet?

ALLT STÖR EN ANALOG SIGNAL! Det är ett ofrånkomligt faktum. Frågan är bara om störningen är i nivån volt, millivolt, mikrovolt, pikovolt,
femtovolt, attovolt, zeptovolt osv.

I detta sammanhang bör man också konstatera att en digital överföring t.ex via USB standarden kan störas i voltområdet. D v s bortåt 2 volt krävs för att USB överföring av t.ex ett antal "ettor" skal brytas av en störning och uppfattas som ett bit-skifte till "nollor" (som sedan korrigeras med hjälp av CRC-check vanligtvis).
Detta jämfört med en analog lågnivå utgång på t.ex 200 millivolt där en störning på några mikrovolt kan ses som oacceptabelt.
Förhållandet på acceptabel störning mellan digital och analog signal är alltså sådär 1000 000 till 1 ungefär.

Den länk du hade i tidigare inlägg är typisk audiofiltragedi där "folk" drar slutledningar som inte har med verkligheten att göra. Morellos kommentarer är därför viktiga. Helt enkelt: Vad har betydelse för optimal återgivning.
En dålig liknelse: Om man tänder ett stearinljus, vilket säkerhetsavstånd är man trygg med? 1 meter eller 100 meter eller kanske 10 mil, nä.... för säkerhets skull är nog 253 mil bra?

Strömförsörjning är "analogt", det finns alltid variationer. Vad som är acceptabelt sätts av kretslösningarna och inre filtrering. Ett "high end" slutsteg har oftast oreglerad spänning och rippel på flera volt är helt OK. En OPamp är ofta känslig för HF störnigar och kräver avkoppligskondensatorer i direkt anslutning till chip:et oavsett hur ren matningspänningen är.
I slutändan är det konstruktören som måste göra rätt (nuförtiden att kunna läsa/förstå databladet).

Jag har skrivit det tidigare men det tål att upprepas: Ett grundläggande krav är att en produkt klarar av den miljö den är tänkt för och uppfyller regelverk (t.ex EMC direktiv.
All mätutrustning/labutrustning klarar sig utan hokuspokus grejor men "audiofilgrejor" verkar behöva bl.a specialkablar indränkta i ormolja.
Audio Precision, ett numer välkänt företag på faktiskt.io, inom avancerad mätteknik behöver inga externa produkter för att uppfylla kraven.
Bruel&Kjaer, världsledande inom bl.a akustisk mätteknik specar dock ibland vilket rippel som max tillåts på strömförsörjningsenheter. T.ex mikrofonförstärkare (Condition amplifiers), då för att garantera dynamikomfång som vida överskrider "audiofilens våta drömmar".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-10 22:06

Resampling
Using DS means the any audio stream that differs from the rate as set in the audio panel, has to be resampled.

Archimago measured the Win 10 sample rate conversion.
It requiring few resources but it measures poorly.It requires few resources but it measures poorly. It looks like they took some shortcuts for the sake of computational elegance at the expense of sound quality.


6C9576F0-4C02-4043-BE08-41C294975B4B.jpeg
6C9576F0-4C02-4043-BE08-41C294975B4B.jpeg (82.51 KiB) Visad 1014 gånger



For a long time we thought the resampler to be the culprit.
Bennetng pointed out that this is inherent to full scale signals when using DS.
Anytime a signal comes close to 100%, CAudioLimiter APO kicks in and produces these artifacts.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav distad » 2021-06-10 22:12

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Ljudskillnader mellan olika CD-spelare som är digitalt anslutna till samma DAC, dvs CD-spelaren agerar transport och inget annat, finns det bevis för sådana?

Vilket sorts bevis behöver du :?:


Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats :)
Har du någon slags "bevis"?

Om de lyckades så får du köpa det 8) . Och jag har inge bevis, men jag skulle gärna delta på en blindtest utan minsta tvekan då jag tycker sådant är intressant och roligt. Har en perfekt maskin( Integra DPS-6.9 ) till en test då den i mina öron är en av de minst ofärgade (förutom Meridian 598) av de transport jag testat och jag har testat många genom åren. Och jag har hört maskiner som påverkat totalljudet klart mer. En bild ifrån lite testande utan ögon bindel och jag ser att det är bara två maskiner som finns kvar 8O(behöver ta nya bilder) förutom då Integra DPS-6.9 som står oanvänd då jag kör med en vanlig CD-spelare idag.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-10 22:43

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Ljudskillnader mellan olika CD-spelare som är digitalt anslutna till samma DAC, dvs CD-spelaren agerar transport och inget annat, finns det bevis för sådana?

Vilket sorts bevis behöver du :?:


Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats :)
Har du någon slags "bevis"?


Då får du väl prova själv?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav hifikg » 2021-06-10 23:37

sprudel skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Vilket sorts bevis behöver du :?:


Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats :)
Har du någon slags "bevis"?


Då får du väl prova själv?


Jag tror det är dömt att misslyckas.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-11 00:27

Morello skrev:Som sagt, jag har ingen aning om varför det blir som det blir, men har aldrig lyckats få audio genom Windows-mixern utan påtagligt tillskott av THD.

Kanske är uppspelaren (foobar) som spökar.


Antagligen är det CAudioLimiter som spökar. Detta är Windows funktionalitet för att omsamplingen inte ska resultera i sampel som får absolutbelopp större än 1, vilket resulterar i klippning (eftersom man räknar om inkommande sampel, kan utgående sampel bli aningen större och när ingående signal ligger på eller mycket nära 0 dBFS kan man få problem). Du kan prova att sätta preamp i EAPO till -1 dB, vilket enligt uppgift ska lösa dessa problem. En motsvarande möjlighet vid mätningar är förstås att reducera nivån för mätsignalen om denna ligger på 0 dBFS.

För övrigt vill jag påpeka att jag hade fel angående att omsamplingsskräpet i Win 10 ligger runt -100 dB. Det ska vara ca -110 dB från vikningsprodukter om man undviker insats av CAudioLimiter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-11 08:48

Åter igen - jag utförde mätningarna utan ekvalisator. Jag förstår inte riktigt varför THD ökar med en tiopotens. Teststimuli var med fs=44100 Hz och 16 bitar, dvs så kallad CD-kvalitet.
Kan någon förklara?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-11 10:00

Ja, och med ekvalisator i form av EAPO kan du eliminera inverkan från Windows CAudioLimiter genom att lägga till en preamp-funktion om -1 dB. Detta är ytterligare en fördel med EAPO, alltså att den gör att omsamplingen fungerar optimalt (med skräp vid totalt ohörbara -110 dB). CAudioLimiter som kickar in vid signal mycket nära 0 dBFS höjer distorsionen till runt -70 dB (ca 0,03 %) har jag för mig.

Annars kan du prova med en testsignal om t.ex. -1 dBFS. Om distorsionen sjunker markant är det CAudioLimiter som ställer till det.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-11 10:18

Jo, men man ska ju kunna nyttja datorn utan ekvalisator kan man tycka. Ska testa med stimuli strax under 0 dBFS.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-11 10:36

Ja, jag undrar ju vad de tänkte när de implementerade CAudioLimiter. Varför inte alltid arbeta internt med -1 dB istället, oavsett signal?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-11 10:42

Morello skrev:Jo, men man ska ju kunna nyttja datorn utan ekvalisator kan man tycka. Ska testa med stimuli strax under 0 dBFS.


Det kan du väl? Justera i Foobar enligt pLudios recept. se den andra tråden.

viewtopic.php?f=9&t=72153
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-11 10:54

Ja, detta fungerar i nästan alla mediaspelare, men man måste förstås göra det överallt. Fördelen med EAPO är att programmet fungerar system wide och tar hand om alla källor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-11 11:38

Morello skrev:Jo, men man ska ju kunna nyttja datorn utan ekvalisator kan man tycka. Ska testa med stimuli strax under 0 dBFS.


Ser med spänning fram mot resultatet .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-11 11:43

I-or skrev:Ja, jag undrar ju vad de tänkte när de implementerade CAudioLimiter. Varför inte alltid arbeta internt med -1 dB istället, oavsett signal?


De verkade inte ha tänkt alls. Detsamma kan sägas om hela windows-mixern samt den mediokra uppsamplingen . Varför inte prestera lika bra som uppsamplingen i Mac , som ligger kring - 130 dB ?

Du påstår att uppsamplingens störningar ligger på - 100, eller -110 dB i Windows . Alla mätningar jag sett hittills visar på tiopotens sämre resultat än det. Har du några mätningar du kan länka till ?

https://archimago.blogspot.com/2015/11/ ... stack.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-11 11:51

Windows 10 med uppsampling såg ut såhär .
https://archimago.blogspot.com/2015/11/ ... stack.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-11 12:01

jansch skrev:
Tangband skrev:
Morello skrev:Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.


Jovisst, men en dator är väl ingalunda en ren miljö via USB ut, där jorden är kontaminerad av störningar från processorer, skärmen, och att allting är endast ” good enough ” ?

Galvanisk isolering borde väl därför vara ett måste innan DAC, vilket kan göras med tex en USB bridge som har transformator på utgången .

Självklart verkar det vara stora skillnader mellan olika datorer på denna front.


Tangband - Detta är typiska "audiofilslutledningar" som inte har med verkligheten att göra.

Ja! Det är stora skillnader mellan olika USB utgångars "renhet" på 5volts-matningen men att det skulle göra skillnad på en analog signal eller DAC är taget ur luften. Eller rättare sagt - ALLT smittar en analog signal, det llgger i dess natur men var går gränsen för acceptabelt?
- Är det naturligt acceptabelt eller ska det ifrågasättas att en mobiltelefon "smittar" en högtalarkabel som är förlagd 8 meter från mobilen?
- Ska vi vara oroliga för att grannens fjärrkontroll till TV:n påverkar analoga anslutningen mellan försteg och slutsteg?
- Hur är det med solfläckarna? Borde audiofiler få en varning vid hög aktivitet?

ALLT STÖR EN ANALOG SIGNAL! Det är ett ofrånkomligt faktum. Frågan är bara om störningen är i nivån volt, millivolt, mikrovolt, pikovolt,
femtovolt, attovolt, zeptovolt osv.

I detta sammanhang bör man också konstatera att en digital överföring t.ex via USB standarden kan störas i voltområdet. D v s bortåt 2 volt krävs för att USB överföring av t.ex ett antal "ettor" skal brytas av en störning och uppfattas som ett bit-skifte till "nollor" (som sedan korrigeras med hjälp av CRC-check vanligtvis).
Detta jämfört med en analog lågnivå utgång på t.ex 200 millivolt där en störning på några mikrovolt kan ses som oacceptabelt.
Förhållandet på acceptabel störning mellan digital och analog signal är alltså sådär 1000 000 till 1 ungefär.

Den länk du hade i tidigare inlägg är typisk audiofiltragedi där "folk" drar slutledningar som inte har med verkligheten att göra. Morellos kommentarer är därför viktiga. Helt enkelt: Vad har betydelse för optimal återgivning.
En dålig liknelse: Om man tänder ett stearinljus, vilket säkerhetsavstånd är man trygg med? 1 meter eller 100 meter eller kanske 10 mil, nä.... för säkerhets skull är nog 253 mil bra?

Strömförsörjning är "analogt", det finns alltid variationer. Vad som är acceptabelt sätts av kretslösningarna och inre filtrering. Ett "high end" slutsteg har oftast oreglerad spänning och rippel på flera volt är helt OK. En OPamp är ofta känslig för HF störnigar och kräver avkoppligskondensatorer i direkt anslutning till chip:et oavsett hur ren matningspänningen är.
I slutändan är det konstruktören som måste göra rätt (nuförtiden att kunna läsa/förstå databladet).

Jag har skrivit det tidigare men det tål att upprepas: Ett grundläggande krav är att en produkt klarar av den miljö den är tänkt för och uppfyller regelverk (t.ex EMC direktiv.
All mätutrustning/labutrustning klarar sig utan hokuspokus grejor men "audiofilgrejor" verkar behöva bl.a specialkablar indränkta i ormolja.
Audio Precision, ett numer välkänt företag på faktiskt.io, inom avancerad mätteknik behöver inga externa produkter för att uppfylla kraven.
Bruel&Kjaer, världsledande inom bl.a akustisk mätteknik specar dock ibland vilket rippel som max tillåts på strömförsörjningsenheter. T.ex mikrofonförstärkare (Condition amplifiers), då för att garantera dynamikomfång som vida överskrider "audiofilens våta drömmar".


Jansch - det kan förstås hända att störningarna inte alls hörs från den orena strömmen eftersom alla välkonstruerade apparater ändå har regulatorer som snyggar till strömmen.

Men det vi pratar om här i tråden, som jag uppfattat från sprudel, är absolut high-end prestanda och då är kanske varje avvikelse intressant ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-11 12:02

Nästan alla mätresultat där man kritiserar omsamplingen i Win 10 är nedsmittade av CAudioLimiter eftersom man mäter med en insignal om 0 dBFS. När man eliminerar denna dumhet ligger THD runt -130 dB. Vikningsprodukterna ligger vid ca -110 dB.

https://src.infinitewave.ca/ och välj Win 10 DS resampler.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-11 12:07

Går det att avaktivera denna korkskalliga funktion?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-11 12:38

Om man använder ett internt ljudkort kommer problemet endast att uppstå om volymkontrollen står på 100 %. CAudioLimiter går in när nivån ligger över -0,12 dBFS. Nu händer förstås inte detta sådär väldigt ofta med musiksignaler annat än för sönderskruvade alster som distorderar något oerhört hur som helst och där man i princip har toppar på 0 dBFS hela tiden, men det är klart irriterande att möjligheten finns

För externa DAC:ar uppstår dock felet alltid eftersom Windows volymkontroll inte har någon verkan här. Jag känner inte till någon annan lösning än workarounds via sänkning av nivån i mediaspelaren eller EAPO.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny och 23 gäster