Moderator: Redaktörer
Morello skrev:rajapruk skrev:Kan du mäta på vad som händer när Windows får omsampla också?
Jag startar givetvis upp utrustningen igen - kan man ha roligare en ljuvlig sommarafton?
pLudio skrev:Börjar bli tjatigt men https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/.
Se Summary Recommendations om inte annat eller använd WASAPI Exclusive Mode.
Morello skrev:rajapruk skrev:Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.
Tillsåg förstås att Windows skickar data med samma samplingsfrekvens som den uppspelade filen har (44 100 Hz).
Jag har ingen förklaring till varför det blir på detta vis.
Kan du mäta på vad som händer när Windows får omsampla också?
Jag startar givetvis upp utrustningen igen - kan man ha roligare en ljuvlig sommarafton?
Ändrade mellan 44.1, 48 och 96 kHz - ingen skillnad.
Morello skrev:pLudio skrev:Börjar bli tjatigt men https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/.
Se Summary Recommendations om inte annat eller använd WASAPI Exclusive Mode.
Vad är tjatigt - jag får topp-prestanda med WASAPI, men vill jag nyttja en ekvalisator av den typ som diskuteras förlorar jag en tiopotens THD.
Tangband skrev:Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.
Tillsåg förstås att Windows skickar data med samma samplingsfrekvens som den uppspelade filen har (44 100 Hz).
Jag har ingen förklaring till varför det blir på detta vis.
Tycker du inte att det är lite pinsamt att Windows 10 via sin egen mixer inte klarar lägre distorsion än 0,01 % ?
Hur dåliga programmerare har Microsoft egentligen ?
En leksaksdator i form av en iPhone med operativsystemet iOS har distorsionsiffror kring 0,003 % med cd-material, oavsett om signalen tas ut analogt via hörlursutgången eller digitalt via lightning.
Det kanske är Windows-apparaterna som är leksaksapparater, och inte något som duger för seriöst lyssnande ?
Kudos ändå att du testade själv för att se hur dåligt windowsmixern fungerar år 2021.
Morello skrev:Samtliga mätningar utfördes utan ekvalisator.
goat76 skrev:Om jag har förstått det rätt så har tyvärr inte heller Apple funktionen att automatiskt ställa om samplingen efter musikfilens samplingsfrekvens som skickas till hårdvaran, iallafall inte i MacOS för deras datorer men det ska funka i iOS för iPone/iPad.
"It’s my understanding that MacOS does not currently support automatic sample rate switching, though it’s likely to come in a future update. In the meantime you can manually set the sample rate in midi.app (a pain) or use an iOS streaming source (iOS sources support auto switching)." https://www.audiosciencereview.com/foru ... 74/page-31
Tangband skrev:Morello skrev:Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.
Jovisst, men en dator är väl ingalunda en ren miljö via USB ut, där jorden är kontaminerad av störningar från processorer, skärmen, och att allting är endast ” good enough ” ?
Galvanisk isolering borde väl därför vara ett måste innan DAC, vilket kan göras med tex en USB bridge som har transformator på utgången .
Självklart verkar det vara stora skillnader mellan olika datorer på denna front.
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Ljudskillnader mellan olika CD-spelare som är digitalt anslutna till samma DAC, dvs CD-spelaren agerar transport och inget annat, finns det bevis för sådana?
Vilket sorts bevis behöver du
Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats
Har du någon slags "bevis"?
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Ljudskillnader mellan olika CD-spelare som är digitalt anslutna till samma DAC, dvs CD-spelaren agerar transport och inget annat, finns det bevis för sådana?
Vilket sorts bevis behöver du
Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats
Har du någon slags "bevis"?
sprudel skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Vilket sorts bevis behöver du
Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats
Har du någon slags "bevis"?
Då får du väl prova själv?
Morello skrev:Som sagt, jag har ingen aning om varför det blir som det blir, men har aldrig lyckats få audio genom Windows-mixern utan påtagligt tillskott av THD.
Kanske är uppspelaren (foobar) som spökar.
Morello skrev:Jo, men man ska ju kunna nyttja datorn utan ekvalisator kan man tycka. Ska testa med stimuli strax under 0 dBFS.
Morello skrev:Jo, men man ska ju kunna nyttja datorn utan ekvalisator kan man tycka. Ska testa med stimuli strax under 0 dBFS.
I-or skrev:Ja, jag undrar ju vad de tänkte när de implementerade CAudioLimiter. Varför inte alltid arbeta internt med -1 dB istället, oavsett signal?
jansch skrev:Tangband skrev:Morello skrev:Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.
Jovisst, men en dator är väl ingalunda en ren miljö via USB ut, där jorden är kontaminerad av störningar från processorer, skärmen, och att allting är endast ” good enough ” ?
Galvanisk isolering borde väl därför vara ett måste innan DAC, vilket kan göras med tex en USB bridge som har transformator på utgången .
Självklart verkar det vara stora skillnader mellan olika datorer på denna front.
Tangband - Detta är typiska "audiofilslutledningar" som inte har med verkligheten att göra.
Ja! Det är stora skillnader mellan olika USB utgångars "renhet" på 5volts-matningen men att det skulle göra skillnad på en analog signal eller DAC är taget ur luften. Eller rättare sagt - ALLT smittar en analog signal, det llgger i dess natur men var går gränsen för acceptabelt?
- Är det naturligt acceptabelt eller ska det ifrågasättas att en mobiltelefon "smittar" en högtalarkabel som är förlagd 8 meter från mobilen?
- Ska vi vara oroliga för att grannens fjärrkontroll till TV:n påverkar analoga anslutningen mellan försteg och slutsteg?
- Hur är det med solfläckarna? Borde audiofiler få en varning vid hög aktivitet?
ALLT STÖR EN ANALOG SIGNAL! Det är ett ofrånkomligt faktum. Frågan är bara om störningen är i nivån volt, millivolt, mikrovolt, pikovolt,
femtovolt, attovolt, zeptovolt osv.
I detta sammanhang bör man också konstatera att en digital överföring t.ex via USB standarden kan störas i voltområdet. D v s bortåt 2 volt krävs för att USB överföring av t.ex ett antal "ettor" skal brytas av en störning och uppfattas som ett bit-skifte till "nollor" (som sedan korrigeras med hjälp av CRC-check vanligtvis).
Detta jämfört med en analog lågnivå utgång på t.ex 200 millivolt där en störning på några mikrovolt kan ses som oacceptabelt.
Förhållandet på acceptabel störning mellan digital och analog signal är alltså sådär 1000 000 till 1 ungefär.
Den länk du hade i tidigare inlägg är typisk audiofiltragedi där "folk" drar slutledningar som inte har med verkligheten att göra. Morellos kommentarer är därför viktiga. Helt enkelt: Vad har betydelse för optimal återgivning.
En dålig liknelse: Om man tänder ett stearinljus, vilket säkerhetsavstånd är man trygg med? 1 meter eller 100 meter eller kanske 10 mil, nä.... för säkerhets skull är nog 253 mil bra?
Strömförsörjning är "analogt", det finns alltid variationer. Vad som är acceptabelt sätts av kretslösningarna och inre filtrering. Ett "high end" slutsteg har oftast oreglerad spänning och rippel på flera volt är helt OK. En OPamp är ofta känslig för HF störnigar och kräver avkoppligskondensatorer i direkt anslutning till chip:et oavsett hur ren matningspänningen är.
I slutändan är det konstruktören som måste göra rätt (nuförtiden att kunna läsa/förstå databladet).
Jag har skrivit det tidigare men det tål att upprepas: Ett grundläggande krav är att en produkt klarar av den miljö den är tänkt för och uppfyller regelverk (t.ex EMC direktiv.
All mätutrustning/labutrustning klarar sig utan hokuspokus grejor men "audiofilgrejor" verkar behöva bl.a specialkablar indränkta i ormolja.
Audio Precision, ett numer välkänt företag på faktiskt.io, inom avancerad mätteknik behöver inga externa produkter för att uppfylla kraven.
Bruel&Kjaer, världsledande inom bl.a akustisk mätteknik specar dock ibland vilket rippel som max tillåts på strömförsörjningsenheter. T.ex mikrofonförstärkare (Condition amplifiers), då för att garantera dynamikomfång som vida överskrider "audiofilens våta drömmar".
Användare som besöker denna kategori: Conny och 23 gäster