Inställning av laptop för bästa ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-11 12:47

Såhär ser det ut med jämförelse mellan Windows DS och foobar 2000, från den sida I-or länkade till.
Foobar 2000 verkar ha en betydligt bättre sample rate omvandlare.

Kul att kunna jämföra en massa olika . :)

https://src.infinitewave.ca/

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Morello » 2021-06-11 12:57

Med stimuli om -1dBFS försvinner problemet. Isidor hade alltså förklaringen.

Sänker man med 1 dB i uppspelaren kan man således somna om.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-11 13:00

Apple klarar det mycket bättre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-11 13:07

Hur ofta gör man nedsampling från 96 till 44.1 kHz? Är det när man t.ex. kör en strömmande tjänst som levererar 96 kHz och har datorn inställd på 44.1 kHz? Så om nivån är ställd på -1 dB eller lägre i mediaspelaren blir bilden inte lik den som Tangband visar ovan med Direct Stream?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-11 14:20

RogerGustavsson skrev:Hur ofta gör man nedsampling från 96 till 44.1 kHz? Är det när man t.ex. kör en strömmande tjänst som levererar 96 kHz och har datorn inställd på 44.1 kHz? Så om nivån är ställd på -1 dB eller lägre i mediaspelaren blir bilden inte lik den som Tangband visar ovan med Direct Stream?


Nej, i det fallet du beskriver kommer man inte undan det Tangband visar i bilderna här ovan genom att sänka nivån, omsamplingen kommer fortfarande se likadan ut men du slipper de problem Morello visat längre upp.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-11 14:27

Morello skrev:Med stimuli om -1dBFS försvinner problemet. Isidor hade alltså förklaringen.

Sänker man med 1 dB i uppspelaren kan man således somna om.


Exakt, vi kan lägga resultaten till handlingarna och sluta med att presentera mätresultat som pekar mot omsamplingen som problem när det är CAudioLimiter som är boven. Omsamplingen i sig orsakar vikningsprodukter om ohörbara -110 dB. Det spelar således överhuvudtaget ingen roll om ännu bättre mjukvara klarar -130 dB eller lägre nivå.

Jag rekommenderar som vanligt alla att istället fokusera på sina frekvensgångsproblem som inte sällan handlar om +/- 10 dB och en distorsion från högtalarna om kanske -40 dB till -20 dB (1-10 %) vid högre ljudtrycksnivåer. Detta är, som alla förstår, klart hörbart även för en halvdöv (nej, inte halvdöd 8)) 100-åring.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav E » 2021-06-11 14:30

Kan inte någon bara koda en bättre CAudioLimiter? Tolvan Data t ex.
I-or skrev:system wide
I-or skrev:workarounds
8O :D
Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-11 14:53

Nu har jag provat att spela via dator igen. Lät helt fantastiskt fint, albumet ”Pop, pop” av Ricke Lee J. Så bra, kan det bli bättre än så här?
Kopplade över till Melco, det gick att få det bättre tydligen. Bryr mig inte om att beskriva, men förbättringen betyder en del.
För en stund sedan var datoruppspelning perfekt, för att senare visa sig inte vara det, nu är det kanske perfekt?
Rekommenderar starkt alla som är nyfikna och intresserade av ett bättre ljud att prova en dedikerad streamer, gärna en Melco då, för att höra vad som händer. Dvs om man inte redan bestämt sig i förväg hur tingen står till och inte, i en tyvärr inte perfekt värld där allt fungerar som tänkt.
Kan inte låta bli att reflektera tillbaka till Strömbergs tråd om Chord m-scaler där dess ljudliga egenskaper inte existerade för att man inte förstod hur det gick till. Allt var ju redan perfekt. Jag har fortfarande inte träffat någon som provat och inte upplevt skillnaden mellan m-scaler i eller bypass.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-11 14:57

Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav E » 2021-06-11 16:46

Kan datamaskinen dämpa den livliga efterklangen också? Om jag minns rätt såg det ut att kunna behövas.

E skrev:
I-or skrev:system wide
I-or skrev:workarounds
8O :D

systemwide (eller system-wide)
systemisk (t ex inflammation), systemomfattande, […] hela systemet, systemövergripande?

workaround (eller work-around)
(tillfällig) lösning, tempfix, sätt att kringgå, abrovink, fulhack, tvik, tricks, …?

Någonting som kan få ett godkännande av Morello?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-11 16:49

I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?


Jo, det tror jag visst att det gör, men jag går först vägen över Morello peq. Ansats nr 1 i prioritetsordningen.
Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav distad » 2021-06-11 16:57

sprudel skrev:
I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?

Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna! :)

Du är inte ensam om det sprudel, röster ska låta som röster och inget annat!
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-11 16:58

E skrev:Kan datamaskinen dämpa den livliga efterklangen också? Om jag minns rätt såg det ut att kunna behövas.

Mvh E*


Vet inte om jag håller med där. Framme i högtalardelen är det väldigt tyst och väl dämpat men längre bak i rummet mer traditionell miljö, dock inte asketisk avseende möblemang. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav E » 2021-06-11 17:07

Okej! Jag hade precis för mig att golvet såg väldigt kalt ut bland annat.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-11 17:15

sprudel skrev:Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna! :)


FBK skrev:Du är inte ensam om det sprudel, röster ska låta som röster och inget annat!


Fast en röst kan ju låta lite hur som helst. Bara för att man tycker den låter trevligare genom en kedja av audiogrunkor än en annan behöver det inte säga mycket om hur rösten låter i levande livet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav distad » 2021-06-11 18:15

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna! :)


FBK skrev:Du är inte ensam om det sprudel, röster ska låta som röster och inget annat!


Fast en röst kan ju låta lite hur som helst. Bara för att man tycker den låter trevligare genom en kedja av audiogrunkor än en annan behöver det inte säga mycket om hur rösten låter i levande livet.

Jag har lyssnat mycket på röster genom åren, i levande livet då sambon sjöng i en kör när hon levde så jag har viss erfarenhet av det. Och det har jag med mig när jag lyssnar på grejer och gillar inte sådant som låter mer Hifi än verkligt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav rajapruk » 2021-06-11 18:51

sprudel skrev:röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig


Hur låter "hifi" tycker du? Menar du att det låter "högtalare" typ?

rigi
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav rigi » 2021-06-11 18:54

FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna! :)


FBK skrev:Du är inte ensam om det sprudel, röster ska låta som röster och inget annat!


Fast en röst kan ju låta lite hur som helst. Bara för att man tycker den låter trevligare genom en kedja av audiogrunkor än en annan behöver det inte säga mycket om hur rösten låter i levande livet.

Jag har lyssnat mycket på röster genom åren, i levande livet då sambon sjöng i en kör när hon levde så jag har viss erfarenhet av det. Och det har jag med mig när jag lyssnar på grejer och gillar inte sådant som låter mer Hifi än verkligt.



Inte mycket jag skriver här men betyder inte hifi hög trovärdighet till originalet?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tangband » 2021-06-11 19:10

Morello skrev:Med stimuli om -1dBFS försvinner problemet. Isidor hade alltså förklaringen.

Sänker man med 1 dB i uppspelaren kan man således somna om.


Ingalunda.
Jag skulle drömma mardrömmar om Bill Gates och hans leksaksdatorer 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-11 19:12

Med tanke på att en röst kan varieras från t.ex. Leonard Cohen till Lisa Ekdahl. Hur vet man att rösterna låter som de ska? Fast nu är ju nästan allt manipulerat och sällan inspelat "rakt av". (Jag behöver nog heller inte skämmas om jag säger att jag har hyggligt stor vana av att lyssna på röster som de låter i natura.)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-11 19:57

RogerGustavsson skrev:Med tanke på att en röst kan varieras från t.ex. Leonard Cohen till Lisa Ekdahl. Hur vet man att rösterna låter som de ska? Fast nu är ju nästan allt manipulerat och sällan inspelat "rakt av". (Jag behöver nog heller inte skämmas om jag säger att jag har hyggligt stor vana av att lyssna på röster som de låter i natura.)


Man behöver väl nödvändigtvis inte veta exakt hur likt den inspelade rösten är sångarens verkliga röst för att avgöra om en viss högtalare låter mer övertygande än en annan för just röståtergivning.

Just det där med hur den inspelade rösten låter kan vara ett ganska känsligt kapitel för en sångare, det är ju inte sällan som sångaren själv kommit fram till vilken mikrofon som bäst överenstämmer med hur han/hon upplever sin egen röst, eller vill att den ska låta.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tell » 2021-06-11 20:57

Det har länkats en del till Archimagos blogg om Windows omsampling, men bara så ni vet så har den förbättrats sen dess o det har ju I-or skrivit flertal gånger att det inte är något att oroa sig för längre. Men är ni oroliga för att windows skulle låta dåligt så är det enkelt att ta bort alla eventuella smågrejer som kan förstöra.
Tar o repeterar det som stått i en av länkarna här i tråden:
- Sätt Windows till 24bit och den sampleraten ni oftast spelar med. Själv kör jag 96khz eftersom det är det min MiniDSP jobbar med internt.
- Installera Equalizer APO och under installationen så kryssar ni ur "Use original APO" (röda inrutade i bilden under)
1610840594325.png
1610840594325.png (24.55 KiB) Visad 1139 gånger

- Starta sen configuratorn och lägg till en pre-gain om den inte redan finns och sätt den till kanske -4dB för att vara på den säkra sidan.
- Lek lite med EQ i sig sen för lite subjektiv formning av ljudet. EQ är kul!
:)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav distad » 2021-06-11 21:24

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Med tanke på att en röst kan varieras från t.ex. Leonard Cohen till Lisa Ekdahl. Hur vet man att rösterna låter som de ska? Fast nu är ju nästan allt manipulerat och sällan inspelat "rakt av". (Jag behöver nog heller inte skämmas om jag säger att jag har hyggligt stor vana av att lyssna på röster som de låter i natura.)


Man behöver väl nödvändigtvis inte veta exakt hur likt den inspelade rösten är sångarens verkliga röst för att avgöra om en viss högtalare låter mer övertygande än en annan för just röståtergivning.

Har man lyssnat IRL på röster så vet man att röster kan låta hemskt olika. Men de låter inte som de kan göra på vissa inspelningar som är rena döden ibland. Men man hör hur olika högtalare hanterar röster och nuförtiden så har det gått i spinn med högtalare som är "superdetaljerade" enligt tillverkarna dvs högtalarna är mer detaljerade än någonsin och i själva verket handlar det om diskanten fått mer energi och högtalarna låter inte homogent längre. :? Sådana burkar går fetbort. :roll: Och är man mycket känslig för S ljud som jag själv är så vill jag att mina högtalare hanterar sämre inspelningar hyfsat utan att gå i fällan med en hissad diskant då inspelningar är som de är.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-11 22:40

RogerGustavsson skrev:Med tanke på att en röst kan varieras från t.ex. Leonard Cohen till Lisa Ekdahl. Hur vet man att rösterna låter som de ska? Fast nu är ju nästan allt manipulerat och sällan inspelat "rakt av". (Jag behöver nog heller inte skämmas om jag säger att jag har hyggligt stor vana av att lyssna på röster som de låter i natura.)


Du vet ju aldrig om man ska hårddra begreppet vetskap. Men via ett antal fina inspelningar du har till hands kommer du fram till om det är bra, eller inte. Ofta kräver det inte mycket lyssning för att avslöja brister i just rösthantering. Du vet ju också hur hög vår känslighet är i detta området. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav hifikg » 2021-06-12 01:10

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Vilket sorts bevis behöver du :?:


Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats :)
Har du någon slags "bevis"?

Om de lyckades så får du köpa det 8) . Och jag har inge bevis, men jag skulle gärna delta på en blindtest utan minsta tvekan då jag tycker sådant är intressant och roligt. Har en perfekt maskin( Integra DPS-6.9 ) till en test då den i mina öron är en av de minst ofärgade (förutom Meridian 598) av de transport jag testat och jag har testat många genom åren. Och jag har hört maskiner som påverkat totalljudet klart mer. En bild ifrån lite testande utan ögon bindel och jag ser att det är bara två maskiner som finns kvar 8O(behöver ta nya bilder) förutom då Integra DPS-6.9 som står oanvänd då jag kör med en vanlig CD-spelare idag.
[ Bild ]


Bläddrar lite i H&M juni 2021 och si på f-n, där testar man en CD-spelare från Electrocompaniet, som alltid en mycket snygg pjäs och överkomlig för den som tycker att 50.000 är ett bra pris på en ren CD-spelare. Som inte ens spelar SACD-skivor. Nåja, i testet kan man läsa "... Transporten, och inte bara DAC:en, har stor betydelse för hur bra en CD-spelare låter. I det här fallet skulle jag dessutom säga att transporten har större betydelse." Så där har vi en som hör skillnad på transporter! Tror ni han ställer upp på ett blindtest på nästa hifi-mässa? Testet avrundas med orden "... även om 50.000 är väldigt mycket pengar för en CD-spelare, framstår den likväl som ett fynd!" Kanske jag borde tipsa om den i tråden om hifi-fynd?

Lite kul är att man som högtalare i testet använt Ino I16+Ino Profundus P2.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav Tell » 2021-06-12 05:34

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats :)
Har du någon slags "bevis"?

Om de lyckades så får du köpa det 8) . Och jag har inge bevis, men jag skulle gärna delta på en blindtest utan minsta tvekan då jag tycker sådant är intressant och roligt. Har en perfekt maskin( Integra DPS-6.9 ) till en test då den i mina öron är en av de minst ofärgade (förutom Meridian 598) av de transport jag testat och jag har testat många genom åren. Och jag har hört maskiner som påverkat totalljudet klart mer. En bild ifrån lite testande utan ögon bindel och jag ser att det är bara två maskiner som finns kvar 8O(behöver ta nya bilder) förutom då Integra DPS-6.9 som står oanvänd då jag kör med en vanlig CD-spelare idag.
[ Bild ]


Bläddrar lite i H&M juni 2021 och si på f-n, där testar man en CD-spelare från Electrocompaniet, som alltid en mycket snygg pjäs och överkomlig för den som tycker att 50.000 är ett bra pris på en ren CD-spelare. Som inte ens spelar SACD-skivor. Nåja, i testet kan man läsa "... Transporten, och inte bara DAC:en, har stor betydelse för hur bra en CD-spelare låter. I det här fallet skulle jag dessutom säga att transporten har större betydelse." Så där har vi en som hör skillnad på transporter! Tror ni han ställer upp på ett blindtest på nästa hifi-mässa? Testet avrundas med orden "... även om 50.000 är väldigt mycket pengar för en CD-spelare, framstår den likväl som ett fynd!" Kanske jag borde tipsa om den i tråden om hifi-fynd?

Lite kul är att man som högtalare i testet använt Ino I16+Ino Profundus P2.


Du är säker på att det inte är En Ding Ding Värld du har där?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav sprudel » 2021-06-12 08:24

rajapruk skrev:
sprudel skrev:röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig


Hur låter "hifi" tycker du? Menar du att det låter "högtalare" typ?


Ja, så kan man uttrycka det också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav hifikg » 2021-06-12 10:50

Tell skrev:
Du är säker på att det inte är En Ding Ding Värld du har där?


Ganska, men dubbelkollar under dagen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav goat76 » 2021-06-12 11:23

sprudel skrev:
rajapruk skrev:
sprudel skrev:röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig


Hur låter "hifi" tycker du? Menar du att det låter "högtalare" typ?


Ja, så kan man uttrycka det också.


Utifrån det du skrev när du använde uttrycket "låta hifi" tycker jag inte det var speciellt oklart vad du menade, det är ju rätt vanligt att ordet utanför sin egentliga korrekta betydelse även ibland används i något negativt syfte.

"De låter bra, men låter det inte lite väl mycket hifi om de där högtalarna, det blir så uppenbart att ljudet kommer från högtalarna vilket fråntar lite av det musikaliska framförandet" :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav pLudio » 2021-06-12 11:58

fb2k_drc_os_dist.png
fb2k_drc_os_dist.png (51.38 KiB) Visad 994 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Belker, dewpo och 13 gäster