Sömnproblem? Kan bero på "öronmaskar".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Sömnproblem? Kan bero på "öronmaskar".

Inläggav JM » 2021-06-14 07:14

“Almost everyone thought music improves their sleep, but we found those who listened to more music slept worse,” Scullin said. “What was really surprising was that instrumental music led to worse sleep quality — instrumental music leads to about twice as many earworms.”

Earworms eller i hjärnan skapade spontana okontrollerbara hörbara musiksnuttar påverkar sömnen negativt.

Jag lyssnar medvetet aldrig på musik innan sänggåendet pga av det påverkar min sömn. Men har inte relaterat problemen till spontana musiksnuttar.

Någon som känner igen problemet.

https://www.baylor.edu/mediacommunicati ... ory=223743

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RJohan

Re: Sömnproblem? Kan bero på "öronmaskar".

Inläggav RJohan » 2021-06-14 09:52

Tur då att den öronmask som fastnar lättast hos mej, och den jag helt enkelt hatar mest, den hemska truddelutt som avslutar 'Tankar för dagen' i P1 är på morgonen.

F*n, bara för det dök den upp i huvudet nu :x :cry: :?

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-14 13:42

Har till o från i livet somnat med musik, ibland snabb o hög rejvmusik, men oftast lugnt ambient o har aldrig på nåt sätt upplevt det du beskriver nej. Jag sover nästan alltid alldeles finfint, tillomed på festivaler med två-tre olika dansgolv runtomkring mig.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-06-14 18:36

JM skrev:“Almost everyone thought music improves their sleep, but we found those who listened to more music slept worse,” Scullin said. “What was really surprising was that instrumental music led to worse sleep quality — instrumental music leads to about twice as many earworms.”

Earworms eller i hjärnan skapade spontana okontrollerbara hörbara musiksnuttar påverkar sömnen negativt.

Jag lyssnar medvetet aldrig på musik innan sänggåendet pga av det påverkar min sömn. Men har inte relaterat problemen till spontana musiksnuttar.

Någon som känner igen problemet.[...]
JM

Jotack, min senaste "mask" var den här - den höll i sig i ett par veckor (det var dock inte exakt denna inspelning, men samma "sättning"):

https://www.youtube.com/watch?v=BTH_Nn_TtDI
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-06-14 18:40

RJohan skrev:Tur då att den öronmask som fastnar lättast hos mej, och den jag helt enkelt hatar mest, den hemska truddelutt som avslutar 'Tankar för dagen' i P1 är på morgonen.

F*n, bara för det dök den upp i huvudet nu :x :cry: :?

Intressant - även jag har alltid tyckt att den har varit lätt ångestframkallande. Kanske är den framtagen för att harmoniera med de domedagsprofetior som serveras i detta faktiskt ganska hemska program. Att P1 dessutom väljer att sända det på tidig morgon, när de flesta tvärtom behöver en adrenalinkick för att komma ur bingen, är bortom all begriplighet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-14 22:08

Det här känner jag inte igen, att det skulle vara vårt att somna med en truddelutt i huvudet. Har nästan alltid en låt som pågår vid insomnandet, något jag gillar som leder mig in i sömnen. No problems!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-06-14 23:21

Jag hör musik i huvudet i stort sett dygnet runt men sover bra för det mesta ändå.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-06-15 08:52

När jag gjorde lumpen för en herrans massa år sen var det en snubbe som som hade med sej ett helt nätdrivet kassettdäck i sängen, tillsammans med hörlurar. Han sov sött i 45 minuter, vaknade till, vände bandet och somnade om.

Just nu är det Villy De Ville, Assassin Of Love som snurrar i huvet. Men den är ju bra :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-06-15 19:23

Aldrig upplevt detta

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-06-15 20:05

sprudel skrev:Det här känner jag inte igen, att det skulle vara vårt att somna med en truddelutt i huvudet. Har nästan alltid en låt som pågår vid insomnandet, något jag gillar som leder mig in i sömnen. No problems!

Nej, jag har inte heller några sömnproblem av den anledningen. Men jag brukar sporadiskt spela lite swing tillsammans med ett par andra gubbs, när Coronan inte tränger sig på alltför mycket. Mellan varven kan man då gå och fundera på hur man skulle kunna modifiera vissa avsnitt i vissa låtar - och då brukar den där böffla "masken" komma och tränga sig på. Bara ett exempel...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Återgå till Generellt om hifi