Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Hur hanterar ni absolut polaritet? I vissa sammanhang låter det apa enligt mig om signalen är inverterad.
https://www.dropbox.com/s/ub9h7r0k20fy1 ... r.wav?dl=0
Finns det någon DAC idag med en polaritetsswitch? Min första DAC, Audio Alchemy DDE 1.0 hade en.
Morello skrev:Hör man skillnad på absolut fas torde det vara en indikation på ganska höga nivåer av jämna termer i överföringskarakäristikan, dvs andraton, fjärdeton osv, i kombination kraftigt asymmetriskt programmaterial/stimuli.
jansch skrev:Thomas_A skrev:Hur hanterar ni absolut polaritet? I vissa sammanhang låter det apa enligt mig om signalen är inverterad.
https://www.dropbox.com/s/ub9h7r0k20fy1 ... r.wav?dl=0
Finns det någon DAC idag med en polaritetsswitch? Min första DAC, Audio Alchemy DDE 1.0 hade en.
Absolut polaritet är inte lätt att hålla koll på
Redan vid mikrofonmikrofoninspelning är det många mic:ar som vänder på fasen. Chansen att en närmic:ad orkester har samma fasläge på alla mic:ar är nog liten.
Thomas_A skrev:Morello skrev:Hör man skillnad på absolut fas torde det vara en indikation på ganska höga nivåer av jämna termer i överföringskarakäristikan, dvs andraton, fjärdeton osv, i kombination kraftigt asymmetriskt programmaterial/stimuli.
Det behöver inte vara särskilt extrema betingelser. Basen i Kralls "Love Scenes" exempelvis.
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:Hör man skillnad på absolut fas torde det vara en indikation på ganska höga nivåer av jämna termer i överföringskarakäristikan, dvs andraton, fjärdeton osv, i kombination kraftigt asymmetriskt programmaterial/stimuli.
Det behöver inte vara särskilt extrema betingelser. Basen i Kralls "Love Scenes" exempelvis.
Hur tusan kan ett stränginstrument ge en asymmetrisk trycksignal?
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:Hör man skillnad på absolut fas torde det vara en indikation på ganska höga nivåer av jämna termer i överföringskarakäristikan, dvs andraton, fjärdeton osv, i kombination kraftigt asymmetriskt programmaterial/stimuli.
Hur tusan kan ett stränginstrument ge en asymmetrisk trycksignal?
Morello skrev:Lyssna på blås istället, som exempelvis trumpet.
Morello skrev:Som sagt, hörbarhet tarvar asymmetrisk överföringskaraktäristika.
Thomas_A skrev:Har i min ungdom haft en DAC med omkopplare för polaritet. Verkar svårt att hitta nån modern DAC i litet format med sådan omkopplare. Några tips?
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Har i min ungdom haft en DAC med omkopplare för polaritet. Verkar svårt att hitta nån modern DAC i litet format med sådan omkopplare. Några tips?
Det vore väl rätt billigt att bygga en låda som byter polaritet på dina högtalarutgångar, även om det givetvis är bekvämare att göra det digitalt.
Men du måste då hålla reda på vilka fonogram som ska ha omkopplaren aktiverad och vilka som inte ska det. Eller hör du det så enkelt att du genast kastar dig på omkopplaren?
Thomas_A skrev:Någon som lyssnat på klippen? Eller är det bara jag som hör skillnader?
Thomas_A skrev:Någon som lyssnat på klippen? Eller är det bara jag som hör skillnader?
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Någon som lyssnat på klippen? Eller är det bara jag som hör skillnader?
Jo, jag har lyssnat (och tittat i Audacity), men inte hört ett sk-t, troligen beroende på dåliga monitorer här där jag sitter. Jag ska importera till det centrala systemet och lyssna bättre.
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Någon som lyssnat på klippen? Eller är det bara jag som hör skillnader?
Jo, jag har lyssnat (och tittat i Audacity), men inte hört ett sk-t, troligen beroende på dåliga monitorer här där jag sitter. Jag ska importera till det centrala systemet och lyssna bättre.
dewpo skrev:De gånger jag behövt invertera fasen (de har inte varit många) så har jag använt inverterings funktionen i ROON.
Min uppspelningskedja kan tyvärr inte hantera så korta klippDet blir inget
![]()
Du har inget lite längre exempel?
PerStromgren skrev:PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Någon som lyssnat på klippen? Eller är det bara jag som hör skillnader?
Nu har jag lyssnat i mina Staxlurar (elektrostatiska) och mina högtalare (Quad 2912) och hör tyvärr ingen skillnad. Vad ska jag lyssna efter?
Thomas_A skrev:
Det är klangen som låter olika. Dem-dum-dem-dum. En är mörkare den andra ljusare, vartannat klipp är inverterat.
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:
Det är klangen som låter olika. Dem-dum-dem-dum. En är mörkare den andra ljusare, vartannat klipp är inverterat.
Och vilket är korrekt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster