Altec Lansing, intressant företag

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Altec Lansing, intressant företag

Inläggav Baffel » 2021-06-21 15:24

Nyfiken på Altec Lansing i och med att polaren just fyndat och köpt ett par:

Altec Lansing Model 14
unnamed (16).jpg
unnamed (16).jpg (52.94 KiB) Visad 3657 gånger

Någon med erfarenheter av Altec Lansing - högtalare? Hur tycker ni de är?

Intressant historia. Aktiva sedan 1927. 8O

From sleek wireless systems that go where you go. To headphones that make your music even more personal. To speakers that keep your phone charged, so you never miss a beat. It’s what we’ve been doing since our first breakthrough in 1927: Connecting people to sound through our innovative speaker designs.

https://alteclansing.com/about/

Det ska bli intressant att lyssna på Altec Lansing Model 14 senare i sommar. :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Altec Lansing, intressant företag

Inläggav PerStromgren » 2021-06-21 17:23

Jag har lyssnat rätt mycket på Valencia, läs om dem nedan. Intrycket var att de kunde låta hur starkt man önskade, och rockmusik satt som en smäck!

https://www.stereophile.com/content/listening-125
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-21 17:25

Aha nu fattar jag varför han fick dem , Altec Lansing Model 14 så jäv....billigt. inte orginalbaselement. Något andra, oklart vad.

Skadeglädjen är den..nä unnar han dem. De är trots det värda det han gav. :D Speciellt om han lyckas lista ut vad det är för orginalbasar i dem och efter det lyckas hitta några sådana.

Nåväl, åter till detta:Någon med erfarenheter av Altec Lansing - högtalare? Hur tycker ni de är?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-06-21 17:28

Baffel skrev:Aha nu fattar jag varför han fick dem , Altec Lansing Model 14 så jäv....billigt. inte orginalbaselement. Något andra, oklart vad.

Skadeglädjen är den..nä unnar han dem. De är trots det värda det han gav. :D Speciellt om han lyckas lista ut vad det är för orginalbasar i dem och efter det lyckas hitta några sådana.

Nåväl, åter till detta:Någon med erfarenheter av Altec Lansing - högtalare? Hur tycker ni de är?

Se ovan!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-21 17:28

PerStromgren skrev:Jag har lyssnat rätt mycket på Valencia, läs om dem nedan. Intrycket var att de kunde låta hur starkt man önskade, och rockmusik satt som en smäck!

https://www.stereophile.com/content/listening-125

Rockmusik säger du... :mrgreen: Intressant. :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-21 17:29

PerStromgren skrev:
Baffel skrev:Aha nu fattar jag varför han fick dem , Altec Lansing Model 14 så jäv....billigt. inte orginalbaselement. Något andra, oklart vad.

Se ovan!

Jag såg det nu. Skrev innan du la in ditt inlägg.. :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-06-21 17:43

Jag har bara hört Altec Lansing hemma hos AdHoc (i två mycket trevliga lyssningsrum med bra akustikreglering), men det jag hört har jag tyckt varit mycket trevligt. Det är svårt att beskriva lyssningsintryck i ord, men det har varit högtalare som inbjuder till att dra på rejält med volymen, för de har bra klipp i mellanbasen. Det jag hört som mest liknat dem i ljudet var ett par riktigt fina JBL-högtalare (i prisklassen >100K). Vad det exakt har varit för Altec-modeller har jag ingen aning om.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-06-21 17:51

Halva företagsnamnet kommer ju från en viss James B Lansing som ochså var i Högtalarbranschen...
Men det har ni säkert koll på :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-06-21 17:53

Det har ju påståtts att Gammas 12" bas är en kopia på en Altec 12" bas, jag har inte funderat på vilken i så fall, men det kan kanske vara basen till Altec 14.
I vilket fall är Altecs artikelnummer på sin bas #34633.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-06-21 18:02

Altec Lansing-länken du lade in har ingenting gemensamt med ursprungliga Altec Lansing (t.o.m. ca 1980). Det är ett uppköpt varumärke och en etikett numera. Altec Lansing var dominerande i USA i biografer och studios och hem med "högre krav" under ca 40-talet år fram till sena 70-talet, därefter gick det nedåt i samband med uppköp från olika teknik/investmentbolag och ingenjörer flydde till andra bolag som JBL, EV och andra.

Model 14 är en 12":are. Altec Valencia har 15"-basar i 16"-korg och större horn, så dom är inte direkt jämförbara med varandra. Stereophile-gubben har väl inte helt rätt sin text. Basen 846-8B brukar anses som en av Altecs allra bästa. har själv just elementen till Valencian i mina surroundhögtalare i källaren plus 604-8K Duplex som TV-högtalare i vardagsrummet. Om polaren fick Model 14 till bra pris, så kan han jämföra proser på elementen på Great Plains Audios hemsida. GPA köpte upp originalvertygen från Altec Lansing och producerar fortfarande mot orgnalelemewnten samt uppdateringar av dom. Dom är inte billiga idag ... Som Per nämnde, dom är riktigt roliga rock-högtalare kan spela röven aqv mycket nyproducerat fortfarande.

Edit: rättat Duplex-benämningen
Senast redigerad av Adhoc 2021-06-21 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-06-21 18:03

Calleberg skrev:Halva företagsnamnet kommer ju från en viss James B Lansing som ochså var i Högtalarbranschen...

Altec kom ur Western Electric. Sedan köpte Altec upp Lansings företag och kallade företaget Altec Lansing. J.B. Lansing hoppade sedan av och startade JBL. Och med avhoppare från JBL i sin tur så uppstod Technical Audio Devices Laboratories,Inc. (TAD) som först gjorde PA-element och system i Californien, men senare under Pioneer lanserat div mindre system också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-06-21 18:05

Calleberg skrev:Halva företagsnamnet kommer ju från en viss James B Lansing som ochså var i Högtalarbranschen...

Det hade jag faktiskt ingen aning om, men det var ju lite kul att jag gjorde associationen :)

JM

Inläggav JM » 2021-06-21 18:09

Lite Lansing historia.
http://www.audioheritage.org/html/histo ... g/lmco.htm
http://www.audioheritage.org/html/histo ... c-1963.htm
Jag har faktiskt ett 15" Lansing element från 1930-talet samt ett antal Altec Lansing 311b, 511b, 811b, 515b samt några 10-tal andra 15" och en massa olika komp. drivers.
Alla dagar i veckan slår äldre Altec Lansing James B Lansing med bättre aktiva filter och PEQ avseende på hörbar distorsion och frekvensgång.
Av äldre högsensitiva prylar står sig Altec Lansing i en klass för sig. Men idag finns mycket bättre högtalare ffa map distorsion.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-21 19:32

paa skrev:Det har ju påståtts att Gammas 12" bas är en kopia på en Altec 12" bas, jag har inte funderat på vilken i så fall, men det kan kanske vara basen till Altec 14.
I vilket fall är Altecs artikelnummer på sin bas #34633.

Hmm, njaaa se:

viewtopic.php?f=3&t=72217&p=2186508#p2186508

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-21 19:36

Adhoc skrev:Altec Lansing-länken du lade in har ingenting gemensamt med ursprungliga Altec Lansing (t.o.m. ca 1980). Det är ett uppköpt varumärke och en etikett numera. Altec Lansing var dominerande i USA i biografer och studios och hem med "högre krav" under ca 40-talet år fram till sena 70-talet, därefter gick det nedåt i samband med uppköp från olika teknik/investmentbolag och ingenjörer flydde till andra bolag som JBL, EV och andra.

Model 14 är en 12":are. Altec Valencia har 15"-basar i 16"-korg och större horn, så dom är inte direkt jämförbara med varandra. Stereophile-gubben har väl inte helt rätt sin text. Basen 846-8B brukar anses som en av Altecs allra bästa. har själv just elementen till Valencian i mina surroundhögtalare i källaren plus 416-8B Duplex som TV-högtalare i vardagsrummet. Om polaren fick Model 14 till bra pris, så kan han jämföra proser på elementen på Great Plains Audios hemsida. GPA köpte upp orginalvertygen från Altec Lansing och producerar fortfarande mot orgnalelemewnten samt uppdateringar av dom. Dom är inte billiga idag ... Som Per nämnde, dom är riktigt roliga rock-högtalare kan spela röven aqv mycket nyproducerat fortfarande.

Tack för info. :) Vidarebefordras till polaren! Skapade ny tråd om just ersättningselement till Altec Lansing model 14:

viewtopic.php?f=3&t=72217

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-21 19:41

Fasen vad gött det ändå är att diskutera högtalare och Hifi-historia och inte plotter om tex jitter i DACar (som ändå inte hörs) , bitar 16 eller 24 osv.. Högtalare är och kommer alltid förbli det mest intressanta med Hifi. Tycker jag i alla fall.

Mycket intressant info om Altec Lansing. Bra inlägg, ni som kommenterat i tråden. :D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-06-21 19:57

Å fasen vad man stavar illa när tanten tjoar om att hon vill se på Aktuellt. NU! Senil börjar man bli också, kom ihåg fel med benämningen på Duplex:arna, 604-8K ska're va. (Det var dom som Morgan refererade till från sitt besök.)

JM

Inläggav JM » 2021-06-21 20:09

Altec Lansing 604-xx koaxial har jag haft många av. En av de sämsta Atlec Lansing högtalarna med krokig tonkurva, resonanser och distorsion. Användes vanligen i inspelningsstudios pga sin punktformiga ljudkälla. Hade 5 st i en open baffel variant upptill 500 Hz för att få stor basarea. Frekvenser över 500 Hz återgavs av andra högtalare.

JM
Senast redigerad av JM 2021-06-21 21:24, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-21 21:17

Vad menar du nu? Hade du dem i en inspelningsstudio, fem st element ? Eller hade du dem för hemmabruk ? Detta element ?
Altec-604-8K-300x225 (1).jpg
Altec-604-8K-300x225 (1).jpg (16.82 KiB) Visad 3308 gånger

Altec Lansing 604-xx koaxial har jag haft många av Varför, om du anser att de inte är något att ha?

JM

Inläggav JM » 2021-06-21 21:22

Se inlägg ovan.

JM

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-21 21:25

Adhoc skrev:Å fasen vad man stavar illa när tanten tjoar om att hon vill se på Aktuellt. NU! Senil börjar man bli också, kom ihåg fel med benämningen på Duplex:arna, 604-8K ska're va. (Det var dom som Morgan refererade till från sitt besök.)

Aktuellt , nyheter och regeringskriser. Vad är det mot något som verkligen betyder något, t.ex Altec Lansings högtalare. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-21 21:26

JM skrev:Se inlägg ovan.

JM

Tack för klargörandet JM. Så upp till 500 Hz tycker du de dög de till? Det var just det som var lite lurigt att röna ut utifrån det du skrev. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-21 22:58

Facinerande man och livsverk :

James Bullough Lansing (born James Martini, January 2, 1902 – September 29, 1949) was a pioneering American audio engineer and loudspeaker designer who was most notable for establishing two audio companies that bear his name, Altec Lansing and JBL, the latter taken from his initials, JBL.

https://en.wikipedia.org/wiki/James_Bullough_Lansing

Klistrar in ett länge stycke . Les Paul om James Bullough Lansing :

WHAT'S YOUR MOST VIVID MEMORY OF YOUR TIME WITH HIM?
LES PAUL: One of the meetings that I had with Jim that was so interesting was when he laid this one me: He's telling me about the human ear and how it's a non-linear device. We began talking about the speaker and how we're going to enclose the speaker, and Jim brought out something I had never realized, and that was that you have to divide the labor because the range of the human ear goes so low you've got the next range and the next range and the next range, and you can't do this on one speaker. When he presented that to me, I was very impressed and it's never left me because it looked like a dead-end street, like it never could be right if you're going to divide that labor. And that the ultimate someday would be a device that's all in one, like your ear is.
When I went to Jim he wasn't ready to even think of the idea of making musical instrument speakers. A year after he died (September 24, 1949), I was at Carnegie Hall with Count Basie. Count Basie and those guys would come over and say goodness, what have you got? I could blow their whole band away with my 604. Do you realize that until the electric guitar came in the guitarist could't be heard? An acoustic guitar was the most anemic thing. And the stand up bass. You amplify the bass and now it's big. So this is where Jim Lansing was bringing us forward.
Every kid in a rock band today has to thank Jim Lansing. What he did absolutley made it possible for the musician to get a very close reproduction of what he wished to hear.
A HARMAN PRO EXCLUSIVE

http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... -B-Lansing

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-06-22 14:17

604-8K duplex ser ut att behöva en hel del EQ för att jämna till tonkurvan, men det tar jag nästan för givet att Kurt (Adhoc) haft när jag varit på lyssningsbesök. Jag har som sagt uppskattat hur det låtit.

http://www.lansingheritage.org/images/a ... page05.jpg

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-06-22 21:40

Jag kollade upp när du var förbi Morgan och det var ett ju ett tag sedan, tiden går .... Mars 2012 om jag kollar in min medlemstråd för besöket och tyckandena då: viewtopic.php?p=1310376#p1310376

Tillkortakommanden med ojämn spridning ifrån bas mot övre mellanregister / diskant tror jag inte skulle kunna fixas till bra med någon elektronisk EQ. Behandla tråkiga reflexer tycker jag handlar mer om SBIR, jag tror då mer på att åtgärda dom reflekterande ytorna på ett eller annat sätt. Och, -det var därför som LEDE-rummen introducerades i slutet på 70-talet.

Någon elektronisk EQ via separat låda har aldrig använts. Den EQ som användes var endast Duplexarnas originalfilter som har 2 rattar för justering av / mellan basen respektive diskanthornet. Utöver det bestod "EQ:n" av rummets inredning och högtalaruppställningen som på bilderna. Frontväggen en kombinerad resistiv absorbent och membranabsorbent mot 80-talet Hz, ca 20 cm djup. I mitten, över och under TV:en spaltabsorbenter mot ca 66 Hz, sidoväggar närmast högtalarna med 10 cm resisitiv absorbent plus invid högtalarna bortvinklade "bardelar" med fluff inuti, därefter något kurvade BAD-paneler 240x120 cm utefter sidoväggarna med 10-17 cm fluff bakom samt BAD-paneler i taket ovanför och framför lyssningsplats. Högtalarna var (har jag för mig) invinklade att korsa ca 50 cm framför lyssningsplats som var ca 30 cm från rumscentrum.

Vid tavlorna på frontväggen är det numera ombyggt till 2+2 18"-baslådor per sida, 60 cm breda. Resterande rumsbredd vid hörnen har byggts om till 45 grader vinklade "super chunks" som dom nya fronthögtalarna har integrerats in i. Den böjda tak-BAD:en har hamnat på tippen då den gav för stark takreflex. Bremen-basarna vid bakväggen och taket framtill såldes av och ersattes av 2+2 st 15":are, även dom svarta Inos Profundus Y2 såldes bort.

Bilder från 2012:

http://www.component.se/forum/uploads/m ... _thumb.jpg
Sidovägg mars 2012.jpg
Sidovägg mars 2012.jpg (48.8 KiB) Visad 3166 gånger

Tak-Bads.jpg
Tak-Bads.jpg (64.38 KiB) Visad 3166 gånger

Bakväggen feb-mars 2012.jpg
Bakväggen feb-mars 2012.jpg (214.85 KiB) Visad 3166 gånger
Bilagor
Frontvägg mars 2012.jpg
Frontvägg mars 2012.jpg (49.23 KiB) Visad 3166 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-22 22:54

De gamla Altec Lansinghögtalarna är ju coola. :D Det oavsett hur de nu låter.
IMG_7360_800x.jpg
IMG_7360_800x.jpg (64.18 KiB) Visad 3138 gånger

Modena Altec Lansing. Hmm kan inte tänka mig tråkigare högtalare än detta. Det oavsett hur nu de låter.
https://alteclansing.com/product-category/all-speakers/

shot_2021-06-22_22-49-41.png
shot_2021-06-22_22-49-41.png (692.85 KiB) Visad 3138 gånger

Fula som stryk dessutom. De nya dvs...

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2021-06-23 16:49

Jag har haft ett antal olika Altecsystem, senast ett A5 Voice of the theatre med 311b-horn på toppen och (enligt mig) ganska avancerat passivt delningsfilter byggt av mig, med rätt kraftig eq i högsta diskanten för att få hornet att gå nästan rakt till 20kHz, Gick bra då verknigsgraden var så hög.
Lät mycket bra men fick till slut stryka på foten då djupbasen är rätt dålig med tanke på att lådorna är > 500 liter stycket....

Bild

Bild
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-06-23 19:05

Det där är bara så coola system! Snygga också.
Synd bara att de är så stora men det ger ju också bra förutsättningar för hög verkningsgrad.
sb17nbac till alla!

JM

Inläggav JM » 2021-06-23 20:54

Vad är det för driver du har till 311b hornet? Ser små ut. 808-x?
Jag har bla 291-16 till mina 311b. Hittar inte de andra.

JM

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2021-06-23 21:39

JM skrev:Vad är det för driver du har till 311b hornet? Ser små ut. 808-x?
Jag har bla 291-16 till mina 311b. Hittar inte de andra.
JM

Stämmer nästan, det är en 802-16D. Då det är en 1"-tumsdriver så krävdes Altecs 21216-adapter för anpassning till 311-hornet, det hornet är egentligen gjort för de större drivrarna som du nämner.
Anledningen till den mindre drivern var att jag ville köra tvåvägs och de större drivrarna är enligt mig inte tillfyllest i toppdiskanten.

Funkade hur bra som helst och mätte nästan rakt till 20kHz med ett passivt delningsfilter som gav +6db vid 20kHz.
Denna kombination hade en nedre gränsfrekvens på drygt 300Hz (uppmätt av & hemma hos iö) men jag delade 500Hz, vilket är lågt ändå för en 1"-driver.
Jag har mätkurvan någonstans, t.o.m. iö blev impad över hur jämn och bredbandig kombinationen var....
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi