Jag kollade upp när du var förbi Morgan och det var ett ju ett tag sedan, tiden går .... Mars 2012 om jag kollar in min medlemstråd för besöket och tyckandena då:
viewtopic.php?p=1310376#p1310376 Tillkortakommanden med ojämn spridning ifrån bas mot övre mellanregister / diskant tror jag inte skulle kunna fixas till bra med någon elektronisk EQ. Behandla tråkiga reflexer tycker jag handlar mer om SBIR, jag tror då mer på att åtgärda dom reflekterande ytorna på ett eller annat sätt. Och, -det var därför som LEDE-rummen introducerades i slutet på 70-talet.
Någon elektronisk EQ via separat låda har aldrig använts. Den EQ som användes var endast Duplexarnas originalfilter som har 2 rattar för justering av / mellan basen respektive diskanthornet. Utöver det bestod "EQ:n" av rummets inredning och högtalaruppställningen som på bilderna. Frontväggen en kombinerad resistiv absorbent och membranabsorbent mot 80-talet Hz, ca 20 cm djup. I mitten, över och under TV:en spaltabsorbenter mot ca 66 Hz, sidoväggar närmast högtalarna med 10 cm resisitiv absorbent plus invid högtalarna bortvinklade "bardelar" med fluff inuti, därefter något kurvade BAD-paneler 240x120 cm utefter sidoväggarna med 10-17 cm fluff bakom samt BAD-paneler i taket ovanför och framför lyssningsplats. Högtalarna var (har jag för mig) invinklade att korsa ca 50 cm framför lyssningsplats som var ca 30 cm från rumscentrum.
Vid tavlorna på frontväggen är det numera ombyggt till 2+2 18"-baslådor per sida, 60 cm breda. Resterande rumsbredd vid hörnen har byggts om till 45 grader vinklade "super chunks" som dom nya fronthögtalarna har integrerats in i. Den böjda tak-BAD:en har hamnat på tippen då den gav för stark takreflex. Bremen-basarna vid bakväggen och taket framtill såldes av och ersattes av 2+2 st 15":are, även dom svarta Inos Profundus Y2 såldes bort.
Bilder från 2012:
http://www.component.se/forum/uploads/m ... _thumb.jpg

- Sidovägg mars 2012.jpg (48.8 KiB) Visad 3166 gånger

- Tak-Bads.jpg (64.38 KiB) Visad 3166 gånger

- Bakväggen feb-mars 2012.jpg (214.85 KiB) Visad 3166 gånger