Jag blev nyfiken på hur de skulle låta som frontar så jag placerade två Volt-8 tillfälligt som frontar och lyssnade. Och ja, det lät ju bra. Riktigt bra. Inte riktigt riktigt lika bra som Inos toppsystem. De låter på något sätt lite.. raspigare. Men, upp till 100db eller så så låter de försvinnande likt. Om någon bytt mina ino mot dessa volt-8 så skulle det nog ta mig någon kvarts lyssning innan jag upptäckte att det var något fuffens.
Speciellt med tanke på priset på kanske 2-3k stycket så är tyckte jag att jag gjort ett fantasiskt köp.
Så, vad är kruxet? Jo!, ASR gjorde tester på dessa högtalarna, och, ja, resultaten är ju allt annat än imponerande. Se här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.23907/
Distorsion
Frekvenskurva och spridning :
Så, jag blev faktiskt lite chockad. Jag har hört rätt många högtalare under de kanske, 25 åren jag haft ett ljudintresse och nästan alla av dem har varit för dåliga för att använda. Men, mätningarna på dessa högtalarna som jag faktiskt tycker är så bra att jag kan rekommendera dem som icke-frontar alternativt till ett fullt system i budgetprisklass är ju fruktansvärt dåliga.
Hur får jag ihop detta?
Den slutsatsen jag drar själv är att jag har råkat få ihop ett ljudrum som är relativt bra och därför får icke usla högtalare som kan spela hyfsat starkt att låta bra pga mängden dämpning.
Vilken slutsats drar forumiterna? Är det dags att byta surrounder?