Faktiska fokusområden över tiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Faktiska fokusområden över tiden?

Inläggav JM » 2021-06-22 08:01

För stunden ligger fokus på mätbara variabler, ekvalisering, hörbar distorsion, klass D, snålkodning, optimering av lyssningsrum, hörbarheten av hög samplings frekvens eller ej, mm enligt mina högst subjektiva erfarenheter.
Dessa trender varierar över tiden och är olika för olika individer. Jag är inte ute efter någon konsensus.
Att retrospektivt få olika bilder hur olika ämnen dominerat över tiden för olika individer kan ge intressant information om tidsandan.
Finns det någon utveckling över tiden? Hur har vissa personer vid vissa tidpunkter satt sin prägel? Saknas något?
Speciellt är jag personligen intresserad av vilka var fokusområdena vid starten och hur har dessa förändrats?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Faktiska fokusområden över tiden?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-22 08:41

Sätta in på någon tidslinje tänker jag inte ge mig på, men några hållpunkter:

NAD 208 var väl kontroversiell ett tag

kablar har det väl bråkats om i omgångar

LTS F/E-lyssning tog det ett bra tag innan de flesta förstått eller slutat bry sig över

skulle säga att det är mer akustikfokus under andra halvan av faktiskts existens än den första
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare

Re: Faktiska fokusområden över tiden?

Inläggav Tangband » 2021-06-22 09:12

Diskussionen om huruvida klass D är bra nog för fullregister har tagit fart här på senaste tiden, men den började inte här, utan det var folk på DIY forumet som började rapportera om fantastiska ljudmässiga resultat från den nya tpa 32xx chip - serien.
Även audiosciencereview tog bla HYPEX och lite senare tpa -serien till sina favoriter.

Man ser även tongivande hifitillverkare som exempelvis Linn products och Genelec där man i de nyare produkterna kör fullregister klass D - för att det låter bättre än den äldre tekniken.
Båda företagen har dock förut varit sunt skeptiska och endast använt klass D till subwoofers.

På senare tid är en trend att waveguides bör användas vid konstruktion av högtalare. Det är nog Tooles sammanställningar om viktigheten av god direktivitet som egentligen ligger bakom den trenden. Den trenden slår även hål på anledningen av BBC-dippen, som egentligen beror på dålig direktivitet i original BBC monitorerna.

En ”trend” som borde vara ständig och inte är en trend, är viktigheten av korrekt placering och uppställning av ett par högtalare. Detta har nog blivit bättre förklarat på senare år, samt betydelsen av att en högtalare bör placeras som den är konstruerad för att fungera på ett bra sätt.

Jag är rätt säker på att nästa ” trend” blir aktiva flervägs högtalare, med många delningar och element, om 2-3 år då dsp-filter blivit billigare . Detta tar även delvis bort behovet av waveguides .

Återgå till Generellt om hifi