Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?
fredrikj skrev:Spectre är ett exempel på ett säkerhetshot för hårdvara där moderna cpu:er kan luras att exponera känslig data mellan program som förväntas vara isolerade från varandra, t.ex fliken med din bankinloggning och fliken med senaste nyheten från din favoritkvällsblaska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spectre_( ... nerability)
dewpo skrev:Problemet som jag ser det är snarare hos lågteknologiska produkter, som borde kunna ha mycket bättre livslängd!?
Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?
Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?
Tell skrev:Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?
Alla? Dom flesta klarar det sålänge typ gångjärnen på en laptopskärm eller liknande ger sig vilket jag har varit med om, men generellt sett så håller hårdvaran lika länge på en mac som en pc. Sen att jag gav upp på min Lenovo X220 efter sju år var för jag helt enkelt ville ha en högupplöst skärm och thunderbolt för möjlighet att koppla in extern GPU, annars hade jag kunnat fortsätta rocka den några år till.
Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ? [...]
RogerGustavsson skrev:Jag har tre PC som är äldre än 10 år, alla fungerar. En iPad från 2013 är nära nog obrukbar.
Ogjort skrev:Man kan tänka sig ett leasing-system, så företagen ändå får in stålars kontinuerligt.
Alltså man köper inte en tvättmaskin, utan "hyr" funktionen "jag kan tvätta".
Dvs: varenda fel på maskinen gör att företaget tjänar mindre på den.
Conan skrev:Ogjort skrev:Man kan tänka sig ett leasing-system, så företagen ändå får in stålars kontinuerligt.
Alltså man köper inte en tvättmaskin, utan "hyr" funktionen "jag kan tvätta".
Dvs: varenda fel på maskinen gör att företaget tjänar mindre på den.
Ja det där skulle kunna vara intressant, men frågan är om det kommer att bli en skillnad för hur många tvättmaskiner det produceras i världen och hur länge var och en av dem håller. Vad är billigare för den som tillhandahåller tjänsten "att kunna tvätta":
1. Leverera dig en tvättmaskin av dagens kvalitet som med 50% sannolikhet håller längre än 10 år, med 25% sannolikhet håller endast i 7 år, 15% sannolikhet håller endast i 4 år och med 10% sannolikhet går sönder innan 2 år. Maskinen kan servas som dagens maskiner. Troligen kommer firman med tvätta-tjänsten att ha en egen serviceverkstad.
2. Köpa in en maskin som har bättre kvalitet och tillförlitlighet samt är servicebar på ett bättre sätt. Sannolikheten för att maskinen håller mer än 10 år är 60%, 7 år 30%, 4 år 8% och endast 2 år 2%. Maskinen är 50% dyrare. Reservdelar är 100% dyrare.
Tjänar företager som ge dig tjänsten "att kunna tvätta" på att köpa in dyrare maskiner som kräver dyrare reservdelar? Inte säkert. Dom kanske lär sig ganska snart vilken del på den billigare maskinen som går sönder mest frekvent och kan laga maskinerna snabbt och effektivt i sin verkstad.
Så iden med en "tjänst" istället för en "apparat" är ju intressant. Kanske leder det inte till apparater med längre "inbyggd" livslängd, men det leder säkert till apparater som lagas mer istället för att slängas. Och det är ju jättebra. Stora kruxet tror jag blir att få slutkonsumenten att se en ekonomisk vinst i det hela. Gör man inte det så åker man ju hellre till Elgiganten och köper sig en ny tvättmaskin ändå. T.ex. om man är ett ensamhushåll som tvättar en stor och en snabbtvätt i veckan, ska jag betala lika mycket för tjänsten "att kunna tvätta" som fyrabarnsfamiljen som tvättar en full maskin per dag?
Jag tror man måste ha en tvingande komponent med i spelet.
- Pantsystem/delad kostnad för reparation/utökade garantier: Det straffar sig direkt när elektronikprylar går sönder frekvent.
- Bostadsrättsförening/hyresvärd tillåter inte egna tvättmaskiner utan tjänsten "att kunna tvätta" är enda alternativet och kostnaden kommer på hyran/avgiften.
Ogjort skrev:I datorvärlden går det i de flesta fall att fixa parallell bakåtkompatibilitet, säger programkonstruktörer jag talat med. Det kostar lite mer - vilket är haken.
Ogjort skrev:En lösning är ju om prylföretagen säljer funktion istället för manick.
Då blir det plötsligt ett kraftfullt incitament för lång livstid utan service eller reparation.
Ju bättre o längre än pryl funkar, desto mer pengar tjänas. Istället för tvärtom, som idag.
Man kan tänka sig ett leasing-system, så företagen ändå får in stålars kontinuerligt.
Alltså man köper inte en tvättmaskin, utan "hyr" funktionen "jag kan tvätta".
Dvs: varenda fel på maskinen gör att företaget tjänar mindre på den.
Thorn var under 1980- och 90-talen en rikstäckande butikskedja som länge var en av de stora på uthyrning av konsumentelektronik
fredrikj skrev:Firewire är för övrigt ett bra exempel på hur gammal hårdvara ibland orsakar irreparabla säkerhetsproblem efter att de nått slutanvändamarknaden. För att få maximal prestanda så kan firewire-enheter läsa och skriva direkt till internminnet på datorn, s.k DMA. Det gör en attack möjlig där en ansluten enhet obehörigt kan läsa från minnet från andra program utan att varken användaren eller operativsystemet kan förhindra det.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394#Security_issues
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster