Vi lurade konsumenter...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav peterh » 2021-07-02 15:39

Harryup skrev:Oavsett GUI så är vanligt folk inte ingenjörer utan de kommunicerar med andra människor i defacto standardiserade program typ Word, Excel, Outlook, Acrobat,etc.etc. Att man kan klara sig långt med Linux gäller i princip om man jobbar på egen hand eller tillsammans med andra programmerare. För eller senare måste man t.ex. in i ett Excelblad som skall vara kompatibelt med andras macron etc. OM man jobbar ihop med andra personer. Annars kan man ju göra hur som helst men vill man saker skall vara gratis så länge det går så riskerar man att hamna i okompatibilitet. Men det är sällan eller aldrig omvärldens fel.

/Harry

Inget av de program som räknas upp uppfyller någon sorts standard utan är kommersiella utgåvor.
De dataformat de använder kan hanteras av åtskilliga andra propetära och open source programvaror.

Jag skulle snarare säga att ett företag som "låser in sig" med propetära funktioner binder ris åt sin
egen rygg och borde tänka om.

Själv körde jag linus och osx på ett stort företag där microsofts försäljare lyckats muta inköpsorganisationen, men
upplevde nästan aldrig problem att utväxla dokument. Tvärtom kunde jag hjälpa till att konvertera
partners och konsulters misstag och konvertera dokument till format microsoft-slavar kunde läsa.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-02 15:44

Magnuz skrev:
E skrev: :lol:

Jag har även varit med om (hos Swedbank helt nyligen) att man inte får någon info alls, inte ens felaktig info, om vilket format som är rätt. Man får prova sig fram och jag minns inte vilken kombination av år och månad samt i vilken ordning, som blev godkänd.


Känner igen det där. Beroende på när man är född innebär det ju att man kanske inte heller kan veta att man fyllt i rätt! En annan variant är att ett exempel är ”förtryckt” i rutan där man ska skriva men så fort man ställer markören där försvinner det. Jaha, hur var det nu? Med eller utan bindestreck, eller var det snedstreck eller…


Rekommenderar gärna en bok av en gammal skolkompis...
skitsystem.jpg
skitsystem.jpg (60.18 KiB) Visad 1435 gånger
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav peterh » 2021-07-02 15:45

Harryup skrev:Tills den dag att man måste använda någon speciell mall osv. Att vara ensam användare är något helt annat än att använda sin dator för att fungera med omvärlden som är föränderlig. Våra programmerare använder vad dom vill och det är en blandning av Win, Mac, och linux men när jobbet skall dokumenteras så blir det i Word. Och då skickas dokument runt och det finns en omvärldsstandard som vi måste följa både för att fungera idag och för framtiden. Personligen så är jag van vid omvärldstänket sedan många år så jag lever efter att andra skall kunna öppna det jag skriver och att jag utan att förstöra mallar och macron skall kunna returnera ett dokument.

/Harry

Nu har detta företag hamnat i en riktig fälla om de tror att dokument för framtiden skall skrivas i word.
Det finns ingen garanti att ett worddokument kan öppnas om 50 år eller mera, formatet är oduokumenterat, programmen som kan använda det är hemligt och inga garantier finns för att leverantören ens finns kvar (Eller också har leverantören ändrat tillräckligt mycket i ivern att sälja nya versioner att man tappat kompatibiliteten bakåt).

Skall något bevaras för omvärlded får det vara i "klassisk pdf", text eller någon öppen grafik.

( det kan ju finnas någon framtida arkeolog som kan läsa word-97 men vågar man satsa på det ?)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-02 16:14

peterh skrev:
Harryup skrev:Tills den dag att man måste använda någon speciell mall osv. Att vara ensam användare är något helt annat än att använda sin dator för att fungera med omvärlden som är föränderlig. Våra programmerare använder vad dom vill och det är en blandning av Win, Mac, och linux men när jobbet skall dokumenteras så blir det i Word. Och då skickas dokument runt och det finns en omvärldsstandard som vi måste följa både för att fungera idag och för framtiden. Personligen så är jag van vid omvärldstänket sedan många år så jag lever efter att andra skall kunna öppna det jag skriver och att jag utan att förstöra mallar och macron skall kunna returnera ett dokument.

/Harry

Nu har detta företag hamnat i en riktig fälla om de tror att dokument för framtiden skall skrivas i word.
Det finns ingen garanti att ett worddokument kan öppnas om 50 år eller mera, formatet är oduokumenterat, programmen som kan använda det är hemligt och inga garantier finns för att leverantören ens finns kvar (Eller också har leverantören ändrat tillräckligt mycket i ivern att sälja nya versioner att man tappat kompatibiliteten bakåt).

Skall något bevaras för omvärlded får det vara i "klassisk pdf", text eller någon öppen grafik.

( det kan ju finnas någon framtida arkeolog som kan läsa word-97 men vågar man satsa på det ?)


Nja... nere på textdokumentnivå finns ju redan flera olika, även "open source-program", som läser och konverterar det mesta.
"Open Office" t.ex. har fått ett enormt genomslag. Så nog har flera lyckats "dokumentera" insidan på Microsoft alltid.
T.ex. är det väl inga problem att läsa Word-dokument med ursprunglig formatering ens i Linux.

Utanför musikvärlden är jag mer orolig för sådant som Filemaker Pro, och liknande.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav pLudio » 2021-07-02 16:39

Ogjort skrev:"Open Office" t.ex. har fått ett enormt genomslag.

Vill bara påpeka att det är https://www.libreoffice.org/ som gäller numera. Open Office har stagnerat pga dåligt ledarskap.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav JB » 2021-07-02 16:46

Ogjort skrev:
peterh skrev:
Harryup skrev:Tills den dag att man måste använda någon speciell mall osv. Att vara ensam användare är något helt annat än att använda sin dator för att fungera med omvärlden som är föränderlig. Våra programmerare använder vad dom vill och det är en blandning av Win, Mac, och linux men när jobbet skall dokumenteras så blir det i Word. Och då skickas dokument runt och det finns en omvärldsstandard som vi måste följa både för att fungera idag och för framtiden. Personligen så är jag van vid omvärldstänket sedan många år så jag lever efter att andra skall kunna öppna det jag skriver och att jag utan att förstöra mallar och macron skall kunna returnera ett dokument.

/Harry

Nu har detta företag hamnat i en riktig fälla om de tror att dokument för framtiden skall skrivas i word.
Det finns ingen garanti att ett worddokument kan öppnas om 50 år eller mera, formatet är oduokumenterat, programmen som kan använda det är hemligt och inga garantier finns för att leverantören ens finns kvar (Eller också har leverantören ändrat tillräckligt mycket i ivern att sälja nya versioner att man tappat kompatibiliteten bakåt).

Skall något bevaras för omvärlded får det vara i "klassisk pdf", text eller någon öppen grafik.

( det kan ju finnas någon framtida arkeolog som kan läsa word-97 men vågar man satsa på det ?)


Nja... nere på textdokumentnivå finns ju redan flera olika, även "open source-program", som läser och konverterar det mesta.
"Open Office" t.ex. har fått ett enormt genomslag. Så nog har flera lyckats "dokumentera" insidan på Microsoft alltid.
T.ex. är det väl inga problem att läsa Word-dokument med ursprunglig formatering ens i Linux.

Utanför musikvärlden är jag mer orolig för sådant som Filemaker Pro, och liknande.


Jag kör själv Libre Office i Windows men tyvärr brukar även ganska simpla word-filer se fel ut i Libre Office, dessutom är Libre Office tyvärr som många andra Open Source program väldigt klumpigt att använda, försök tex att göra automatisk sidnumrering som inte börjar på första sidan... det tog mig flera dagar att lösa till en uppgift där jag var tvungen att lösa det och som folk med MS Word löste på 5 minuter.

Men med tanke på att det är gratis så kan man inte klaga allt för mycket :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav pLudio » 2021-07-02 16:53

Jag föredrar egentligen FrameMaker som Adobe köpte upp. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav MacBruce » 2021-07-02 18:26

E skrev:
Ogjort skrev:Eller webbformulär:

Date of birth:

Man skriver in: 1958 01 26

ERROR: Date must be in format YYYY MM DD

:lol:

Jag har även varit med om (hos Swedbank helt nyligen) att man inte får någon info alls, inte ens felaktig info, om vilket format som är rätt. Man får prova sig fram och jag minns inte vilken kombination av år och månad samt i vilken ordning, som blev godkänd.

Mvh E*


Mja, när jag loggar in via datorn ser det ut så här:
Bilagor
Skärmavbild 2021-07-02 kl. 18.20.30.png
Skärmavbild 2021-07-02 kl. 18.20.30.png (37.19 KiB) Visad 1385 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-07-02 19:51

Jag syftar på det formulär som skall fyllas i då man ansöker om en kontokredit (först blir man automatiskt förflyttad till den gamla internetbanken eftersom den "nya" fortfarande inte är helt färdig 8O ). Datumet avser när man blev anställd.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Harryup » 2021-07-02 22:40

peterh skrev:
Harryup skrev:Tills den dag att man måste använda någon speciell mall osv. Att vara ensam användare är något helt annat än att använda sin dator för att fungera med omvärlden som är föränderlig. Våra programmerare använder vad dom vill och det är en blandning av Win, Mac, och linux men när jobbet skall dokumenteras så blir det i Word. Och då skickas dokument runt och det finns en omvärldsstandard som vi måste följa både för att fungera idag och för framtiden. Personligen så är jag van vid omvärldstänket sedan många år så jag lever efter att andra skall kunna öppna det jag skriver och att jag utan att förstöra mallar och macron skall kunna returnera ett dokument.

/Harry

Nu har detta företag hamnat i en riktig fälla om de tror att dokument för framtiden skall skrivas i word.
Det finns ingen garanti att ett worddokument kan öppnas om 50 år eller mera, formatet är oduokumenterat, programmen som kan använda det är hemligt och inga garantier finns för att leverantören ens finns kvar (Eller också har leverantören ändrat tillräckligt mycket i ivern att sälja nya versioner att man tappat kompatibiliteten bakåt).

Skall något bevaras för omvärlded får det vara i "klassisk pdf", text eller någon öppen grafik.

( det kan ju finnas någon framtida arkeolog som kan läsa word-97 men vågar man satsa på det ?)


Vi är en ISO-firma så alla original är signerade pdf:er men alla arbetsdokument finns i MS Office, Adobe i princip. Opensoure när det gäller ordbehandlare etc. är helt otänkbart för att framställa original. Allt vi använder krävs det att det finns support på förutom några opensource verktyg för programmerarna. Alla dokumenttyper är specificerade i vårt kvalitéts-system. Nu behöver vi inte spara arbetsdokument i 50 år men väl original gäller för patienter livslängd. Så beroende på implantat så kan det vara klart mycket längre än så.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav MacBruce » 2021-07-03 01:30

E skrev:Jag syftar på det formulär som skall fyllas i då man ansöker om en kontokredit (först blir man automatiskt förflyttad till den gamla internetbanken eftersom den "nya" fortfarande inte är helt färdig 8O ). Datumet avser när man blev anställd.

Mvh E*


Ok. Ja, när man väl kommer in i "härligheten" råder, sedan övergången från "det gamla systemet", en närmast mönstergillt dålig pedagogik och ergonomi bland sidorna. Lite bättre den senaste gången jag gjorde överföringar, men det har tagit tid och är fortfarande "oklart" på sina ställen.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav MacBruce » 2021-07-03 07:46

peterh skrev:
Ogjort skrev:[...]

Kanske är en semantisk fråga - men jag vill nog mena att TimeMachine snarast är helt konstruerad för att den INTE ska kunna klona ett system.
EN klon är ju en identisk kopia av ALLT. Bara stoppa in i en annan dator, så startar den och funkar och har allt och ser ut som ursprunget.
Det går absolut inte med TimeMachine. (hittills på mina system i alla fall)
Time Machine kan bara återskapa till just den "individ" den kopierar ifrån.
(om inget ändrats på senare för mig okända varianter)
Väl?

Ja, du har helt rätt att time-machine gör backup på en dator. Kloning är något annat ( och det var inte jag som tog upp begreppet)


TimeMachine fungerar ju tyvärr inte med äldre versioner av MacOS än 10.5. Då kan man i stället använda SilverKeeper från LaCie (som också gjorde snygga CD-drivar). Finns också i versioner för "gammel-Mac:ar". Programmet kan konfigureras på en rad olika sätt, t.ex så att det "nästan" fungerar som TimeMachine: man kan bestämma om nyare versioner av program skall skriva över de gamla eller bara adderas. Det kan också göra en bootbar klon av systemdisken. Programmet är numera "nedlagt" och kan vara svårt att hitta hos LaCie, men enkelt att googla fram och ladda ned från sin favoritsajt.

Ett nyare program i ungefär samma "anda" är SuperDuper!. Har använt det för att klona systemdiskar för MacOS upp till Catalina. Om man vill göra dem bootbara måste man betala för programmet, $27.95 för Catalinaversionen hos http://www.macupdate.com. Senast jag kollade, fanns det dock ännu inte någon "skarp" version för Big Sur.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-03 15:43

MacBruce skrev:
peterh skrev:
Ogjort skrev:[...]

Kanske är en semantisk fråga - men jag vill nog mena att TimeMachine snarast är helt konstruerad för att den INTE ska kunna klona ett system.
EN klon är ju en identisk kopia av ALLT. Bara stoppa in i en annan dator, så startar den och funkar och har allt och ser ut som ursprunget.
Det går absolut inte med TimeMachine. (hittills på mina system i alla fall)
Time Machine kan bara återskapa till just den "individ" den kopierar ifrån.
(om inget ändrats på senare för mig okända varianter)
Väl?

Ja, du har helt rätt att time-machine gör backup på en dator. Kloning är något annat ( och det var inte jag som tog upp begreppet)


TimeMachine fungerar ju tyvärr inte med äldre versioner av MacOS än 10.5. Då kan man i stället använda SilverKeeper från LaCie (som också gjorde snygga CD-drivar). Finns också i versioner för "gammel-Mac:ar". Programmet kan konfigureras på en rad olika sätt, t.ex så att det "nästan" fungerar som TimeMachine: man kan bestämma om nyare versioner av program skall skriva över de gamla eller bara adderas. Det kan också göra en bootbar klon av systemdisken. Programmet är numera "nedlagt" och kan vara svårt att hitta hos LaCie, men enkelt att googla fram och ladda ned från sin favoritsajt.

Ett nyare program i ungefär samma "anda" är SuperDuper!. Har använt det för att klona systemdiskar för MacOS upp till Catalina. Om man vill göra dem bootbara måste man betala för programmet, $27.95 för Catalinaversionen hos http://www.macupdate.com. Senast jag kollade, fanns det dock ännu inte någon "skarp" version för Big Sur.


Carbon Copy Cloner, funkar också hyfsat.
Med hyfsat menar jag att det som i stort sett alla dylika program INTE kan göra är en "carbon copy" eftersom all möjlig programvara är konstruerad så att de känner av när något kopierande är i görningen - systemfilerna ändras så att programmen inte ska gå att köra utan att man registrerar om dem. Har man tur räcker det med "produktnyckel" - men ibland räcker inte ens en sådan.
(vilket inte är konstigt egentligen - vilken tillverkare gillar att man skulle kunna kopiera över fullt fungerande program å dela ut till vänner och obekanta,
utan minsta problem..?)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav peterh » 2021-07-03 16:16

clonzilla gör en identisk klon då den körs från sin egen linux-kärna. Målsystemets os har ingen chans att påverka resultatet.

MEN: det finns mjukvaror som "nycklar" sig på saker utanför filsystemet, t.ex. diskens serienummer. Detta kan
inte kloning kopiera.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Harryup » 2021-07-04 16:09

peterh skrev:clonzilla gör en identisk klon då den körs från sin egen linux-kärna. Målsystemets os har ingen chans att påverka resultatet.

MEN: det finns mjukvaror som "nycklar" sig på saker utanför filsystemet, t.ex. diskens serienummer. Detta kan
inte kloning kopiera.


Precis. Geenerellt gäller att man inte äger sina program utan att man köpt en nyttjandelicens. Så då får man följa det som står i licensen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav paa » 2021-07-10 01:22

Min Samsungtelefon av typ A8 har under åren sedan jag köpte den brukat ligga på ganska exakt 72% laddning kvar på kvällarna, och det har då gått att lämna den och köra en dag till utan att ladda. Men plötsligt för några veckor sedan så blev det ganska exakt 54% laddning kvar på kvällarna, och samma värde kväll efter kväll, och det är ju för lite för att det ska säkert räcka en dag till utan laddning.
Denna plötsliga försämring, och de alltför konstanta laddnivåerna på kvällarna, under långa tider, kännas inte helt ok.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-07-10 06:59

Det låter som att du har extremt likadan användning från dag till dag. Skärmen nästan aldrig på, inget filmtittande, youtubande eller spelande, gissar jag?

Hursomhelst bör man undvika att ladda mer än till 80 % samt att ladda ur mer än till 20 %. Bäst trivs batteriet så nära 50 % som möjligt, men skall man ut nånstans och inte vill behöva stödladda på vägen så vill man förstås nyttja batteriets fulla kapacitet.

Det bör vara någorlunda svalt vid laddning också om man vill slippa byta så ofta, vilket kan vara svårt om man önskar använda leksaksdatorn (alltså inte bara till att ringa med) samtidigt som man laddar.

Är det en modell som det är enkelt att byta batteri själv på?

Jag bävar inför att behöva byta på Note 20 Ultra. Tror det var bortåt tusenlappen och besök på verkstad, plus att de inte kan garantera att den håller IP68 efteråt. 8O Men kanske har både batterier och laddare blivit bättre och smartare på senare år, så man inte behöver byta på flera år?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav paa » 2021-07-10 09:42

Jag använder den mest med wifi och några längre videosekvenser tittar jag inte på via telefonen och inget spelande heller. Det blir titt på nyhetssajter och olika forum mest, lite div googlande efter bra-att-ha grejor och några telefonsamtal förstås.

Jag bytte batteri på min frus Samsung S. Den ska väl i princip inte gå att byta på själv. Bakstycket satt fast med en formstansad dubbelhäftande packning med extremt kraftigt lim. Jag har en bred dubbelhäftande tejp med kraftigt klister som jag klippte till för att ersätta det gamla. Det satt dock inte så hemskt bra mot plasten, men med skyddsskalet på så satt den i alla fall ihop. Batteritiden blev lite bättre men inte som på en ny, vilket ger luft åt mina funderingar om att det ska inte gå att få sådana här apparater att fungera perfekt i många år.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ted_B » 2021-07-10 14:52

Är alla moderna mobiler limmade, hur får man isär dem om man vill byta batteri?
The World's Mine Oyster

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Tell » 2021-07-10 16:27

Ted_B skrev:Är alla moderna mobiler limmade, hur får man isär dem om man vill byta batteri?

Värmepistol.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav JB » 2021-07-10 17:32

Samt något plastverktyg att bända runt kanten med, tex ett gitarrplektrum fungerar bra, en sugpropp kan också vara till stor hjälp. Det finns även verktygskit som tex detta från ifixit:

https://www.ifixit.com/Store/Tools/Essential-Electronics-Toolkit/IF145-348

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-07-11 16:11

Den där verkar ju bra, men tänker jag fel eller borde man inte vilja ha två sugproppar? :?

paa skrev:[…] Batteritiden blev lite bättre men inte som på en ny, vilket ger luft åt mina funderingar om att det ska inte gå att få sådana här apparater att fungera perfekt i många år.

Oj! Kan det vara så att batteriet har legat något halvår på olika hyllor? Fanns det ett tillverkningsdatum någonstans?

Senast jag skulle köpa batteri så frågade jag nätbutiken och fick faktiskt svar på vad det stod för datum på förpackningen. Det var hos Teknikdelar.se.

En annan förklaring kan vara att all mjukvara i mobilen är betydligt mer energikrävande än den var när mobilen var ny, pga uppdateringar och/eller nya program. Större datamängder (förlustfritt strömmad musik? :mrgreen:), mer avancerade webbsidor (mer reklam t ex) och sämre signalförhållanden drar också mer energi, men det har du säkert koll på. Användning av skärmen i starkare ljusförhållanden (nya diodlamporna kanske är starkare än de gamla halogenlamporna) osv.

Att använda svarta bakgrunder i så många gränssnitt som möjligt, är ett av de bästa sätten att spara energi.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Magnuz » 2021-07-11 16:47

Bytte glas i min till ett icke-original som visade sig vara mörkare så jag fick höja ljusstyrkan. Högst märkbar batteripåverkan fast jag höjde bara lite.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lassej och 18 gäster