Vi lurade konsumenter...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 03:29

Det här kanske inte helt inom hifi-domänen - men till stor del så...

Är det verkligen ingen mer än jag som blir inivassen upprörd över vansinnet som
uppstått i och med ”den sköna nya digitala världen”?


Nyligen kom en EU-regel om att vitvaror MÅSTE kunna repareras.

Men datorvärlden?
Den blir ju i sammanhanget helt absurd.

Förr köpte man en telefon för nån hundring, som hade funktionell livstid på typ 100 år,
om den inte gick sönder.
Idag kan en ”telefon” kosta upp mot 10.000:- , eller mer. Och plötsligt slutar den fungera,
kanske efter bara ett till tre år sisådär. Inte för att den går sönder utan för att branschen
ser till att den slutar fungera ändå. Hi-hi! Lång näsa. Oh - vad vi är smarta.
MUMS STÅLARS!


Hårdvara för tiotusentals kronor upphör att fungera för att branschen ser till att den gör så.
Fullt fungerande. Inte trasig. Men… man har hittat på ett nytt protokoll för dataöverföring,
och struntar därmed i bakåtkompatibiliteten. (vilken ofta är lätt att uppehålla)
Värnande av sådan skulle ju göra att folk INTE tvingades till att köpa NYA grejer och slänga fullt
fungerande elektronik.

”Jamen, du måste ju ha iOS 13. Då funkar det. Inte kan du ha en tre år GAMMAL telefon,
och tro att du ska kunna lyssna på musik. Dumhuvve”


Tidigt låg liksom ansvaret för detta hos huvudaktörerna.
Typ: Apple såg till att hårdvarukompatibiliteten fortlöpte även efter uppgraderingar för nya grejor.

Nu ligger hela det ansvaret hos konsumenten och tredjepartarna.
De senare ser ju gärna att folk köper nya manicker istället för att se till att uråldriga, upp till ett
halvår gamla grejer fortsätter att funka.
Största avdelningen hos snart alla tillverkare är: ”discontinued products”

Google uppdaterar Widevine för DRM-innehåll.
Och genast kan du inte se/höra sådant innehåll, om du inte installerar senaste systemprogram,
som kräver inköp av ny dator och byte av all din hårdvara.

Och vi konsumenter står snällt med mössan i hand och niger - som vid pensionsreformen…
-Tack för att vi får KÖPA mer o fler grejor - det är SÅ mysigt.

Många tänker nog inte ens på problemet - eftersom det är SÅ viktigt att visa grannen att man har det senaste o hippaste. Men alla är inte sådana. Och få köper kringutrustning till sina datamaskiner för tiotusentals kronor för att byta ut rubbet inom tre år. (för att t.ex. Firewire inte stöds längre)

Fast det räcker ju med att köpa fel tv.
Om ett halvår slutar den fungera… men absolut INTE för att den går sönder.
Men nätkopplingen byter protokoll.

Att se en film via streamingtjänst KRÄVER att du byter ut ALLA dina fullt fungerande manicker.
Om du inte vill se via flera olika tjänster - för då måste du ha en uppsättning manicker enkom
för varje tjänst. Jippiee - jag får köpa fyra tv-apparater fast grannen bara har en.
Jag har vunnit!


Snacka om resursslöseri i allt detta snicksnack om ”hållbarhet”.

Allt det här är som att köpa en ny bil - som slutar funka efter ett år, eftersom bränslet
på mackarna ersatts av ett annat - som kräver andra motorer.
Skulle någon acceptera något sådant?

Din nya kyl-o-frys slutar funka efter två år, eftersom elnätet ändras.

Eftersom hållbarhet går stick i stäv med marknadsincitament, så måste det sannolikt till
en lagstiftning.

Hur får vi till en sådan?
(eller är det verkligen bara jag som får eksem av detta vansinne?)

undrar

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-06-25 05:05

Jag tycker som du.

Har visserligen tuffat på med min Samsung Note 4 (2560×1440 på 5,7") i "hela" sex år. Flera batteribyten har det ju blivit, antagligen för att jag inte laddat på det mest livslängdsoptimala sättet förrän typ nyligen. Har också använt den väldigt mycket. Nytt originalbatteri kostar c:a 250:-.

Men nu blir det iallafall av flera skäl en ny. (Glappt i arbetsminnet har det varit ganska länge vilket gör den opålitlig och svårstartad; ett vanligt fel som beror på "miljövänligare" lödningar än förr tror jag. Litet "slö" ibland. Att den riskerar hänga sig mitt i uppgraderingen av operativet – ett krav om Bank-ID skall fungera – gör att jag inte vill ge mig på det, i varje fall inte utan att ha en reservplan. Dessutom har skärmen en hel del inbrända saker vid det här laget, delvis för att jag varit tvungen att ha skärmen på nästan jämt på senare år (med skärm på hänger den sig nämligen nästan aldrig).)

Nå, för att få lika många pixlar, ehuru utspridda på en större skärm, samt plats för minneskort m m, så blir det nog en Note 20 Ultra 5G. Den går att köpa i några Telia-butiker, men jag får ju åka en bra bit. Släpptes i höstas men är alltså slut i många butiker.

Visst är det mycket som är bättre med den nya!

Men här är några av de saker som är sämre :o :
– Vikt +20 %
– Längd +1 cm
– Saknar hörlursuttag
– Saknar IR-fjärr
– Saknar pulsmätare
– Väldigt dyrt/svårt att byta batteri
– Har hört uppgifter om att proximity-sensorn, som jag använder massor, endast fungerar under samtal
...? Jo, några av mina favoritappar kommer ju förstås inte att fungera längre på den nya; jag får väl försöka skriva egna appar för dessa funktioner.

En 6 år nyare mobil som kostar c:a 14 000:-, jag vet inte, men den tycker jag kanske borde kunna vara bättre på nästan allt? :?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Baffel » 2021-06-25 07:02

Stryk borde de ha! Vet inte direkt vilka men bunt ihop dem bara.

Några år på nacken men ändock :

https://youtu.be/sUiizYAZuz0

https://youtu.be/xJv11HhJq2k

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Tangband » 2021-06-25 07:42

Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?

Vad det gäller iPhone och iPad så är mjukvarostödet och support för iOS uppgraderingar minst 6 år. Det tycker jag är ganska bra .

Det finns nya förslag till regler inom EU som ska börja gälla med tvingande mjukvaru-support i åtminstone 5 år. Vilket Apple redan klarar.

Som redan nämnts så kräver tex BankID att telefonen måste klara viss modern uppgradering. Det är alltså även externa aktörer som driver utvecklingen.

Men, visst är det lite frustrerande att det inte är hårdvaran som såsmåningom kommer att göra din iPhone obrukbar - det är mjukvaran. Kvaliteten på hårdvaran skulle nog hålla ett antal år till.

Och det är naturligtvis dubbelmoral att i ena stunden förorda platspåseskatt för att rädda miljön, och i andra stunden tillåta att Microsoft kör mjukvara som bara håller ca 5 år innan byte av hårdvara måste ske. Senaste beskedet var att de nu kommit med Windows 11 - supporten för Windows 10 upphör år 2014. Då behöver alla jobb-ställen byta ut sina datorer igen….

Då det gäller Apple Music lossless krävs en telefon eller iPad som är nyare än 2015 , för att klara iOS 14,6.
En iPhone 6s är alltså minimum.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Magnuz » 2021-06-25 09:06

Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?

Alla som kostade ungefär lika mycket som Apple-datorn i inköp? Apple-datorerna är dock fortfarande så pass snygga att man kan visa sig med dem offentligt.

Håller med om mycket i trådstarten. Hållbarhet och vrålkonsumtion går liksom inte så bra ihop. Att många kommersiella aktörer pratar så mycket om hållbarhet är ju främst för att de vill sälja ännu mer produkter, vilket i sig inte är så hållbart.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Conan » 2021-06-25 10:02

Som lite motvikt i diskussionen skulle jag vilja föra fram detta :

1. Vi kräver allt högre prestanda av våra elektronikprylar. Numera ska mobiltelefonen klara fotografering i "proffsklass", 4k videofilmning, 5G, strömmande musik och video i högsta klass mm mm. En tillverkare som inte hänger med på det kan inte sälja några telefoner.

2. Den jätteavancerade prylen får inte kosta hur mycket som helst. Folk håller en ganska hygglig koll på vad en telefon, dator eller TV "ska kosta" i en viss klass. Ska prylen kosta mer än vad den tekniska prestandan antyder, så måste märket ha en speciell status för att ändå kunna sälja. Exempel; Apple, B&O eller vad hette den där andra dyra TV-firman Loewe..? Finns dom ens kvar.

Dom där två sakerna gör att kvaliteten och livslängden på produkten inte riktigt hänger med. Det är inte det folk tittar på när man står där på Media Markt på Black Friday och ska köpa en ny TV. Tänk också på hur mycket prestanda man formligen vriiider ur en mobiltelefon i dagens läge - och detta är en pryl som följer sin användare i ur och skur och utsätts för stötar, fukt och värme.

Och det enda man kan göra tror jag är att lagstifta. Man ska kunna byta t.ex. batteri eller skärm på mobilen relativt enkelt och billigt. En pryl får inte tappa väsentliga funktioner eller prestanda för att mjukvaran uppdateras, åtminstone 15 år efter inköpsdatumet. Man skulle kunna ha en "pant" på elektronikprylar som du får tillbaka när du säljer den begagnad, som du kan använda som (del)betalning när du reparerar prylen eller så får du det tillbaka när du återvinner t.ex. telefonen. Priserna på elektronik kommer att åka upp men då är det ju i alla fall av en god anledning. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav paa » 2021-06-25 10:14

Det enda vi kan hoppas på är att Frankrike driver fram en lagstiftning angående detta i EU. Alla andra verkar ju handlingsförlamade.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Strmbrg » 2021-06-25 10:26

"Hållbarhet" är - som jag ser det - bara ett av väldigt många såna där "bludder-bludder-floskler" som låter fint att säga, som alla uppfattar som något positivt, men som inte behöver förklaras överhuvudtaget.
Människor numera är ständigt översköljda samt upptagna av intryck, statusuppdateringar, följningar av andra, likesjagande, sina utseenden, att hänga med på allt nytt, att le och säga "häärli't" åt allt och alla...

...och att låta bli att fundera och tänka egna tankar...

Alla dessa direktiv och annat som produceras i kanske framförallt "EUs ordmasse-industri" är knappast något som gemene man absorberar eller bearbetar.
Gemene man fortsätter att zombiskt flyta fram med högerhanden framför sig, stirrandes på "det moderna stressägget".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Baffel » 2021-06-25 11:02

.....EUs ordmasse-industri...... :mrgreen: Den fick du till bra.

Gillade för övrigt hela ditt inlägg. :) Väl formulerat.

Användarvisningsbild
fredrikj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-03-26

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav fredrikj » 2021-06-25 11:24

Även jag håller förstås med om att vi bör eftersträva längre livslängd på konsumentprodukter. Med detta sagt...

Det är inte lätt för tillverkarna heller, vi konsumenter är i allmänhet idag inte beredda att betala för längre livslängd. Istället går vi först och främst på pris och prestanda när det gäller mobiltelefoner och konsumentelektronik. En mobiltillverkar får normalt bara betalt en gång för produkten med dagens affärsmodell, vid försäljningstillfället. Om de då ska lägga pengar på att underhålla produkten, främst genom programuppdateringar, så måste de alltså lägga undan pengar från den engångspotten för att sedan ha och pytsa ut till underhåll några år framöver. Denna underhållskostnad går ut över prestanda och funktionalitet eftersom försäljningspriset är ett nollsummespel mellan tillverkningskostnader och underhållskostnader.

Detta nollsummespel innebär idag att väldigt få tillverkare satsar på hållbarhet och underhåll. Alltså på grund av att en sådan strategi direkt försämrar deras pris/prestanda-förhållande i jämförelse med konkurrenterna som satsar mindre av sin försäljningspott på underhåll.

För att backa ett steg så behövs numera underhåll av program i hemelektronik främst på grund av att de är internetanslutna. Internet fungerar som innehållsleverantör men exponerar också alla anslutna produkter för säkerhetsrisker som virus, trojaner och liknande. Det är fortfarande enkelt att tillverka en vattenkokare som håller i 20 år eftersom den inte behöver vara internetansluten. Samtidigt är det antagligen nästan omöjligt att idag sälja en tv eller hemmabioreceiver som inte kan ansluta till internet för media. För att inte tala om mobiltelefoner. När du köpte en fast telefon som höll i en evighet så fungerade det just för att den inte var exponerad för yttre hot, televerket var den enda aktören på det jämförelsevist primitiva fysiska telenätet som också i princip var oföränderligt.

Nu kommer det ju snart lagstiftning som reglerar en minimilivslängd för mobiltelefoner, det lutar åt att det blir ett underhållskrav på minst fem år. Det innebär ju att alla tillverkare tvingas lägga undan en pott för underhåll och därmed inte kan konkurrera genom att ignorera den uppgiften.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mobi ... -mobilerna

En kompletterande lösning kunde också vara att erbjuda kunderna att betala extra för förlängd underhållstid efter den initiala hållbarhetstiden. Ungefär som när folk betalade för månadsprenumeration av antivirusuppdateringar på den tiden det behövdes på pc-datorer. Personligen skulle jag nog gärna betala extra en liten tid men jag tror ändå att det stora flertalet skulle låta bli.

SVT-artikeln nämner appen Bankid och att Android version 5.0 blev minstanivå förra året, 2021. Android 5 släpptes först 2014, så det var alltså sju år gamla mobiler som inte längre gick att stödja. Det måste jag ändå säga är rimligt. Om du har en så gammal mobil så är det inte bara problem med att operativsystemet blir gammalt. Det hade ju iaf i teorin gått att lösa genom att uppdatera operativsystemet och appar. Nej, tyvärr är det är också så att hårdvaran - cpu, grafik och nätverkskretsar numera är så komplicerade att de också går att utsätta för säkerhetshot via internet. Spectre är ett exempel på ett säkerhetshot för hårdvara där moderna cpu:er kan luras att exponera känslig data mellan program som förväntas vara isolerade från varandra, t.ex fliken med din bankinloggning och fliken med senaste nyheten från din favoritkvällsblaska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spectre_( ... nerability)

Så, även när vi nu tack vare EU-regleringar tvingar mobiltillverkare att lägga mer av sin försäljningsinkomst i underhållspotten, så kommer internetuppkopplad teknik ändå även i framtiden ha en ganska begränsad livslängd pga hårdvaran inte går att uppdatera på samma sätt som program som operativsystem och appar kan uppdateras. Vi kommer också behöva leva med att visa attacker kommer att åtgärdas genom att inaktivera vissa funktioner i mobilerna. Som att t.ex en uppdatering av operativsystemet inaktiverar NFC-kretsen i din mobil om det upptäcks en på annat sätt irreparabel hårdvaruattack mot den kretsen, så att du inte längre kan blippa betalningen för ditt köp via mobilen. Trots att du kunde blippa betalningar när mobilen var ny.

För övrigt är ju en annan strategi att inte köpa internetansluten hårdvara. Köp en förstärkare utan internetfunktion, anslut sedan separat en billigare internetgrunka till den via enkla audiosignalsladdar. Internetgrunkan får du räkna med att byta ut ofta - men din förstärkare kan du då behålla så länge du vill utan risk för säkerhetshot via internet. Sen kan det förstås vara svårt att få tag i en modern tv-apparat utan internet. Det kan ju dessutom komma in internettrafik i de mest oväntade vägar, som via HDMI-kablar. Även en avstängd wifi-funktion i en tv kan antagligen utsättas för attacker ändå eftersom det är ovanligt att wifi-hårdvaran inaktiveras bara för att du inte ansluter den till något nätverk.

Lätt är det inte. Som du bäddar får du ligga. Våga vägra internet. ;)

PS. För övrigt finns det mobiltillverkare som satsar på hållbarhet och möjlighet att reparera hårdvara. Men det är en smal marknad för entusiaster som är villiga att ge upp både pris och prestanda.
https://www.fairphone.com/en/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Baffel » 2021-06-25 12:03

fredrikj skrev:Spectre är ett exempel på ett säkerhetshot för hårdvara där moderna cpu:er kan luras att exponera känslig data mellan program som förväntas vara isolerade från varandra, t.ex fliken med din bankinloggning och fliken med senaste nyheten från din favoritkvällsblaska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spectre_( ... nerability)


Spectre är ett hot för hela mänskligheten.

Namnet är en förkortning av SPecial Executive for Counter-intelligence, Terrorism, Revenge and Extorsion ('Specialgruppen för kontraspionage, terrorism, hämnd och utpressning'). S.P.E.C.T.R.E. leds av den karismatiske Ernst Stavro Blofeld. En annan S.P.E.C.T.R.E.-man är Emilio Largo. Organisationen är uppbyggd i celler. Varje cell består av tre män rekryterade från olika förbrytar- och motståndsorganisationer. I boken Åskbollen ligger högkvarteret i Paris. I I Hennes Majestäts hemliga tjänst håller organisationen till på berget Piz Gloria i Schweiz.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S.P.E.C.T.R.E.

Kul val av namn , på det Spectre du tar upp fredrikj. Man kan nog gissa på att det var några Bond-fantaster som kom på det. :mrgreen:

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav dewpo » 2021-06-25 12:06

Tycker förstås att livslängd på produkter är en viktig fråga för en hållbarare framtid!

Men jag tycker ändock att det största problemet begränsadlivslängd hos konsumentprodukter inte ligger i produkter där väldigt snabb teknisk utveckling sker.
Hos den typen av prylar så förstår jag problematiken som det innebär att förse dem med längre hållbarhet!

Problemet som jag ser det är snarare hos lågteknologiska produkter, som borde kunna ha mycket bättre livslängd!
Varför accepterar vi skor som inte håller en hel sommar, mattor som fäller luggen nästan direkt efter att man fått hem dem,
köksluckor som måste bytas var femte år, med mera, med mera?

Man måste förstås skilja på produkter som är dåliga på grund av girighet och tekniskt tillkorta kommande!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
fredrikj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-03-26

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav fredrikj » 2021-06-25 13:13

dewpo skrev:Problemet som jag ser det är snarare hos lågteknologiska produkter, som borde kunna ha mycket bättre livslängd!?

Detta är lite en avvikelse från ämnet. ;) I alla fall såtillvida att det är ett problem som är enklare att åtgärda. Vi konsumenter kan sluta köpa ohållbar skit bara för att det är billigt eller för att det står på en hylla i ögonhöjd i första bästa affär. För tillverkarna hade förstås inte kunnat sälja ohållbara produkter om vi konsumenter inte hade köpt dem. Någonstans drivs denna negativa spiral av en ogenomtänkt efterfrågan.

Det går att köpa hållbar lowtech idag. Hållbart är tyvärr inte lättillgänglig men om du vill och anstränger dig lite så går det att köpa långlivade och underhållbara prylar även 2021. Det har på senare år dykt upp en motståndsrörelse med budskap som buy it for life. Än så länge handlar det främst om lyxprodukter där du får betala inte enbart för kvalitet och hållbarhet utan dessutom för att det marknadsförs mot de som har råd att betala extra.

Det jag tycker är svårt i sammanhanget är att jag själv kan konsumera hur hållbart som helst, men om den stora massan av konsumenter ändå fortsätter gå nästan enbart efter pris så blir min konsumentmakt i sammanhanget försumbar. Det är lätt att önska att EU skulle detaljreglera även på detta område. Möjligen kan den pågående klimatkrisen får som bieffekt att vi alla i förlängningen blir klokare konsumenter som börjar driva marknaden mot hållbarhet före pris.

PS. En annan enkel lösning är förstås att låta bli att konsumera. Men även den lösningen står sig slätt på en efterfrågestyrd marknad driven av 7,8 miljarder andra konsumenter.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav pLudio » 2021-06-25 13:40

Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?

Alla (t ex min 13 år gamla PC).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-06-25 13:55

Ett ljudlöst absorptionskylskåp (utan kompressor) håller mycket länge! Kanske är det då ett mindre problem att det drar mera el (och därmed får en ful siffra i någon energideklaration) – i synnerhet om elen kommer från kärnkraft och vattenkraft? Dessutom kan de köras på gasol vid ett elavbrott.

För det andra köper jag hellre en dyrare mobil mindre ofta, även om det på totalen skulle bli dyrare än för dem som köper billigt och byter ofta. Dels är det krångel inblandat med att byta prylar, dels ser jag det som en miljöfråga. Men jag kanske tillhör undantagen. Att köpa hög prestanda är förresten inte nödvändigtvis dåligt som någon skrev, eftersom man då kan stå ut med produktens prestanda längre. Jag kan exempelvis filma i 4K med optisk bildstabilisering trots att min mobil är sex år gammal. Men man kan argumentera för motsatsen också.

För det tredje – hur många virus och attacker blir man utsatt för om man strömmar sin musik från en CD- eller vinylspelare? 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 15:46

En lösning är ju om prylföretagen säljer funktion istället för manick.
Då blir det plötsligt ett kraftfullt incitament för lång livstid utan service eller reparation.
Ju bättre o längre än pryl funkar, desto mer pengar tjänas. Istället för tvärtom, som idag.

Man kan tänka sig ett leasing-system, så företagen ändå får in stålars kontinuerligt.

Alltså man köper inte en tvättmaskin, utan "hyr" funktionen "jag kan tvätta".
Dvs: varenda fel på maskinen gör att företaget tjänar mindre på den.

I datorvärlden går det i de flesta fall att fixa parallell bakåtkompatibilitet, säger programkonstruktörer jag talat med.
Det kostar lite mer - vilket är haken. Varför bara tjäna 100 kr när man kan tjäna 100,00000002 kronor? Inte det rent tekniska.

Ett exempel är att det fortfarande går att köra Quicktime 7 på appledatorer.
Vilket gör att det går att använda Firewire via Quicktime.
Vilket INTE går i Quicktime 10 (vilket är FÖR dumt) eftersom det enkelt skulle gå att stoppa tillbaks även den funktionen i 10:an.

Om man till slut MÅSTE kapitulera och byta sitt Firewire-interface mot något annat.
Så gäller det att spekulera och gissa rätt. Är det Thunderbolt, Lightning, USB abc 123 eller kommande hittills okända super-X, som kommer finnas längst?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Tell » 2021-06-25 16:37

Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?

Alla? Dom flesta klarar det sålänge typ gångjärnen på en laptopskärm eller liknande ger sig vilket jag har varit med om, men generellt sett så håller hårdvaran lika länge på en mac som en pc. Sen att jag gav upp på min Lenovo X220 efter sju år var för jag helt enkelt ville ha en högupplöst skärm och thunderbolt för möjlighet att koppla in extern GPU, annars hade jag kunnat fortsätta rocka den några år till.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav goat76 » 2021-06-25 17:26

Tell skrev:
Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?

Alla? Dom flesta klarar det sålänge typ gångjärnen på en laptopskärm eller liknande ger sig vilket jag har varit med om, men generellt sett så håller hårdvaran lika länge på en mac som en pc. Sen att jag gav upp på min Lenovo X220 efter sju år var för jag helt enkelt ville ha en högupplöst skärm och thunderbolt för möjlighet att koppla in extern GPU, annars hade jag kunnat fortsätta rocka den några år till.


För min del har jag fått nog av laptops oavsett om de är Apple eller Windows. När man köper en laptop sitter man i klorna för vad företaget bakom produkten vill eller inte vill vad gäller kompatibiliteten med kommande OS-uppdateringar, om laptopen av tillverkaren anses vara för gammal för ett kommande Windows 11 så kan man visserligen uppgradera, men det är på egen risk och diverse specifika funktionsknappar kan bli obrukbara.
Samma sak är det med Apple som precis när de vill kan bestämma sig för att din MacBook inte längre är ny nog, köp en ny eller förlora tillgången till kommande uppdateringar och funktioner, trots att du vet att hårdvaran är fullt kapabel att klara sig av de nya sakerna.

Det absolut mest framtidssäkra man kan göra vad gäller datorer är att bygga en stationär dator själv, den går liksom utanför vad något enskilt företag kan bestämma över, du kan i alla lägen själv avgöra om hårdvaran klarar av det nya operativsystemet och det finns inget enskilt företag utifrån som kan strypa supporten. Detta gör att du själv avgör när du känner att du vill eller behöver ökad prestanda, och det är utifrån min egen erfarenhet efter betydligt fler år än vad det är när företagen vill att detta ska ske.

Mitt senaste datorbygge är ett rent prestanda-monster som lätt kommer hänga med de kommande 10 åren, om det nu inte kommer någon ny revolutionerande teknik likt SSD, eller att något går sönder (ta i trä). :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav I-or » 2021-06-25 17:38

Jag har plockat ihop ett hyggligt gäng stationära PC sedan ca -95 och har aldrig varit missnöjd med dessa. Däremot har jag några gånger av ren slöhet eller tidspress köpt färdiga maskiner och blivit missnöjd varje gång. Skälet är enkelt (förutom bloatware): av kostnadsskäl har man utan undantag köpt in någon skräpkomponent eller -kort som fullständigt förstör prestanda, kompatibilitet eller livslängd.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav dewpo » 2021-06-25 18:53

Fick nyss reda på att processorn i min dator är för gammal för att stödjas i Windows 11 :evil:
Det är första gången som jag varit med om att jag inte kunnat uppdatera systemet i en fult fungerande PC :?

Är det någon som vet vad det är för funktion som saknas i äldre CPU enheter, som gör att de ej stöds?
Processorn i min dator är betydligt snabbare än många av de nyare budget chippen som stödjs :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav MacBruce » 2021-06-25 22:57

Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ? [...]


Min äldsta Mac, fortfarande fungerande "som ny", är en Mac Plus från 1984/-85 (uppgraderad från "Fat Mac" -85). De äldsta som går att köra "direkt" mot Internet är några IIsi (20 MHz) från 1990. Inga höjdare hastighetsmässigt, förstås, och inte säkerhetsmässigt heller, så de får oftast bara anropa time.euro.apple.com via appen Vremya, för att ställa klockan vid uppstart.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-25 23:01

Jag har tre PC som är äldre än 10 år, alla fungerar. En iPad från 2013 är nära nog obrukbar.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav MacBruce » 2021-06-25 23:17

RogerGustavsson skrev:Jag har tre PC som är äldre än 10 år, alla fungerar. En iPad från 2013 är nära nog obrukbar.


;-) Jag har en Commodore PC från 1989 som fortfarande "fungerar". Den går under 3.11, tror jag, men fick den aldrig "stabil" mot Nätet. Fick dock ett antal serverlicenser för "Appletalk on Win 3.11" från MyanMar, då jag hade "talat väl" om den servern i ett forum. :-) Länge sedan jag använde den burken nu, men jag kan alltså skyffla filer mellan Nätet och någon Mac och vidare mellan Mac och PC den vägen. :-)

Har också några Mac:ar som inte fungerar. Gemensamt för dem är, att de har stått i garderoben i åtskilliga år, varvid vissa kondingar har tappat formeringen.

P.S. Har fått frågan, vad MyanMar är för ett företag. Farallon, som tillverkade nätverkskort och även mjukvaror för "nätverkande", bytte först namn till MyanMar, kort därefter till Netopia, en tid därefter till Farallon igen. Det var rätt så kaotiskt ett tag, t.ex nästan omöjligt att hitta rätt adress till drivrutiner. Bra produkter hade de dock, enligt min erfarenhet.
Senast redigerad av MacBruce 2021-06-26 00:18, redigerad totalt 1 gång.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav music4ever » 2021-06-25 23:45

Det känns bra när jag använder gammal teknik som fortfarande fungerar bra. Som förut idag där jag kollade på en VHS vid en gammal Esselte moviebox som är ca 35 år gammal. Funkar perfekt. Eller när jag kollade på en film häromdagen med min morfars video 2000 spelare som han köpte 1980. Nittonhundraåttio! 41 år gammal och fortfarande funkar fint. TVn var dock rätt ny (jag köpte den 1994).

Så det känns skönt att kunna slippa internet, uppdateringar och tvånget att använda sunkiga företags prylar.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Conan » 2021-06-26 09:13

Ogjort skrev:Man kan tänka sig ett leasing-system, så företagen ändå får in stålars kontinuerligt.

Alltså man köper inte en tvättmaskin, utan "hyr" funktionen "jag kan tvätta".
Dvs: varenda fel på maskinen gör att företaget tjänar mindre på den.


Ja det där skulle kunna vara intressant, men frågan är om det kommer att bli en skillnad för hur många tvättmaskiner det produceras i världen och hur länge var och en av dem håller. Vad är billigare för den som tillhandahåller tjänsten "att kunna tvätta":

1. Leverera dig en tvättmaskin av dagens kvalitet som med 50% sannolikhet håller längre än 10 år, med 25% sannolikhet håller endast i 7 år, 15% sannolikhet håller endast i 4 år och med 10% sannolikhet går sönder innan 2 år. Maskinen kan servas som dagens maskiner. Troligen kommer firman med tvätta-tjänsten att ha en egen serviceverkstad.

2. Köpa in en maskin som har bättre kvalitet och tillförlitlighet samt är servicebar på ett bättre sätt. Sannolikheten för att maskinen håller mer än 10 år är 60%, 7 år 30%, 4 år 8% och endast 2 år 2%. Maskinen är 50% dyrare. Reservdelar är 100% dyrare.

Tjänar företager som ge dig tjänsten "att kunna tvätta" på att köpa in dyrare maskiner som kräver dyrare reservdelar? Inte säkert. Dom kanske lär sig ganska snart vilken del på den billigare maskinen som går sönder mest frekvent och kan laga maskinerna snabbt och effektivt i sin verkstad.

Så iden med en "tjänst" istället för en "apparat" är ju intressant. Kanske leder det inte till apparater med längre "inbyggd" livslängd, men det leder säkert till apparater som lagas mer istället för att slängas. Och det är ju jättebra. Stora kruxet tror jag blir att få slutkonsumenten att se en ekonomisk vinst i det hela. Gör man inte det så åker man ju hellre till Elgiganten och köper sig en ny tvättmaskin ändå. T.ex. om man är ett ensamhushåll som tvättar en stor och en snabbtvätt i veckan, ska jag betala lika mycket för tjänsten "att kunna tvätta" som fyrabarnsfamiljen som tvättar en full maskin per dag?

Jag tror man måste ha en tvingande komponent med i spelet.

- Pantsystem/delad kostnad för reparation/utökade garantier: Det straffar sig direkt när elektronikprylar går sönder frekvent.
- Bostadsrättsförening/hyresvärd tillåter inte egna tvättmaskiner utan tjänsten "att kunna tvätta" är enda alternativet och kostnaden kommer på hyran/avgiften.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav hcl » 2021-06-26 10:34

Conan skrev:
Ogjort skrev:Man kan tänka sig ett leasing-system, så företagen ändå får in stålars kontinuerligt.

Alltså man köper inte en tvättmaskin, utan "hyr" funktionen "jag kan tvätta".
Dvs: varenda fel på maskinen gör att företaget tjänar mindre på den.


Ja det där skulle kunna vara intressant, men frågan är om det kommer att bli en skillnad för hur många tvättmaskiner det produceras i världen och hur länge var och en av dem håller. Vad är billigare för den som tillhandahåller tjänsten "att kunna tvätta":

1. Leverera dig en tvättmaskin av dagens kvalitet som med 50% sannolikhet håller längre än 10 år, med 25% sannolikhet håller endast i 7 år, 15% sannolikhet håller endast i 4 år och med 10% sannolikhet går sönder innan 2 år. Maskinen kan servas som dagens maskiner. Troligen kommer firman med tvätta-tjänsten att ha en egen serviceverkstad.

2. Köpa in en maskin som har bättre kvalitet och tillförlitlighet samt är servicebar på ett bättre sätt. Sannolikheten för att maskinen håller mer än 10 år är 60%, 7 år 30%, 4 år 8% och endast 2 år 2%. Maskinen är 50% dyrare. Reservdelar är 100% dyrare.

Tjänar företager som ge dig tjänsten "att kunna tvätta" på att köpa in dyrare maskiner som kräver dyrare reservdelar? Inte säkert. Dom kanske lär sig ganska snart vilken del på den billigare maskinen som går sönder mest frekvent och kan laga maskinerna snabbt och effektivt i sin verkstad.

Så iden med en "tjänst" istället för en "apparat" är ju intressant. Kanske leder det inte till apparater med längre "inbyggd" livslängd, men det leder säkert till apparater som lagas mer istället för att slängas. Och det är ju jättebra. Stora kruxet tror jag blir att få slutkonsumenten att se en ekonomisk vinst i det hela. Gör man inte det så åker man ju hellre till Elgiganten och köper sig en ny tvättmaskin ändå. T.ex. om man är ett ensamhushåll som tvättar en stor och en snabbtvätt i veckan, ska jag betala lika mycket för tjänsten "att kunna tvätta" som fyrabarnsfamiljen som tvättar en full maskin per dag?

Jag tror man måste ha en tvingande komponent med i spelet.

- Pantsystem/delad kostnad för reparation/utökade garantier: Det straffar sig direkt när elektronikprylar går sönder frekvent.
- Bostadsrättsförening/hyresvärd tillåter inte egna tvättmaskiner utan tjänsten "att kunna tvätta" är enda alternativet och kostnaden kommer på hyran/avgiften.

Man kan fundera på vilken modell som är att föredra och kanske skulle varudeklaration av t.ex. 99% funktionslivslängd vara en lämplig siffra att kräva att den redovisas för t.ex. vitvaror, hemelektronik etc. Det skulle även ställa större krav på nya produkter, som måste förtjäna köp på tydliga meriter utöver livslängd (där inte accelererade funktionslivslängdstester gjorts).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
fredrikj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-03-26

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav fredrikj » 2021-06-26 10:39

Ogjort skrev:I datorvärlden går det i de flesta fall att fixa parallell bakåtkompatibilitet, säger programkonstruktörer jag talat med. Det kostar lite mer - vilket är haken.

Det är visserligen sant att allting är möjligt med programmering så länge programmet håller sig inom de fysiska begränsningarna som hårdvaran utgör. Men underskatta inte kostnaden för att underhålla gamla system. Speciellt inte om du dessutom vill utveckla systemet och lägga till ny funktionalitet eller måste förhindra nya attacker mot ditt program. Ofta behöver du då även skriva om den gamla koden, ibland måste du också börja om helt från början för att kunna stödja de nya funktionerna. Det kan handla om år av utvecklingstid.

För att spinna vidare på ditt exempel så kan du då behöva implementera stöd för firewire en gång till i Quicktime 10 trots att du redan hade en fungerande implementation av stöd för firewire i Quicktime 7. Enligt Ars Technica-artikeln nedan så låter det träffande i fallet med Quicktime 10 och firewire. Versionen 10 är baserad på helt ny kod för att den gamla koden i Quicktime 7 till slut blev för föråldrad och kostade för mycket att underhålla.
https://arstechnica.com/gadgets/2009/08 ... -x-10-6/6/

Firewire är för övrigt ett bra exempel på hur gammal hårdvara ibland orsakar irreparabla säkerhetsproblem efter att de nått slutanvändamarknaden. För att få maximal prestanda så kan firewire-enheter läsa och skriva direkt till internminnet på datorn, s.k DMA. Det gör en attack möjlig där en ansluten enhet obehörigt kan läsa från minnet från andra program utan att varken användaren eller operativsystemet kan förhindra det.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394#Security_issues

Nu är förstås företag som Apple inga änglar. De använder också rent affärsmässiga grunder - kan vi sälja fler nya prylar - som bas för beslutet att sluta stödja gamla protokoll och program. Men min poäng är att det är lätt att underskatta kostnaden för att utvecka och underhålla program. Det blir snabbt stora belopp trots att allt är möjligt med programmering.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav pLudio » 2021-06-26 14:15

Ogjort skrev:En lösning är ju om prylföretagen säljer funktion istället för manick.
Då blir det plötsligt ett kraftfullt incitament för lång livstid utan service eller reparation.
Ju bättre o längre än pryl funkar, desto mer pengar tjänas. Istället för tvärtom, som idag.

Man kan tänka sig ett leasing-system, så företagen ändå får in stålars kontinuerligt.

Alltså man köper inte en tvättmaskin, utan "hyr" funktionen "jag kan tvätta".
Dvs: varenda fel på maskinen gör att företaget tjänar mindre på den.

Thorn var under 1980- och 90-talen en rikstäckande butikskedja som länge var en av de stora på uthyrning av konsumentelektronik

https://sv.wikipedia.org/wiki/Thorn_(f%C3%B6retag)

fredrikj skrev:Firewire är för övrigt ett bra exempel på hur gammal hårdvara ibland orsakar irreparabla säkerhetsproblem efter att de nått slutanvändamarknaden. För att få maximal prestanda så kan firewire-enheter läsa och skriva direkt till internminnet på datorn, s.k DMA. Det gör en attack möjlig där en ansluten enhet obehörigt kan läsa från minnet från andra program utan att varken användaren eller operativsystemet kan förhindra det.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394#Security_issues

Sedan gjorde man om misstaget i Thunderbolt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(interface)#Security_vulnerabilities
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-06-26 15:15

En annan svårighet är att det finns kostnader som är mer dolda. Jag väljer till exempel alla dagar i veckan en tvättmaskin som använder mer vatten och el (politiskt inkorrekt) om den ger mig en snabbare, bättre, tystare (dB × tid) och skonsammare tvätt. Lågt slitage på kläderna är alltså en viktig parameter som inte framgår av varumärkningen, trots att den i allra högsta grad påverkar miljön och ekonomin. Ett gott sköljresultat likaså – Cylindas kundsupport rekommenderar till och med de äldre/utgångna maskinerna för allergiker!

Utvecklingen går inte automatiskt framåt och politisk styrning kan rendera "förbättringar" som i stället belastar ett annat konto.

Det Conan skrev var intressant eftersom det å ena sidan är jättebra om man i större utsträckning reparerar i stället för att byta ut, men å andra sidan vill man ju helst slippa alla driftstopp. Fast då kan man ju tänka sig att det finns billigare tjänster och dyrare tjänster där de senare just erbjuder en högre avbrottsfri driftsäkerhet.

En del produkter kanske känns alltför ofräscht att hyra eller köpa begagnade, och/eller vara för svåra att verifiera att de verkligen presterar som en ny produkt (som visserligen också kan ha olika grader av fabrikationsfel …).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav peterh » 2021-06-26 16:27

Jag vill kontra med att det kan fungera bra också !

Min macbook har använt en sata disk av det konventionella slaget som snurrar och är långsam.
I dag tog jag ur den och satte i en SSD disk. Startade datorn med ett osx installationsprogram, som initialt frågade om jag hade en time-machine ( backup). Och det hade jag, jag pekade ut den och 5 timmar seranre bootade maskien upp sig med samma innehåll som den tidigare sata-disken hade. ( dte var nära 80GB att hämta, därav att det tog nästa 5 timmar).

Så här smidigt är det inte ens med freebsd, det enda jag minns som skulle kunna återskapa backup och installera på en fräsch disk var VMS ( någon som kommer ihåg ?).

EN liten solskenshistoria för att förgylla en annars trist dag.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster