Vi lurade konsumenter...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Magnuz » 2021-06-28 12:33

Jo, W8 är en av dem jag hoppat, liksom ME och Vista.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Nattlorden » 2021-06-28 13:42

Uppenbarligen mer tolerant, men ME ger mig fortfarande rysningar... Windows NT 5 är jag dock fortfarande irriterad att de inte släppte... utvecklarbetan var bra, tyckte jag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav JB » 2021-06-28 13:47

Nattlorden skrev:Uppenbarligen mer tolerant, men ME ger mig fortfarande rysningar... Windows NT 5 är jag dock fortfarande irriterad att de inte släppte... utvecklarbetan var bra, tyckte jag.


Fast Windows 2000 är väl NT5, förutom att de valde att döpa det till 2000 istället för NT5? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Nattlorden » 2021-06-28 13:54

JB skrev:
Nattlorden skrev:Uppenbarligen mer tolerant, men ME ger mig fortfarande rysningar... Windows NT 5 är jag dock fortfarande irriterad att de inte släppte... utvecklarbetan var bra, tyckte jag.


Fast Windows 2000 är väl NT5, förutom att de valde att döpa det till 2000 istället för NT5? :)


Möjligen tog man in vissa lösningar från NT5.... men nej.... stor skillnad.... 2000 var väsentligt sämre på att identifiera tillkopplande enheter, t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav I-or » 2021-06-28 14:18

Jag jobbade för vad som känns som evigheter sedan med en f.d. medarbetare på Digital Equipment. Det gick inte en dag utan att han påminde om att Windows NT i grunden var en Digital-produkt (David Cutler som var ansvarig för Win NT kom från Digital och tog med sig ett gäng nyckelpersoner och hela arkitekturen från operativsystemet VMS).

För övrigt håller jag helt med om att det inte finns något egenvärde i att ständigt införa "förbättringar" som enbart leder till merarbete med att lära sig strukturen i det nya systemet. Tyvärr fullt förståeligt ur en kommersiell synvinkel, dock.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Nattlorden » 2021-06-28 14:25

Lååångt ned under ytan i så fall... säger en som använt både VAX och Alpha-VMS.... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-06-28 14:38

I-or skrev:Jag jobbade för vad som känns som evigheter sedan med en f.d. medarbetare på Digital Equipment. Det gick inte en dag utan att han påminde om att Windows NT i grunden var en Digital-produkt (David Cutler som var ansvarig för Win NT kom från Digital och tog med sig ett gäng nyckelpersoner och hela arkitekturen från operativsystemet VMS).

För övrigt håller jag helt med om att det inte finns något egenvärde i att ständigt införa "förbättringar" som enbart leder till merarbete med att lära sig strukturen i det nya systemet. Tyvärr fullt förståeligt ur en kommersiell synvinkel, dock.


Jo... det där "kommersiella" ställer till det.
Det har liksom blivit ett egenvärde att förändra och uppgradera för sakens egen skull.
Minns en slags rekommendations/utvärderingstest av DAW i nån blaska eller på nån sajt där det påpekades:
"-Logic bör ni skippa det har nu inte uppgraderats på nästan 5 år."
Alltså ett program som tuggar på superstabilt, alla tidiga buggar lösta - problemfritt. Anses alltså som en brist!

Att lära in små förändringar, flytt av menyer etc... kanske är frustrerande, men inget större problem.
Men när 100 timmars arbete korrumperas och går upp i rök, av en KÄND bugg, som inte åtgärdas. Då är det en annan femma.
Logic 10 är som att spela på Lotto.
-Är det då verkligen en uppgradering man gjort?

Samma gäller många webbplatser. De förändras för förändringens skull, inte sällan till det sämre.
Mycket som alla ständiga modellförändringar inom hifi-världen.
Det har blivit ett egenvärde och ett försäljningsargument. Nytt! Jippiee! (inte alls nödvändigtvis bättre)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav I-or » 2021-06-28 15:20

Nattlorden skrev:Lååångt ned under ytan i så fall... säger en som använt både VAX och Alpha-VMS.... :mrgreen:


Ptja, NT var definitivt inte identiskt med VMS, men Wikipedia skriver följande:

"Microsoft hired a group of developers from Digital Equipment Corporation led by Dave Cutler to build Windows NT, and many elements of the design reflect earlier DEC experience with Cutler's VMS,[21] VAXELN and RSX-11, but also an unreleased object-based operating system developed by Dave Cutler at Digital codenamed MICA.[22]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_NT
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav hifikg » 2021-06-28 15:28

Harryup skrev:...På en ny Mac så går endast det senaste MacOSX eller Win 10.


Det är inte helt sant, men det kräver mer kunskap än den genomsnittliga datoranvändaren har för att "byta ner sig". Den som vet varför hen vill ändra det kan göra det, övriga behöver inte fundera på det :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Magnuz » 2021-06-28 15:31

Ogjort skrev:
Samma gäller många webbplatser. De förändras för förändringens skull, inte sällan till det sämre.
Mycket som alla ständiga modellförändringar inom hifi-världen.
Det har blivit ett egenvärde och ett försäljningsargument. Nytt! Jippiee! (inte alls nödvändigtvis bättre)


Så är det. Det är enbart kommersiella skäl bakom och innan folk lär sig att nytt inte nödvändigtvis innebär bättre lär det inte förändras. Små gränssnittsförändringar o.dyl. kan verka harmlösa men man kan som sagt fråga sig vad det kostar på samhällsnivå. Själv upphör jag aldrig att förundras över den majoritet (?) som inte använder kortkommandon och ser ut som fågelholkar när jag t.ex. kopierar text mellan dokument. (”Va? Hur gjorde du? Vad fort det gick!”) Undra hur många arbetstimmar som går förlorade på samhällsbasis för att folk vispar runt med musen i menyer för att göra den enklaste sak…

(F.ö. har jag fått korrigera autocorrecten minst fyra gånger vid författandet av detta inlägg).

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav pLudio » 2021-06-28 15:51

Nattlorden skrev:Lååångt ned under ytan i så fall... säger en som använt både VAX och Alpha-VMS.... :mrgreen:

Det gamla är nytt igen! https://vmssoftware.com/about/state-of-the-port/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav peterh » 2021-06-28 17:08

I-or skrev:Jag jobbade för vad som känns som evigheter sedan med en f.d. medarbetare på Digital Equipment. Det gick inte en dag utan att han påminde om att Windows NT i grunden var en Digital-produkt (David Cutler som var ansvarig för Win NT kom från Digital och tog med sig ett gäng nyckelpersoner och hela arkitekturen från operativsystemet VMS).

För övrigt håller jag helt med om att det inte finns något egenvärde i att ständigt införa "förbättringar" som enbart leder till merarbete med att lära sig strukturen i det nya systemet. Tyvärr fullt förståeligt ur en kommersiell synvinkel, dock.

Det fanns ( finns) en oändlighet av skillnader mellan VMS och windows.
Största skillnaden var att VMS var stabilt och höll sig igång tills man explicit stände av det. Sean tog cutler med sig ideer som var problematiska i VMS ( många delvis motsägande prioriteringar t.ex.) och ett uselt och överlastat filsystem.

Hade digitals grundare Ken Olsen haft förstånd på att licensiera VMS till persondatorbruk så hade kanske världen sett annorlunda ut ... Det hade varit en bättre värld och digital hade forfarande haft en framtid.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Bill50x » 2021-06-28 17:49

dewpo skrev:Fick nyss reda på att processorn i min dator är för gammal för att stödjas i Windows 11 :evil:
Det är första gången som jag varit med om att jag inte kunnat uppdatera systemet i en fult fungerande PC :?

Är det någon som vet vad det är för funktion som saknas i äldre CPU enheter, som gör att de ej stöds?
Processorn i min dator är betydligt snabbare än många av de nyare budget chippen som stödjs :evil:

Hur fick du reda på att det var just processorn som felade?

Jag körde Microsofts test och fick bara svaret att min dator inte kan köra W11. Men inte ett ord om VAD som behöver åtgärdas...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-06-28 19:51

Det kan ju också vara så att det gamla inte är genuscertifierat, eller innehåller för många vita pixlar, eller … :mrgreen:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-28 20:00

Bill50x skrev:
dewpo skrev:Fick nyss reda på att processorn i min dator är för gammal för att stödjas i Windows 11 :evil:
Det är första gången som jag varit med om att jag inte kunnat uppdatera systemet i en fult fungerande PC :?

Är det någon som vet vad det är för funktion som saknas i äldre CPU enheter, som gör att de ej stöds?
Processorn i min dator är betydligt snabbare än många av de nyare budget chippen som stödjs :evil:

Hur fick du reda på att det var just processorn som felade?

Jag körde Microsofts test och fick bara svaret att min dator inte kan köra W11. Men inte ett ord om VAD som behöver åtgärdas...

/ B



Skrivs en del om att Microsofts app är behäftad med fel. Ingen av mina datorer med Windows 10 är kvalificerad. Verkar krävas processor från Intels 9:de generation eller senare (AMD har jag ingen koll på).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav goat76 » 2021-06-28 20:26

Här kommer Windows 11 fungera. :)

Då återstår det att läsa på om mina prioriterade program får de nödvändiga uppdateringarna, och hur de rapporteras fungera innan jag tar steget.

Windows 11 Check.png
Windows 11 Check.png (59.06 KiB) Visad 1145 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Harryup » 2021-06-28 22:09

hifikg skrev:
Harryup skrev:...På en ny Mac så går endast det senaste MacOSX eller Win 10.


Det är inte helt sant, men det kräver mer kunskap än den genomsnittliga datoranvändaren har för att "byta ner sig". Den som vet varför hen vill ändra det kan göra det, övriga behöver inte fundera på det :)


Ja, fast det är en mycket dålig idé som kommer medföra problem någon gång. Personligen är min erfarenhet att användare som kan datorer kanske kräver 100 ggr mer support än de som bara använder datorer rakt av och nu pratar jag om datorer i nätverk och det oavsett vilket program som används.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav hifikg » 2021-06-28 22:58

Den support de kräver är ofta mer krävande och de har oftast försökt alla standardåtgärder innan de söker support.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Bill50x » 2021-06-28 23:04

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Jag körde Microsofts test och fick bara svaret att min dator inte kan köra W11. Men inte ett ord om VAD som behöver åtgärdas...

Skrivs en del om att Microsofts app är behäftad med fel. Ingen av mina datorer med Windows 10 är kvalificerad. Verkar krävas processor från Intels 9:de generation eller senare (AMD har jag ingen koll på).

Har läst lite mer... Verkar som om det behövs Intels 8:e generation CPU. Min är en 10 år gammal i7 950 3 GHz, generation 1, så jag är nog rökt.

Å andra sidan har jag en hyffsat snabb dator som fungerar alldeles utmärkt så det blir väl att köra 10:an ett tag till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Harryup » 2021-06-29 00:14

hifikg skrev:Den support de kräver är ofta mer krävande och de har oftast försökt alla standardåtgärder innan de söker support.

Inte min erfarenhet, snarare tvärs om. Om du kan för mycket trasslar du in dig i saker och fixar som gogglas fram som bara är ett elände.
Hade dom frågat först så hade mycket tid sparats. Fläckvis kunskap ställer till en hel del.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav hifikg » 2021-06-29 00:42

Hatar att ringa support, de är oftast tränade att ställa basic frågor om man har startat om, kollat att alla kablar är anslutna och att man har ström... som om man inte skulle... eh... ooops... hejdå!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-29 17:15

Bill50x skrev:Har läst lite mer... Verkar som om det behövs Intels 8:e generation CPU. Min är en 10 år gammal i7 950 3 GHz, generation 1, så jag är nog rökt.

Å andra sidan har jag en hyffsat snabb dator som fungerar alldeles utmärkt så det blir väl att köra 10:an ett tag till.

/ B


Dem processor som sitter i min stationära dator finns med i listan över kompatibla CPU, https://docs.microsoft.com/en-us/window ... processors, men ändå säger appen att den inte kan köra Windows 11.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav dewpo » 2021-06-29 18:09

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Jag körde Microsofts test och fick bara svaret att min dator inte kan köra W11. Men inte ett ord om VAD som behöver åtgärdas...

Skrivs en del om att Microsofts app är behäftad med fel. Ingen av mina datorer med Windows 10 är kvalificerad. Verkar krävas processor från Intels 9:de generation eller senare (AMD har jag ingen koll på).

Har läst lite mer... Verkar som om det behövs Intels 8:e generation CPU. Min är en 10 år gammal i7 950 3 GHz, generation 1, så jag är nog rökt.

Å andra sidan har jag en hyffsat snabb dator som fungerar alldeles utmärkt så det blir väl att köra 10:an ett tag till.

/ B

Microsoft har annonserat att W10 skall stödjas till 2025, Därefter så får det inga fler uppdateringar.
Så om datorn är för gammal för att uppdateras till W11 är den dömd till max 3,5 år ytterligare :evil:

Alltså dags att börja spara för mig, om jag skall få råd med en hygglig maskin :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav peterh » 2021-06-29 18:27

dewpo skrev:
Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Skrivs en del om att Microsofts app är behäftad med fel. Ingen av mina datorer med Windows 10 är kvalificerad. Verkar krävas processor från Intels 9:de generation eller senare (AMD har jag ingen koll på).

Har läst lite mer... Verkar som om det behövs Intels 8:e generation CPU. Min är en 10 år gammal i7 950 3 GHz, generation 1, så jag är nog rökt.

Å andra sidan har jag en hyffsat snabb dator som fungerar alldeles utmärkt så det blir väl att köra 10:an ett tag till.

/ B

Microsoft har annonserat att W10 skall stödjas till 2025, Därefter så får det inga fler uppdateringar.
Så om datorn är för gammal för att uppdateras till W11 är den dömd till max 3,5 år ytterligare :evil:

Alltså dags att börja spara för mig, om jag skall få råd med en hygglig maskin :oops:

Dags att byta taktik: behåll datorn och kasta ut windows, kör linux i stället. Eventuella win/dos applikationer kan gå att köra under vmware eller kanske wine.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav JB » 2021-06-29 19:10

https://arstechnica.com/gadgets/2021/06/heres-what-youll-need-to-upgrade-to-windows-11/

Windows 11 kommer mest troligt gå att köra på betydligt äldre system än vad folk tror.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-06-29 20:17

Min persondator har en P3 Tualatin på sisådär 1 GHz om jag minns rätt. Lätt överklockad. Skärmen är 19" Trinitron CRT. 8)

Grafikkortet var nog ett GeForce GTS på AGP-platsen på ASUS-moderkortet. Dubbla ljudkort med DSP (1000 MIPS?), sampler, MIDI och inalles 16 in och 16 ut varav några digitala och några med mikrofonförstärkare. Plus ett par hörlursutgångar. 16/48 tror jag det jobbade med. Arbetsminnet, tja, kan det ha varit 2×256 Mb? Eller möjligen 2×512. Trådlöst tangentbord (ergonomiskt/delat) och mus från Logitech. A3 färgskrivare.

Undrar om den går att starta, det var ganska många år sedan jag skaffade knädator i stället.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav MacBruce » 2021-06-30 04:41

hifikg skrev:
Harryup skrev:...På en ny Mac så går endast det senaste MacOSX eller Win 10.


Det är inte helt sant, men det kräver mer kunskap än den genomsnittliga datoranvändaren har för att "byta ner sig". Den som vet varför hen vill ändra det kan göra det, övriga behöver inte fundera på det :)


Många, inklusive jag själv, har haft svårt att hitta de senaste, svenska versionerna av äldre MacOS (-X). Här är den senaste länken till sådana uppdateringar:

https://support.apple.com/sv-se/HT211683
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav peterh » 2021-06-30 08:33

MacBruce skrev:
hifikg skrev:
Harryup skrev:...På en ny Mac så går endast det senaste MacOSX eller Win 10.


Det är inte helt sant, men det kräver mer kunskap än den genomsnittliga datoranvändaren har för att "byta ner sig". Den som vet varför hen vill ändra det kan göra det, övriga behöver inte fundera på det :)


Många, inklusive jag själv, har haft svårt att hitta de senaste, svenska versionerna av äldre MacOS (-X). Här är den senaste länken till sådana uppdateringar:

https://support.apple.com/sv-se/HT211683

Lysande ! Tack för länken.
( nu har jag sparat dessa lokalt men det är aldrig fel med redundans)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Bill50x » 2021-06-30 10:56

dewpo skrev:
Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Skrivs en del om att Microsofts app är behäftad med fel. Ingen av mina datorer med Windows 10 är kvalificerad. Verkar krävas processor från Intels 9:de generation eller senare (AMD har jag ingen koll på).

Har läst lite mer... Verkar som om det behövs Intels 8:e generation CPU. Min är en 10 år gammal i7 950 3 GHz, generation 1, så jag är nog rökt.

Å andra sidan har jag en hyffsat snabb dator som fungerar alldeles utmärkt så det blir väl att köra 10:an ett tag till.

Microsoft har annonserat att W10 skall stödjas till 2025, Därefter så får det inga fler uppdateringar.
Så om datorn är för gammal för att uppdateras till W11 är den dömd till max 3,5 år ytterligare :evil:

Alltså dags att börja spara för mig, om jag skall få råd med en hygglig maskin :oops:

Jag kan köra längre, stödet är inte så viktigt. Visst kan det dyka upp nya fräscha virus men dem kan man hålla kort utan Microsoft. I övrigt, fungerar det idag lär det fungera 2026 också. Frågan är om jag gör det?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-06-30 17:42

Det beror väl litet på hur virusen muterar.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Almen och 16 gäster