Vi lurade konsumenter...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Harryup » 2021-06-30 19:16

hifikg skrev:Hatar att ringa support, de är oftast tränade att ställa basic frågor om man har startat om, kollat att alla kablar är anslutna och att man har ström... som om man inte skulle... eh... ooops... hejdå!


Beror på vilken nivå man har support. Normalt att det finns 3 nivåer och betalar man inget extra så kommer man till första nivån och en person som förklarar att man behöver en dator för att kunna installera programmet.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-06-30 20:10

Men först behöver man väl ett program för att kunna köpa datorn. :)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-01 14:24

Här är hela problematiken i ett nötskal:

Fildelning.jpg
Fildelning.jpg (69.68 KiB) Visad 1343 gånger


Alltså för att kunna flytta ett litet dokument.
Enklast möjliga lilla operation.

Äppelskruttet har drivit det här till fulländing :evil:
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav peterh » 2021-07-01 14:43

Ogjort skrev:Här är hela problematiken i ett nötskal:

Fildelning.jpg


Alltså för att kunna flytta ett litet dokument.
Enklast möjliga lilla operation.

Äppelskruttet har drivit det här till fulländing :evil:


Det beror ju på vad man menar med fildelning.
Att dela via en appletalk talande fileserver funkar ( såvitt jag vet) på alla datorer som kan appletalk.
Samma att dela filer via CIFS eller NFS.

I tillägg kan man fildela med blåtand ( kanske inte "dela" men i alla fall kopiera från enhet till en annan.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav MacBruce » 2021-07-01 14:55

peterh skrev:
MacBruce skrev: [...]

Många, inklusive jag själv, har haft svårt att hitta de senaste, svenska versionerna av äldre MacOS (-X). Här är den senaste länken till sådana uppdateringar:

https://support.apple.com/sv-se/HT211683

Lysande ! Tack för länken.
( nu har jag sparat dessa lokalt men det är aldrig fel med redundans)


Kul att vara till nytta nå'n gång! :-)

Jag har ibland googlat efter uppdateringar på (måttligt) äldre MacOS, och har då fått drösvis med länkar till utrikiska versioner. Testade med att först filtrera på "senaste året" och därefter ändra språkområdet i en länk från t.ex /en-us/ till /sv-se/ . Voilá! Kan förstås inte garantera, att namnet på efterföljade dokument/bibliotek alltid kommer att stämma.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Harryup » 2021-07-01 15:15

Ogjort skrev:Här är hela problematiken i ett nötskal:

Fildelning.jpg


Alltså för att kunna flytta ett litet dokument.
Enklast möjliga lilla operation.

Äppelskruttet har drivit det här till fulländing :evil:


Vad är du försöker göra? Har använt mac sedan 1986 och har aldrig blandat in iTunes.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav MacBruce » 2021-07-01 15:29

Harryup skrev:
Ogjort skrev:Här är hela problematiken i ett nötskal:

Bilagan Fildelning.jpg finns inte längre


Alltså för att kunna flytta ett litet dokument.
Enklast möjliga lilla operation.

Äppelskruttet har drivit det här till fulländing :evil:


Vad är du försöker göra? Har använt mac sedan 1986 och har aldrig blandat in iTunes.


Samma här (sedan -84 ;-) ). En av mina systrar lyckades skapa ett konto för sin "sketagamla" Nokia-fån (C2-05 i skärmskottet nedan) på min senaste Mac med Big Sur via Blåtand, för att kunna lasta av alla sina gamla foton där. Nema problema!

P.S. Hon kan logga in och använda sitt konto på Big Sur som en "expansion" av -fånens minne. F*n vet hur - men det är ju inte mina problem ;-)
Bilagor
Skärmavbild 2021-07-01 kl. 15.10.37.jpeg
Skärmavbild 2021-07-01 kl. 15.10.37.jpeg (69.8 KiB) Visad 1315 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Tell » 2021-07-01 16:16

Ogjort skrev:Här är hela problematiken i ett nötskal:

Fildelning.jpg


Alltså för att kunna flytta ett litet dokument.
Enklast möjliga lilla operation.

Äppelskruttet har drivit det här till fulländing :evil:


Jamen precis, största nackdelen med Apple är att dom alltid tvingar en att köra senaste versionen. Det var ju droppen som fick mig att gå från min iPhone 4 över till Android, den hade ju börjat bli så jävla seg så behövde blåsa om den, men gjorde jag det så skulle jag vara tvungen att köra senaste iOS som i sin tur var alldeles för trögt på en iPhone 4.
Apple bestämmer alltså vad som är bäst åt dig, o vill du nånting annat så är det blankt nej. Så visst att många gillar hela deras ekosystem o trivs bra, men om ni nångång vill lämna sekten så kommer ni få ett jävla helvete.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-01 16:26

Harryup skrev:
Ogjort skrev:Här är hela problematiken i ett nötskal:

Fildelning.jpg


Alltså för att kunna flytta ett litet dokument.
Enklast möjliga lilla operation.

Äppelskruttet har drivit det här till fulländing :evil:


Vad är du försöker göra? Har använt mac sedan 1986 och har aldrig blandat in iTunes.


Vad som helst egentligen.
I just det här fallet kommunicera mellan iPhone och dator. Därför iTunes.
Fast just den grejen har varit tämligen värdelöst dålig från början. Det har varit obegripligt dåliga möjligheter
att kommunicera mellan (Apple) dator och (Apple) telefon redan från start.
Androiderna leder där med hästlängder.

iTunes generellt är ett miffo-program som redan när det kom såg ut som ett billigt inköp från Microsoft...

Men tidigare kunde man skicka via Dropbox, iCloud, Airdrop, iTunes, etc...
Nu får man gå runt det o fixa själv genom diverse trix.
ALLA smidiga funktioner har upphört att fungera om man inte installerar senaste programvara i alla led.
Vilket då i flera fall inte går överhuvudtaget om man inte köper ny hårdvara (telefon/dator).
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav JM » 2021-07-01 19:20

Det måste finnas firmor vilka lever på att fixa burkar/mjukvaror som löser kommunikationsproblemen?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-01 19:31

JM skrev:Det måste finnas firmor vilka lever på att fixa burkar/mjukvaror som löser kommunikationsproblemen?

JM


Nix - eftersom de inte går att lösa, annat än genom att köpa nytt.
Vilket är hela affärsidén.

Det vore som om en liten verkstad i Kräkångersnoret skulle ringa till BMW och be dem ändra på alla sina modeller
eftersom just den verkstan saknar ett lämpligt verktyg för vissa jobb.

(i vissa fall ja - så finns tredjepartare som gör små burkar som översätter ett protokoll till ett annat, men det fixar bara en liten del av problemen)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav peterh » 2021-07-01 20:13

Kommunikations "problemet" är löst - TCP/IP och tillhörande protokoll.

Men det specifika problemet med att utbyta data mellan en ifon och en mac löser jag genom att sätta i en usb-kabel
och synka dem. Eller om det är bilder att kopiera , importera till "bilder". Tömde nyss fruns ifon på 9GB bilder utan att uppleva problem.

Men om man envisas med att använda propetära mjukvaror så kan jag förstå att man blir frustrerad ibland.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-01 20:19

peterh skrev:Kommunikations "problemet" är löst - TCP/IP och tillhörande protokoll.

Men det specifika problemet med att utbyta data mellan en ifon och en mac löser jag genom att sätta i en usb-kabel
och synka dem. Eller om det är bilder att kopiera , importera till "bilder". Tömde nyss fruns ifon på 9GB bilder utan att uppleva problem.

Men om man envisas med att använda propetära mjukvaror så kan jag förstå att man blir frustrerad ibland.


Nja... kommunikationsproblem typ Firewire -> USB eller -> Thunderbolt...

Jag vill INTE "synka" - jag vill flytta EN fil.
Vilket inte går.
(jo jag har löst det ändå men...)
Det går inte på det vis som Äpplena har tänkt sig.

Hur flyttar du filer (eller synkar) till fånen utan iTunes?
Och om du har iOS 12, MacOS 10.9.5 och iTunes 12.6.2 - hur gör du då för att få det att funka?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav goat76 » 2021-07-01 20:38

Ogjort, vilka typer av filer är det du vill flytta mellan enheterna?

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-01 21:15

goat76 skrev:Ogjort, vilka typer av filer är det du vill flytta mellan enheterna?


Egentligen alla sorter...
Just nyss en pdf.

(löste det genom att den råkade befinna sig på en webbplats som kunde sökas upp direkt via telefonen,
sedan skicka den till mig själv som meddelande, för att sedan flytta filen till... iKaossilator (!!!) som är
den enda filstrukturen som är synlig i fånen) 8O
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav peterh » 2021-07-01 22:38

Ogjort skrev:
peterh skrev:Kommunikations "problemet" är löst - TCP/IP och tillhörande protokoll.

Men det specifika problemet med att utbyta data mellan en ifon och en mac löser jag genom att sätta i en usb-kabel
och synka dem. Eller om det är bilder att kopiera , importera till "bilder". Tömde nyss fruns ifon på 9GB bilder utan att uppleva problem.

Men om man envisas med att använda propetära mjukvaror så kan jag förstå att man blir frustrerad ibland.


Nja... kommunikationsproblem typ Firewire -> USB eller -> Thunderbolt...

Jag vill INTE "synka" - jag vill flytta EN fil.
Vilket inte går.
(jo jag har löst det ändå men...)
Det går inte på det vis som Äpplena har tänkt sig.

Hur flyttar du filer (eller synkar) till fånen utan iTunes?
Och om du har iOS 12, MacOS 10.9.5 och iTunes 12.6.2 - hur gör du då för att få det att funka?

firewire, usb och thunderbolt är fysiska ( nivå 2 saker) som måste nyttja andra lager för att läsa directories och flytta filer, något som man glömmer. Nu är detta integrerat i propetära applikationer som vi kallar.
I mitt fall lät jag "bilder" importera den "monterade" ifonen ( den syns som ett device i findern), lätt som en plätt.

Men jag håller med, en android fon kan monteras som en disk, och då flyttar man filer med "cp" ( eller copy rsync eller vad man nu har för favoritprigram att manipulera filer. Jag tror att en ifon inte har denna möjligheten(enkelt).
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-01 22:45

Tell skrev:
Ogjort skrev:Här är hela problematiken i ett nötskal:

Bilagan Fildelning.jpg finns inte längre


Alltså för att kunna flytta ett litet dokument.
Enklast möjliga lilla operation.

Äppelskruttet har drivit det här till fulländing :evil:


Jamen precis, största nackdelen med Apple är att dom alltid tvingar en att köra senaste versionen. Det var ju droppen som fick mig att gå från min iPhone 4 över till Android, den hade ju börjat bli så jävla seg så behövde blåsa om den, men gjorde jag det så skulle jag vara tvungen att köra senaste iOS som i sin tur var alldeles för trögt på en iPhone 4.
Apple bestämmer alltså vad som är bäst åt dig, o vill du nånting annat så är det blankt nej. Så visst att många gillar hela deras ekosystem o trivs bra, men om ni nångång vill lämna sekten så kommer ni få ett jävla helvete.


Jag tror mycket av o-upprördheten över det här kan bero på att många inte varit med så länge att de vet hur inivassen bra det KAN fungera.
En väldig fördel med Apple tidigt, var att man kände att man bestämmer själv - till skillnad från dåtida Microsoft som bestämde allt.
Nu är situationen närmast den omvända.
Som alla de här i-programmen (iPhoto, iTunes, i-vadfansom) Där man får gräva som en dyngbagge för att få kontroll över sakerna.
Där inte ens filsystemen i Finder ser ut som i alla övriga applikationer.

Likaså när det gäller systemuppdateringsfrekvens.
Under system 9, så gick det oftast många år mellan systemförändringar. Nu duggar de typ en gång i halvåret.
Ofta för att buggar i ett system åtgärdas genom att göra ett nytt istället för korrigera det gamla.
Typexempel: Lion -> Mountain Lion.

Dumhet.jpg
Dumhet.jpg (39.88 KiB) Visad 1178 gånger

https://sverigesradio.se/avsnitt/1742863
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-01 22:59

peterh skrev:I mitt fall lät jag "bilder" importera den "monterade" ifonen ( den syns som ett device i findern), lätt som en plätt.



Men det intressanta är när iFånen INTE syns som en "device" i Finder.
Eller när instruktionen: Dra över filen till "filer" i telefonen inte går att utföra eftersom posten inte finns i telefonen.
(inte syns)
Då kollar man med Äpplet - där svaret ALLTID är: "SENASTE VERSIONEN AV" - annars går ingenting.

Det är ju inget problem med datorer när det som sägs ska hända om man gör på ett visst sätt händer.
Det är när det INTE händer TROTS att man gör exakt så som det sägs att det ska göras, som det blir problem.

Som alla jäkla FAQ:s på supportsidor som förklarar hur man ska göra - men ALDRIG nämner hur man ska göra,
när det INTE funkar när man gör exakt så som man ska göra...

Eller, supportperson: -Jamen gå in i menyn "settings" och välj där "sync" å så väljer du klocka där.
Du, det finns inget "sync" i den menyn du talar om.
-Va? Men vi kör ju exakt samma programversion.
-Japp
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-07-01 23:09

Eller webbformulär:

Date of birth:

Man skriver in: 1958 01 26

ERROR: Date must be in format YYYY MM DD
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Magnuz » 2021-07-01 23:34

peterh skrev:Men jag håller med, en android fon kan monteras som en disk, och då flyttar man filer med "cp" ( eller copy rsync eller vad man nu har för favoritprigram att manipulera filer. Jag tror att en ifon inte har denna möjligheten(enkelt).


Det har åtminstone historiskt inte fungerat klockrent med Android heller men just det där är helt bedrövligt uselt med iPhone. Det vore ju inte direkt raketforskning att implementera en sådan till synes självklar funktion.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav hifikg » 2021-07-02 00:22

Någon kunnig moderator borde gå in o rätta alla sakfel, själv sitter jag i skogen o orkar inte knappa allt på iPhone.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Harryup » 2021-07-02 00:36

Dropbox, iCloud, OneDrive?

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav martinsson » 2021-07-02 07:41

På operativsystemsfronten verkar man ha hamnat i två fack, i det ena facket har vi de operativsystem som så här långt nära nog enbart diskuterats i denna tråd, dvs. Apple, Microsoft och Google, för vilka man antingen betalar med pengar eller personlig information eller båda och samtidigt ger upp sina möjligheter till självbestämmande.

I det än så länge relativt ouppmärksammade facket, i denna tråd, har vi familjerna Linux och Unix (BSD), där båda har utvecklats rätt mycket med avseende på användarvänlighet, speciellt Linux i formen av Ubuntu (Debian derivat).

De gånger detta tas upp så möts man vanligen av stor skepsis som oftast härstammar från tidigare erfarenheter, inte sällan från ganska långt bak i tiden då man gjorde ett tappert försök men inte lyckades, jag har själv varit där.

Jag ville nämna detta för att visa på att det finns alternativ som är gratis sett till både pengar och personlig information och inte minst självbestämmande, priset är istället att man behöver sätta sig in i en ny miljö med allt vad det innebär, tid och ork mestadels, man behöver även tänka igenom sitt applikationsbehov och lära sig hur man kan lösa det.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav shifts » 2021-07-02 08:34

Jag minns knappt hur jag gick runt sådana begränsningar som Ogjort fastnat i, och jag minns inte riktigt heller hur det var när jag själv befann mig på exakt de versioner av operativen som nämns, men jag känner igen problematiken. Minns en tid då jag mailade mig själv ideligen för att få tillgång till diverse dokument och filer. Nu finns tack och lov stöd för att hantera filer i iOS, men jisses att det tog tid.

Känner med Ogjort. Jag har själv bara accepterat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Nattlorden » 2021-07-02 08:48

Hantering av dokument är tyvärr det lilla problemet att lösa... datahantering mellan program/dokumenttyper är det stora "kvarvarande" problemet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Harryup » 2021-07-02 11:36

Oavsett GUI så är vanligt folk inte ingenjörer utan de kommunicerar med andra människor i defacto standardiserade program typ Word, Excel, Outlook, Acrobat,etc.etc. Att man kan klara sig långt med Linux gäller i princip om man jobbar på egen hand eller tillsammans med andra programmerare. För eller senare måste man t.ex. in i ett Excelblad som skall vara kompatibelt med andras macron etc. OM man jobbar ihop med andra personer. Annars kan man ju göra hur som helst men vill man saker skall vara gratis så länge det går så riskerar man att hamna i okompatibilitet. Men det är sällan eller aldrig omvärldens fel.

/Harry

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav martinsson » 2021-07-02 12:28

För mig personligen är inte "gratis" det viktiga, det som fick mig att gå över till Linux redan 2006 var att jag ville vara den som bestämde, jag ville veta och kunna påverka allt som hände, åtminstone i userland, dvs vilka processer och applikationer som gör vad, när och hur, ha lite koll liksom, vilket även medför ett visst ansvar då man även kan förstöra det för sig själv.

När det gäller de applikationer du nämner och hur man använder dem, jag har hittills inte varit med om några problem i det avseendet så jag kan inte uttala mig, jag kör Linux i olika former på 5st datorer hemma och har endast använt det för eget bruk och det har funkat utmärkt.

I en administrativ arbetsniljö gäller andra prioriteringar som du nämner, men för personligt bruk, i mitt fall, är det kalas, kör hornresp, cad program, spotify, netflix, skype/teams etc. och libre office har så här långt funkat klanderfritt i de fall man har behövt ta emot, ändra signera etc. olika dokument.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Harryup » 2021-07-02 12:49

Tills den dag att man måste använda någon speciell mall osv. Att vara ensam användare är något helt annat än att använda sin dator för att fungera med omvärlden som är föränderlig. Våra programmerare använder vad dom vill och det är en blandning av Win, Mac, och linux men när jobbet skall dokumenteras så blir det i Word. Och då skickas dokument runt och det finns en omvärldsstandard som vi måste följa både för att fungera idag och för framtiden. Personligen så är jag van vid omvärldstänket sedan många år så jag lever efter att andra skall kunna öppna det jag skriver och att jag utan att förstöra mallar och macron skall kunna returnera ett dokument.

/Harry

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav E » 2021-07-02 14:05

Ogjort skrev:Eller webbformulär:

Date of birth:

Man skriver in: 1958 01 26

ERROR: Date must be in format YYYY MM DD

:lol:

Jag har även varit med om (hos Swedbank helt nyligen) att man inte får någon info alls, inte ens felaktig info, om vilket format som är rätt. Man får prova sig fram och jag minns inte vilken kombination av år och månad samt i vilken ordning, som blev godkänd.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Magnuz » 2021-07-02 14:49

E skrev: :lol:

Jag har även varit med om (hos Swedbank helt nyligen) att man inte får någon info alls, inte ens felaktig info, om vilket format som är rätt. Man får prova sig fram och jag minns inte vilken kombination av år och månad samt i vilken ordning, som blev godkänd.


Känner igen det där. Beroende på när man är född innebär det ju att man kanske inte heller kan veta att man fyllt i rätt! En annan variant är att ett exempel är ”förtryckt” i rutan där man ska skriva men så fort man ställer markören där försvinner det. Jaha, hur var det nu? Med eller utan bindestreck, eller var det snedstreck eller…

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster