Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Jag tror att det är så jag förhåller mig till den saken.
Det må vara hur galet som helst ur vissas perspektiv kanske, men inte ur mitt.
Jag spelar nästan bara ”klassiskt” och ser därmed hela ”hifi-grejen” som ett raffinerat sätt att lura mig att tro att jag lyssnar på verkligheten. Det vet jag ju intellektuellt att jag inte gör. Bara att titta framför sig: Inte en musiker i sikte...
Det är den goda illusionen som är det väsentliga. Inte metoderna att nå den. Metoderna är underordnade. Åtminstone för min del som användare och ej konstruktör.
Så, om en dipol ger ett konstlat djup som kan upplevas realismförstärkande, så, ja då är det väl minst lika tacksamt som att två högtalare kan ge en realism-effekt ur diverse andra aspekter.
PS
Nu tror jag förvisso fortfarande inte på att väggreflexen faktiskt ger ett artificiellt orsakat djup-bidrag. Detta eftersom tidsskillnaden är såpass stor att hjärnan förmår hålla isär det samtidigt som ett par meter hemma inte har mycket med avstånden i en konsertlokal gemensamt.
E skrev:Menar du att det "konstlade dipoldjupet upplevs realismförstärkande" bara på inspelningar som har vissa brister?
Blir bättre inspelningar då litet för realistiska (?) av det konstlade dipoldjupet, eller kan alla inspelningar bara bli bättre?
Mvh E*
Strmbrg skrev:PS
Nu tror jag förvisso fortfarande inte på att väggreflexen faktiskt ger ett artificiellt orsakat djup-bidrag. Detta eftersom tidsskillnaden är såpass stor att hjärnan förmår hålla isär det samtidigt som ett par meter hemma inte har mycket med avstånden i en konsertlokal gemensamt.
music4ever skrev:Strmbrg skrev:PS
För någon som inte bryr sig om något ger en falskt djup så verkar du bry dig väldigt mycket om att det inte är så. Blir lite konstigt.
Ett tips, dämpa rejält bakom högtalarna och återkom om du anser inte djupet i ljudbilden påverkas.
PerStromgren skrev:music4ever skrev:Strmbrg skrev:PS
För någon som inte bryr sig om något ger en falskt djup så verkar du bry dig väldigt mycket om att det inte är så. Blir lite konstigt.
Ett tips, dämpa rejält bakom högtalarna och återkom om du anser inte djupet i ljudbilden påverkas.
Hur gör man det, rent praktiskt? Ta mitt rum som exempel.
[ Bild ]
goat76 skrev:Strmbrg, för mig verkar det vara som så att du letade ”felet” i andra högtalare, de som inte fungerade i ditt rum, men när du fick förklarat för dig att din upplevelse troligtvis istället beror på artificiella förstärkningseffekter med dina panelhögtalare så verkar du ha svårt att acceptera det. Du ör kanske inte heller fullt immun mot viljan att det du lyssnar på har en viss korrekthet?
Dina inlägg upplevs som något tvetydiga, det kanske kan förklaras med att ens egen självbild inte alltid överensstämmer fullt ut med vad man faktiskt tycker, när allt ställs på sin spets?
petersteindl skrev:Jag tycker tvärtom. Det viktiga är att förstå hur realismillusion uppstår. Vet man hur man skall uppnå ett mål så blir det enklare att uppnå målet.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Jag tror att det är så jag förhåller mig till den saken.
Det må vara hur galet som helst ur vissas perspektiv kanske, men inte ur mitt.
Jag spelar nästan bara ”klassiskt” och ser därmed hela ”hifi-grejen” som ett raffinerat sätt att lura mig att tro att jag lyssnar på verkligheten. Det vet jag ju intellektuellt att jag inte gör. Bara att titta framför sig: Inte en musiker i sikte...
Det är den goda illusionen som är det väsentliga. Inte metoderna att nå den. Metoderna är underordnade. Åtminstone för min del som användare och ej konstruktör.
Så, om en dipol ger ett konstlat djup som kan upplevas realismförstärkande, så, ja då är det väl minst lika tacksamt som att två högtalare kan ge en realism-effekt ur diverse andra aspekter.
PS
Strmbrg skrev:PerStromgren skrev:music4ever skrev:
Hur gör man det, rent praktiskt? Ta mitt rum som exempel.
[ Bild ]
Du har ju en god dämpning redan i det faktum att utrymmet bakom högtalarna är väldigt stort.
Alltså där bakom lär det ju låta ganska mycket. Det ljud som är där bakom och "låter", det ljudet låter ju inte vid din lyssningsplats. Samma energimängd kan ju inte vara på fler ställen. Det räcker den ju inte till för.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg, för mig verkar det vara som så att du letade ”felet” i andra högtalare, de som inte fungerade i ditt rum, men när du fick förklarat för dig att din upplevelse troligtvis istället beror på artificiella förstärkningseffekter med dina panelhögtalare så verkar du ha svårt att acceptera det. Du ör kanske inte heller fullt immun mot viljan att det du lyssnar på har en viss korrekthet?
Dina inlägg upplevs som något tvetydiga, det kanske kan förklaras med att ens egen självbild inte alltid överensstämmer fullt ut med vad man faktiskt tycker, när allt ställs på sin spets?
Vi har förmodligen helt olika fokus. Och väldigt olika sätt att tänka.
Jag är nästan enbart ute efter att resonera när det gäller mitt engagemang på detta och en del andra fora. Att klamra mig fast vid - och låta min personliga självkänsla bygga på - någon viss högtalarprincip är fullständigt ointressant.
Dock kan jag inse att det kan uppfattas annorlunda. Ty, jag gissar att det är en ganska vanlig företeelse.
I-or skrev:Nejdå, detta är en principiell egenskap som fungerar på samma sätt som andra spridningsegenskaper som riktverkan för exempelvis hornkonstruktioner eller linjekällor. Jag beskrev i den parallella tråden hur jag provade många olika uppställningar i flera olika rum och resultaten var mycket konsekventa.
Utfallet blir naturligtvis inte identiskt i alla sammanhang eftersom det finns fler faktorer som spelar in, men att den grundläggande egenskapen dominerar framgår alltid mycket tydligt. Vid avstånd högtalare-högtalarvägg mindre än ca 1,5 m erhåller man mest en ganska störande simmighet, för att vid avstånd över ca 2 m alltmer övergå till ett stort djup och luftighet i ljudsceneriet (vi har alltså ett gränsvärde för fördröjningen av reflektionen om ca 10 ms, under vilket hörseln får allt svårare att separera direktljud från reflekterat dito).
När man istället eliminerar bakåtstrålningen låter det inte alls lika spektakulärt och man skulle t.o.m. kunna beskriva ljudet som jämförelsevis tråkigt. Überstereo via dipol kan vara ganska kul och det låter inte alls gimmickaktigt, snarare bara mer "verkligt" om än inte korrekt ur ett återgivningsperspektiv.
Johan_Lindroos skrev:Jag vill mena att hela idén med ett forum behöver vara en tillåtande miljö för ALLA, oavsett om man är expert inom fysik, akustik, psykologi eller helt enkelt inte har en susning om nästan någonting. Man måste få tycka olika och samtidigt vara tillåta sig själv att respektera andras åsikter fast man inte delar dem. Det måste gå att diskutera sakfrågor utan att hamna i retorikträsket. Det behöver vara en miljö där alla kan trivas i för att orka bemöda sig att delge sina (eventuella) kunskaper och/eller tankar, annars slutar det ge något tillbaka att medlemmar annars till slut tappar lusten att bidra. Diskussionssabotage tycker jag att det bara är att lägga ned helt och syssla med något annat vettigt istället. Låt sakargumentationen få frodas med argument, motargument, o.s.v., det borde inte vara så svårt.
Annars vore det bättre att bara lägga ner hela skiten.
...Hm, ja det vore rätt skönt faktiskt när jag tänker efter.
Strmbrg skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag vill mena att hela idén med ett forum behöver vara en tillåtande miljö för ALLA, oavsett om man är expert inom fysik, akustik, psykologi eller helt enkelt inte har en susning om nästan någonting. Man måste få tycka olika och samtidigt vara tillåta sig själv att respektera andras åsikter fast man inte delar dem. Det måste gå att diskutera sakfrågor utan att hamna i retorikträsket. Det behöver vara en miljö där alla kan trivas i för att orka bemöda sig att delge sina (eventuella) kunskaper och/eller tankar, annars slutar det ge något tillbaka att medlemmar annars till slut tappar lusten att bidra. Diskussionssabotage tycker jag att det bara är att lägga ned helt och syssla med något annat vettigt istället. Låt sakargumentationen få frodas med argument, motargument, o.s.v., det borde inte vara så svårt.
Tummen upp!
Ibland undrar jag varför jag engagerar mig på olika forum.
Ibland undrar jag varför det är så viktigt för en att övertyga andra. Eller åtminstone få accept eller tolerans för det man tänker, upplever och skriver.
Varför ger man sig inte lite oftare? Bara släpper det? Vad spelar det - egentligen - för roll för en om man får med- eller mothåll? Av människor som man oftast inte ens känner. Än mindre är beroende av i sin egen tillvaro. Det blir nog ofta helt enkelt ett tvångsmässigt beteende. Hormonrusningar som skall hanteras. Prestige som skall bevakas.
Snarare sådant, än verkligt genuin omtanke om medmänniskor, och hur man hjälper dem att undvika konsekvenser av feltänk, misstag och marknadens rovgiriga lurendrejeri.
Jag har allt oftare börjat tänka: -Varför lyssnar jag inte bara på musik lite mer och interagerar lite mindre på forum. Det börjar nog luta åt att det är just så allt mer dessutom.
Men även här kan jag ju ha helt (jävla) fel förstås.
Johan_Lindroos skrev:Jag vill mena att hela idén med ett forum behöver vara en tillåtande miljö för ALLA, oavsett om man är expert inom fysik, akustik, psykologi eller helt enkelt inte har en susning om nästan någonting. Man måste få tycka olika och samtidigt vara tillåta sig själv att respektera andras åsikter fast man inte delar dem. Det måste gå att diskutera sakfrågor utan att hamna i retorikträsket. Det behöver vara en miljö där alla kan trivas i för att orka bemöda sig att delge sina (eventuella) kunskaper och/eller tankar, annars slutar det ge något tillbaka att medlemmar annars till slut tappar lusten att bidra. Diskussionssabotage tycker jag att det bara är att lägga ned helt och syssla med något annat vettigt istället. Låt sakargumentationen få frodas med argument, motargument, o.s.v., det borde inte vara så svårt.
goat76 skrev:
Du har skapat en tråd på ett internetforum, folk har svarat på det du skrivit. Är det någon som gjort något fel?
För övrigt håller jag med dig om att, om målet endast är realismillusion så spelar det ingen roll hur detta uppnås, det enda som då är av vikt är att man kommer närmare sitt mål oavsett metod.
Johan_Lindroos skrev:Jag vill mena att hela idén med ett forum behöver vara en tillåtande miljö för ALLA, oavsett om man är expert inom fysik, akustik, psykologi eller helt enkelt inte har en susning om nästan någonting. Man måste få tycka olika och samtidigt vara tillåta sig själv att respektera andras åsikter fast man inte delar den
Användare som besöker denna kategori: Daad och 30 gäster