Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Ja, jag tror att det kan vara svårt. Upplevelsen av en eventuell djupförändring kan kanske påverkas av placebo. Tror jag på en förändring (eller vet att det blir en) så kanske det påverkar min upplevelse. Tror/vet jag att det inte blir en förändring så kanske det påverkar.
Min högst personliga tro generellt är att om jag minskar kvoten störljud så ökar jag kvoten fonogramljud.
JM skrev:Strmbrg skrev:Ja, jag tror att det kan vara svårt. Upplevelsen av en eventuell djupförändring kan kanske påverkas av placebo. Tror jag på en förändring (eller vet att det blir en) så kanske det påverkar min upplevelse. Tror/vet jag att det inte blir en förändring så kanske det påverkar.
Min högst personliga tro generellt är att om jag minskar kvoten störljud så ökar jag kvoten fonogramljud.
Det är inte placebo som ger djupupplevelsen.
Djupupplevelsen hos dipoler ar reell.
Det ligger till så att de vilka lyssnar på låghögtalare har adapterat till suboptimal spatial upplevelse med ljudförsämrande maskering vilket bara är att beklaga.
Vi som lyssnar på optimerade dipoler ligger närmare verklighetens spatiala upplevelse och utan ljudförstörande maskering är vetenskapligt belagt.
Den ljudförstörande maskeringen hos lådhögtalare relativt dipoler borde gå att mäta med dubbel blindstudier. Finns dessa?
JM
Strmbrg skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Ja, jag tror att det kan vara svårt. Upplevelsen av en eventuell djupförändring kan kanske påverkas av placebo. Tror jag på en förändring (eller vet att det blir en) så kanske det påverkar min upplevelse. Tror/vet jag att det inte blir en förändring så kanske det påverkar.
Min högst personliga tro generellt är att om jag minskar kvoten störljud så ökar jag kvoten fonogramljud.
Det är inte placebo som ger djupupplevelsen.
Djupupplevelsen hos dipoler ar reell.
Det ligger till så att de vilka lyssnar på låghögtalare har adapterat till suboptimal spatial upplevelse med ljudförsämrande maskering vilket bara är att beklaga.
Vi som lyssnar på optimerade dipoler ligger närmare verklighetens spatiala upplevelse och utan ljudförstörande maskering är vetenskapligt belagt.
Den ljudförstörande maskeringen hos lådhögtalare relativt dipoler borde gå att mäta med dubbel blindstudier. Finns dessa?
JM
Okay, djupupplevelsen är reell skriver du. Men menar du att det handlar om en artificiell djupupplevelse eller en upplevelse av inspelat lokaldjup?
Strmbrg skrev:Ja, jag tror att det kan vara svårt. Upplevelsen av en eventuell djupförändring kan kanske påverkas av placebo. Tror jag på en förändring (eller ”vet” att det blir en) så kanske det påverkar min upplevelse. Tror/”vet” jag att det inte blir en förändring så kanske det påverkar.
Strmbrg skrev:Perfa! Det ingår inte i verket och kan därför betraktas som en förvanskning och en distraktion vid framförandet.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Perfa! Det ingår inte i verket och kan därför betraktas som en förvanskning och en distraktion vid framförandet.
Den hifinördig aspekten försvann således. Lågfrekvent tunnelbana har sålt flertalet klassiska plattor.
E skrev:Kolla vad jag hittade på mitt tangentbord (leksaksdatorn med SwiftKey):
Lutosławski.
❧ ❧ ❧.
Har dessutom lärt mig hur det uttalas, tack vare dig, Strmbrg. Känns bra.
Mvh E*
Strmbrg skrev:Jag ställde mig själv mittemellan skärmarna. DÄR var det rejält simmigt! Till och med ett staccatostycke på spikpiano lät som den där ”Wassermusik” av han George Friedrich Harrison den sämre.
I-or skrev:Strmbrg skrev:Jag ställde mig själv mittemellan skärmarna. DÄR var det rejält simmigt! Till och med ett staccatostycke på spikpiano lät som den där ”Wassermusik” av han George Friedrich Harrison den sämre.
Ja, när man lyssnar på i princip enbart reflekterat ljud får man den effekten.
Harryup skrev:Även bombningar av allierade är en extra krydda på äldre inspelningar.
Svårigheten med dessa är ju att veta när det låter onaturligt.
Tror man utan problem kan förvirra sig ganska länge med att försöka leta "lagom naturligt". Så, jag har haft dipoler i form av ESL-63 själv och också Beveridge 5 fast med dämpad bakåtvåg. Beveridge 5 tycker jag och de som hade tillfälle att lyssna på båda alternativen var väsentligt bättre i de flesta avseenden. Har nog aldrig hört någon säga att ljudbilden är för liten ifrån planarhögtalare. Så hur skall man veta när det är naturligast, för att krångla till det så kan man ju flytta runt högtalarna och lyssna med olika inspelningar men om man inte var med vid inspelningstillfället så har man ju bara en trevlighetsreferens som är högst personlig. Flyttar man högtalarna så nära främre väggen som möjligt så är det ju inte så att man då får enbart den akustik som är inspelad. Ser inte att man oavsett högtalare kan få exakt den akustik som fanns på plats i lokalen. För vilken plats i lokalen är det som återges? Mickarna över orkestern och efterklang upptagen av helt andra mickar. Dessutom så "läcker" ju instrumenten in i de olika mickarna och får lite blandat direktljud till nästa mick som om det vore direktljud i den riktningen vilken man aldrig kommer få höra. Etc etc. Och direktljudet är ju i fel vinkel ifrån hur man kan lyssna på instrumenten på plats.
Och så låter det ju annorlunda beroende på konserthus och plats så finns det någon möjlighet att faktiskt höra vad som inspelats på en plats utan konsthuvudstereo? Tror att man hela tiden hamnar tillbaka på att man väljer att ställa en planarhögtalare först och främst där det går och sedan utgår ifrån att flytta den inom praktisk möjliga gränser för att uppnå något som man tycker att man kan kalla high fidelity.
/Harry Up
Strmbrg skrev:Jag gjorde igår en sökinsats lite brett på nätet - både på engelska och på svenska - kring frågan om huruvida dipoler i rum renderar i ett artificiellt djup eller om de inte gör det.
Min skicklighet på sökfronten är kanske sådär, men av de svar jag fann om hur det ligger till, så får jag nog försöka baka ihop dem alla och dela den resulterade svarsklumpen med svarsantalen.
Snittsvaret blev - grovt sett - ungefär: "Utan minsta tvekan är svaret ja eller nej!"
hcl skrev:Harryup skrev:Även bombningar av allierade är en extra krydda på äldre inspelningar.
Svårigheten med dessa är ju att veta när det låter onaturligt.
Tror man utan problem kan förvirra sig ganska länge med att försöka leta "lagom naturligt". Så, jag har haft dipoler i form av ESL-63 själv och också Beveridge 5 fast med dämpad bakåtvåg. Beveridge 5 tycker jag och de som hade tillfälle att lyssna på båda alternativen var väsentligt bättre i de flesta avseenden. Har nog aldrig hört någon säga att ljudbilden är för liten ifrån planarhögtalare. Så hur skall man veta när det är naturligast, för att krångla till det så kan man ju flytta runt högtalarna och lyssna med olika inspelningar men om man inte var med vid inspelningstillfället så har man ju bara en trevlighetsreferens som är högst personlig. Flyttar man högtalarna så nära främre väggen som möjligt så är det ju inte så att man då får enbart den akustik som är inspelad. Ser inte att man oavsett högtalare kan få exakt den akustik som fanns på plats i lokalen. För vilken plats i lokalen är det som återges? Mickarna över orkestern och efterklang upptagen av helt andra mickar. Dessutom så "läcker" ju instrumenten in i de olika mickarna och får lite blandat direktljud till nästa mick som om det vore direktljud i den riktningen vilken man aldrig kommer få höra. Etc etc. Och direktljudet är ju i fel vinkel ifrån hur man kan lyssna på instrumenten på plats.
Och så låter det ju annorlunda beroende på konserthus och plats så finns det någon möjlighet att faktiskt höra vad som inspelats på en plats utan konsthuvudstereo? Tror att man hela tiden hamnar tillbaka på att man väljer att ställa en planarhögtalare först och främst där det går och sedan utgår ifrån att flytta den inom praktisk möjliga gränser för att uppnå något som man tycker att man kan kalla high fidelity.
/Harry Up
Du trampade rätt ner i referensträsket. Precis som du skriver så spelar ganska liten roll t.o.m. om man var med vid inspelningstillfället för att veta om det man söker återge låter korrekt. Det är ju inte alls samma sak som hamnat på inspelningen som det man hör när man är i inspelningslokalen. Det bästa man kan åstadkomma i den vägen är nog att få vara med vid mixningstillfället och då får man givetvis med även studions akustik, men närmare referensen än så kommer man nog inte. Genomgriplig kunskp om hur en viss mikrofontyp fungerar och att vara med vid inspelningstillfället kan förmodligen ge en riktigt erfaren inspelningstekniker en bra bild av vad som kommer finnas på inspelningen, men det är inte alla som besitter mikrofonkännedom på den nivån.
Conan skrev:Jo och det spåret hamnar ju direkt i en annan vattendelare i hifi-världen; ska det låta rätt eller ska det låta bra? Är en anläggning bra om den ger lyssnaren häftigaste upplevelsen av musiken? Är en anläggning bra om den återger det som finns på fonogrammet med så liten förvrängning som möjligt?
music4ever skrev:Strmbrg skrev:Jag gjorde igår en sökinsats lite brett på nätet - både på engelska och på svenska - kring frågan om huruvida dipoler i rum renderar i ett artificiellt djup eller om de inte gör det.
Min skicklighet på sökfronten är kanske sådär, men av de svar jag fann om hur det ligger till, så får jag nog försöka baka ihop dem alla och dela den resulterade svarsklumpen med svarsantalen.
Snittsvaret blev - grovt sett - ungefär: "Utan minsta tvekan är svaret ja eller nej!"
Fast sa du inte nyss att det spelar ingen roll hur det låter som det gör (fejk eller inspelningen) bara du upplever det som bättre?
goat76 skrev:För en som enbart konsumerar musik och inte skapar den så borde naturligtvis den verkliga referenser vara den allra viktigaste. Om merparten av den musik man lyssnar på exempelvis är inspelad med en obalans där det mesta upplevs som för ljust och tunt så gör man sig som konsument en otjänst ifall man strikt inriktar sig på att ens anläggning återger själva materialet fullt korrekt. Det är ganska lätt för de flesta att avgöra ifall balansen inte överensstämmer med ljud i verkligheten eftersom vi utsätts för dessa dagligen i våran vardag.
Om man upplever en förhöjd realismillusion av den ökade rumsligheten som ett par panelhögtalare spelar upp, så är det väl även det rätt väg att gå. Men om man istället har möjlighet att eliminera störande reflexer från sitt eget lyssningsrum så kan man istället ta del av det inspelade rummets rumsljud, så kan man uppnå högre fidelitet.
Nattlorden skrev:Conan skrev:Jo och det spåret hamnar ju direkt i en annan vattendelare i hifi-världen; ska det låta rätt eller ska det låta bra? Är en anläggning bra om den ger lyssnaren häftigaste upplevelsen av musiken? Är en anläggning bra om den återger det som finns på fonogrammet med så liten förvrängning som möjligt?
Felet är att folk envisas med att göra det till en vattendelare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster