Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Tangband, du radar upp en hel radda påståenden/hypoteser. En del är helt falska/felaktiga. I och med det så blir även dina slutsatser helt felaktiga.
För att få någon som helst rätsida på ditt inlägg, så har jag försökt dela in inlägget i ett antal HYPOTESER och SLUTSATSER grundade på dessa HYPOTESER. Ibland är det svårt att skilja på hypotes och slutsats.
Du kan se nedan hur det blir då jag delar in ditt inlägg i HYPOTESER och SLUTSATSER.Tangband skrev:...
Att ge adekvata och genomtänkta och korrektur-riktiga svar tar ganska lång tid. Men, det behövs för mer fruktbar kommunikation, vad jag kan se.
Istället för att sitta hela natten och morgondagen för att svara så ställer jag nu 2 snabba frågor till Tangband, till goat76, till hcl och till Tell, men även till många andra på forumet. Ingen behöver skämmas över att svara fel.
Låt oss kombinera en ton som vi kan kalla Fx och som består av följande frekvenser: 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz + 700 Hz + 800 Hz + 900 Hz. Alla respektive frekvenser har samma amplitud.
Låt oss även kombinera en ton som vi kallar Fy och som består av följande frekvenser: 200 Hz + 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz + 700 Hz + 800 Hz. Alla respektive frekvenser har samma amplitud och även samma amplitud som i Fx.
Nu några frågor till var och en av er:
Vilken tonhöjd har tonen Fx?
Är det 300 Hz?
Är det 250 Hz?
Är det en annan frekvens? I så fall vilken? Och varför? Förklara.
Vilken tonhöjd har tonen Fy?
Är det 200 Hz?
Är det 150 Hz?
Är det en annan frekvens? I så fall vilken? Och varför? Förklara.
Jag hoppas kunna hinna svara gällande hypoteserna och slutsatserna. jag har börjat blåmarkera. Det finns mer som jag kommer blåmarkera.
MvH
Peter
Johan_Lindroos skrev:Linnanhängarna verkar fortfarande tillbedja den ende guden Ivo Tiefenbrun. Jag kan tycka det är märkligt att dessa påståenden fortfarande cirkulerar. Jag menar... detta var ju på 80-talet dessa tokerier började framföras!!! Ingen från det lägret har mig veterligen kunnat förklara vad "percieved pitch" beror på annat än att det är på ett visst sätt (som ingen kan förklara). Ganska framgångsrik religion.
Här kan bibeln läsas:
https://www.linn.co.uk/tune-dem
I-or skrev:Hörseln slarvar inte och utnyttjar hela vågformen, d.v.s. all tillgänglig information, för att bedöma tonhöjd, både grundton och övertoner. Dock är det frekvensintervallet mellan tonerna som är det viktiga för tonhöjdsbestämning, inte den relativa nivån. Det finns många intressanta detaljer i sammanhanget och flera olika teorier angående den exakta processen för hur tonhöjdsbestämningen går till:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2901529/pdf/10.1177_1084713808325881.pdf
Så för att sammanfatta, frekvensintervallet mellan grund-/övertonerna ger tonhöjden och den relativa nivån bestämmer klangfärgen (timbren). Eftersom återgivningssystem inte påverkar frekvensintervallet mellan tonerna, påverkas inte heller tonhöjdsuppfattningen hos lyssnaren.
För övrigt är den aningen disharmoniska övertonsstrukturen för vissa pianosträngar en effekt av att de tjockare strängarna har en icke försumbar böjstyvhet (i den förenklade analysen tar man bara hänsyn till spännkraften i strängen), vilket gör att man för högre ordningens moder alltmer övergår från en proportionalitet mot n (harmonisk) till proportionalitet mot n^2 (disharmonisk). Egentligen finns denna effekt för alla stränginstrument, men är oftast för liten för att vara märkbar.
Johan_Lindroos skrev:Linnanhängarna verkar fortfarande tillbedja den ende guden Ivo Tiefenbrun. Jag kan tycka det är märkligt att dessa påståenden fortfarande cirkulerar. Jag menar... detta var ju på 80-talet dessa tokerier började framföras!!! Ingen från det lägret har mig veterligen kunnat förklara vad "percieved pitch" beror på annat än att det är på ett visst sätt (som ingen kan förklara). Ganska framgångsrik religion.
Här kan bibeln läsas:
https://www.linn.co.uk/tune-dem
Just sit back, relax and try again. Ask yourself a few simple questions:
Can you hear all the musicians playing all of the instruments all of the time?
Can you always follow the tune played by every instrument?
How easy is it to sing-along/follow with the melody?
petersteindl skrev: . . .
Låt oss kombinera en ton som vi kan kalla Fx och som består av följande frekvenser: 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz + 700 Hz + 800 Hz + 900 Hz. Alla respektive frekvenser har samma amplitud.
Låt oss även kombinera en ton som vi kallar Fy och som består av följande frekvenser: 200 Hz + 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz + 700 Hz + 800 Hz. Alla respektive frekvenser har samma amplitud och även samma amplitud som i Fx.
Nu några frågor till var och en av er:
Vilken tonhöjd har tonen Fx?
Är det 300 Hz?
Är det 250 Hz?
Är det en annan frekvens? I så fall vilken? Och varför? Förklara.
Vilken tonhöjd har tonen Fy?
Är det 200 Hz?
Är det 150 Hz?
Är det en annan frekvens? I så fall vilken? Och varför? Förklara.
MvH
Peter
petersteindl skrev:hcl skrev:Upplevd pitch är ju summan av alla toner ett instrument ger ifrån sig då en ton tas så att grundtonen inte driver så mycket behöver inte betyda att summan av samtliga toner inte upplevs stabil. Dels varierar spektrat över tid både för enskilda instrument och de distorsionsprodukter som systemet producerar med den givna insignalen.
Jag vet inte varför t.o.m. elektronik kan påverka ”hörd” tonhöjd, men kan konstatera att så är fallet. Kanske har det att göra just med att distorsionsprodukterna varierar under anslag (transienta förlopp)?
Njäe, det är inte så att det är summan av tonerna. Vill man se det så, så är tonhöjden snarast differensen mellan de harmoniska tonerna i musikinstrumentets spektrum.
Ett musikinstruments tonhöjd är inte en funktion av ”anslaget” d v s onset/transienten. Instrumentets tonhöjd beror på resonanser i musikinstrumenten som genererar de harmoniska svängningar d v s harmoniska frekvenser som i sin tur genererar upplevd tonhöjd.
Se systemet/musikinstrumentet som en slags resonansburk. Input är den energi som tillförs systemet genom att energin sätter strängar i rörelse som ger vibration (t.ex. stränginstrument) eller luft i rörelse (blåsinstrument) som ger vibration i luft i någon form av pipa.
Den tillförda energin kan ses som ett transient förlopp d v s en puls, men pulsen är bandpassfiltrerad på något visst sätt. Då tillförs energi under en begränsad tid där tiden ges av bandpassfiltren och med ett visst givet frekvensinnehåll som också sätts av filtren.
. . .
MvH
Peter
Tangband skrev:Jansch och Peter, vad säger ni om denna information, stämmer den ? :
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... pitch.html
Effect of Loudness Changes on Perceived Pitch
A high pitch (>2kHz) will be perceived to be getting higher if its loudness is increased, whereas a low pitch (<2kHz) will be perceived to be going lower with increased loudness. Sometimes called "Stevens's rule" after an early investigator, this psychoacoustic effect has been extensively investigated.
With an increase of sound intensity from 60 to 90 decibels, Terhardt found that the pitch of a 6kHz pure tone was perceived to rise over 30 cents. A 200 Hz tone was found to drop about 20 cents in perceived pitch over the same intensity change.
Studies with the sounds of musical instruments show less perceived pitch change with increasing intensity. Rossing reports a perceived pitch change of around 17 cents for a change from 65 dB to 95 dB. This perceived change can be upward or downward, depending upon which harmonics are predominant. For example, if the majority of the intensity comes from harmonics which are above 2 kHz, the perceived pitch shift will be upward.
Samt detta :
https://www2.ling.su.se/staff/hartmut/bark.htm
The perceived pitch of a sinusoidal tone is not strictly given by its frequency, but it is also marginally influenced by its intensity level: An increase in level produces a slightly more extreme sensation of pitch.
hcl skrev:Oj, oj. Efter att inte läst på något dygn så har det haglat in många intressanta inlägg. Det jag konstaterar så här långt i tråden ang. det jag slängde in om att man kan lyssna efter hur väl en anläggning återger det vi med hygglig säkerhet vet finns i det vi söker återge med den anläggning vi lyssnar med är att - det här med uppfattad tonhöjd inte är enkelt. Några tycks göra anspråk på att veta hur det ligger till, men helt ärligt tror jag inte någon ännu faktiskt har hela bilden.
Att teoretisera är förvisso intressant, men varför inte börja med att lyssna…
E skrev:Jag har bara skummat litet nu, men tyckte iallafall det såg ut som att jag gissade rätt. Jag kollar postlådan i början av veckan och hoppas på ett trevligt pris. (Peter utlovade ju ett väldigt fint pris, men jag tror att han har redigerat bort det från inlägget. )
Mvh E*
jansch skrev:Citat från E:s inlägg:
Peter! Jag gissar att vi "begriper" av övertonerna att grundtonen är 100 Hz i bägge dina exempel. Jag Gissar på tonen Giss, men den behöver stämmas upp mer än en kvarts ton om man vill spela tillsammans med andra, eller för någon med absolut gehör. (G ligger närmast 100 Hz, men det är troligare att det är ett för lågt Giss av två skäl: instrument brukar behöva stämmas upp oftare än ned (kanske är det en ny sträng som ej blivit sträckt eller inspelad ordentligt?) och dessutom ville ju Peter att vi skulle gissa …) Kan förstås vara rullbandet som snurrade litet för fort när du spelade in!
Din slutsats är ju helt fysikaliskt korrekt, det kan ju också då vara övertoner bildade av 50Hz, 25Hz osv.
Jag är dock inte säker på att vi uppfattar ljudet som en grundton med övertoner. Se detta som funderingar då jag inte orkar prova (en trevlig utmaning för de som gillar inspelningsteknik).
Förutsättning: stationära sinustoner, vilket jag tror Peter menar.
Om vi ändrar pitchen till tonskala blir det enklare att förklara, alltså:
- 200Hz blir "g"
- 300Hz blir "d1" (kvint)
- 400Hz blir "g1" (oktav)
- 500Hz blir "b1" (ters)
- 600Hz blir "d2" (kvint)
- 700Hz blir nästan "e2" (sexa)
- 800Hz blir "g2" (oktav)
Hoppas jag räknade rätt på tonerna!
Ovanstående är inte helt korrekt med likvävande temperatur, alltså lite ostämt men ändå ok.
Det finns stor möjlighet att vi uppfattar det som en harmoni, d v s ett G6 accord och då finns alltså 4 "grundtoner" som hörseln kan detektera i form av en lite vemodig klang.
En ok musiker kan säga "det är ett 6 accord bestående av grundton/ters/kvint/sexa.
En bra musiker med absolut gehör säger att det är ett felstämt G6 accord.
Bara funderingar..... mitt svar till Peter blir därför för 200Hz exemplet: det är inte en grundton utan 4 grundtoner i fysikalisk mening - 200, 300, 500 och 700Hz.
Svarar jag som "musiker" och musiklyssnare är det en grundton G samt en ters, kvint och en 6:a.
Som sagt ovan.....om jag räknade rätt....
jansch skrev:Det där är inte korrekt, eller missförstår jag dej
Citat med fetmarkering:
1. Tonhöjd. Det är [color=#0040FF]den färdiga tonens tonhöjd som beror på musikinstrumentets resonanser. Det är en temporal egenskap som bygger på repetitionsfrekvens.[/color]
Citat med fetmarkering
3. Klangfärg d v s instrumentets klangfärg som också kallas timbre. Det är distributionen ev energin i frekvensdomän som sätter klangfärgen. Timbre är det hörda lyssningsattribut där lyssnaren kan bedöma att 2 stationära komplexa toner som har samma ljudnivå, samma tonhöjd och samma varaktighet men ändå låter olika. Eftersom det är en stationär komplex ton så har den initiala transienten passerats och ingår inte i timbre. Likaså ingår inte tonhöjd i timbre.
Uppfattad tonhöjd är alltid grundton och det spelar ingen roll hur frekvensspektrum:et ser p g a musikinstrumentets förmåga att skapa övertoner.
Det finns givetvis musikinstrument där felatktigheter uppstår, t.ex vargtoner på en cello när resonans bildas i strängen nedanför stallet och tillför en ton som inte hör hemma i cellons övertonsregister - det blir en separat ton, oftast falsk p g a fysikens lagar.
Det går inte att blanda ihop uppfattad grundton och klangfärg. Ett spelat "a1" (440Hz) kommer alltid att uppfattas som "a1" oavsett instrument och dess övertonsregister, inte "a2" eller något annat.
Detta är fundamentalt annars skulle musik inte upplevas som musik.
Kanske missuppfattar jag begreppet "färdiga tonens tonhöjd" . Menar du helt enkelt grundtonens tonhöjd???
Jag föreslår att inte alls blanda ihop uppfattad grundton och klangfärg för att åstadkomma det du vill - sann kunskap utan förvirrande off topics.
hcl skrev:Oj, oj. Efter att inte läst på något dygn så har det haglat in många intressanta inlägg. Det jag konstaterar så här långt i tråden ang. det jag slängde in om att man kan lyssna efter hur väl en anläggning återger det vi med hygglig säkerhet vet finns i det vi söker återge med den anläggning vi lyssnar med är att - det här med uppfattad tonhöjd inte är enkelt. Utan att mena att förringa någons kunskap, men helt ärligt tror jag inte någon ännu faktiskt har hela bilden.
Att teoretisera är förvisso intressant, men varför inte börja med att lyssna…
petersteindl skrev:hcl skrev:Oj, oj. Efter att inte läst på något dygn så har det haglat in många intressanta inlägg. Det jag konstaterar så här långt i tråden ang. det jag slängde in om att man kan lyssna efter hur väl en anläggning återger det vi med hygglig säkerhet vet finns i det vi söker återge med den anläggning vi lyssnar med är att - det här med uppfattad tonhöjd inte är enkelt. Några tycks göra anspråk på att veta hur det ligger till, men helt ärligt tror jag inte någon ännu faktiskt har hela bilden.
Att teoretisera är förvisso intressant, men varför inte börja med att lyssna…
Det spelar väl ingen roll om man har hela bilden eller inte. Man behöver väl inte ha en totalt felaktig bild och klamra fast vid denna bara för att ingen annan har den totala globala sanningen samlad i en total bild. Man kan ju lära sig och förnya sig ändå. Eller är du av annan uppfattning?
Strmbrg skrev:Ja, varför inte börja med att lyssna?
Alltså inte bara avseende det ni diskuterar här ovan, utan lite mer generellt.
Jag har förstått att det finns två utgångspunkter hos "hifi-recensenter". Alltså två utgångspunkter hos recensenter vilka alla BÅDE mäter OCH lyssnar. (De som BARA lyssnar bortser jag från just nu.) Nämligen i vilken ordning de två momenten utförs. Mäta först - lyssna sedan. Eller tvärtom.
Kommer inte ihåg var jag läste om detta - det var inte här i alla fall, men skit samma - låt oss utgå från att båda varianterna förekommer.
-Kan man då tänka sig att den som först mäter och sedan lyssnar emellanåt kan få ett annat lyssningsintryck än den som gjort tvärtom? Eller, låt säga att vi talar om samma person, så håller vi andra aspekter vid sidan om.
Får man fram bra mätresultat så skruvas KANSKE lyssningsintrycket upp. Får man fram dåliga så skruvas KANSKE lyssningsintrycket ner.
Mindre rimligt blir det väl förvisso om man vänder på steken: Börjar man med lyssnandet så lär nog inte mätresultaten påverkas. Åtminstone inte om man inte fuskar med mätandet i syfte att "bevisa" riktigheten i lyssningsintrycken...
goat76 skrev:Lyssnandet verkar vara klart underskattat på det här forumet. Folk verkar vara oroliga för om de själva hör rätt eller fel men varför är det ens viktigt, de lär ju inte höra bättre efter de har gjort en mätning. Det är väl knappast mätutrustningen som ska tillfredsställas i slutändan utan den egna hörseln och vad man själv föredrar, det som ger den största musikbehållningen är väl det väsentliga slutmålet?
Oavsett vad man tycker om Stereophile så gör dom saker i rätt ordning, recensenten får aldrig ta del av mätresultatet innan recensionen är skriven. Jag tror de oftast har tillgång till apparaten eller högtalaren över en relativt lång tidsperiod vilket möjliggör att lyssnaren har god tid på sig att optimera placering och installation.
Det var önskan från många personer att även Amir på ASR skulle lyssna först och därefter skriva sina subjektiva lyssningsintryck, men det verkar han inte våga göra. Han mäter först och lyssnar sen vilket naturligtvis ger en förväntanseffekt samt förutfattade meningar om hur han kommer uppleva högtalaren, med det tillvägagångssättet ska mycket till om han inte hör "felen" även om han faktiskt inte kan höra dem.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Ja, varför inte börja med att lyssna?
Alltså inte bara avseende det ni diskuterar här ovan, utan lite mer generellt.
Jag har förstått att det finns två utgångspunkter hos "hifi-recensenter". Alltså två utgångspunkter hos recensenter vilka alla BÅDE mäter OCH lyssnar. (De som BARA lyssnar bortser jag från just nu.) Nämligen i vilken ordning de två momenten utförs. Mäta först - lyssna sedan. Eller tvärtom.
Kommer inte ihåg var jag läste om detta - det var inte här i alla fall, men skit samma - låt oss utgå från att båda varianterna förekommer.
-Kan man då tänka sig att den som först mäter och sedan lyssnar emellanåt kan få ett annat lyssningsintryck än den som gjort tvärtom? Eller, låt säga att vi talar om samma person, så håller vi andra aspekter vid sidan om.
Får man fram bra mätresultat så skruvas KANSKE lyssningsintrycket upp. Får man fram dåliga så skruvas KANSKE lyssningsintrycket ner.
Mindre rimligt blir det väl förvisso om man vänder på steken: Börjar man med lyssnandet så lär nog inte mätresultaten påverkas. Åtminstone inte om man inte fuskar med mätandet i syfte att "bevisa" riktigheten i lyssningsintrycken...
Lyssnandet verkar vara klart underskattat på det här forumet. Folk verkar vara oroliga för om de själva hör rätt eller fel men varför är det ens viktigt, de lär ju inte höra bättre efter de har gjort en mätning. Det är väl knappast mätutrustningen som ska tillfredsställas i slutändan utan den egna hörseln och vad man själv föredrar, det som ger den största musikbehållningen är väl det väsentliga slutmålet?
Oavsett vad man tycker om Stereophile så gör dom saker i rätt ordning, recensenten får aldrig ta del av mätresultatet innan recensionen är skriven. Jag tror de oftast har tillgång till apparaten eller högtalaren över en relativt lång tidsperiod vilket möjliggör att lyssnaren har god tid på sig att optimera placering och installation.
Det var önskan från många personer att även Amir på ASR skulle lyssna först och därefter skriva sina subjektiva lyssningsintryck, men det verkar han inte våga göra. Han mäter först och lyssnar sen vilket naturligtvis ger en förväntanseffekt samt förutfattade meningar om hur han kommer uppleva högtalaren, med det tillvägagångssättet ska mycket till om han inte hör "felen" även om han faktiskt inte kan höra dem.
Användare som besöker denna kategori: Michael och 19 gäster