Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötartråd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav I-or » 2021-07-09 12:18

Hörseln slarvar inte och utnyttjar hela vågformen, d.v.s. all tillgänglig information, för att bedöma tonhöjd, både grundton och övertoner. Dock är det frekvensintervallet mellan tonerna som är det viktiga för tonhöjdsbestämning, inte den relativa nivån. Det finns många intressanta detaljer i sammanhanget och flera olika teorier angående den exakta processen för hur tonhöjdsbestämningen går till:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2901529/pdf/10.1177_1084713808325881.pdf

Så för att sammanfatta, frekvensintervallet mellan grund-/övertonerna ger tonhöjden och den relativa nivån bestämmer klangfärgen (timbren). Eftersom återgivningssystem inte påverkar frekvensintervallet mellan tonerna, påverkas inte heller tonhöjdsuppfattningen hos lyssnaren.

För övrigt är den aningen disharmoniska övertonsstrukturen för vissa pianosträngar en effekt av att de tjockare strängarna har en icke försumbar böjstyvhet (i den förenklade analysen tar man bara hänsyn till spännkraften i strängen), vilket gör att man för högre ordningens moder alltmer övergår från en proportionalitet mot n (harmonisk) till proportionalitet mot n^2 (disharmonisk). Egentligen finns denna effekt för alla stränginstrument, men är oftast för liten för att vara märkbar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-07-09 12:30

Linnanhängarna verkar fortfarande tillbedja den ende guden Ivo Tiefenbrun. Jag kan tycka det är märkligt att dessa påståenden fortfarande cirkulerar. Jag menar... detta var ju på 80-talet dessa tokerier började framföras!!! 8O Ingen från det lägret har mig veterligen kunnat förklara vad "percieved pitch" beror på annat än att det är på ett visst sätt (som ingen kan förklara). Ganska framgångsrik religion. :wink:

Här kan bibeln läsas:
https://www.linn.co.uk/tune-dem
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-07-09 12:32

petersteindl skrev:Tangband, du radar upp en hel radda påståenden/hypoteser. En del är helt falska/felaktiga. I och med det så blir även dina slutsatser helt felaktiga.
För att få någon som helst rätsida på ditt inlägg, så har jag försökt dela in inlägget i ett antal HYPOTESER och SLUTSATSER grundade på dessa HYPOTESER. Ibland är det svårt att skilja på hypotes och slutsats.
Du kan se nedan hur det blir då jag delar in ditt inlägg i HYPOTESER och SLUTSATSER.

Tangband skrev:...



Att ge adekvata och genomtänkta och korrektur-riktiga svar tar ganska lång tid. Men, det behövs för mer fruktbar kommunikation, vad jag kan se.

Istället för att sitta hela natten och morgondagen för att svara så ställer jag nu 2 snabba frågor till Tangband, till goat76, till hcl och till Tell, men även till många andra på forumet. Ingen behöver skämmas över att svara fel.

Låt oss kombinera en ton som vi kan kalla Fx och som består av följande frekvenser: 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz + 700 Hz + 800 Hz + 900 Hz. Alla respektive frekvenser har samma amplitud.
Låt oss även kombinera en ton som vi kallar Fy och som består av följande frekvenser: 200 Hz + 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz + 700 Hz + 800 Hz. Alla respektive frekvenser har samma amplitud och även samma amplitud som i Fx.

Nu några frågor till var och en av er:
Vilken tonhöjd har tonen Fx?
Är det 300 Hz?
Är det 250 Hz?
Är det en annan frekvens? I så fall vilken? Och varför? Förklara.

Vilken tonhöjd har tonen Fy?
Är det 200 Hz?
Är det 150 Hz?
Är det en annan frekvens? I så fall vilken? Och varför? Förklara.

Jag hoppas kunna hinna svara gällande hypoteserna och slutsatserna. jag har börjat blåmarkera. Det finns mer som jag kommer blåmarkera.

MvH
Peter


Klockrent, Peter. 8)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav I-or » 2021-07-09 12:41

Johan_Lindroos skrev:Linnanhängarna verkar fortfarande tillbedja den ende guden Ivo Tiefenbrun. Jag kan tycka det är märkligt att dessa påståenden fortfarande cirkulerar. Jag menar... detta var ju på 80-talet dessa tokerier började framföras!!! 8O Ingen från det lägret har mig veterligen kunnat förklara vad "percieved pitch" beror på annat än att det är på ett visst sätt (som ingen kan förklara). Ganska framgångsrik religion. :wink:

Här kan bibeln läsas:
https://www.linn.co.uk/tune-dem


Jag kan för mitt inre öga se hur linniterna rullar ut bönemattorna och vänder sig mot Glasgow... :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav Tangband » 2021-07-09 12:49

I-or skrev:Hörseln slarvar inte och utnyttjar hela vågformen, d.v.s. all tillgänglig information, för att bedöma tonhöjd, både grundton och övertoner. Dock är det frekvensintervallet mellan tonerna som är det viktiga för tonhöjdsbestämning, inte den relativa nivån. Det finns många intressanta detaljer i sammanhanget och flera olika teorier angående den exakta processen för hur tonhöjdsbestämningen går till:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2901529/pdf/10.1177_1084713808325881.pdf

Så för att sammanfatta, frekvensintervallet mellan grund-/övertonerna ger tonhöjden och den relativa nivån bestämmer klangfärgen (timbren). Eftersom återgivningssystem inte påverkar frekvensintervallet mellan tonerna, påverkas inte heller tonhöjdsuppfattningen hos lyssnaren.

För övrigt är den aningen disharmoniska övertonsstrukturen för vissa pianosträngar en effekt av att de tjockare strängarna har en icke försumbar böjstyvhet (i den förenklade analysen tar man bara hänsyn till spännkraften i strängen), vilket gör att man för högre ordningens moder alltmer övergår från en proportionalitet mot n (harmonisk) till proportionalitet mot n^2 (disharmonisk). Egentligen finns denna effekt för alla stränginstrument, men är oftast för liten för att vara märkbar.


Väldigt intressant dokument i-or :) . Tack :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav PerStromgren » 2021-07-09 12:50

Johan_Lindroos skrev:Linnanhängarna verkar fortfarande tillbedja den ende guden Ivo Tiefenbrun. Jag kan tycka det är märkligt att dessa påståenden fortfarande cirkulerar. Jag menar... detta var ju på 80-talet dessa tokerier började framföras!!! 8O Ingen från det lägret har mig veterligen kunnat förklara vad "percieved pitch" beror på annat än att det är på ett visst sätt (som ingen kan förklara). Ganska framgångsrik religion. :wink:

Här kan bibeln läsas:
https://www.linn.co.uk/tune-dem


Detta är väl litet elakt, men när jag läser ...
Just sit back, relax and try again. Ask yourself a few simple questions:


Can you hear all the musicians playing all of the instruments all of the time?
Can you always follow the tune played by every instrument?
How easy is it to sing-along/follow with the melody?

... och råkar ha partituret till Våroffer framme, kan jag inte annat än le! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav petersteindl » 2021-07-09 13:02

Nu börjar det bli överkomplicerat. Det diskuteras 3 helt olika saker där dessa blandas såsom det vore 1 fenomen.
Men det är 3 helt skilda hörselfenomen.

1. Tonhöjd. Det är den färdiga tonens tonhöjd som beror på musikinstrumentets resonanser. Det är en temporal egenskap som bygger på repetitionsfrekvens.

2. Instrumentkarakteristik d v s Vilket instrument det är. Saxofon eller violin eller piano. Musikinstruments speciella karakteristik som inte beror på klangfärg, utan enbart beror på hur den tillförda energin sker. Det betyder att musikinstrumentens karakteristik enkom sätts i transienten d v s genom tillförd energi i uppbyggnad av tonen de första millisekundrarna. Det är innan resonans byggts upp. Om man spelar in en saxofon och klipper bort de första millisekunderna i varje ton, så går det inte att höra vad det är för instrument. Tonhöjd finns. Sedan kan man spela in en violin som spelar samma stycke och även där klippa bort de första millisekunderna och det går inte att höra att det är en violin. Nu kan man klippa in violinens första millisekunder i varje ton och lägga den på den inspelade saxofonen och då hörs det tydligt att saxofonen är en violin och vice versa. Det är många som gjort denna sorts experiment, bl a Kjell Stensson på sin tid, men även Lilltroll då han jobbade som labbassistent och forskare gällande ljud på KTH tillsammans med Svante. Det var jätteroliga experiment. Hur man än stämmer ett piano så hörs det att det är ett piano. Tar man däremot bort de första millisekunderna så hörs det inte att det är ett piano.

3. Klangfärg d v s instrumentets klangfärg som också kallas timbre. Det är distributionen ev energin i frekvensdomän som sätter klangfärgen. Timbre är det hörda lyssningsattribut där lyssnaren kan bedöma att 2 stationära komplexa toner som har samma ljudnivå, samma tonhöjd och samma varaktighet men ändå låter olika. Eftersom det är en stationär komplex ton så har den initiala transienten passerats och ingår inte i timbre. Likaså ingår inte tonhöjd i timbre.

Först tillförs energi och därefter distribueras energin. Vid tillförseln av energin d v s i transienten sätts vilket musikinstrument det är. Då tonen blivit stationär hörs tonhöjd och timbre där tonhöjd ges av de ingående frekvensernas tidsdifferens och är en temporal egenskap och bygger på repetitionsfrekvens medans timbre sätts av frekvensernas amplitud.

Allt bygger på harmonisk svängning. Massa och fjäder som appliceras på akustiska förlopp.

Egentligen handlar denna tråd inte alls om dessa saker. Allt som skrivs om detta är OT. Men, tyvärr går det inte att ha en fruktbar diskussion om saker utan adekvat och tillräcklig kunskap i ämnet gällande ljud och perception. Därför måste det hela tiden broderas för att komma till lämplig nivå på diskussion.

Jag hoppas kunna bidra till detta med att tillföra adekvat kunskap. Själva förståelsen är hos mottagaren och jag hoppas att kunskapen kan öka förståelsen.

Jag ser nu att det kommit en massa nya inlägg där I-or redan gett ett bra inlägg.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav Tangband » 2021-07-09 13:16


jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav jansch » 2021-07-09 14:04

Citat från E:s inlägg:

Peter! Jag gissar att vi "begriper" av övertonerna att grundtonen är 100 Hz i bägge dina exempel. Jag Gissar på tonen Giss, men den behöver stämmas upp mer än en kvarts ton om man vill spela tillsammans med andra, eller för någon med absolut gehör. (G ligger närmast 100 Hz, men det är troligare att det är ett för lågt Giss av två skäl: instrument brukar behöva stämmas upp oftare än ned (kanske är det en ny sträng som ej blivit sträckt eller inspelad ordentligt?) och dessutom ville ju Peter att vi skulle gissa …) Kan förstås vara rullbandet som snurrade litet för fort när du spelade in! :wink:

Din slutsats är ju helt fysikaliskt korrekt, det kan ju också då vara övertoner bildade av 50Hz, 25Hz osv.

Jag är dock inte säker på att vi uppfattar ljudet som en grundton med övertoner. Se detta som funderingar då jag inte orkar prova (en trevlig utmaning för de som gillar inspelningsteknik).
Förutsättning: stationära sinustoner, vilket jag tror Peter menar.

Om vi ändrar pitchen till tonskala blir det enklare att förklara, alltså:
- 200Hz blir "g"
- 300Hz blir "d1" (kvint)
- 400Hz blir "g1" (oktav)
- 500Hz blir "b1" (ters)
- 600Hz blir "d2" (kvint)
- 700Hz blir nästan "e2" (sexa)
- 800Hz blir "g2" (oktav)
Hoppas jag räknade rätt på tonerna!
Ovanstående är inte helt korrekt med likvävande temperatur, alltså lite ostämt men ändå ok.

Det finns stor möjlighet att vi uppfattar det som en harmoni, d v s ett G6 accord och då finns alltså 4 "grundtoner" som hörseln kan detektera i form av en lite vemodig klang.
En ok musiker kan säga "det är ett 6 accord bestående av grundton/ters/kvint/sexa.
En bra musiker med absolut gehör säger att det är ett felstämt G6 accord.

Bara funderingar..... mitt svar till Peter blir därför för 200Hz exemplet: det är inte en grundton utan 4 grundtoner i fysikalisk mening - 200, 300, 500 och 700Hz.
Svarar jag som "musiker" och musiklyssnare är det en grundton G samt en ters, kvint och en 6:a.


Som sagt ovan.....om jag räknade rätt....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav Tangband » 2021-07-09 14:16

Jansch och Peter, vad säger ni om denna information, stämmer den ? :

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... pitch.html

Effect of Loudness Changes on Perceived Pitch

A high pitch (>2kHz) will be perceived to be getting higher if its loudness is increased, whereas a low pitch (<2kHz) will be perceived to be going lower with increased loudness. Sometimes called "Stevens's rule" after an early investigator, this psychoacoustic effect has been extensively investigated.

With an increase of sound intensity from 60 to 90 decibels, Terhardt found that the pitch of a 6kHz pure tone was perceived to rise over 30 cents. A 200 Hz tone was found to drop about 20 cents in perceived pitch over the same intensity change.

Studies with the sounds of musical instruments show less perceived pitch change with increasing intensity. Rossing reports a perceived pitch change of around 17 cents for a change from 65 dB to 95 dB. This perceived change can be upward or downward, depending upon which harmonics are predominant. For example, if the majority of the intensity comes from harmonics which are above 2 kHz, the perceived pitch shift will be upward.

Samt detta :

https://www2.ling.su.se/staff/hartmut/bark.htm

The perceived pitch of a sinusoidal tone is not strictly given by its frequency, but it is also marginally influenced by its intensity level: An increase in level produces a slightly more extreme sensation of pitch.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav jansch » 2021-07-09 14:57

Det där är inte korrekt, eller missförstår jag dej

Citat med fetmarkering:
1. Tonhöjd. Det är [color=#0040FF]den färdiga tonens tonhöjd som beror på musikinstrumentets resonanser. Det är en temporal egenskap som bygger på repetitionsfrekvens.[/color]

Citat med fetmarkering
3. Klangfärg d v s instrumentets klangfärg som också kallas timbre. Det är distributionen ev energin i frekvensdomän som sätter klangfärgen. Timbre är det hörda lyssningsattribut där lyssnaren kan bedöma att 2 stationära komplexa toner som har samma ljudnivå, samma tonhöjd och samma varaktighet men ändå låter olika. Eftersom det är en stationär komplex ton så har den initiala transienten passerats och ingår inte i timbre. Likaså ingår inte tonhöjd i timbre.

Uppfattad tonhöjd är alltid grundton och det spelar ingen roll hur frekvensspektrum:et ser p g a musikinstrumentets förmåga att skapa övertoner.
Det finns givetvis musikinstrument där felatktigheter uppstår, t.ex vargtoner på en cello när resonans bildas i strängen nedanför stallet och tillför en ton som inte hör hemma i cellons övertonsregister - det blir en separat ton, oftast falsk p g a fysikens lagar.

Det går inte att blanda ihop uppfattad grundton och klangfärg. Ett spelat "a1" (440Hz) kommer alltid att uppfattas som "a1" oavsett instrument och dess övertonsregister, inte "a2" eller något annat.
Detta är fundamentalt annars skulle musik inte upplevas som musik.

Kanske missuppfattar jag begreppet "färdiga tonens tonhöjd" . Menar du helt enkelt grundtonens tonhöjd???

Jag föreslår att inte alls blanda ihop uppfattad grundton och klangfärg för att åstadkomma det du vill - sann kunskap utan förvirrande off topics.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav jansch » 2021-07-09 15:12

[quote="Tangband"]Jansch och Peter, vad säger ni om denna information, stämmer den ? :

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... pitch.html
................
https://www2.ling.su.se/staff/hartmut/bark.htm
..................[quote

Japp, omtalat och omdiskuterat

Frågan är om man skall se det helt naturligt på samma sätt som t.ex "phonkurvan". Det är så vi hör helt enkelt, något annat vore onaturligt.
Alltså skulle vi försöka processa musiksignalen så den inte blev "falsk" p g a detta och dynamiskt sänka pitchen till "rätt" nivå skulle det med säkerhet låta för jävligt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav petersteindl » 2021-07-09 15:38

petersteindl skrev: . . .
Låt oss kombinera en ton som vi kan kalla Fx och som består av följande frekvenser: 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz + 700 Hz + 800 Hz + 900 Hz. Alla respektive frekvenser har samma amplitud.
Låt oss även kombinera en ton som vi kallar Fy och som består av följande frekvenser: 200 Hz + 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz + 700 Hz + 800 Hz. Alla respektive frekvenser har samma amplitud och även samma amplitud som i Fx.

Nu några frågor till var och en av er:
Vilken tonhöjd har tonen Fx?
Är det 300 Hz?
Är det 250 Hz?
Är det en annan frekvens? I så fall vilken? Och varför? Förklara.

Vilken tonhöjd har tonen Fy?
Är det 200 Hz?
Är det 150 Hz?
Är det en annan frekvens? I så fall vilken? Och varför? Förklara.

MvH
Peter


Tror många drar sig för att svara. Jag har dock tidigare i tråden gett svar till hur tonhöjd beräknas. Det är alltså inte summan av tonerna, utan det är differensen.

petersteindl skrev:
hcl skrev:Upplevd pitch är ju summan av alla toner ett instrument ger ifrån sig då en ton tas så att grundtonen inte driver så mycket behöver inte betyda att summan av samtliga toner inte upplevs stabil. Dels varierar spektrat över tid både för enskilda instrument och de distorsionsprodukter som systemet producerar med den givna insignalen.

Jag vet inte varför t.o.m. elektronik kan påverka ”hörd” tonhöjd, men kan konstatera att så är fallet. Kanske har det att göra just med att distorsionsprodukterna varierar under anslag (transienta förlopp)?


Njäe, det är inte så att det är summan av tonerna. :) Vill man se det så, så är tonhöjden snarast differensen mellan de harmoniska tonerna i musikinstrumentets spektrum.

Ett musikinstruments tonhöjd är inte en funktion av ”anslaget” d v s onset/transienten. Instrumentets tonhöjd beror på resonanser i musikinstrumenten som genererar de harmoniska svängningar d v s harmoniska frekvenser som i sin tur genererar upplevd tonhöjd.

Se systemet/musikinstrumentet som en slags resonansburk. Input är den energi som tillförs systemet genom att energin sätter strängar i rörelse som ger vibration (t.ex. stränginstrument) eller luft i rörelse (blåsinstrument) som ger vibration i luft i någon form av pipa.

Den tillförda energin kan ses som ett transient förlopp d v s en puls, men pulsen är bandpassfiltrerad på något visst sätt. Då tillförs energi under en begränsad tid där tiden ges av bandpassfiltren och med ett visst givet frekvensinnehåll som också sätts av filtren.

. . .

MvH
Peter


Låt oss titta på Fx som består av följande frekvenser: 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz + 700 Hz + 800 Hz + 900 Hz.

En harmonisk frekvensskara består av F1 + F2 + F3 + F4 + F5 + F6 + F7 + osv. Varje ton kallas delton. F1 är första deltonen som är grundtonen. F2 är andraton, F3 är tredjeton osv.
Skillnaden mellan närmaste deltoner är konstant 100 Hz och 100 Hz blir då denna harmoniska series lägsta frekvens som är grundtonen och i detta fall 100 Hz.
400-300=100
500-400=100
600-500=100
700-600=100
800-700=100
900-800=100

Låt oss titta på Fy som består av följande frekvenser: 200 Hz + 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz + 700 Hz + 800 Hz.
För Fy är differensen lika d v s 100 Hz
Fx och Fy har därmed identiskt samma pitch/tonhöjd.

Men eftersom Amplituderna varierar mellan deltonerna i Fx kontra i Fy så blir timbre mellan Fx och Fy olika.
Det beror på att amplituden av F2=0 i Fx medans F2 har full amplitud i Fy.
Amplituden av F9=0 i Fy medans F9 har full amplitud i Fx.

Timbre beror av amplitudskillnader.
Tonhöjd beror på tidsskillnader mellan repetitionsfrekvenserna i det harmoniska systemet. I det här fallet är tidsskillnaden 10 millisekunder i tidsdomän = 100 Hz i frekvensdomän. (Det finns dock viss påverkan på uppfattad tonhöjd beroende på ljudstyrka. Både jag och Svante har skrivit angående denna olinjäritet. Inget är absolut linjärt men kan approximeras som tillräckligt linjärt.)

Nu är det så att på vissa ställen på forumet talas det om att hörseln inte hör enligt kvotskala, medans jag med emfas vill betona att det är väldigt många attribut i ljud som hörseln definitivt hör enligt kvotskala.
Tonhöjd med storheten frekvens och enheten Hz kan uttryckas som differens på en Intervallskala. I frekvensdomän finns frekvens på X-axeln. Amplitud på Y-axeln är det normalt förekommande. Men man kan även ha fas på Y-axeln.

Dock, inom musiken så övergår man istället till att ha frekvens på Y-axeln och tid på X-axeln. Då är vi inne i tidsdomän med en musikalisk frekvensskala som storhet på Y-axeln och tonart som enhet. Ett vanligt partitur använder sådan skala. Det är ett referenssystem utifrån hörseln. Sedan finns det referenssystem utifrån det fysikaliska. Enheten dB är ett hopkok av både hörseln och det fysikaliska där man använder hörselns minsta tröskelvärde vid 1 kHz som referens och då blir 0 dB = log1. På en kvotskala kan man inte dela med noll 0. Då blir det istället en intervallskala. Att gå från ett referenssystem till ett annat referenssystem är matematisk vardagsmat. Mellan hörseln och det matematiskt fysiska finns viss olinjäritet, men man kan ändock projicera mellan dessa båda referenssystem.

Denna representation i partitur är enligt kvotskala. Om hörseln inte skulle kunna höra enligt kvotskala, d v s enligt JM, så är det så att ingen musiker skulle kunna höra musik med melodi enligt partitur och ingen lyssnare heller. Trist, men i så fall är det bara att älska läget. Men tror ni verkligen på det?? Toner i ett partitur är representerade enligt kvotskala och linjärt, åtminstone tillräckligt linjärt. Det är inte det enda hos hörseln som representeras enligt kvotskala. Lokalisation med ITD kontra lyssningsvinkel i horisontalplan är enligt kvotskala och helt linjärt.

Amplitud representeras i intervallskala. Det är en logaritmisk storhet kallat SPL med dB och samma logaritmiska enhet på Y-skalan. Används istället absoluttryck P med enheten Pa (Pascal) så skulle kvotskala kunna användas men då blir kvoter på miljon eller miljarddelar och det vill man undvika. Därför används logaritmisk skala för amplitud hos ljud d v s SPL. Det är inte en kvotskala men däremot intervallskala. Så, inom psykofysiken som behandlar hörseln som perception används kvotskala och intervallskala på väsentliga storheter gällande hörseln. Jag har skrivit angående detta otaliga gånger tidigare och bäst är att läsa mina inlägg i petersteindl?-tråden.

Som jag ser det, är det dags att försöka skrota felaktiga uppfattningar som med jämna mellanrum basuneras ut lite här och där på forumet. Det är inte med glädje jag skriver just detta, men det är tvunget om man inte hela tiden måste tjôta samma sak om och om igen. Det är dålig användning av tid.

Däremot att utvärdera hifi-pryttlars braighet med en slags subjektiv värderingsskala kan lämpligen inte ske med kvotskala eller intervallskala. Då gäller; är A bättre än B? Ja eller nej?! Nominalskala således. Vill man införa någon form av rangordning mellan flertalet hifi-pryttlar så skulle man kunna lägga upp testerna i form av Ordinalskala. A är bättre än C som är bättre än B. Men detta med hifi-pryttlars braighet har inget som helst med psykoakustiken som science att göra och har inte något med forskning av hörseln att göra, även om nu några fortfarande tycks vara invaggade i sådan tro.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav hcl » 2021-07-09 15:40

Oj, oj. Efter att inte läst på något dygn så har det haglat in många intressanta inlägg. Det jag konstaterar så här långt i tråden ang. det jag slängde in om att man kan lyssna efter hur väl en anläggning återger det vi med hygglig säkerhet vet finns i det vi söker återge med den anläggning vi lyssnar med är att - det här med uppfattad tonhöjd inte är enkelt. Utan att mena att förringa någons kunskap, men helt ärligt tror jag inte någon ännu faktiskt har hela bilden.

Att teoretisera är förvisso intressant, men varför inte börja med att lyssna…
Senast redigerad av hcl 2021-07-09 15:46, redigerad totalt 1 gång.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav petersteindl » 2021-07-09 15:45

Tangband skrev:Jansch och Peter, vad säger ni om denna information, stämmer den ? :

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... pitch.html

Effect of Loudness Changes on Perceived Pitch

A high pitch (>2kHz) will be perceived to be getting higher if its loudness is increased, whereas a low pitch (<2kHz) will be perceived to be going lower with increased loudness. Sometimes called "Stevens's rule" after an early investigator, this psychoacoustic effect has been extensively investigated.

With an increase of sound intensity from 60 to 90 decibels, Terhardt found that the pitch of a 6kHz pure tone was perceived to rise over 30 cents. A 200 Hz tone was found to drop about 20 cents in perceived pitch over the same intensity change.

Studies with the sounds of musical instruments show less perceived pitch change with increasing intensity. Rossing reports a perceived pitch change of around 17 cents for a change from 65 dB to 95 dB. This perceived change can be upward or downward, depending upon which harmonics are predominant. For example, if the majority of the intensity comes from harmonics which are above 2 kHz, the perceived pitch shift will be upward.

Samt detta :

https://www2.ling.su.se/staff/hartmut/bark.htm

The perceived pitch of a sinusoidal tone is not strictly given by its frequency, but it is also marginally influenced by its intensity level: An increase in level produces a slightly more extreme sensation of pitch.


Jo, det finns visst samband mellan ljudstyrkeändring och uppfattad tonhöjd. Som sagt, jag och Svante har skrivit gällande detta för en massa år sedan. Du kan även läsa i mitt föregående inlägg.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav petersteindl » 2021-07-09 15:54

hcl skrev:Oj, oj. Efter att inte läst på något dygn så har det haglat in många intressanta inlägg. Det jag konstaterar så här långt i tråden ang. det jag slängde in om att man kan lyssna efter hur väl en anläggning återger det vi med hygglig säkerhet vet finns i det vi söker återge med den anläggning vi lyssnar med är att - det här med uppfattad tonhöjd inte är enkelt. Några tycks göra anspråk på att veta hur det ligger till, men helt ärligt tror jag inte någon ännu faktiskt har hela bilden.

Att teoretisera är förvisso intressant, men varför inte börja med att lyssna…


Det spelar väl ingen roll om man har hela bilden eller inte. Man behöver väl inte ha en totalt felaktig bild och klamra fast vid denna bara för att ingen annan har den totala globala sanningen samlad i en total bild. Man kan ju lära sig och förnya sig ändå. Eller är du av annan uppfattning?

Jag började med att lyssna kring 1966 och har sedan 1970 varit intresserad av att lära mig varför man hör såsom man gör. Då hade jag Carlsson OA6-typ1. Hela mitt ljudintresse härstammar från musiklyssning.

Teori bygger på att det finns samband mellan orsak och verkan. Då är det ett deterministiskt system. Då kan teorier och samband matematiskt ställas upp.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav Strmbrg » 2021-07-09 18:52

Ja, varför inte börja med att lyssna?

Alltså inte bara avseende det ni diskuterar här ovan, utan lite mer generellt.
Jag har förstått att det finns två utgångspunkter hos "hifi-recensenter". Alltså två utgångspunkter hos recensenter vilka alla BÅDE mäter OCH lyssnar. (De som BARA lyssnar bortser jag från just nu.) Nämligen i vilken ordning de två momenten utförs. Mäta först - lyssna sedan. Eller tvärtom.
Kommer inte ihåg var jag läste om detta - det var inte här i alla fall, men skit samma - låt oss utgå från att båda varianterna förekommer.

-Kan man då tänka sig att den som först mäter och sedan lyssnar emellanåt kan få ett annat lyssningsintryck än den som gjort tvärtom? Eller, låt säga att vi talar om samma person, så håller vi andra aspekter vid sidan om.
Får man fram bra mätresultat så skruvas KANSKE lyssningsintrycket upp. Får man fram dåliga så skruvas KANSKE lyssningsintrycket ner.
Mindre rimligt blir det väl förvisso om man vänder på steken: Börjar man med lyssnandet så lär nog inte mätresultaten påverkas. Åtminstone inte om man inte fuskar med mätandet i syfte att "bevisa" riktigheten i lyssningsintrycken...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav goat76 » 2021-07-09 19:53

Följande text är ganska lätt att förstå, det spelar inte ens någon större roll om några tekniska felaktigheter har råkat smugit sig in, texten är ändå i sin helhet väldigt lätt att förstå.

Det sitter garanterat en del personer på Faktiskt som sållar bort en massa bra musik för att den upplevs som stökig, grötig och svår att ta till sig, och endast väldigt glesa musikproduktioner går att stå ut med. Ni har uppenbarligen någon disharmoni i eran lyssning antingen orsakad av någon komponent eller ett problem med installationen.

Jag tror det finns folk på forumet som på förhand har svårt att ta till sig texten för att den kommer från ”fel” företag, man letar hellre eventuella faktafel och tar dem ur sitt sammanhang, eller väljer att misstolka istället för att förstå att tillvägagångssättet är så enkelt att alla oavsett tekniska förkunskaper kan använda det för att lyssna sig till om något är bättre eller sämre.

Själv är jag inte någon så kallad ”linnie” om nu någon trodde det, mitt ljudsystem består av produkter från Marantz, Elac, Musical Fidelity, REL, Supra, Prism Sound, ATC och Linn. :)




The Tune

Our favourite method of evaluating the musical performance, and thus the performance of the hi-fi, is simply listening to the tune.

Many people immediately dismiss this as being the obviously too simplistic to provide meaningful results. But, in actual practice, this is an all-encompassing technique that more clearly brings out the differences in hi-fi systems than any other method of evaluation that we have ever used.

The music on a record consists of a signal that, at any instant, can be described with two parameters, frequency and amplitude (or pitch and loudness).

Any type of distortion will change frequency, amplitude or both. And it rarely does this in a linear manner, meaning that some frequencies or amplitudes are changed more than others are. These changes in frequency and amplitude alter the tune by changing the pitch relations in the music. For example — since the perceived pitch of a note consists of the sum of its fundamental plus its harmonics, a distortion that adds extra harmonics will shift the pitch of that note up slightly. Likewise, a distortion that results in the rolling-off of higher frequencies (thus reducing the amplitude of some harmonics) can lower the perceived pitch.

Our musical scale is composed of a series of fixed , predictable steps and our brain has an uncanny ability to follow those steps, determining when errors have been made. It is much like climbing a set of stairs. As long as all the steps are the same you can comfortably walk up the steps, come down the steps, run up, run down, take two steps at a time, even do it in the dark. However, change the size of just one step and you are likely to fall on your face.

Following the tune is much the same. If you try to follow along with the tune you will find that, on a good hi-fi system, the tune will seem to make more sense. The steps will be more regular. The notes that one instrument is playing will have some relationship to the notes that another instrument produces. You will even frequently know what note is coming next.

In the end, the better the system the less damage it does to the pitch relationships and the easier it is to follow the tune. And, since any type of distortion, regardless of its source, must alter the tune. The Tune Dem method is a comprehensive test of a hi-fi system’s musical performance.

Tune Dem method

The approach we suggest when doing an A/B comparison is to listen to component A, then listen to B. If one sounds better, buy it. We have always said, “If it sounds better, then it is better.”

You will find it easier to compare components in an A/B situation if you play only a brief passage of music (as little as ten seconds and certainly no more than thirty seconds) on one component. Repeat this brief passage a few times on the first product then switch to the second component and play the same passage.

By keeping the passages short, you will keep the “tune” fresh in your mind and therefore be more able to judge the relative difficulties in following the tune on each component.

If you have any problems in detecting differences in regard to the ease of following the tune, don’t panic. Just sit back, relax and try again. Ask yourself a few simple questions:


Can you hear all the musicians playing all of the instruments all of the time?
Can you always follow the tune played by every instrument?
How easy is it to sing-along/follow with the melody?

The remarkable thing is that once you do hear the difference you’ll find that it’s much more apparent than you originally thought. And the more you listen the easier this method will become. With a little practice, you‘ll find that you have a listening test that is consistent, repeatable, and best of all, a very reliable indicator of the performance of any hi-fi component.
https://www.linn.co.uk/tune-dem

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav E » 2021-07-09 20:48

Jag har bara skummat litet nu, men tyckte iallafall det såg ut som att jag gissade rätt. Jag kollar postlådan i början av veckan och hoppas på ett trevligt pris. :P (Peter utlovade ju ett väldigt fint pris, men jag tror att han har redigerat bort det från inlägget. :wink:)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav goat76 » 2021-07-09 20:55

E skrev:Jag har bara skummat litet nu, men tyckte iallafall det såg ut som att jag gissade rätt. Jag kollar postlådan i början av veckan och hoppas på ett trevligt pris. :P (Peter utlovade ju ett väldigt fint pris, men jag tror att han har redigerat bort det från inlägget. :wink:)

Mvh E*


Jag tror det var ett par ägg han utlovade, hoppas nu inte att han fegar ur. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav petersteindl » 2021-07-09 21:20

jansch skrev:Citat från E:s inlägg:

Peter! Jag gissar att vi "begriper" av övertonerna att grundtonen är 100 Hz i bägge dina exempel. Jag Gissar på tonen Giss, men den behöver stämmas upp mer än en kvarts ton om man vill spela tillsammans med andra, eller för någon med absolut gehör. (G ligger närmast 100 Hz, men det är troligare att det är ett för lågt Giss av två skäl: instrument brukar behöva stämmas upp oftare än ned (kanske är det en ny sträng som ej blivit sträckt eller inspelad ordentligt?) och dessutom ville ju Peter att vi skulle gissa …) Kan förstås vara rullbandet som snurrade litet för fort när du spelade in! :wink:

Din slutsats är ju helt fysikaliskt korrekt, det kan ju också då vara övertoner bildade av 50Hz, 25Hz osv.

Jag är dock inte säker på att vi uppfattar ljudet som en grundton med övertoner. Se detta som funderingar då jag inte orkar prova (en trevlig utmaning för de som gillar inspelningsteknik).
Förutsättning: stationära sinustoner, vilket jag tror Peter menar.

Om vi ändrar pitchen till tonskala blir det enklare att förklara, alltså:
- 200Hz blir "g"
- 300Hz blir "d1" (kvint)
- 400Hz blir "g1" (oktav)
- 500Hz blir "b1" (ters)
- 600Hz blir "d2" (kvint)
- 700Hz blir nästan "e2" (sexa)
- 800Hz blir "g2" (oktav)
Hoppas jag räknade rätt på tonerna!
Ovanstående är inte helt korrekt med likvävande temperatur, alltså lite ostämt men ändå ok.

Det finns stor möjlighet att vi uppfattar det som en harmoni, d v s ett G6 accord och då finns alltså 4 "grundtoner" som hörseln kan detektera i form av en lite vemodig klang.
En ok musiker kan säga "det är ett 6 accord bestående av grundton/ters/kvint/sexa.
En bra musiker med absolut gehör säger att det är ett felstämt G6 accord.

Bara funderingar..... mitt svar till Peter blir därför för 200Hz exemplet: det är inte en grundton utan 4 grundtoner i fysikalisk mening - 200, 300, 500 och 700Hz.
Svarar jag som "musiker" och musiklyssnare är det en grundton G samt en ters, kvint och en 6:a.


Som sagt ovan.....om jag räknade rätt....


Jag frågar inte efter grundton. Jag frågar efter tonhöjd/pitch. Grundton är ett fysikaliskt/matematiskt attribut på en delton i den fysikaliska världen. Tonhöjd är i den subjektiva upplevda världen. Kan vara hos en ren sinuston, kan vara hos en komplex ton. Jag återkommer angående skillnaden. Det är i vart fall 2 skilda saker, var och en i sin egen domän.

I fysikalisk mening existerar det inte flera olika frekvenser på F1 i en serie deltoner som en komplex ton består av. Detta är dock en sanning med modifikation om man väljer korta serier av frekvenser som ter sig tvetydigt. Då blir det problem med att höra entydig tonhöjd.

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2021-07-09 21:55, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav petersteindl » 2021-07-09 21:51

jansch skrev:Det där är inte korrekt, eller missförstår jag dej

Citat med fetmarkering:
1. Tonhöjd. Det är [color=#0040FF]den färdiga tonens tonhöjd som beror på musikinstrumentets resonanser. Det är en temporal egenskap som bygger på repetitionsfrekvens.[/color]

Citat med fetmarkering
3. Klangfärg d v s instrumentets klangfärg som också kallas timbre. Det är distributionen ev energin i frekvensdomän som sätter klangfärgen. Timbre är det hörda lyssningsattribut där lyssnaren kan bedöma att 2 stationära komplexa toner som har samma ljudnivå, samma tonhöjd och samma varaktighet men ändå låter olika. Eftersom det är en stationär komplex ton så har den initiala transienten passerats och ingår inte i timbre. Likaså ingår inte tonhöjd i timbre.

Uppfattad tonhöjd är alltid grundton och det spelar ingen roll hur frekvensspektrum:et ser p g a musikinstrumentets förmåga att skapa övertoner.
Det finns givetvis musikinstrument där felatktigheter uppstår, t.ex vargtoner på en cello när resonans bildas i strängen nedanför stallet och tillför en ton som inte hör hemma i cellons övertonsregister - det blir en separat ton, oftast falsk p g a fysikens lagar.

Det går inte att blanda ihop uppfattad grundton och klangfärg. Ett spelat "a1" (440Hz) kommer alltid att uppfattas som "a1" oavsett instrument och dess övertonsregister, inte "a2" eller något annat.
Detta är fundamentalt annars skulle musik inte upplevas som musik.

Kanske missuppfattar jag begreppet "färdiga tonens tonhöjd" . Menar du helt enkelt grundtonens tonhöjd???

Jag föreslår att inte alls blanda ihop uppfattad grundton och klangfärg för att åstadkomma det du vill - sann kunskap utan förvirrande off topics.


Jag förstår inte ditt inlägg??

Jag separerar tonhöjd från timbre helt och hållet. Två skilda ting. Behandlas på olika sätt i olika delar i nervsystem och olika delar i hjärnan. Någon form av missförstånd måste föreligga gällande mitt inlägg.

Tonhöjd kan skrivas som: Det attribut hos en hörselupplevelse som bestämmer hur ljud kan rangordnas på en musikalisk skala. Tonhöjd relateras till repetitionsfrekvensen hos ljudvågens vågform.
Variation av tonhöjd ger en känsla av melodi.

Tonhöjd är ett subjektivt attribut som inte kan mätas genom direkt mätning.
Att tilldela ett värde på tonhöjden hos ett ljud görs genom att specificera frekvensen av en ren sinuston som upplevelsemässigt har samma tonhöjd som den komplexa tonen.


Den rena sinustonen som används som variabel referenstonhöjd är F1. Mätinstrumentet för dess tonhöjd är hörseln. Mätinstrumentet för dess frekvens är en sinustongenerator/frekvensanalysator. Hörseln som mätinstrument jämför sinustonens upplevda tonhöjd med den komplexa tonens upplevda tonhöjd genom att variera sinustonen till upplevt samma värde på tonhöjd som man upplever att den komplexa tonen har. Sedan läser man av frekvensen på frekvensanalysatorn.

Det betyder att man i mina exempel med Fx och Fy skulle komma fram till 100 Hz tonhöjd i båda fallen, trots att F1 som frekvens har noll amplitud i båda de komplexa tonerna Fx och Fy. I Fx har även F2 noll amplitud, men det spelar ingen roll för tonhöjden i dessa fall.

Då jag skriver den färdiga tonens tonhöjd menar jag den komplexa tonens tonhöjd då den blivit stationär och den tonen behöver inte ha med F1 och inte F2 heller och faktiskt inte F3 heller om det finns tillräckligt med högre deltoner med. Då menar jag att den komplexa tonens tonhöjd då den blivit stationär upplevs som en ren sinustons tonhöjd med frekvensen F1 som i så fall fysikaliskt sett är första deltonen, men som inte finns med i den komplexa tonen.

Däremot upplevs timbre som olika om F1 skulle funnits med i den komplexa tonen kontra att den inte finns med. Tonhöjden är lika men timbre olika.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav jansch » 2021-07-09 22:53

hcl skrev:Oj, oj. Efter att inte läst på något dygn så har det haglat in många intressanta inlägg. Det jag konstaterar så här långt i tråden ang. det jag slängde in om att man kan lyssna efter hur väl en anläggning återger det vi med hygglig säkerhet vet finns i det vi söker återge med den anläggning vi lyssnar med är att - det här med uppfattad tonhöjd inte är enkelt. Utan att mena att förringa någons kunskap, men helt ärligt tror jag inte någon ännu faktiskt har hela bilden.

Att teoretisera är förvisso intressant, men varför inte börja med att lyssna…


Hcl - du som sysslar med inspelning dagligen, varför inte spela in sinusar med likvärdig amplitud för frekvenserna 200,300, 400, 500, 600, 700 och 800Hz? sedan lägga ut den som ljudfil här i denna tråd......så kan alla lyssna!

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav Tell » 2021-07-10 02:43

Jag var nyfiken så jag slängde ihop en sån fil själv. Alltså 200, 300, 400, 500, 600, 700 och 800hz. Lekte också lite med amplituden lite på tonerna lite sådär på höft vad som kanske kan tyckas vara intressant, vet inte riktigt själv vad ni tycker är intressant dock men nåt får ni iaf :)
https://www.dropbox.com/s/vsywqnexkjal1 ... d.wav?dl=0

- Från början lirar alla på samma nivå.
- Vid fem sekunder så sänks alla toner förutom 200hz till -6dB.
- Vid tio sekunder så sänks 200hz till -12dB, 300hz upp till 0dB och resten ligger kvar vid -6dB.
- Vid femton sekunder sänks 200hz till -18dB, 300hz, 500hz och 700hz går upp på 0dB, 400hz, 600hz och 800hz ner till -12dB
- Vid tjugo sekunder hamnar 200hz vid 0dB igen, 300hz, 500 och 700 ligger kvar på 0dB och 400hz, 600hz och 800hz ner på -18dB
- Vid tjugofem sekunder så drar jag istället igång LFOerna, varje ton får alltså varsin som konstant höjjer o sänker volymen med en frekvens på nånstans mellan 0.21hz och 0.43hz.
- O sist vid fyrtio sekunder så drar jag igång en saturator också, jag distar alltså till signalen ganska mycket vilket ger massa övertoner, men dessutom så dök det också upp en underton (heter det så?) vid 100hz som åker upp o ner tillsammans med resten av signalen.

Ger det här experimenter er nåt? Hur upplever ni tonhöjden? Förändras den under tiden eller är den konstant?
Personligen så har jag väl inte den bästa gehören, men jag upplever det iaf som tonen ändrar sig lite hela tiden, dock lite oklart om det är upp eller ner oavsett vad som sker med signalen.
Kan ju också säga att Abletons inbyggda tuner genom hela filen tycker att det är ett konstant G med +35 ct.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav petersteindl » 2021-07-10 06:08

Att det upplevda ljudet ändras då man ändrar den spektrala fördelningen genom att ändra deltonernas amplitud är väl ganska självklart eftersom tonens klang/timbre ändras.

Tonens tonhöjd/pitch är dock konstant. Det kan man prova genom att vid varje förändring av amplituder på deltoner jämföra med tonhöjden på en ren sinuston som man kan alternera frekvensen på. T.ex. stega sig fram från 80 Hz till 120 Hz i 5 Hz intervall och göra samma sak runt 150 Hz och runt 200 Hz.

Ett annat sätt är att lägga på F1 = 100 Hz med samma nivå och höra om tonhöjden förändras.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav hcl » 2021-07-10 09:10

petersteindl skrev:
hcl skrev:Oj, oj. Efter att inte läst på något dygn så har det haglat in många intressanta inlägg. Det jag konstaterar så här långt i tråden ang. det jag slängde in om att man kan lyssna efter hur väl en anläggning återger det vi med hygglig säkerhet vet finns i det vi söker återge med den anläggning vi lyssnar med är att - det här med uppfattad tonhöjd inte är enkelt. Några tycks göra anspråk på att veta hur det ligger till, men helt ärligt tror jag inte någon ännu faktiskt har hela bilden.

Att teoretisera är förvisso intressant, men varför inte börja med att lyssna…


Det spelar väl ingen roll om man har hela bilden eller inte. Man behöver väl inte ha en totalt felaktig bild och klamra fast vid denna bara för att ingen annan har den totala globala sanningen samlad i en total bild. Man kan ju lära sig och förnya sig ändå. Eller är du av annan uppfattning?


Det är mycket få tillfällen då jag inte (i varje fall nära nog) till 100% håller med om det du skriver, så även här. Mycket ofta kan du dessutom formulera dig mer utförligt samt på ett utmärkt sätt relatera till egna och andras empiriskt baserad kunskap. Vad jag förstår lämnar du allt som oftast dessutom öppet för att det finns mer att lära om hur det faktiskt ligger till. Även detta sympatiserar jag med. Jag är t.o.m. osäker på vem av oss som anser att det fattas mest att förklara vetenskapligt rörande dessa frågor.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav goat76 » 2021-07-10 10:07

Strmbrg skrev:Ja, varför inte börja med att lyssna?

Alltså inte bara avseende det ni diskuterar här ovan, utan lite mer generellt.
Jag har förstått att det finns två utgångspunkter hos "hifi-recensenter". Alltså två utgångspunkter hos recensenter vilka alla BÅDE mäter OCH lyssnar. (De som BARA lyssnar bortser jag från just nu.) Nämligen i vilken ordning de två momenten utförs. Mäta först - lyssna sedan. Eller tvärtom.
Kommer inte ihåg var jag läste om detta - det var inte här i alla fall, men skit samma - låt oss utgå från att båda varianterna förekommer.

-Kan man då tänka sig att den som först mäter och sedan lyssnar emellanåt kan få ett annat lyssningsintryck än den som gjort tvärtom? Eller, låt säga att vi talar om samma person, så håller vi andra aspekter vid sidan om.
Får man fram bra mätresultat så skruvas KANSKE lyssningsintrycket upp. Får man fram dåliga så skruvas KANSKE lyssningsintrycket ner.
Mindre rimligt blir det väl förvisso om man vänder på steken: Börjar man med lyssnandet så lär nog inte mätresultaten påverkas. Åtminstone inte om man inte fuskar med mätandet i syfte att "bevisa" riktigheten i lyssningsintrycken...


Lyssnandet verkar vara klart underskattat på det här forumet. Folk verkar vara oroliga för om de själva hör rätt eller fel men varför är det ens viktigt, de lär ju inte höra bättre efter de har gjort en mätning. Det är väl knappast mätutrustningen som ska tillfredsställas i slutändan utan den egna hörseln och vad man själv föredrar, det som ger den största musikbehållningen är väl det väsentliga slutmålet? :)



Oavsett vad man tycker om Stereophile så gör dom saker i rätt ordning, recensenten får aldrig ta del av mätresultatet innan recensionen är skriven. Jag tror de oftast har tillgång till apparaten eller högtalaren över en relativt lång tidsperiod vilket möjliggör att lyssnaren har god tid på sig att optimera placering och installation.

Det var önskan från många personer att även Amir på ASR skulle lyssna först och därefter skriva sina subjektiva lyssningsintryck, men det verkar han inte våga göra. Han mäter först och lyssnar sen vilket naturligtvis ger en förväntanseffekt samt förutfattade meningar om hur han kommer uppleva högtalaren, med det tillvägagångssättet ska mycket till om han inte hör "felen" även om han faktiskt inte kan höra dem.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav Strmbrg » 2021-07-10 11:50

goat76 skrev:Lyssnandet verkar vara klart underskattat på det här forumet. Folk verkar vara oroliga för om de själva hör rätt eller fel men varför är det ens viktigt, de lär ju inte höra bättre efter de har gjort en mätning. Det är väl knappast mätutrustningen som ska tillfredsställas i slutändan utan den egna hörseln och vad man själv föredrar, det som ger den största musikbehållningen är väl det väsentliga slutmålet? :)

Oavsett vad man tycker om Stereophile så gör dom saker i rätt ordning, recensenten får aldrig ta del av mätresultatet innan recensionen är skriven. Jag tror de oftast har tillgång till apparaten eller högtalaren över en relativt lång tidsperiod vilket möjliggör att lyssnaren har god tid på sig att optimera placering och installation.

Det var önskan från många personer att även Amir på ASR skulle lyssna först och därefter skriva sina subjektiva lyssningsintryck, men det verkar han inte våga göra. Han mäter först och lyssnar sen vilket naturligtvis ger en förväntanseffekt samt förutfattade meningar om hur han kommer uppleva högtalaren, med det tillvägagångssättet ska mycket till om han inte hör "felen" även om han faktiskt inte kan höra dem.


Ja, det är komplicerat det där. Ock kanske betraktat utifrån - av någon som inte är särskilt intresserad av vare sig välljud i sig eller av den teknik som erfordras - möjligen även lite smålustigt med det djuplodande engagemanget. Men så är det nog med många "nörd-verksamheter". :) Jag har varit med om en del huvudrusk och ögonhimlande från omgivningen, vilket jag närmast tycker är lite kul faktiskt. Vem fan vill verka normal? :)

Nå, det där du skriver om "han med torkhuven" är det jag hade i åtanke. Och det du skriver om Stereophile är nog även det just vad som ingick i den text jag hittade någonstans på neetet.
Prestige ser jag som hämmande. Den som verkligen vill komma vidare bör nog försöka göra sig fri från prestige-bördan. Oavsett vad det är man vill komma vidare i för något.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav Tell » 2021-07-10 12:48

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Ja, varför inte börja med att lyssna?

Alltså inte bara avseende det ni diskuterar här ovan, utan lite mer generellt.
Jag har förstått att det finns två utgångspunkter hos "hifi-recensenter". Alltså två utgångspunkter hos recensenter vilka alla BÅDE mäter OCH lyssnar. (De som BARA lyssnar bortser jag från just nu.) Nämligen i vilken ordning de två momenten utförs. Mäta först - lyssna sedan. Eller tvärtom.
Kommer inte ihåg var jag läste om detta - det var inte här i alla fall, men skit samma - låt oss utgå från att båda varianterna förekommer.

-Kan man då tänka sig att den som först mäter och sedan lyssnar emellanåt kan få ett annat lyssningsintryck än den som gjort tvärtom? Eller, låt säga att vi talar om samma person, så håller vi andra aspekter vid sidan om.
Får man fram bra mätresultat så skruvas KANSKE lyssningsintrycket upp. Får man fram dåliga så skruvas KANSKE lyssningsintrycket ner.
Mindre rimligt blir det väl förvisso om man vänder på steken: Börjar man med lyssnandet så lär nog inte mätresultaten påverkas. Åtminstone inte om man inte fuskar med mätandet i syfte att "bevisa" riktigheten i lyssningsintrycken...


Lyssnandet verkar vara klart underskattat på det här forumet. Folk verkar vara oroliga för om de själva hör rätt eller fel men varför är det ens viktigt, de lär ju inte höra bättre efter de har gjort en mätning. Det är väl knappast mätutrustningen som ska tillfredsställas i slutändan utan den egna hörseln och vad man själv föredrar, det som ger den största musikbehållningen är väl det väsentliga slutmålet? :)



Oavsett vad man tycker om Stereophile så gör dom saker i rätt ordning, recensenten får aldrig ta del av mätresultatet innan recensionen är skriven. Jag tror de oftast har tillgång till apparaten eller högtalaren över en relativt lång tidsperiod vilket möjliggör att lyssnaren har god tid på sig att optimera placering och installation.

Det var önskan från många personer att även Amir på ASR skulle lyssna först och därefter skriva sina subjektiva lyssningsintryck, men det verkar han inte våga göra. Han mäter först och lyssnar sen vilket naturligtvis ger en förväntanseffekt samt förutfattade meningar om hur han kommer uppleva högtalaren, med det tillvägagångssättet ska mycket till om han inte hör "felen" även om han faktiskt inte kan höra dem.

Tror du på riktigt att folk här på forumet inte lyssnar massssvis på musik? Det är väl klart som fan alla lyssnar, men att dessutom mäta o kunna koppla ihop med det man hör är oerhört smidigt o lärorikt, speciellt eftersom vår hörsel inte är lika precis som en mätmic kan vara. För du kanske hör att det är nåt som låter lite funky i basen, men att det är en dipp på exakt 8dB vid 73hz lär du inte veta förrens du tagit fram mätmicen. Det gör det såååå mycket lättare att korrigera än att sitta o chansa med öronen.
Men för att svara på strmbrgs fundering så tror jag det är nyttigast att börja lyssna, mäta sen o sen lyssna igen, då lär man sig antagligen bäst. Ni borde testa nångång!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ligger det till egentligen? Nattis & Strmbrgs tjötar

Inläggav petersteindl » 2021-07-10 13:01

+1 på Tells inlägg.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael och 19 gäster