Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav distad » 2021-07-09 08:31

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... win%2BVega Kan någon som har koll på priserna på dessa modeller när de såldes på klubben berätta om de nu är dyrare hos Hembiobutiken :?: Jag gissar att de inte kostar mer hos Hembiobutiken.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav Nattlorden » 2021-07-09 09:51

Dyraste modellen är väl typ 5000kr dyrare nu? Fick i alla fall en sökträff på hifiklubben på 13995...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav petersteindl » 2021-07-09 11:31

Inte första gången, men sedan 1989. Före 1989 såldes Cerwin Vega i Sverige av Wille Lilliehöök genom hans butik som hette Direct.
Dessförinnan importerade och distribuerade Lilliehöök Cerwin Vega genom Willes bolag LEAB i Sverige. Då såldes Cerwin via de flesta hifi-butikerna i Sverige. 1989 sålde Wille sin verksamhet med butiken Direct till Lyngdorf som ägde Hifi Klubben som äger det än idag.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav hifikg » 2021-07-09 11:38

petersteindl skrev:Inte första gången, men sedan 1989. Före 1989 såldes Cerwin Vega i Sverige av Wille Lilliehöök genom hans butik som hette Direct.
Dessförinnan importerade och distribuerade Lilliehöök Cerwin Vega genom Willes bolag LEAB i Sverige. Då såldes Cerwin via de flesta hifi-butikerna i Sverige. 1989 sålde Wille sin verksamhet med butiken Direct till Lyngdorf som ägde Hifi Klubben som äger det än idag.

MvH
Peter


Visst sålde Direct Carlsson OA5x-serien också?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav BellsnWhistles » 2021-07-09 12:23

Nattlorden skrev:Dyraste modellen är väl typ 5000kr dyrare nu? Fick i alla fall en sökträff på hifiklubben på 13995...

Men det är rätt mycket högtalare för 19 tusen också, om man behöver ljudtryckskapaciteten.
Jag har haft XLS-215 och de låter riktigt bra, och rent.
Jag vet på rak arm ingen annan kommersiell högtalare som kan ge samma ljudtryck som inte kostar många gånger mera (typ stora JBL eller stora delade system).
4 långslagiga 15" i stora basreflexlådor flyttar mycket luft.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav petersteindl » 2021-07-09 13:06

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Inte första gången, men sedan 1989. Före 1989 såldes Cerwin Vega i Sverige av Wille Lilliehöök genom hans butik som hette Direct.
Dessförinnan importerade och distribuerade Lilliehöök Cerwin Vega genom Willes bolag LEAB i Sverige. Då såldes Cerwin via de flesta hifi-butikerna i Sverige. 1989 sålde Wille sin verksamhet med butiken Direct till Lyngdorf som ägde Hifi Klubben som äger det än idag.

MvH
Peter


Visst sålde Direct Carlsson OA5x-serien också?


Japp, och en del ytterligare märken, t.ex Luxman.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav hifikg » 2021-07-09 13:44

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:Inte första gången, men sedan 1989. Före 1989 såldes Cerwin Vega i Sverige av Wille Lilliehöök genom hans butik som hette Direct.
Dessförinnan importerade och distribuerade Lilliehöök Cerwin Vega genom Willes bolag LEAB i Sverige. Då såldes Cerwin via de flesta hifi-butikerna i Sverige. 1989 sålde Wille sin verksamhet med butiken Direct till Lyngdorf som ägde Hifi Klubben som äger det än idag.

MvH
Peter


Visst sålde Direct Carlsson OA5x-serien också?


Japp, och en del ytterligare märken, t.ex Luxman.

Mvh
Peter


Det är därför jag tror att Hifi-klubben sålde Carlsson ibland. De tog över lokalen på Flemminggatan (?) o då försvann antagligen Carlsson i samma veva. Köpte en Luxmanförstärkare där, en sån där med rör i förförstärkardelen, eller åtminstone såg det ut så.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav petersteindl » 2021-07-09 13:56

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:
Visst sålde Direct Carlsson OA5x-serien också?


Japp, och en del ytterligare märken, t.ex Luxman.

Mvh
Peter


Det är därför jag tror att Hifi-klubben sålde Carlsson ibland. De tog över lokalen på Flemminggatan (?) o då försvann antagligen Carlsson i samma veva. Köpte en Luxmanförstärkare där, en sån där med rör i förförstärkardelen, eller åtminstone såg det ut så.


Japp, Lyngdorf gjorde en Hifi Klubben butik av Direct som fortfarande ligger på Fleminggatan. De Carlssonhögtalare som såldes i Hifi Klubben var befintligt varulager som ingick i affären mellan Lilliehöök och Lyngdorf. Det var Directbutikens säljare som gillade Carlsson och kunde sälja Carlsson. De anställda ingick i köpet. Produktionen var nerlagd.

1996 startades produktion av Carlssonhögtalare igen och John Larsen producerade OA-52.2 och OA-50.2.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav hifikg » 2021-07-09 14:23

Ah, du är levande hifihistoria, när kommer den kompletta berättelsen ut i bokform?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav Nattlorden » 2021-07-09 15:33

BellsnWhistles skrev:
Nattlorden skrev:Dyraste modellen är väl typ 5000kr dyrare nu? Fick i alla fall en sökträff på hifiklubben på 13995...

Men det är rätt mycket högtalare för 19 tusen också, om man behöver ljudtryckskapaciteten.
Jag har haft XLS-215 och de låter riktigt bra, och rent.
Jag vet på rak arm ingen annan kommersiell högtalare som kan ge samma ljudtryck som inte kostar många gånger mera (typ stora JBL eller stora delade system).
4 långslagiga 15" i stora basreflexlådor flyttar mycket luft.


Att det ff är mycket högtalare räddar väl inte prisuppgången - du hade ju fått ett hyffsat begagnat slutsteg på mellanskillnaden dessutom.... :?

(Personligen om jag skulle leta upp ett par Cerwin hade jag varit på jakt efter ett par gamla 1215)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav Ted_B » 2021-07-09 23:13

Lite roligt var det att när jag skulle handla min första stereoanläggning så gjorde jag det hos hifi-klubben och sade då vid provlyssningen att jag egentligen var intresserad av Cerwin Vegas högtalare, som då inte såldes av hifi-klubben utan av annan butik, så sade säljaren att Cerwin Vega, det låter bara skit, kolla på vad som helst annat.
Det slutade med att jag köpte ett par JBL Tlx8 plus förstärkare och kassettdäck från dem.
Året efter sålde hifi-klubben Cerwin Vega och då var naturligtvis personalens omdöme om dem något helt annat :lol:
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav RJohan » 2021-07-11 14:33

Ted_B skrev:Lite roligt var det att när jag skulle handla min första stereoanläggning så gjorde jag det hos hifi-klubben och sade då vid provlyssningen att jag egentligen var intresserad av Cerwin Vegas högtalare, som då inte såldes av hifi-klubben utan av annan butik, så sade säljaren att Cerwin Vega, det låter bara skit, kolla på vad som helst annat.
Det slutade med att jag köpte ett par JBL Tlx8 plus förstärkare och kassettdäck från dem.
Året efter sålde hifi-klubben Cerwin Vega och då var naturligtvis personalens omdöme om dem något helt annat :lol:


Jo, det har ju hänt mer än en gång i olika butiker. Jag vet åtminstonde en handlare som mellan skål och vägg erkände att en del han sålde var verkligt skit. Men, pengar räknas ju...

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Cerwin Vega säljs för första gången utanför klubben

Inläggav Conan » 2021-07-11 20:26

hifikg skrev:Ah, du är levande hifihistoria, när kommer den kompletta berättelsen ut i bokform?


Ja jag satt faktiskt och tänkte samma sak! :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster