Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Strmbrg » 2021-07-09 12:24

Något som kan intressera mig emellanåt är att utgå från en upplevelse, försöka verifiera den och sedan fundera över samband och förklaringar.
Exempelvis noterar jag att orkestermusiken låter mer trovärdig när jag lyssnar med öppna ögon än med slutna. Oavsett om det är mörkt eller ljust i rummet så ”vinner” öppna ögon över slutna. (Öppna ögon i mörker är det ”bästa”.)
Det som påverkas är framförallt upplevelsen av lokaldjup och tydligheten av riktiga, fysiska, utplacerade instrument.

Det här har gällt oavsett högtalare. Att olika högtalare etc är olika ”bra” på att hjälpa till med illusionen kan vi bortse från. Det är tendensen som fascinerar.

Den absolut vanligaste utsagan jag hittar är emellertid tvärtemot min upplevelse, nämligen att illusionen gynnas av att blunda. Det i sig är såklart intressant, men kanske bottnar i något så simpelt som att ett hävdande/tyckande plankas och upprepas över tid, och efter ett tag så har tillräckligt många anammat ett upprepat hävdande att de själva ”tycker” samma sak.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-07-09 12:47

Jag både håller med, men också inte. Eller jag kan utveckla det hela lite grann.

Jag tycker att det blir lite mer illusoriskt genom att blunda.
MEN, min uppfattning är att folk i allmänhet gör det för att det är i brist på att få en riktig mörkläggning eller just det att man ser högtalarna.

Det som stör mig ganska eller väldigt mycket är att se själva högtalarna. Därför har jag en ljudgenomsläpplig filmduk framför hela högtalariet (dock inte surroundhögtalarna). Då tycker jag att upplevelsen blir snarlik den som blir om man blundar, men man behöver inte blunda. Jag upplever att ljudbilden målas upp i större dimensioner. Om man ser högtalarna hör man tydligare ljudkällornas fysiska plats, själva högtalarna alltså.

Sedan finns det en nivå till, genom att lyssna i totalt mörker (med öppna ögon alltså). Då kan ljudupplevelsen bli ytterligare något bättre. Verkligen bra.

Min gissning är att hjärnkapaciteten omedvetet slipper ägna sig åt visuella intryck överhuvudtaget och därmed tillägna sig mer av ledig kapacitet åt hörandet istället. Ljudupplevelsen tilltar då ytterligare ett snäpp.

Om man inte kan släcka ned så innebär detta nattlyssning, vilket är ett ytterligare sätt att komma i en annan, lugnare, ännu bättre sinnesstämning och mer mottaglig för musikaliska upplevelser.

Jag uppmanar till egna experiment. :idea: Återkom gärna med intryck.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Strmbrg » 2021-07-09 13:00

Ja, vi funderar nog ”till ungefär 95%” på avsändarsidan av en reproducerad ljudhändelse. Enkelt uttryckt apparatur och rum. Men utan mottagare så blir det inte något ljud alls, enbart molekylrörelser.
Mottagarens egenskaper och omständigheter tycks inte på långa vägar vara lika intressanta.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav hifikg » 2021-07-09 13:32

När jag "finlyssnar" spelar det ingen roll om jag har ögonen öppna eller inte, då är det kolmörkt i lyssningsrummet (förutom lite rörglöd ibland).
Sådana som aldrig har hört OA52 tidigare (jo, det finns såna) brukar ibland uttrycka att ljudet kommer från en låg position. Går jag då fram till förstärkaren o pillar lite o sedan pekar på ESL 63 (eller Apogeerna när de var på besök) så tycker lyssnaren genast att det låter mer "normalt". Utan att jag ändrat något :)

Hade besök av en kabeltroende och låtsades byta till personens medhavda kablar varpå hen upplevde att det lät aningen bättre på vissa parametrar :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav goat76 » 2021-07-09 15:21

Jag har en TV mellan mina högtalare, när den är avstängd ser jag en spegelbild av mitt lyssningsrum i skärmen vilket jag har märkt ökar upplevelsen av djup i ljudbilden vid musiklyssning när jag koncentrerar blicken på en punkt långt bort i spegelbilden. Det visuella har alltså en intressant påverkan på hörandet vilket fått mig att fundera på om inte en stor målning med ett övertygande 3D-djup hade kunnat ge en förhöjd musikupplevelse vad gäller djup, alternativt en stillbild av en konserthall på en stor TV eller projektorduk?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav petersteindl » 2021-07-09 16:17

Man kan ju tapetsera så här.

Bild

eller så här.

Bild

Jag har sett perspektivtapeter på häftiga rum och även på konsertsalar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Strmbrg » 2021-07-09 18:37

Johan_Lindroos skrev:Jag både håller med, men också inte. Eller jag kan utveckla det hela lite grann.

Jag tycker att det blir lite mer illusoriskt genom att blunda.
MEN, min uppfattning är att folk i allmänhet gör det för att det är i brist på att få en riktig mörkläggning eller just det att man ser högtalarna.

Det som stör mig ganska eller väldigt mycket är att se själva högtalarna.
/.../
Jag uppmanar till egna experiment. :idea: Återkom gärna med intryck.


Ja, jag tror att jag kan förstå det, samtidigt tycks det inte påverka mina intryck i samma riktning, trots högtalarnas mycket dominanta utseende. Och, som Johan skriver: Dela gärna med er av egna erfarenheter!

Johan_Lindroos skrev:/.../MEN, min uppfattning är att folk i allmänhet gör det för att det är i brist på att få en riktig mörkläggning eller just det att man ser högtalarna.
/.../


Ja, att inte kunna släcka ner är ett problem. Det distraherar minst lika mycket som vissa externa stör-ljud.

Vi kanske är olika motståndskraftiga mot distraktioner för övrigt. Och att motståndskraften varierar hos den enskilde dessutom.
Återigen ser jag en intressant koppling "ljudkvalitet/mottagare", alltså INTE ALLS enbart en koppling "ljudkvalitet/avsändare". Med risk att bli tjatig, så är fokuset extremt inriktat mot avsändardelen av alltsammans.
För att sväva ut en aning, så gissar jag att förklaringen till denna "slagsida" kan finnas i det faktum att prylarna och tekniken (förvisso med individuella variationer därinom) helt enkelt är mycket mer lockande, intressant och roligt att ägna sig åt.
En annan gissning är att det finns en utgångspunkt - ett förgivettagande - i att fel och brister finns i omgivningen. Inte hos en själv.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav shifts » 2021-07-09 19:08

Jag hör mer levande med ögonen öppna precis som Strmbrg beskriver, oavsett om ljuset är på eller ej. Blir störd av något när jag sluter ögonen och får inte alls samma känsla av inspelningen. Nedsläckt rum med öppna ögon är tveklöst bäst.

Håller även med om observationen att de flesta säger sig sluta ögonen för mest fokuserad lyssning. Alltid tyckt det är avigt.
2021 maj på Spotify

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav PekkaJohansson » 2021-07-09 21:11

Jag håller med om att lyssning med slutna ögon känns onaturligt. I vilken konsertsituation sitter man och blundar - bortsett från när man somnar på Metropolitan? :-) För mig fungerar tre metoder för att minska uppmärksamheten på högtalarnas fysiska uppenbarelse och därmed öka illusionen:

- enfärgad högtalarvägg (gärna en färg som finns i naturen och inte sticker ut, till exempel grå, beige, brunt i olika nyanser eller kanske mossgrönt)
- en mosaik av färger, till exempel böcker och skivor längs hela högtalarväggen, utan att enstaka motiv pockar på uppmärksamhet
- belysning som gör att högtalarna står i motljus.

Numera använder jag en kombination av de två sistnämnda vilket fungerar utmärkt oberoende av belysningsgrad. Det underlättar ytterligare om högtalarna är så diskreta som möjligt. Det innebär i praktiken ofta att de har färgen matt svart. Stora piedestaler i aldrig så tjusiga fanér och lacker vill inte riktigt försvinna, är min erfarenhet. Mot vita väggar i ett vardagsrum kan förstås vita högtalare smälta in på ett fördelaktigt sätt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2021-07-09 21:15, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav hifikg » 2021-07-09 21:14

Jag blundar även på konserter, fast inte hela tiden. Minns när Magnus Öström o hans band spelade för bara mig på Brunkebergstorg. Det var bara jag och dom. När konserten tog slut var det en massa människor där, har aldrig begripit var de kom ifrån.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Belker » 2021-07-09 22:29

Högtalare bakom gardiner här. Helt klart förhöjd upplevelse att ljudet bara finns där.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav hcl » 2021-07-10 09:25

Jag lyssnar gärna med slutna ögon, även vid livekonsert. Eventuellt ställer lyssnande med slutna ögon något lite högre krav på kvaliteten på framförandet (och återgivningen - vid hemmalyssning) än med öppna ögon?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Strmbrg » 2021-07-10 10:34

Det verkar finnas olika metoder för den föredragna lyssningen, av vad som "inrapporterats".
Förhastat kanske, men som jag ser det just nu, så förstärker det resonemanget om avsändare/mottagare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Tangband » 2021-07-10 10:42

Jag lyssnar nästan alltid med öppna ögon, såväl vid konserter i konsertsal eller hemma .
Jag gör ingen skillnad på hur jag lyssnar ” live ” med hur jag lyssnar hemma .

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav FocSuiH » 2021-07-21 10:17

Jag drömmer om att få lyssna på mina absoluta musikfavoriter i ett helt becksvart lyssningsrum. Men realistiskt sett kommer jag inte att kunna göra det i min egen bostad. Får väl vänta till någon gång in i vecka 51 ungefär då det är som mörkast ute.

Inbillar mig att sinnena möjligtvis kan ta in mer av det som hörs när ögonen "slipper vara med".


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
Sunde
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2009-01-25

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Sunde » 2021-07-21 10:55

Helt nedsläckt och ögonen öppna. Några utav mina besökare har berättat att dom varit lite skeptiska till en början när jag har släckt ner och det blivit totalt becksvart. Poletten har dock trillat ned när musiken startat. Syn är överskattat i dessa sammanhang. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav petersteindl » 2021-07-21 11:00

Sunde skrev:Helt nedsläckt och ögonen öppna. Några utav mina besökare har berättat att dom varit lite skeptiska till en början när jag har släckt ner och det blivit totalt becksvart. Poletten har dock trillat ned när musiken startat. Syn är överskattat i dessa sammanhang. :D


Eller också är synens påverkan på hörseln och det man hör underskattad.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Sunde
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2009-01-25

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Sunde » 2021-07-21 11:10

petersteindl skrev:Eller också är synens påverkan på hörseln och det man hör underskattad.

Mvh
Peter

Säkerligen, det var naturligtvis skrivet med glimten i ögat. Därav min smiley. Och också därför jag försöker ta bort den påverkan genom att släcka ner. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Harryup » 2021-07-21 11:11

Det är lite lurigt tycker jag att lyssna med öppna ögon på en konsert mot att stänga dom. Man kan höra precis hur någon spelar genom att titta på dom och blundar man kanske man inte ens hör instrumentet särskilt tydligt. Dessutom tycker jag att det låter lite skillnad när man blundar på en konsert så det låter mycket mera diffust än om vilken stereo som helst och dessutom så sänks de högre toner lite i uppfattad nivå. Ingen hifi-diskant direkt.
Bara som en jämförelse mot hemma där jag kan tycka att för ljust stör. Men att se högtalarna och elektroniken stör mig inte alls jämfört med att se alltför omfattande mängder av byggnadsmaterial i ett vardagsrum.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Strmbrg » 2021-07-21 11:16

Symfoniorkester på TV, tex Nyårskonserten låter bra eftersom bilden förstärker realismen. Blundar man, så låter det TV-ljuds-dåligt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav RogerGustavsson » 2021-07-21 16:43

Harryup skrev:Det är lite lurigt tycker jag att lyssna med öppna ögon på en konsert mot att stänga dom. Man kan höra precis hur någon spelar genom att titta på dom och blundar man kanske man inte ens hör instrumentet särskilt tydligt. Dessutom tycker jag att det låter lite skillnad när man blundar på en konsert så det låter mycket mera diffust än om vilken stereo som helst och dessutom så sänks de högre toner lite i uppfattad nivå. Ingen hifi-diskant direkt.


Håller med om det där. Synintrycken förstärker ljudintrycken för mig. Vill helst inte se så mycket av rummet när jag lyssnar.




Strmbrg skrev:Symfoniorkester på TV, tex Nyårskonserten låter bra eftersom bilden förstärker realismen. Blundar man, så låter det TV-ljuds-dåligt.


Det är även min erfarenhet. Jag har en del inspelat från TV och har senare kört endast ljudet via audioanläggningen, det kan bli oväntat dåligt i en del fall. Jag lyssnar med ögonen öppna när jag är på konsert. Frugan blundar ibland om det är "vanlig" musik utan spektakel med ljuseffekter. Hemma föredrar jag lyssning i nära eller helt mörker (finns ingen möjlighet till mörkläggning) med ögonen öppna. Framåt sen kväll tycker jag bäst om att lyssna och lite mindre starkt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav distad » 2021-07-21 20:36

Johan_Lindroos skrev:Jag både håller med, men också inte. Eller jag kan utveckla det hela lite grann.

Jag tycker att det blir lite mer illusoriskt genom att blunda.
MEN, min uppfattning är att folk i allmänhet gör det för att det är i brist på att få en riktig mörkläggning eller just det att man ser högtalarna.

Det som stör mig ganska eller väldigt mycket är att se själva högtalarna. Därför har jag en ljudgenomsläpplig filmduk framför hela högtalariet (dock inte surroundhögtalarna). Då tycker jag att upplevelsen blir snarlik den som blir om man blundar, men man behöver inte blunda. Jag upplever att ljudbilden målas upp i större dimensioner. Om man ser högtalarna hör man tydligare ljudkällornas fysiska plats, själva högtalarna alltså.

Sedan finns det en nivå till, genom att lyssna i totalt mörker (med öppna ögon alltså). Då kan ljudupplevelsen bli ytterligare något bättre. Verkligen bra.

Min gissning är att hjärnkapaciteten omedvetet slipper ägna sig åt visuella intryck överhuvudtaget och därmed tillägna sig mer av ledig kapacitet åt hörandet istället. Ljudupplevelsen tilltar då ytterligare ett snäpp.

Om man inte kan släcka ned så innebär detta nattlyssning, vilket är ett ytterligare sätt att komma i en annan, lugnare, ännu bättre sinnesstämning och mer mottaglig för musikaliska upplevelser.

Jag uppmanar till egna experiment. :idea: Återkom gärna med intryck.

Jag ska testa lite hemma och nästa gång när jag besöker hifikg ska jag be om att få lyssna på olika sätt (han har bra möjlighet till det) och han lyssnar för det mesta i mörker om jag är rätt informerad. Varför jag tar upp hans lyssningsrum är därför att Carlsson OA52 högtalare har en fantastiskt ljudbild så det blir extra intressant att lyssna på dem i både ljus och mörker.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Strmbrg » 2021-07-21 20:54

Ska till Hallstahammar imorgon, torsdag.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav hifikg » 2021-07-21 21:01

Strmbrg skrev:Ska till Hallstahammar imorgon, torsdag.


Jag är ute i ljuset fram till 14-tiden, sedan är jag i trakterna av mitt lyssningsrum, utifall du känner att du vill titta in. Lite lagom stökigt, men jag städar genom att mörklägga!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Strmbrg » 2021-07-21 22:14

Tack för inbjudan!
Jag har troligtvis lämnat ”metropolen” redan på förmiddan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav hifikg » 2021-07-21 23:26

Strmbrg skrev:Tack för inbjudan!
Jag har troligtvis lämnat ”metropolen” redan på förmiddan.


Vad synd!! Det hade verkligen varit skoj att träffa dig. Hela sommaren har jag varit lös o ledig o just imorgon är jag inbokad några timmar på förmiddagen, dröj dig kvar o ät lunch i hallsta så kan vi ses efter det. Finns mycket fint att se i vår by. Strömsholms Kanal är en höjdare tycker turisterna, en promenad genom stan där du smakar på den sällsynt goda glassen som säljs mitt på torget och beundrar vår Teater, tar en bit mat på Skeppet (Sveriges näst bästa Kebab 2011) innan du sakta vandrar över till Tore Skogman muséet. Vips kommer klockan vara 13.37 o jag är tillbaka igen. NAD-en står på, så ingen uppvärmning behövs, bara att slå sig ner o lyssna. Du kanske kan vara hemma före midnatt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav music4ever » 2021-07-22 00:03

Håller med flera att blunda och lyssna känns onaturligt. Att släcka ner är det bästa, enligt mig.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Morgan » 2021-07-22 13:32

Bäst blir förstås musikupplevelsen om man äter toppslätskivling, men det får man ju inte göra i det här landet...
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav E » 2021-07-22 22:03

En snabb kommentar bara: Jag blundar ofta på konserthuset, ehuru långtifrån hela tiden. Det känns inte ett dugg onaturligt. Hemma tar jag gärna av glasögonen, det är väldigt skönt, och blundar ibland. Hörlurar däremot, det känns väldigt onaturligt, vare sig man blundar eller inte.

Nedsläckt eller någon annan metod för att slippa se högtalarna tycker jag nog är ännu bättre.

Jag lägger slutligen en röst på det där Morgan pratar om. Rent hypotetiskt alltså.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Lyssningspsykologi: Realism, slutna/öppna ögon

Inläggav Ted_B » 2021-07-23 00:17

Jag får en mycket större upplevelse av ljudbilden när jag blundar, högtalarna försvinner och ljudet breder ut sig mer, även djupet blir större.
Jag lyssnar dock inte kvälls- eller nattetid när det är riktigt mörkt i rummet så jag vet inte hur upplevelsen skulle vara med öppna ögon i ett mörklagt rum.
Lyssning med öppna ögon i ett ljust rum är inte alls en lika stor upplevelse, dock kan jag såklart njuta av musiken även då.
The World's Mine Oyster

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster