Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-07-09 16:31

Jag har inte Atmos på min ssp (Classé-800) men tidigare har jag kunnat få ut det 7.1 ljud som fanns på filmer att hyra eller köpa. (kan bero på gammal AppleTV gen.3) Nu när jag väljer en köpt film t.ex The Hobbit - Smaugs ödeläggelse med 7.1 ljud så är det tyst i sbr/sbl.
Saker jag inte förstår lutar åt att tidigare 7.1 diskreta signaler har stoppats i en MAT 2.0 container precis som allt ljud som är Atmos relaterat medan 5.1 fortfarande är diskreta. Eftersom min ssp svarar att den inte kan leka med Atmos så skickas bara 5.1 - Detta är bara min egen teori ..

(På min CXUHD står det 7.1 och på Vertexmodulen jag har står det 7.1 men ut kommer bara 5.1,
Spelar jag en film på media från CXUHD genom samma HDMI så får jag 7.1 utan problem)

Är det AppleTV 2021 som hanterar på ett nytt sätt eller har 2 kanaler mystiskt stulits från mitt
Applebibliotek?

(Ha, igår var the Hobbit ett bra exempel då det stod 7.1, idag står det Dolby Atmos)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav juanth » 2021-07-10 01:49

Jag kan inte mycket om hembio men jag upplevde nyligen att det inte blev ens 5.1 i en AppleTV4K, något i Apples programvara sätter stopp eller iaf käppar i hjulet.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-07-10 14:10

juanth skrev:Jag kan inte mycket om hembio men jag upplevde nyligen att det inte blev ens 5.1 i en AppleTV4K, något i Apples programvara sätter stopp eller iaf käppar i hjulet.

Ojdå, kan det ha varit så att Atmos var valt då i inställningen?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav juanth » 2021-07-10 16:16

Nej, allt var inställt som det skulle vara, en god vän som har full koll som ställde in. 8 år gammal hembioreciever, Marantz och senaste AppleTV.
Han hävdar att Apple hindrar på något vis. Något slags ”skydd”
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-07-10 20:23

Det där gör mig verkligen nyfiken!
Kan det ha varit MAT 2.0 containern han syftar på?

Hos mig blir det antingen 2.0 eller 5.1 beroende på källa. Youtube-appen på AppleTV4k 2021 däremot spelar inte flerkanal ..
Netflix-appen spelar 5.1 utan problem! (jag har inte hittat någon 7.1 film där att kolla med)
Väljer jag däremot Atmos så blir det tvärtyst.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav juanth » 2021-07-12 09:08

Pratade med honom och det var tydligen så enkelt att HDMI var trasig på receivern så det gick via optiskt eller coaxial istället, signalen behövde splittas och då sätter Apple stopp för att man inte ska kunna köra flera TV med en AppleTV. Något sånt… Sorry, my bad.

Handlar det om Mat 2.0?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-07-12 10:42

Ok, tack, låter logiskt!
AppleTV 4k 2021 har ingen optisk eller coax utgång ens.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Frisk » 2021-07-13 23:19

Hur är det kopplat? HDMI från Apple TV direkt till receivern? Har den rätt HDCP-stöd? Har länken ut från receivern också rätt stöd? Som jag förstått det är atmos i princip 5.1 eller 7.1 med objektbaserade kanaler "ovanpå" klarar processorn atmos decodas de i annat fall spelas bara 5.1 eller 7.1 beroende på grunden. Jag tror min adroidlåda bara säger 5.1 eller 7.1 även om det är atmos därpå. Lite irriterande ibland om man vill veta innan vad det faktiskt är.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-07-14 00:52

AppleTV --> Vertex --> CXUHD för bilden (annars "känner" AppleTV'n att jag har en 1080p projektor och skickar inte HD)
Vertex --> till SSP-800 (den sänder ALLT ljud som kommer in utan att ändra något till ut)

Kortfattat, står det 7.1 på en film jag köpt på iTunes så får jag 5.1.
Väljer jag att låtsas som att min SSP kan hantera Atmos så blir det helt tyst.

Tidigare fick jag 7.1 med min AppleTV gen.3

Vertexmojängen är till för att få HD, tidigare hade jag AppleTV kopplad till SSP (HDMI 1.4)

Apple är otydliga men antyder att man kan få "original"flerkanal-ljud om man inte väljer "Atmos" läget.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Frisk » 2021-07-14 09:27

Okey. Hur är vertexen konfigurerad med avseende på ljud? Skickas den kanalen helt opåverkad?

Tänkte en vända till... atmos-spåret bygger ju på Dolby true HD i grunden, detta hade jag problem med, men tvärt om i min tidigare setup. Hade då en splitter som delade HDMI och SPDIF. Fick inte ut ljud som jag önskade på vissa filmer, köpte då min vertex

Kan det vara liknande problem du har, att receivern inte klarar TrueHD som finns tillsammans med Atmos, att det är därför det blir tyst när du väljer atmos? Att receivern har stöd för 7.1 med dolby digital plus E-AC3.
Kanske filmen har två surroundspår, Dolby Digital 5.1 och TrueHD 7.1(+atmos)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-07-14 13:12

Frisk skrev:Okey. Hur är vertexen konfigurerad med avseende på ljud? Skickas den kanalen helt opåverkad?

Tänkte en vända till... atmos-spåret bygger ju på Dolby true HD i grunden, detta hade jag problem med, men tvärt om i min tidigare setup. Hade då en splitter som delade HDMI och SPDIF. Fick inte ut ljud som jag önskade på vissa filmer, köpte då min vertex

Kan det vara liknande problem du har, att receivern inte klarar TrueHD som finns tillsammans med Atmos, att det är därför det blir tyst när du väljer atmos? Att receivern har stöd för 7.1 med dolby digital plus E-AC3.
Kanske filmen har två surroundspår, Dolby Digital 5.1 och TrueHD 7.1(+atmos)

Ja, min reciever tar gärna TrueHD så jag tror att Apple inte vill skylta med att de gör 7.1 oåtkomligt om man inte har Atmos.
Det är min egen lilla teori som grundas på ingenting, därför frågar jag :)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Harryup » 2021-07-14 16:07

Är inte så säker på att Apple hittar på saker, är en massa licenser inblandade i dessa förfarande så möjligen är det mera hur kombinationer ifrån olika generationer funkar.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Frisk » 2021-07-14 20:54

Vad händer om du istället kopplar Vertexen efter receivern? (Modifierar projektorns identitet att klara allt och sen skala ner till 1080P där? För att tillse att vertexen påverkar dataströmmen innan. Aktiverar du Atmos ut borde det läsas korrekt som true HD. Det är ju många apparater i serie och alla måste väl stödja alla protokoll, med undantag av det efter vertexen då, då den kan "korrigera" lite på vägen.

Vad händer om du bara skickar ut ljudet via HDMI2 till processorn och tar HDMI1 direkt till bildkällan, eller tvärt om? (HDMI2 är väl ok för 1080P om jag minns rätt. Ett tag sen jag pillade på min vertex.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-07-15 00:45

Jag har kommit en bit på väg.
Ställde om Vertexen från Splitterläge till Matrix och efter ett tags 8O (Allt funkade men jag fick hela tiden fel källas ljud på recivern) så
är jag tillbaka till ett kanske acceptabelt läge.
Vissa filmer märkta Atmos spelar 5.1 men andra filmer på AppleTV'n spelar 7.1. (t.ex. Netflix nånting)

Hela syftet med Vertexen för mig är att få 4k HD till CXUHD och låta DEN skala ned till 1080p, skillnaden är stor mot att som tidigare
spela 1080p material. (så blir det om man kopplar genom "recievern" med 1.4 HDMI)

Alla har ju sin gräns för hur mycket tid man orkar lägga ned så jag nöjer mig med 5.1 om jag ska kolla the Hobbit med barnen :)

Tvboxen .. ja, nu hoppar bilden lite typ varje sekund när det är 24 material, det gjorde den inte förut - suck.
Kan leva med det också tror jag.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Frisk » 2021-07-16 00:19

jockewe skrev:Jag har kommit en bit på väg.
Ställde om Vertexen från Splitterläge till Matrix och efter ett tags 8O (Allt funkade men jag fick hela tiden fel källas ljud på recivern) så
är jag tillbaka till ett kanske acceptabelt läge.
Vissa filmer märkta Atmos spelar 5.1 men andra filmer på AppleTV'n spelar 7.1. (t.ex. Netflix nånting)

Hela syftet med Vertexen för mig är att få 4k HD till CXUHD och låta DEN skala ned till 1080p, skillnaden är stor mot att som tidigare
spela 1080p material. (så blir det om man kopplar genom "recievern" med 1.4 HDMI)

Alla har ju sin gräns för hur mycket tid man orkar lägga ned så jag nöjer mig med 5.1 om jag ska kolla the Hobbit med barnen :)

Tvboxen .. ja, nu hoppar bilden lite typ varje sekund när det är 24 material, det gjorde den inte förut - suck.
Kan leva med det också tror jag.

Låter som en del framsteg då!
Då får nog inte boxen fram rätt bitrate till projektorn, lite besvärligt, väldigt få av android-boxarna som hanterar det, tidigare var det bara shielden, vet inte hur det är nu. Därtill Apple TV som då inte hade stöd för atmos, om jag minns rätt. Hur det är med Android nu vet jag inte. Apples stöd finns ju i alla fall.

Atmos finns med både 5 och 7 kanaler i grunden, så allt där är nog i sin ordning.

Jag förstår precis, till slut accepterar man bara som det är (i alla fall en stund) efter evinnerligt rattande där man bara växlar mellan lösningar som är bra på olika saker. Skönt med några framsteg i alla fall.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-07-16 01:21

Tja .. Idag var det tyst när jag ville kolla en sak på TV.

En halvtimme senare när jag hade trasslat runt igen och återgått till Splitter mode så gick det bra (då var det ju försent)
Hur kunde det tillåtas bli så krångligt?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Ogjort » 2021-08-19 02:03

Efter att ha finkammat terrängen hos bildstreamingtjänster, provokatörer ("providers") och diverse ljudformat,
så är jag övertygad om att de konstrueras av EN enda anledning:

För att de gamla ska sluta fungera så folk måste köpa nya apparater.
Minst en ny manick för varje distributionsform. Helst fler, om finansmarknaden ska hållas på gott humör.

Häpp!

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Kraniet » 2021-08-19 08:53

Fast i det här fallet vill ju TS göra något som HDMI-formaten egentligen inte tillåter. Dvs att spela upp 4k material på icke 4k-utrustning via en tredjepartslösning som lurar handskakningssystemet som är inbyggt i HDMI.
Jag försvarar inte systemens handskakningsrutiner men att det blir problem är ju inte så konstigt.

Jag har själv funderat på att skaffa en 4k-omskalare för att kunna se HD-material på min plasma-tv. Xbox One S klarar av att skala om bluray 4k till 1080 och det blir mycket bättre bild än "vanlig" bluray.
Men jag har nog mer eller mindre bara kapitulerat inför tanken att köpa ny TV istället för att slippa strulet..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Harryup » 2021-08-19 10:02

Håller med Kraniet,
inte systemets fel att man använder apparater som är för gamla för att direkt hantera källmaterialet utan att man måste skaffa hårdvara för att lura systemet.

Byt receiver till att börja med.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-08-19 16:06

Kraniet skrev:Fast i det här fallet vill ju TS göra något som HDMI-formaten egentligen inte tillåter. Dvs att spela upp 4k material på icke 4k-utrustning via en tredjepartslösning som lurar handskakningssystemet som är inbyggt i HDMI.
Jag försvarar inte systemens handskakningsrutiner men att det blir problem är ju inte så konstigt.

Jag har själv funderat på att skaffa en 4k-omskalare för att kunna se HD-material på min plasma-tv. Xbox One S klarar av att skala om bluray 4k till 1080 och det blir mycket bättre bild än "vanlig" bluray.
Men jag har nog mer eller mindre bara kapitulerat inför tanken att köpa ny TV istället för att slippa strulet..


Allt fungerar i princip.
Såhär är det, CXUHD har bara en ingång, därav mitt val av Vertex för att också få tillgång till TV-boxen och använda CXUHD maskinens utmärkta nedkonvertering.
Inget konstigt fuffens alltså.

Vissa filmer kallas 7.1 men har ingen ljudinformation förutom 5.1 och andra fungerar precis som de ska.
På min Vertex och på CXUHD står det bara vad kuvertet meddelar.
(Har man Atmos så vet man inte vad man ska vänta sig alltså, önskar det stod Atmos 5.4.2 t.ex när man spelar filmen/mateialet, många uppspelare kan visa ändå)

Det ser enormt bra ut med AppleTV nedskalat till 1080p genom en kapabel maskin (t.ex. Cambridge Audio CXUHD) och vidarebefordrat till projektor.
Det låter utmärkt också men där föredrar jag verkligen fysiska skivor.

Varför kalla något 7.1 som bara är 5.1?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Kraniet » 2021-08-19 16:13

Men Atmos lagras väl inte i diskreta kanaler? Är det inte bara en soppa som är lagrat och sen är det upp till uppspelaren att nysta ut vilka kanaler som ska komma ut.
Dvs om din reciever är konfad för 5.1.2 så får du det, är den konfad för 7.1.4 så får du det osv. Det är samma atmos-ljudspår i grunden.

Men intressant att det fungerar såpass bra bildmässigt iaf.
Intressant om man kör projektor.

Men nä i mitt fall är det nog en ny 70 tum tv som ligger närmast till hands.
Senast redigerad av Kraniet 2021-08-19 16:15, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-08-19 16:14

Harryup skrev:Håller med Kraniet,
inte systemets fel att man använder apparater som är för gamla för att direkt hantera källmaterialet utan att man måste skaffa hårdvara för att lura systemet.

Byt receiver till att börja med.


Förlåt, men vilket löjligt inlägg. Jag har inte bett om Atmos, jag vill inte ha Atmos men filmer jag har köpt av Apple med 7.1 ljud spelar nu bara 5.1.
Du förstår väl lika väl som alla andra att det ligger pengar bakom valet av Atmos före t.ex DTS.ex. Många soundbars blir det!
Tycker du att man "lurar systemet" även när man har en LP pre-amp kopplad till RCA in och istället ska byta reciever?
Senast redigerad av jockewe 2021-08-19 16:21, redigerad totalt 1 gång.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-08-19 16:18

Kraniet skrev:Men Atmos lagras väl inte i diskreta kanaler? Är det inte bara en soppa som är lagrat och sen är det upp till uppspelaren att nysta ut vilka kanaler som ska komma ut.
Dvs om din reciever är konfad för 5.1.2 så får du det, är den konfad för 7.1.4 så får du det osv. Det är samma atmos-ljudspår i grunden.


Jo, så är det så vitt jag kan förstå, ett alldeles utmärkt system egentligen!
Talar jag däremot om för min AppleTV att jag inte har Atmos så kan jag inte riktigt få veta vad jag ska få för ljud.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Harryup » 2021-08-20 04:50

jockewe skrev:
Harryup skrev:Håller med Kraniet,
inte systemets fel att man använder apparater som är för gamla för att direkt hantera källmaterialet utan att man måste skaffa hårdvara för att lura systemet.

Byt receiver till att börja med.


Förlåt, men vilket löjligt inlägg. Jag har inte bett om Atmos, jag vill inte ha Atmos men filmer jag har köpt av Apple med 7.1 ljud spelar nu bara 5.1.
Du förstår väl lika väl som alla andra att det ligger pengar bakom valet av Atmos före t.ex DTS.ex. Många soundbars blir det!
Tycker du att man "lurar systemet" även när man har en LP pre-amp kopplad till RCA in och istället ska byta reciever?


Förstås inte!
Men HDMI pratar ifrån källan till bildvisare och apparat som återger ljudet. Och du har källor som för att fungera korrekt skall ha minst HDMI 2.0 hela vägen men du har en gammal apparat som bara ger HDMI1.4 i kedjan.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-08-20 15:54

Harryup skrev:du har källor som för att fungera korrekt skall ha minst HDMI 2.0 hela vägen men du har en gammal apparat som bara ger HDMI1.4 i kedjan.


Så jag ändrar ordningen på kedjan.
OM jag inte skulle använda Vertex så säger projektorn och Classé SSP-800 till AppleTV "jag kan bara 1080" och AppleTV skickar ut 1080 hela vägen.

Nu Skickar AppleTV 4k HDR till min CXUHD som ger vidare utmärkt nedskalad 4k till 1080p SDR.

Tråden handlar om var ljudkanalerna tar vägen och om någon som har AppleTV 4k 2021 vet varför två har 'försvunnit'...
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Harryup » 2021-08-20 16:37

jockewe skrev:
Harryup skrev:du har källor som för att fungera korrekt skall ha minst HDMI 2.0 hela vägen men du har en gammal apparat som bara ger HDMI1.4 i kedjan.


Så jag ändrar ordningen på kedjan.
OM jag inte skulle använda Vertex så säger projektorn och Classé SSP-800 till AppleTV "jag kan bara 1080" och AppleTV skickar ut 1080 hela vägen.

Nu Skickar AppleTV 4k HDR till min CXUHD som ger vidare utmärkt nedskalad 4k till 1080p SDR.

Tråden handlar om var ljudkanalerna tar vägen och om någon som har AppleTV 4k 2021 vet varför två har 'försvunnit'...
/J


Ja, och min erfarenhet efter att ha kopplat HDMI 1.0, 1.1,1.2,1.4, 2.0och 2.1 i många många anläggningar att vad som helst kan hända. I synnerhet eftersom alla apparater pratar med varandra och kommer överens om en minsta gemensamma nämnare. Har använt olika former av grunkor för att kunna koppla in analoga både projektorer och ljudanläggningar och det blir vad det blir och du kan faktiskt få ett annat resultat med andra exakt likadana apparater. HDMI är väldigt känsligt per exemplar av apparat inte bara fabrikat eller modell.
Så de som du kanske kan få support av är de som tillverkar Vertex, men räkna med att det kan räcka med att Apple uppgraderar firmware så är du tillbaka längre bak än ruta 1.

/Harry

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Griff » 2021-08-20 19:13

Harryup skrev:Ja, och min erfarenhet efter att ha kopplat HDMI 1.0, 1.1,1.2,1.4, 2.0och 2.1 i många många anläggningar att vad som helst kan hända. I synnerhet eftersom alla apparater pratar med varandra och kommer överens om en minsta gemensamma nämnare/Harry

Tänkvärt i många sammanhang

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav jockewe » 2021-08-21 11:28

Ursäkta min tjatighet men tråden handlar om den ursprungliga frågan.
Det är inte fel i "kedjan" eftersom ljudet skickas rakt igenom.
(Jag har ju valt bort Atmos i inställningen av AppleTV'n)

Konstigheten uppstod när Apple även möjliggör Atmos för filmer, filmer som man då tidigare har köpt som 7.1 är fortfarande märkta som 7.1 men har bara 5.1 medan andra filmer man köpt är märkta 7.1 och spelar 7.1 hur bra som helst. Helt hursomhelst.

Det finns ett menyval som inte skickar automatiskt bästa ljud utan ett mer kompatibelt men ingen information om vad man då får. Tidigare var Dolby Digital nämnt i den menyn men alltså inte längre så JAG har ingen aning men någon annan kanske vet?

Jag är väl medveten om HDMI - fördelar och komplikationer.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vem har AppleTV 4k 2021 o kan förklara 7.1 ?

Inläggav Michael » 2021-08-21 23:09

Nu vet inte jag så mycket (typ inget) i praktiken om detta, men... Kan det vara så att atmos ger 7.1, medans utan atmos så blir det bara 5.1. För det är väl så att en atmos ström är bakåt kompatibel. Så en enhet som inte kan atmos, ser det som ett äldre format och återger det. Medans en atmos kunnig mottagare kan tolka atmos informationen och kräma ut mer ljud (kanaler).

Gamla apparater som inte kan atmos, kan spela upp det.

PS. Undra om det inte alltid är DD+ i botten i en atmos ström (hmm, det där borde jag inte skrivit utan att först kolla upp, men rätt säker på att testströmmar jag nyligen spelade var så).

//Michael


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster