Moderator: Redaktörer
paa skrev:Det är inget "O" i hans namn!
Tangband skrev:Goat 76 - jag tror inte Toole skulle hålla med dig alls . Jag kan kanske hålla med dig, delvis.
Jag kan hålla med om att mikrofonplaceringen är A och O . Och kanske att många ljudtekniker tar genvägar idag för att de ” kan ” . Dvs man tror att mycket i efterhand kan fixas med autotune , kompressor och eq .
Största felet sedan ungefär 1987 ( Michael Jacksons Bad - skiva, var en av de som satte trenden ) är väl att musiker inte ens träffas och spelar tillsammans längre, utan det görs inspelningar av separata spår vid olika tidpunkter som senare mixas ihop.
Det ” felet” i produktioner kan inga monitorhögtalare i världen råda bot på. Som tur är är detta fenomen fortfarande rätt ovanligt inom den klassiska inspelningsmusiken.
Det som jag tror Toole har rätt i, är att vanans makt nog är stor vid väljandet av monitorer, samtidigt som att kunskapen är låg om hur en bra högtalare ska konstrueras - och att det kanske är mindre smart att köpa monitorer för 300000:- som inte mäter riktigt bra.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 225/page-8
” A feature of the 800 series not commonly appreciated is that its behavior is predictable from visual inspection. The midrange speaker is quite large, meaning that it is becoming significantly directional before it crosses over to the tweeter. When the tweeter comes on, it has wide dispersion which is enhanced by its unbaffled mounting, which aggravates the problem. Today, it is becoming common to see tweeters on baffles with waveguides to improve the directivity match with the midrange speaker at the crossover frequency - thereby achieving what is widely regarded as a desirably smooth directivity index as a function of frequency.
I am confident that the B&W engineers know all of this, but by now the 800 has achieved a certain status among consumers and professionals and the attractive physical form and appearance are iconic symbols. Sadly they make good acoustical design very challenging. Wise studios would have an alternative, neutral loudspeaker, to audition as well, and many do.
So, is the appearance of this speaker in recording studios a validation of its acoustical excellence and neutrality? No. ”
Toole skrev:"In the day, and now, recordings of classical orchestras were often made with microphones placed in elevated positions above the violins. These instruments radiate strong high frequencies upwards, not towards the audience in a concert hall. They are heard by the audience, but after reflection and reverberation in a physically large space - they add "air" to the illusion. The microphones were relatively close and in a position to collect more high frequency energy than is likely to be heard in the audience, certainly in the ground level seats. It turns out that loudspeakers with slightly attenuated upper-mid/lower highs sounded better. So, instead of listening to neutral monitors and adding a little EQ attenuation in the offending frequency range, they decided to listen to the flattering monitor speakers and leave the excessive highs in the recording.
In short, the non-flat loudspeakers were being used as a program equalizer, and the results would only be appreciated if customers had similarly non-flat loudspeakers. In my terms the "circle of confusion" would be eliminated, but only for recordings made using these monitors and for customers with similarly colored loudspeakers. In the real world this could not really work, because even at that time a flat axial frequency response was the normal target performance, albeit often violated in random ways. Now it is pretty much the norm, for those companies with the engineering competence to achieve it."
goat76 skrev:Det som egentligen har betydelse i valet av studiomonitorer är ett välbalanserat ljud mellan basregister, mellanregister och diskantregister, samt ett fullskaligt register från lägsta basen och uppåt. Hur högtalarna utöver det eventuellt har vissa avvikelser i frekvenskurvan än dessa större krekvenspartier sinsemmellan är av underordnad betydelse, den slutgiltiga musikproduktionens kvalitet kommer inte påverkas nämnvärt av det.
Det finns absolut ingenting som pekar på att musikproduktioner gjorda med dagens rakt mätande Genelec-monitorer låter bättre än vad produktionerna lät förr, trots att studiolyssningen då i många fall var klart sämre än idag.
Det stora problemet med varför många musikproduktioner i dessa tider allt som ofta låter sämre än förr är all den efterhandsmanipulation och formande av ljudet som sker. Istället för att bara spela in allt på ett så naturligt sätt som möjligt med alla musiker spelandes samtidigt tillsammans, vilket gör att man redan innan inspelningsknappen ens tryckts in hör merparten av den färdiga mixen i kontrollrummet vilket möjliggör att de justeringar som behöver göras görs på ett mer naturligt sätt genom att exempelvis flytta någon mikrofon.
Detta påverkar så många små men viktiga detaljer som vinklar och dylikt vilka tillsammans ger det mest naturliga och viktigaste ledtrådarna för ett så naturligt slutresultat som möjligt, och minimerar därmed behovet av en massa efterhandsmanipulation som annars en efter en tar död på dessa små men ack så viktiga ledtrådarna.
Förlåt, jag svävade iväg lite där, men fullständigt rak frekvensgång vid musikproduktion har aldrig haft någon större betydelse för slutresultatet. Om en musikproduktion exempelvis låter för tunn, för basig, för ljus eller saknar mellanregister så är det den övergripande balansen som varit fel i kontrollrummets monitorlyssning.
Jag är alldeles säker på att man kan göra fina produktioner med ett par B&W i 800-serien.
Tell skrev:goat76 skrev:Det som egentligen har betydelse i valet av studiomonitorer är ett välbalanserat ljud mellan basregister, mellanregister och diskantregister, samt ett fullskaligt register från lägsta basen och uppåt. Hur högtalarna utöver det eventuellt har vissa avvikelser i frekvenskurvan än dessa större krekvenspartier sinsemmellan är av underordnad betydelse, den slutgiltiga musikproduktionens kvalitet kommer inte påverkas nämnvärt av det.
Det finns absolut ingenting som pekar på att musikproduktioner gjorda med dagens rakt mätande Genelec-monitorer låter bättre än vad produktionerna lät förr, trots att studiolyssningen då i många fall var klart sämre än idag.
Det stora problemet med varför många musikproduktioner i dessa tider allt som ofta låter sämre än förr är all den efterhandsmanipulation och formande av ljudet som sker. Istället för att bara spela in allt på ett så naturligt sätt som möjligt med alla musiker spelandes samtidigt tillsammans, vilket gör att man redan innan inspelningsknappen ens tryckts in hör merparten av den färdiga mixen i kontrollrummet vilket möjliggör att de justeringar som behöver göras görs på ett mer naturligt sätt genom att exempelvis flytta någon mikrofon.
Detta påverkar så många små men viktiga detaljer som vinklar och dylikt vilka tillsammans ger det mest naturliga och viktigaste ledtrådarna för ett så naturligt slutresultat som möjligt, och minimerar därmed behovet av en massa efterhandsmanipulation som annars en efter en tar död på dessa små men ack så viktiga ledtrådarna.
Förlåt, jag svävade iväg lite där, men fullständigt rak frekvensgång vid musikproduktion har aldrig haft någon större betydelse för slutresultatet. Om en musikproduktion exempelvis låter för tunn, för basig, för ljus eller saknar mellanregister så är det den övergripande balansen som varit fel i kontrollrummets monitorlyssning.
Jag är alldeles säker på att man kan göra fina produktioner med ett par B&W i 800-serien.
Vad är "välbalanserat ljud mellan basregister, mellanregister och diskantregister" om inte rak frekvensgång?
FBK skrev:Ser ut som N802, om det är dessa så duger de gott och är den bästa högtalare som jag hört. Och jag har hört en del Genelec också och de låter inte lika bra.
FBK skrev:Ser ut som N802, om det är dessa så duger de gott och är den bästa högtalare som jag hört. Och jag har hört en del Genelec också och de låter inte lika bra.
goat76 skrev:Tell skrev:Vad är "välbalanserat ljud mellan basregister, mellanregister och diskantregister" om inte rak frekvensgång?
Det betyder att registren i stort (i överlag) är välbalanserade mot varandra, men inte nödvändigtvis helt utan individuella avvikelser, några toppar och dalar kan förekomma i de olika registren utan att balansen mellan basregistret, mellanregistret och diskantregistret blir märkbar.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Vad är "välbalanserat ljud mellan basregister, mellanregister och diskantregister" om inte rak frekvensgång?
Det betyder att registren i stort (i överlag) är välbalanserade mot varandra, men inte nödvändigtvis helt utan individuella avvikelser, några toppar och dalar kan förekomma i de olika registren utan att balansen mellan basregistret, mellanregistret och diskantregistret blir märkbar.
Så med andra ord överlag rakt frekvensgång.
goat76 skrev:Precis, det är mycket viktigare att det överlag är ett välbalanserat och trivsamt ljud, ett ljud som inte orsakar lyssningströtthet över längre tidsperioder som en hel arbetsdag. En god kännedom om hur referensmaterial låter i studiorummet och vetskapen om eventuella avvikelser är egentligen det som har någon större betydelse.
Jag tror inte det är speciellt många ljudtekniker med vana att jobba med B&W N800 som inte samtidigt är fullt medvetna om hur slutresultatet blir.
Tangband skrev:FBK skrev:Ser ut som N802, om det är dessa så duger de gott och är den bästa högtalare som jag hört. Och jag har hört en del Genelec också och de låter inte lika bra.
Jag har lyssnat till n802 ganska ingående - jag tyckte det enda jag kunde anmärka på var basåtergivningen , de lät för tunt i basen . Övriga register lät riktigt fint tyckte jag .
Troligen hade basåtergivningen kunnat förbättras med mer noggrann placering av högtalarna.
FBK - har du lyssnat till de nyare Genelec med inbyggd D/A och klass D steg ?
Skillnaden är natt och dag jämfört med äldre modeller . De G3 och G4 som finns att lyssna till i hifibutiker är gammal teknik .
Med GLM på nya modeller med inbyggd D/A kan man få sina Genelec att låta precis som man vill med hjälp av dsp, även i de övre registren .
jockewe skrev:goat76 skrev:Precis, det är mycket viktigare att det överlag är ett välbalanserat och trivsamt ljud, ett ljud som inte orsakar lyssningströtthet över längre tidsperioder som en hel arbetsdag. En god kännedom om hur referensmaterial låter i studiorummet och vetskapen om eventuella avvikelser är egentligen det som har någon större betydelse.
Jag tror inte det är speciellt många ljudtekniker med vana att jobba med B&W N800 som inte samtidigt är fullt medvetna om hur slutresultatet blir.
Toppeninlägg! Precis det är min erfarenhet, det spelar inte så stor roll vilken högtalare det är som hur väl ljudingenjören känner till egenskaperna och hur länge
det är njutbart att lyssna utan att tröttna. Många klassiska inspelningar görs enbart med lurar och kollas med högtalare (som är välkända) i något skede.
Har man kommit så långt att man gör sådana inspelningar så har man koll på verktygen, det är min erfarenhet.
Ibland händer det såklart obegripliga undantag mest av musikpolitiska orsaker som ställer allt på ända även i bolag som t.ex. Sony.
Tangband skrev:Toole tar upp en intressant sak - det frekvensgångsfel i olika vinklar som visar sig i B&W 800 serien pga mellanregistrets stora storlek och diskantens breda spridning vid delningen, kommer att generera fel vid mixningen OM ljudteknikern väljer att justera något vid delningsområdet med eq .
Det ser jag som ett problem om högtalarna ska användas som sanningsenliga monitorer .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 225/page-8
” In the day, and now, recordings of classical orchestras were often made with microphones placed in elevated positions above the violins. These instruments radiate strong high frequencies upwards, not towards the audience in a concert hall. They are heard by the audience, but after reflection and reverberation in a physically large space - they add "air" to the illusion. The microphones were relatively close and in a position to collect more high frequency energy than is likely to be heard in the audience, certainly in the ground level seats. It turns out that loudspeakers with slightly attenuated upper-mid/lower highs sounded better. So, instead of listening to neutral monitors and adding a little EQ attenuation in the offending frequency range, they decided to listen to the flattering monitor speakers and leave the excessive highs in the recording.
In short, the non-flat loudspeakers were being used as a program equalizer, and the results would only be appreciated if customers had similarly non-flat loudspeakers. In my terms the "circle of confusion" would be eliminated, but only for recordings made using these monitors and for customers with similarly colored loudspeakers. In the real world this could not really work, because even at that time a flat axial frequency response was the normal target performance, albeit often violated in random ways. Now it is pretty much the norm, for those companies with the engineering competence to achieve it.”
goat76 skrev:Tangband skrev:Toole tar upp en intressant sak - det frekvensgångsfel i olika vinklar som visar sig i B&W 800 serien pga mellanregistrets stora storlek och diskantens breda spridning vid delningen, kommer att generera fel vid mixningen OM ljudteknikern väljer att justera något vid delningsområdet med eq .
Det ser jag som ett problem om högtalarna ska användas som sanningsenliga monitorer .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 225/page-8
” In the day, and now, recordings of classical orchestras were often made with microphones placed in elevated positions above the violins. These instruments radiate strong high frequencies upwards, not towards the audience in a concert hall. They are heard by the audience, but after reflection and reverberation in a physically large space - they add "air" to the illusion. The microphones were relatively close and in a position to collect more high frequency energy than is likely to be heard in the audience, certainly in the ground level seats. It turns out that loudspeakers with slightly attenuated upper-mid/lower highs sounded better. So, instead of listening to neutral monitors and adding a little EQ attenuation in the offending frequency range, they decided to listen to the flattering monitor speakers and leave the excessive highs in the recording.
In short, the non-flat loudspeakers were being used as a program equalizer, and the results would only be appreciated if customers had similarly non-flat loudspeakers. In my terms the "circle of confusion" would be eliminated, but only for recordings made using these monitors and for customers with similarly colored loudspeakers. In the real world this could not really work, because even at that time a flat axial frequency response was the normal target performance, albeit often violated in random ways. Now it is pretty much the norm, for those companies with the engineering competence to achieve it.”
Hmm… läste du inte mitt inlägg 12 inlägg upp i tråden?
hcl skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Toole tar upp en intressant sak - det frekvensgångsfel i olika vinklar som visar sig i B&W 800 serien pga mellanregistrets stora storlek och diskantens breda spridning vid delningen, kommer att generera fel vid mixningen OM ljudteknikern väljer att justera något vid delningsområdet med eq .
Det ser jag som ett problem om högtalarna ska användas som sanningsenliga monitorer .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 225/page-8
” In the day, and now, recordings of classical orchestras were often made with microphones placed in elevated positions above the violins. These instruments radiate strong high frequencies upwards, not towards the audience in a concert hall. They are heard by the audience, but after reflection and reverberation in a physically large space - they add "air" to the illusion. The microphones were relatively close and in a position to collect more high frequency energy than is likely to be heard in the audience, certainly in the ground level seats. It turns out that loudspeakers with slightly attenuated upper-mid/lower highs sounded better. So, instead of listening to neutral monitors and adding a little EQ attenuation in the offending frequency range, they decided to listen to the flattering monitor speakers and leave the excessive highs in the recording.
In short, the non-flat loudspeakers were being used as a program equalizer, and the results would only be appreciated if customers had similarly non-flat loudspeakers. In my terms the "circle of confusion" would be eliminated, but only for recordings made using these monitors and for customers with similarly colored loudspeakers. In the real world this could not really work, because even at that time a flat axial frequency response was the normal target performance, albeit often violated in random ways. Now it is pretty much the norm, for those companies with the engineering competence to achieve it.”
Hmm… läste du inte mitt inlägg 12 inlägg upp i tråden?
Det är inte alls ovanligt att man p.g.a. avståndsförhållanden instrument-angränsningsytor-mikrofon får konstruktivt interfererande frekvenser som behöver hanteras med smala EQ-notchar. Det är f.f.a. vanligt vid mångmikrofoninspelningar. Visst, om det kan hanteras redan vid inspelningstillfället så är det väl bra, men det behöver hanteras och i vilken grad behöver man avgöra genom lyssning. Monitorlyssningen har då en avgörande inverkan hur mycket som är lämpligt. Detta oavsett om det t.o.m. hanteras m.h.a lämpligt placerade kuddar. Det är viktigt att monitorlyssningen avslöjar problemet och det i korrekt proportion.
Kort sagt; Värdet av neutral monitorlyssningen kan knappast underskattas.
goat76 skrev:…
Jag underskattar inte neutral monitorlyssning, det jag säger är att den ofta överskattas. Det har inte en speciellt stor betydelse för om musikproduktionerna blir bra eller inte.
goat76 skrev:Tangband skrev:Toole tar upp en intressant sak - det frekvensgångsfel i olika vinklar som visar sig i B&W 800 serien pga mellanregistrets stora storlek och diskantens breda spridning vid delningen, kommer att generera fel vid mixningen OM ljudteknikern väljer att justera något vid delningsområdet med eq .
Det ser jag som ett problem om högtalarna ska användas som sanningsenliga monitorer .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 225/page-8
” In the day, and now, recordings of classical orchestras were often made with microphones placed in elevated positions above the violins. These instruments radiate strong high frequencies upwards, not towards the audience in a concert hall. They are heard by the audience, but after reflection and reverberation in a physically large space - they add "air" to the illusion. The microphones were relatively close and in a position to collect more high frequency energy than is likely to be heard in the audience, certainly in the ground level seats. It turns out that loudspeakers with slightly attenuated upper-mid/lower highs sounded better. So, instead of listening to neutral monitors and adding a little EQ attenuation in the offending frequency range, they decided to listen to the flattering monitor speakers and leave the excessive highs in the recording.
In short, the non-flat loudspeakers were being used as a program equalizer, and the results would only be appreciated if customers had similarly non-flat loudspeakers. In my terms the "circle of confusion" would be eliminated, but only for recordings made using these monitors and for customers with similarly colored loudspeakers. In the real world this could not really work, because even at that time a flat axial frequency response was the normal target performance, albeit often violated in random ways. Now it is pretty much the norm, for those companies with the engineering competence to achieve it.”
Hmm… läste du inte mitt inlägg 12 inlägg upp i tråden?
hcl skrev:goat76 skrev:…
Jag underskattar inte neutral monitorlyssning, det jag säger är att den ofta överskattas. Det har inte en speciellt stor betydelse för om musikproduktionerna blir bra eller inte.
En erfaren ljudtekniker som känner sin monitorlyssning kan åstadkomma bra resultat oavsett monitorlyssning, men det blir sannolikt ändå bättre med bättre monitorlyssning. F.ö. är det knappast den viktigaste detaljen, om än viktig.
Tangband skrev:hcl skrev:goat76 skrev:…
Jag underskattar inte neutral monitorlyssning, det jag säger är att den ofta överskattas. Det har inte en speciellt stor betydelse för om musikproduktionerna blir bra eller inte.
En erfaren ljudtekniker som känner sin monitorlyssning kan åstadkomma bra resultat oavsett monitorlyssning, men det blir sannolikt ändå bättre med bättre monitorlyssning. F.ö. är det knappast den viktigaste detaljen, om än viktig.
Som Goat76 redan nämnt tidigare så är det nog inget problem med sämre monitorer med sämre direktivitet så länge ljudteknikern låter bli eq i delningsområdet. Problemet är då kanske större vid pop/ rock mixar, då man väl generellt använder mer eq ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster