Låg volym med ext in på AVR-2105?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Låg volym med ext in på AVR-2105?

Inläggav Ronnie » 2021-07-10 22:15

Halloj!
Jag har ett bekymmer sen min Yamahareceiver poffade till igår och jag tvingades byta till en Denon AVR-2105.

Yamahan användes som slutsteg med ext in, matad av pre out från en Denon AVR2807 och ett CR8 delningsfilter emellan.
Med Denon AVR2105 som slutsteg är volymen riktigt låg när båda förstärkarna står på 0dB.
Med Yamahan var det jättehögt.

Är det nåt fel på min 2105:as ext ingångar, eller kan det vara nån skum inställning som påverkar? Gick igenom inställningarna och hittade inget suspekt.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Låg volym med ext in på AVR-2105?

Inläggav Ronnie » 2021-07-11 13:51

Äh! Den har lika låg volym om jag använder de vanliga ingångarna istället för ext in.
Bakgrundslyssningsnivå vid 0dB på volymkontrollerna. :(

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Låg volym med ext in på AVR-2105?

Inläggav Ronnie » 2021-07-11 16:06

Och nu löste det hela sig utan att jag alls fattar varför. :lol:

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Re: Låg volym med ext in på AVR-2105?

Inläggav hali » 2021-07-13 14:40

Steg ett nar man far handerna pa en andrahands surround reciever i min mening ar att gora en fabriksaterstalling.

Surround recivers har sa mycket installning for volym, distans, DSP kompensation och hogtalar-antal osv att det brukar vara grasligt irriterande att stalla in om man inte borjar fran borjan.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Låg volym med ext in på AVR-2105?

Inläggav Ronnie » 2021-07-13 15:54

hali skrev:Steg ett nar man far handerna pa en andrahands surround reciever i min mening ar att gora en fabriksaterstalling.

Surround recivers har sa mycket installning for volym, distans, DSP kompensation och hogtalar-antal osv att det brukar vara grasligt irriterande att stalla in om man inte borjar fran borjan.

Sant! Gör nog det framöver, men just nu är jag nöjd med att det funkar.
P.S. Inbillar mig att det mesta av det där inte ska kunna påverka när jag kör ext in, men har noterat att jag fortfarande kan stänga av olika kanaler i menyerna. Osäker på om distans gör någon skillnad i det läget, vilket kan vara lite kritiskt då jag använder surroundkanalerna till mina basmoduler.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 3 gäster