Var upplever du att orkestern befinner sig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav Strmbrg » 2021-07-12 16:05

Eftersom det handlar om upplevelser så kanske frågeställningen kan verka flummig. Men skit samma!
Mitt till måtten mysko rum framgår mycket skissartat här nedan.
Med goda inspelningar (vilket det finns hyfsat många av när det gäller klassisk symfonimusik) så får jag en illusion som kan se ut ungefär såhär.
Väl bemärk att det inte låter som att ljudet kommer från högtalarna fast linjen kan få det att verka så. Trots det lilla avståndet mellan högtalarna så blir illusionen av en bred orkester god. Detta eftersom den upplevs befinna sig en bra bit bort. Inga ljud upplevs komma direkt från högtalarna. Inga ljud upplevs finnas framför eller utanför dem.

Gör gärna en motsvarande skiss och bifoga lite kommentarer!

CD8EB233-006B-4BD4-86F6-855E165EFBAE.jpeg
CD8EB233-006B-4BD4-86F6-855E165EFBAE.jpeg (1.9 MiB) Visad 1019 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Var upplever du att orkestern befinna sig?

Inläggav Anders J » 2021-07-12 16:50

Jag håller med. De inspelningar där jag tycker att det fungerar bäst verkar vara där den dominerande ljudbilden kommer från ett huvudmikrofonpar eller ett ”Decca-T”. Med en begåvad ljudtekniker kan det också fungera om vissa instrumentgrupper behöver litet stöd, men måste vara lätt på regelhanden.

Typiska ”multimonoinspelningar” (tänk Berwaldhallen…) förlorar ofta mycket av djupinfomationen.

Vad jag ofta har funderat vore om en konsekvent och noggrann panorering av multitagningar även i djupled (alltså i löptid) regelmässigt görs, jag får för mig att det inte är så.

Jag tycker mig också märka att streamingkonserterna från Berlinfilharmonin har färre mikrofoner synliga i bild numera, men närvaron av synintryck gör det ibland litet svårare att låta hörselsinnet göra sitt jobb i fred. Någon annan som funderat i de banorna?

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav E » 2021-07-12 18:51

Det är väl inget konstigt att man från en normal högtalaruppställning med öppningsvinkeln 45° (±22,5), kan få en ljudbild som är 60° bred – alltså om inspelningen är gjord med tidsskillnadsteknik, dvs en äkta stereofonisk inspelning.

Jag skulle alltså säga att du nog kan få en bredare orkester än på din skiss, men möjligtvis är det mest den rumsliga informationen som upplevs bredare än själva orkestern.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav AlbertHall » 2021-07-12 19:04

Japp, så hör jag det också. Mycket djup och ingen upplevelse av direktljud från högtalarna
Jag hör också ljud utanför högtalarna på bra inspelningar. Beror förmodligen på att jag spelar i ett bredare rum.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav Strmbrg » 2021-07-12 19:36

Jag har ju väldigt klent med sidoreflexioner. Dipol och sneda bokrader direkt hitom högtalarna. Det kan sannolikt bidra till min ljudupplevelse. Med dålig djupverkan och min smala triangel så skulle kanske orkestern låta storleksmässigt overkligt liten och overkligt högljudd. Nu låter den mer distanserad och ljudd.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav E » 2021-07-12 19:39

Och tymplig?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav JM » 2021-07-12 21:12

Flytta närmare högtalarna. Typ till en liksidig triangel. Du sitter för lång ifrån hgt. Då borde du få en viss breddning av stereoupplevelsen och orkestern borde upplevas närmare. Direktljudet maskeras lite för mycket med nuvarande uppställning av reflexer bakom högtalaren.
Kan du få dominerade reflexer att verka komma mer från sidoväggarna bakom högtalarna än bakomliggande kortvägg ökar spatiala upplevelsen ytterligare. Låt sidoväggsreflexerna vara dominerande bakom hgt och inte kortväggsreflexerna.
Misstänker att du även har en hel del tidiga laterala reflexer från väggarna mellan dig o hgt vilka kan maskera direktljudet på ett oönskat sätt. Förflyttning närmare högtalarna kommer sannolikt minska sistnämnda maskeringen.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav Strmbrg » 2021-07-13 07:28

Alltså, jag vill inte ha hjälp med min möblering. Även om engagemang i den frågan såklart är fint!
Det jag ville resonera kring var inte hur man gör eller hur det hänger ihop. Det som tråden syftar till - om jag får bestämma dess syfte alltså - är enkom att ta del av hur era egna motsvarande illusioner (av det jag försöker illustrera i skissen) kan beskrivas av er.
:D
Ni dyker istället raskt ner i verktygslådan och talar om vilka metoder som skall användas och hur det hela hänger samman!
:D
Men, av erfarenhet vet jag att många fungerar just så, så det är varken överraskande eller underligt.
:)
Så, släpp det där ett tag och spisa istället lite lämpliga vax (akustisk, storskalig, välinspelad orkestermusik) och återkoppla sedan med en skiss och lite ord.
:)

Vad jag med mitt försök till illustration egentligen ville beskriva är det fascinerande i att även en ganska tight uppställning kan rendera i en geometriskt sett stor och god illusion. Åtminstone om djupperspektivet är påtagligt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav sprudel » 2021-07-13 08:10

Det är väldigt avhängigt inspelningen, ibland öppnar sig ett väldigt panorama bakom högtalarna, ibland flyttas jag fram närmare. Tolkar det som att setupen säger något om inspelningen och inte lider så mycket av sameness. Trivs med det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav Strmbrg » 2021-07-13 08:53

sprudel skrev:Det är väldigt avhängigt inspelningen, ibland öppnar sig ett väldigt panorama bakom högtalarna, ibland flyttas jag fram närmare. Tolkar det som att setupen säger något om inspelningen och inte lider så mycket av sameness. Trivs med det.


Jag flyttade faktiskt ut högtalarna halvannan decimeter från bortom-väggen igår. Och, oavsett vad det beror på, så verkar det som att jag förnimmer betydligt större skillnad mellan olika inspelningar av klassiska verk efter det. Skillnaderna var inte små förut heller, men nu är de påtagligt lättare att uppleva.

En tänkbar förklaring kan kanske vara någon "sameness-förstärkande" rums-effekt minskades i och med denna flytt.
En annan tänkbar förklaring - åtminstone för mig som inte har sådär jättemycket alldeles klart för mig, vilket kanske kan vara en fördel emellanåt... - kan ju såklart vara pur inbillning. Men, om den inbillningen sitter i framgent så spelar det som jag ser det, mindre roll om det beror på just detta.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav jockewe » 2021-07-13 08:55

Vi gjorde inspelningar av Brucknersymfonierna för många år sedan, en av dem har orkestern placerad som en orgel i fel ände av en katedral.
(Tänk dig att du sitter långt bak och har ca 100 meter till orkestern)
En makalöst konstig idé faktiskt, ändå är det som sticker ut med den inspelningen att vi inte spelar ackorden ihop (timing) och att det stundtals
stämmer ganska illa för att vara en inspelningsproduktion ..
Jag kan bara anta att den märkliga akustiska idén gjorde producentjobbet för svårt.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav Strmbrg » 2021-07-13 08:57

jockewe skrev:Vi gjorde inspelningar av Brucknersymfonierna för många år sedan, en av dem har orkestern placerad som en orgel i fel ände av en katedral.
(Tänk dig att du sitter långt bak och har ca 100 meter till orkestern)
En makalöst konstig idé faktiskt, ändå är det som sticker ut med den inspelningen att vi inte spelar ackorden ihop (timing) och att det stundtals
stämmer ganska illa för att vara en inspelningsproduktion ..
Jag kan bara anta att den märkliga akustiska idén gjorde producentjobbet för svårt.


Tack! Det där var intressant!
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav JM » 2021-07-13 09:20

JM skrev:Flytta närmare högtalarna. Typ till en liksidig triangel. Du sitter för lång ifrån hgt. Då borde du få en viss breddning av stereoupplevelsen och orkestern borde upplevas närmare. Direktljudet maskeras lite för mycket med nuvarande uppställning av reflexer bakom högtalaren.
Kan du få dominerade reflexer att verka komma mer från sidoväggarna bakom högtalarna än bakomliggande kortvägg ökar spatiala upplevelsen ytterligare. Låt sidoväggsreflexerna vara dominerande bakom hgt och inte kortväggsreflexerna.
Misstänker att du även har en hel del tidiga laterala reflexer från väggarna mellan dig o hgt vilka kan maskera direktljudet på ett oönskat sätt. Förflyttning närmare högtalarna kommer sannolikt minska sistnämnda maskeringen.

JM
--------
Jag flyttade faktiskt ut högtalarna halvannan decimeter från bortom-väggen igår.
--------

Vill du skapa en bättre musikupplevelse i analogi med hur hjärnan fungerar i rum så fortsätt att flytta dig själv och högtalarna.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav jockewe » 2021-07-13 12:23

Strmbrg skrev:
jockewe skrev:Vi gjorde inspelningar av Brucknersymfonierna för många år sedan, en av dem har orkestern placerad som en orgel i fel ände av en katedral.
(Tänk dig att du sitter långt bak och har ca 100 meter till orkestern)
En makalöst konstig idé faktiskt, ändå är det som sticker ut med den inspelningen att vi inte spelar ackorden ihop (timing) och att det stundtals
stämmer ganska illa för att vara en inspelningsproduktion ..
Jag kan bara anta att den märkliga akustiska idén gjorde producentjobbet för svårt.


Tack! Det där var intressant!
:)

(Kanske ska tillägga att inspelningen gjordes i det alldeles vanliga konserthuset i Sthlm)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav Thomas_A » 2021-07-14 10:31

Hos mig upplever jag att det finns ett djup som sträcker sig några meter bakom väggen där högtalarna står. Beror naturligtvis på inspelning. Närmickade röster står närmare och blir lite för stora men hamnar aldrig i knät. Det är inte så mycket ljudbild utanför, men vissa plattor (ex med Q-sounds, Madonna) spelar klart utanför högtalarna. Även på Lisa Nilssons platta "Himlen runt hörnet" finns ljud som sträcker sig åt sidorna - vet dock ej om det är Q-sound eller ej, men tydligt på vissa låtar. Ljudbilden placeras också högre än högtalarna (regnsbågseffekt).
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Var upplever du att orkestern befinner sig?

Inläggav E » 2021-07-14 15:58

Om du sällan eller aldrig upplever någon stereoöverbredd så kanske du mest lyssnar på amplitudskillnadsstereo/multimono?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster