Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Morello » 2021-07-15 09:54

I-or skrev:
E skrev:Tyvärr har man ju börjat vänja sig så pass vid det här tramsandet nu att man förstår att det faktiskt är på fullaste allvar, annars hade man givetvis trott att det vara ett sent aprilskämto.

Vad var det förresten Morello lärde oss i en annan tråd att man kallar en flatstiftshane … – bögstift! 8)

Mvh E*


Bögstiften är en personlig favorit.



Dricker du bögvin också? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-07-15 10:38

petersteindl skrev:Afroamerican balls kanske?


Aaah, du menar afroamerikanska pungkulor på svenska. Jag är tycker det är ett bra förslag som jag kommer att börja med. :mrgreen: Jag brukar _varje gång_ få utstå kommentarer när jag nämner afroamerkanska pungkulor med deras ursprungliga ordalydelse. Min dotter blir mest arg av alla.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Bill50x » 2021-07-15 11:18

E skrev:
Bill50x skrev:Negerboll borde få heta så.

Tveksamt. Är det inte diskriminerande mot kvinnor (=negresser)?

:mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-15 12:53

Morello skrev:
I-or skrev:
E skrev:Tyvärr har man ju börjat vänja sig så pass vid det här tramsandet nu att man förstår att det faktiskt är på fullaste allvar, annars hade man givetvis trott att det vara ett sent aprilskämto.

Vad var det förresten Morello lärde oss i en annan tråd att man kallar en flatstiftshane … – bögstift! 8)

Mvh E*


Bögstiften är en personlig favorit.



Dricker du bögvin också? :mrgreen:


Nä, jag föredrar bärs eller en och annan bögdrink. :mrgreen:

(Blev sugen på en Strawberry Daiquiri i Finland en gång och frågade på skoj en Nokia-figur om det gick bra och fick svaret "It's OK, put it's a pit kay").
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav E » 2021-07-15 13:41

Johan_Lindroos skrev:Min dotter blir mest arg av alla.

Ni som har barn, hur tidigt får man lära sig att bli sekundärkränkt nuförtiden? Det kanske ingår i värdegrundsarbetet redan på dagis?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-15 13:57

Jag får alltid ett knytnävsslag på överarmen av min son när jag använder det korrekta, apolitiska, begreppet för saker och ting, så vi får utgå ifrån att indoktrineringen är ganska effektiv (även om han naturligtvis bara spelar förnärmad).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav petersteindl » 2021-07-15 14:02

Har ni ätit sådana här?
Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav PerStromgren » 2021-07-15 22:15

E skrev:
Johan_Lindroos skrev:Min dotter blir mest arg av alla.

Ni som har barn, hur tidigt får man lära sig att bli sekundärkränkt nuförtiden? Det kanske ingår i värdegrundsarbetet redan på dagis?


Vad har du för belägg för att de faktiskt FÅR lära sig detta på något organsierat sätt? Det mesta lär sig barnen av sina föräldrar, oavsiktligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav DQ-20 » 2021-07-15 23:24

PerStromgren skrev:
E skrev:
Johan_Lindroos skrev:Min dotter blir mest arg av alla.

Ni som har barn, hur tidigt får man lära sig att bli sekundärkränkt nuförtiden? Det kanske ingår i värdegrundsarbetet redan på dagis?


Vad har du för belägg för att de faktiskt FÅR lära sig detta på något organsierat sätt? Det mesta lär sig barnen av sina föräldrar, oavsiktligt.


”Sekundärkränkt”. Intressant uttryck. När man trodde att det fanns begrepp som var fredade i kraft av sitt allmänmänskliga innehåll, t.ex. ”solidaritet” och ”empati” så visar det sig att man har fel. Där ser man.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-16 00:09

US Supreme Courts uppfattning kan sammanfattas på följande sätt: I en demokrati med yttrandefrihet får man finna sig i att bli kränkt.

I ett land som Sverige med världens äldsta yttrandefrihetslagstiftning får vi aldrig bortse från detta, oavsett vad vi tycker om det ena eller det andra och vilka modefrågor som är för dagen rådande.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?

Inläggav DQ-20 » 2021-07-16 01:06

I-or skrev:US Supreme Courts uppfattning kan sammanfattas på följande sätt: I en demokrati med yttrandefrihet får man finna sig i att bli kränkt.

I ett land som Sverige med världens äldsta yttrandefrihetslagstiftning bör vi aldrig bortse från detta, oavsett vad vi tycker om det ena eller det andra och vilka modefrågor som är för dagen rådande.


1. Om du med yttrandefrihet avser begreppet i inskränkt betydelse, dvs tryckfrihet, så: ja, den är gammal. Äldst och unikt detaljerad.
2. Yttrandefrihetsgrundlagen (från 1991) innehåller både element som garanterar yttrandefrihet via andra plattformar än tryckta skrifter och begränsningar i denna frihet analogt med tryckfrihetslagen. Det är inget manifest.
3. En subjektiv känsla av kränkthet i största allmänhet hos den enskilde är inte föremål för lagstiftningen utan det gäller objektiva rekvisit. Sådan har kommit, men sällan gått. I takt med att minoriteter som tidigare inte hade någon egentlig röst kunnat framföra sin bild har vår syn på vissa begrepp förändrats. Vad man väljer att säga till familj, kollegor och vänner har aldrig fallit under yttrandefrihetslagstiftningen. Det är först när det får spridning som det uppmärksammas av lagstiftaren.
4. I backspegeln har denna form av förändringar skett hela tiden och det var nog ungefär lika jobbigt att acceptera då som nu.

På ett mer allmänmänskligt plan har jag dock lite svårt att förstå problemet. Om det finns ett ett ord, t.ex. ”liggbräda”, vad är då skälet till att använda ordet ”hora”? Om mörkhyade med afrikanskt påbrå som grupp säger att ”av lätt insedda historiska skäl tycker vi att det är nedvärderande när använder uttrycket ’negrer’ så vi vore tacksamma om ni slutade upp med det”, vad är argumentet emot? ”Men jag har alltid sagt ’neger’ och menar inget särskilt med det. Jag menar, ni är ju faktiskt det...”

Men, för att återgå till ämnet. Visst: hane/hona är sällsynt välfunnet. Enda problemet är väl att man, som driven av ett yttre tvång, måste tänka på ”kuk i *****” när man kopplar (<= lägg märke till den dråpliga effekten av icke könsneutral censur). Om någon tycker den analogin känns lite väl nattstånden idag (ibland får jag till det) får man väl ta ett snack om det. Den som lever får se.

Vad gäller den allmänt skämtsamt hånfulla tonen i tråden vet vi innerst inne var den kommer ifrån: insikten om att tåget lämnat perrongen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-16 02:27

DQ-20 skrev:
1. Om du med yttrandefrihet avser begreppet i inskränkt betydelse, dvs tryckfrihet, så: ja, den är gammal. Äldst och unikt detaljerad.
2. Yttrandefrihetsgrundlagen (från 1991) innehåller både element som garanterar yttrandefrihet via andra plattformar än tryckta skrifter och begränsningar i denna frihet analogt med tryckfrihetslagen. Det är inget manifest.
3. En subjektiv känsla av kränkthet i största allmänhet hos den enskilde är inte föremål för lagstiftningen utan det gäller objektiva rekvisit. Sådan har kommit, men sällan gått. I takt med att minoriteter som tidigare inte hade någon egentlig röst kunnat framföra sin bild har vår syn på vissa begrepp förändrats. Vad man väljer att säga till familj, kollegor och vänner har aldrig fallit under yttrandefrihetslagstiftningen. Det är först när det får spridning som det uppmärksammas av lagstiftaren.
4. I backspegeln har denna form av förändringar skett hela tiden och det var nog ungefär lika jobbigt att acceptera då som nu.

På ett mer allmänmänskligt plan har jag dock lite svårt att förstå problemet. Om det finns ett ett ord, t.ex. ”liggbräda”, vad är då skälet till att använda ordet ”hora”? Om mörkhyade med afrikanskt påbrå som grupp säger att ”av lätt insedda historiska skäl tycker vi att det är nedvärderande när använder uttrycket ’negrer’ så vi vore tacksamma om ni slutade upp med det”, vad är argumentet emot? ”Men jag har alltid sagt ’neger’ och menar inget särskilt med det. Jag menar, ni är ju faktiskt det...”

Men, för att återgå till ämnet. Visst: hane/hona är sällsynt välfunnet. Enda problemet är väl att man, som driven av ett yttre tvång, måste tänka på ”kuk i *****” när man kopplar (<= lägg märke till den dråpliga effekten av icke könsneutral censur). Om någon tycker den analogin känns lite väl nattstånden idag (ibland får jag till det) får man väl ta ett snack om det. Den som lever får se.

Vad gäller den allmänt skämtsamt hånfulla tonen i tråden vet vi innerst inne var den kommer ifrån: insikten om att tåget lämnat perrongen.

/DQ-20


Det är just det som är meningen med yttrandefrihet, man behöver alls icke motivera varför man väljer att uttrycka sig på ett visst sätt. Du behöver inte förstå det, jag behöver inte förstå det och ingen annan heller. Det är märkligt att det ska vara så svårt att inse att det är just detta som är yttrandefrihet. Och nej, inget tåg har lämnat perrongen förrän alla yttrandefrihetsivrare har givit upp och anammat Newspeak.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-07-16 07:17

Mycket kränkta människor i den här tråden. Känns det otryggt när världen förändras?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Conan » 2021-07-16 08:42

WhereNextColumbus skrev:Mycket kränkta människor i den här tråden. Känns det otryggt när världen förändras?


Eller obra helt enkelt... :wink:

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav MacBruce » 2021-07-16 08:45

DQ-20 skrev:OK, boomers.


OK, parrot. Att "papegoja" andras pejorativa uttryck och därmed nedvärdera hela generationer skapar inget förtroende.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-07-16 09:03

Conan skrev:
WhereNextColumbus skrev:Mycket kränkta människor i den här tråden. Känns det otryggt när världen förändras?


Eller obra helt enkelt... :wink:


Språket utvecklas och förändras. Hur kommer det sig att det blir så starka reaktioner på sådant som inte borde spela någon roll? Kommer ihåg att det var en lång period av upprördhet över tidigare nämnda bakverk. Extremt inskränkt. Också roande hur många idiotiska hänvisningar till Orwell och felanvändningar av hans term Newspeak man får på internet. Facebook svämmar över av människor som gör detta och samtidigt själva har vänt helt upponer på den politiska begreppsvärlden.

Känns faktiskt ganska ironiskt med den överlag raljanta tonen i tråden. Jag har genom åren varit medlem på många olika forum och internet är överlag en lättkränkt värld, men detta forums medlemmar ligger på ohotad förstaplats när det kommer till lättkränkthet och känslighet över vilka ord som används.
Senast redigerad av WhereNextColumbus 2021-07-16 09:57, redigerad totalt 1 gång.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-07-16 09:10

MacBruce skrev:
DQ-20 skrev:OK, boomers.


OK, parrot. Att "papegoja" andras pejorativa uttryck och därmed nedvärdera hela generationer skapar inget förtroende.


Så nu var det inte kul med ord som kan uppfattas som stötande längre?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Tell » 2021-07-16 10:26

WhereNextColumbus skrev:Mycket kränkta människor i den här tråden. Känns det otryggt när världen förändras?


Problemet är väl när det ska göras såna här förändringar för att det är nån pk-person som är orolig för att folk blir kränkta av såna här fackuttryck. Som sagt master/slave kan jag förstå även om jag själv aldrig lagt nån slags värdering i det på den tiden när IDE-diskar i datorn var en grej, men det finns verkligen ingen vettig anledning att byta ut hona/hane eftersom det inte finns nåt enklare o bättre ord för dom två kontakterna, samt att det inte finns nån normal människa som kan bli kränkt av det. Skulle väl kanske vara nå överkristna personer som inte ens vågar tänka på nåt som har med sex att göra, men såna människor blir kränkta av allt så dom borde inte ha nån vidare talan oavsett.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Nattlorden » 2021-07-16 10:33

Tell skrev:men det finns verkligen ingen vettig anledning att byta ut hona/hane eftersom det inte finns nåt enklare o bättre ord för dom två kontakterna


Hear, hear!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-07-16 10:45

Tell skrev:
WhereNextColumbus skrev:Mycket kränkta människor i den här tråden. Känns det otryggt när världen förändras?


Problemet är väl när det ska göras såna här förändringar för att det är nån pk-person som är orolig för att folk blir kränkta av såna här fackuttryck. Som sagt master/slave kan jag förstå även om jag själv aldrig lagt nån slags värdering i det på den tiden när IDE-diskar i datorn var en grej, men det finns verkligen ingen vettig anledning att byta ut hona/hane eftersom det inte finns nåt enklare o bättre ord för dom två kontakterna, samt att det inte finns nån normal människa som kan bli kränkt av det. Skulle väl kanske vara nå överkristna personer som inte ens vågar tänka på nåt som har med sex att göra, men såna människor blir kränkta av allt så dom borde inte ha nån vidare talan oavsett.


Som påpekats tidigare i tråden så finns fler källor till att uppmana till förändringar än att vara kränkt. Man kanske tycker att det är obra? *wink wink* Någon skrev också tidigt att "kontext spelar roll". Man kanske skulle ta sig en funderare över den vidare kontexten? Finns det något som går förlorat när det tekniska språket desexualiseras eller befrias från språkarv som för tankarna till makthierarkier som än idag spelar stor roll för hur samhället är uppdelat?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Morello » 2021-07-16 10:48

petersteindl skrev:Har ni ätit sådana här?
[ Bild ]


Svar ja; kallas afrikansk kyss. :)

Säkert gott med ett glas bögvin därtill.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-07-16 10:56

Kingen asså! Fan va skön du e!
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Strmbrg » 2021-07-16 11:13

Hö-hö!
Häärli’t!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-16 12:34

WhereNextColumbus skrev:Språket utvecklas och förändras. Hur kommer det sig att det blir så starka reaktioner på sådant som inte borde spela någon roll? Kommer ihåg att det var en lång period av upprördhet över tidigare nämnda bakverk. Extremt inskränkt. Också roande hur många idiotiska hänvisningar till Orwell och felanvändningar av hans term Newspeak man får på internet. Facebook svämmar över av människor som gör detta och samtidigt själva har vänt helt upponer på den politiska begreppsvärlden.

Känns faktiskt ganska ironiskt med den överlag raljanta tonen i tråden. Jag har genom åren varit medlem på många olika forum och internet är överlag en lättkränkt värld, men detta forums medlemmar ligger på ohotad förstaplats när det kommer till lättkränkthet och känslighet över vilka ord som används.


Jaha, naturligtvis dyker någon upp och förklarar läget för alla "inskränkta" och "idiotiska" personer. Eftersom jag har läst 1984, liksom en hel del av George Orwells övriga alster, kan jag bara meddela att Newspeak definitivt passar in i detta sammanhang:

"The intellectual purpose of Newspeak is to make Ingsoc-approved thoughts the only expressible thoughts. As constructed, Newspeak's vocabulary communicates the exact expression of sense and meaning that a member of the Party could wish to express. It excludes secondary denotations and connotations. The linguistic simplification of Oldspeak into Newspeak was realised with neologisms, the elimination of ideologically undesirable words, and the elimination of the politically unorthodox meanings of words."

"The word "Newspeak" is sometimes used in contemporary political debate as an allegation that someone tries to introduce new meanings of words to suit their agenda."

https://en.wikipedia.org/wiki/Newspeak

Men du kanske i din upphöjda visdom har tagit fram en textanalys som visar någonting annat och som resten av världen inte har förstått? :roll:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-16 12:36

Morello skrev:
petersteindl skrev:Har ni ätit sådana här?
[ Bild ]


Svar ja; kallas afrikansk kyss. :)

Säkert gott med ett glas bögvin därtill.


:mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav petersteindl » 2021-07-16 12:38

Morello skrev:
petersteindl skrev:Har ni ätit sådana här?
[ Bild ]


Svar ja; kallas afrikansk kyss. :)

Säkert gott med ett glas bögvin därtill.


Det var nytt för mig. Då jag var liten d v s i slutet på 1950-talet hette de negerkyssar. Nu heter de mintkyssar som är ett bättre ord. Afrikansk kyss är en konstig och helt opassande benämning. Vad har Afrika med detta objekt att göra? Hur ser svaret på frågan ut där? Mintkyss är enklare att förklara.



En av betydelserna av ordet neger är från ordet negro som betyder färgen svart. Det är namn på en färg (även fast svart rent fysikaliskt inte klassas som färg). Ordet härstammar från det spanska ordet "negro" som betyder svart och som i sin tur kan härledas till latinets ord "niger", med samma betydelse.

Begreppet ”neger” användes från början som allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg. Efter en tid gjordes det åtskillnad mellan olika mörkhyade folkslag. Inte ens i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna.
Wiki skrev:De semitiska och hamitiska folken i Sahara, Abessinien och egyptiska Sudan liksom Khoisanfolken i Kaplandet och pygméer, vilka inte räknas som bantufolk, skildes från negrerna.
Semiter och hamiter ansågs tillhöra den europida rasen (den så kallade "vita rasen" eller Kaukasisk ras) medan alla de svarta folken ansågs höra till den negroida rasen.

Semiter och hamiter kommer från Noas söner Sem och Ham. Jafet var Noas tredje son. Det är alltså från samma fader och moder och således samma ras. Det finns inte olika raser inom det man kallar Homo Sapiens.

Det man kan säga är att förutom ett ords fundamentala betydelse så finns även värdering i ordet och om ett ord blir starkt negativt värdeladdat så är det tveksamt om dess användning verkligen är adekvat.
Ordet ”neger” uppfattas idag ofta som föråldrat och som ett negativt laddat uttryck. Det kan bedömas som en förolämpning och av somliga används det som ett invektiv. Vissa menar att 1950-talisterna är den sista generation i vilken ordet "neger" anses som ett värdeneutralt ord. Idag är det olämpligt och inte adekvat att använda ordet ”neger” på grund av dess aktuella negativa värdeladdning.

Här är ett utmärkt exempel gällande objektet havreboll 8)

https://www.youtube.com/watch?v=h0JolqmmMk0

Att byta ut ordet mot "afrikansk" ser jag som ett dåligt och opassande val i de flesta sammanhang.

Negerkyss :arrow: Mintkyss.
Negerboll :arrow: Havreboll.
I båda fallen har ordet "neger" = svart bytts ut mot en ingrediens i objektet och det är mer adekvat än att införa en geografisk plats som inte har något med objektet att göra.

Vad gäller uttryck som Master/Slave i klockningssammanhang och hona/hane i kontaktsammanhang inom elektronik så kan man kanske se Master/Slave som värdeladdat. Att man ser hona/hane som värdeladdat är som jag ser det ganska konstigt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-16 12:48

WhereNextColumbus skrev:
MacBruce skrev:
DQ-20 skrev:OK, boomers.


OK, parrot. Att "papegoja" andras pejorativa uttryck och därmed nedvärdera hela generationer skapar inget förtroende.


Så nu var det inte kul med ord som kan uppfattas som stötande längre?


Nej, problemet uppstår när man förfäktar åsikten att man inte bör vara sarkastisk/ironisk i vissa frågor men samtidigt själv tar sig denna rätt i andra frågor. En form av hyckleri och översitteri, alltså.

För egen del anser jag naturligtvis att man får skoja om allt och att många av inläggen i denna tråd är helkul.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Tell » 2021-07-16 13:07

WhereNextColumbus skrev:Som påpekats tidigare i tråden så finns fler källor till att uppmana till förändringar än att vara kränkt. Man kanske tycker att det är obra? *wink wink* Någon skrev också tidigt att "kontext spelar roll". Man kanske skulle ta sig en funderare över den vidare kontexten? Finns det något som går förlorat när det tekniska språket desexualiseras eller befrias från språkarv som för tankarna till makthierarkier som än idag spelar stor roll för hur samhället är uppdelat?

Så har du lust att förklara vad som är problematiskt med hon/hane då? O vad som skulle kunna vara bättre namn?

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav E » 2021-07-16 13:18

Men Peter, du begriper väl att hane/hona är heteronormativt?! Som om det skulle finnas bara två kön, och bara dessa två passar ihop. Har du inte läst queerteori? Kom tillbaka när du har gjort det.

För övrigt tycker jag att det är en viss skillnad mellan att å ena sidan vilja kalla bakverk för negerbollar och negerkyssar (som Peter var inne på så är det bara ett ord för färgen svart, precis som med skinkan pata negra), och å andra sidan att vilja kalla "mörkhyade med afrikanskt påbrå" för negrer när de – eller deras vita advokater … – hör på. Men å andra sidan, börjar inte "mörkhyade med afrikanskt påbrå" att nu (ursäkta) reclaima ord som neger? Snart är det alltså helt okej igen. Litet samma utveckling som ordet bög har haft. Kort och koncist dessutom.

Man kan ju även skilja på neger/bög och jävla neger/bög.

Sexarbetare vill kallas just så, och det tycker jag är enkelt att respektera, men det kan ju ha att göra med att jag står på deras sida och menar att man åtminstone borde frågat dem vad de tycker innan man stiftar en sexköpslag över huvudet på de stackarna. Det är desto svårare för alla MSM-journalister med den bestämda uppfattningen att allt sådant arbete skall vara förbjudet. Inte för att sexarbetare blir så jävla kränkta av andra ord i och för sig … Det beror väl mer på vad som ligger bakom orden. Prostituerad är dessutom ett förbannat krångligt ord, nästan i klass med uttrycket "mörkhyad med afrikanskt påbrå".

Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-07-16 13:27, redigerad totalt 3 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav E » 2021-07-16 13:20

I-or skrev:För egen del anser jag naturligtvis att man får skoja om allt och att många av inläggen i denna tråd är helkul.

Jag var faktiskt på väg häromdagen att fråga om din son som slår dig på överarmen är mongo eftersom överarmar behövs vid vaccinering. Men det gjorde jag förstås inte! :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster