Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav petersteindl » 2021-07-16 13:26

E skrev:Men Peter, du begriper väl att hane/hona är heteronormativt?! Som om det skulle finnas bara två kön, och bara dessa två passar ihop. Har du inte läst queerteori? Kom tillbaka när du har gjort det.

För övrigt tycker jag att det är en viss skillnad mellan att å ena sidan vilja kalla bakverk för negerbollar och negerkyssar (som Peter var inne på så är det bara ett ord för färgen svart, precis som med skinkan pata negra), och å andra sidan att vilja kalla "mörkhyade med afrikanskt påbrå" för negrer när de – eller deras vita advokater … – hör på. Men å andra sidan, börjar inte "mörkhyade med afrikanskt påbrå" att nu (ursäkta) reclaima ord som neger? Snart är det alltså helt okej igen. Litet samma utveckling som ordet bög har haft. Kort och koncist dessutom.

Sexarbetare vill kallas just så, och det tycker jag är enkelt att respektera, men det kan ju ha att göra med att jag står på deras sida och menar att man åtminstone borde frågat dem vad de tycker innan man stiftar en sexköpslag. Det är desto svårare för alla MSM-journalister med den bestämda uppfattningen att allt sådant arbete skall vara förbjudet. Inte för att sexarbetare blir så jävla kränkta av andra ord i och för sig … Det beror väl mer på vad som ligger bakom orden. Prostituerad är dessutom ett förbannat krångligt ord, nästan i klass med uttrycket "mörkhyad med afrikanskt påbrå".

Mvh E*


Det finns bara 2 kön. Individens kön avgörs av sammansättningen hos könskromosomerna. Hos alla däggdjur har honan en dubbel uppsättning X-kromosomer medan hanen en uppsättning X-kromosomer och en med Y-kromosomer.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav E » 2021-07-16 13:29

Jag lade till eller möjligen justerade några små saker i inlägget du citerar, men det var nog inte så viktigt. Ville bara nämna det, eftersom det liksom försvann på förra sidan.

Mvh E*


PS. Hur fan göra med mikrofonuppställningen X/Y?
Senast redigerad av E 2021-07-16 13:46, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav dewpo » 2021-07-16 13:39

När chokladbollen blev chokladboll hade jag inte direkt något att invända :|
Men numera så tycker jag att många letar konstlade anledningar att känna sig stötta!

Visst det kan vara systematiskt med föraktfullt språkbruk för att trycka ner människor eller folkgrupper!
Men det omvända är också möjligt, att människor med ett lite för stort ego letar fel och brister hos andra vilka aldrig anses uttrycka sig tillräckligt väl och polerat.

Jag tycker vi mer och mer närmar oss ett samhälle som anser att norm människan kan ha vilken hudfärg som helst, kan tro på vilka religiösa påbud som helst.
Men som inte accepterar någon som inte finner sig tillrätta i de sammanhang de föds in i.
Ett samhälle som accepterar alla oavsett hudfärg, men där toleransen inte sträcker sig längre än till att man kan vara normal trots att man är färgad, är inte påtagligt tolerant.

Visst det finns både vita och svarta hund och katt ägare, som gillar att stryka alla medhårs :?
Men det finns faktiskt även människor som gillar annat :twisted:

Med det sagt så måste jag inflika att det finns gott om hycklare på faktiskt,
människor som inte alls är för ett samhälle som har högt till tak!
Utan istället ett normaliserande samhälle som förtrycker vissa :wink:



//dewpo - tål även dåliga skämt :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-16 13:45

E skrev:
I-or skrev:För egen del anser jag naturligtvis att man får skoja om allt och att många av inläggen i denna tråd är helkul.

Jag var faktiskt på väg häromdagen att fråga om din son som slår dig på överarmen är mongo eftersom överarmar behövs vid vaccinering. Men det gjorde jag förstås inte! :wink:

Mvh E*


Ja, ibland undrar man ju angående hans tillstånd, men han tycker nog mest att det är kul att slå mig när jag s.a.s. "förtjänar" det efter Sanningsministeriets, förlåt Skolverkets, kampanjer. Mongo (mongoloid) är också ett bra uttryck för övrigt, mycket snärtigare än Downs syndrom. Jag hade en lumparkamrat som ville bli kallad för Mango, men detta övergick förstås direkt till Mongo.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav E » 2021-07-16 13:47

:D
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-07-16 13:55

I-or skrev:
WhereNextColumbus skrev:Språket utvecklas och förändras. Hur kommer det sig att det blir så starka reaktioner på sådant som inte borde spela någon roll? Kommer ihåg att det var en lång period av upprördhet över tidigare nämnda bakverk. Extremt inskränkt. Också roande hur många idiotiska hänvisningar till Orwell och felanvändningar av hans term Newspeak man får på internet. Facebook svämmar över av människor som gör detta och samtidigt själva har vänt helt upponer på den politiska begreppsvärlden.

Känns faktiskt ganska ironiskt med den överlag raljanta tonen i tråden. Jag har genom åren varit medlem på många olika forum och internet är överlag en lättkränkt värld, men detta forums medlemmar ligger på ohotad förstaplats när det kommer till lättkränkthet och känslighet över vilka ord som används.


Jaha, naturligtvis dyker någon upp och förklarar läget för alla "inskränkta" och "idiotiska" personer. Eftersom jag har läst 1984, liksom en hel del av George Orwells övriga alster, kan jag bara meddela att Newspeak definitivt passar in i detta sammanhang:

"The intellectual purpose of Newspeak is to make Ingsoc-approved thoughts the only expressible thoughts. As constructed, Newspeak's vocabulary communicates the exact expression of sense and meaning that a member of the Party could wish to express. It excludes secondary denotations and connotations. The linguistic simplification of Oldspeak into Newspeak was realised with neologisms, the elimination of ideologically undesirable words, and the elimination of the politically unorthodox meanings of words."

"The word "Newspeak" is sometimes used in contemporary political debate as an allegation that someone tries to introduce new meanings of words to suit their agenda."

https://en.wikipedia.org/wiki/Newspeak

Men du kanske i din upphöjda visdom har tagit fram en textanalys som visar någonting annat och som resten av världen inte har förstått? :roll:


Ja du har så rätt, orden ska ändras för att PK-ELITEN( partiet) inte vill att du ska kunna uttrycka att en enhet är den som styr en annan enhet. Och ingenting annat i boken än just den här introduktionen till newspeak spelar heller någon roll för kontext. Det finns ingen yttrandefrihet, war is peace osv.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-16 14:10

Tack för att du litar på mitt (och Wikipedias) ord, men det vore ännu bättre om du faktiskt läste romanen. Animal Farm (Djurfarmen) rekommenderas också för den intresserade.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Magnuz » 2021-07-16 14:16

WhereNextColumbus skrev:Finns det något som går förlorat när det tekniska språket desexualiseras eller befrias från språkarv som för tankarna till makthierarkier som än idag spelar stor roll för hur samhället är uppdelat?

Ja, kopplingen till historien. Företeelser upphör inte att ha existerat för att man byter ut lite ord. Det jag tror upplevs som mest provocerande med detta är att språket är en viktig del av identiteten. Det är kränkande att bli skriven på näsan hur man bör och inte bör uttrycka sig.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav pLudio » 2021-07-16 14:41

I-or skrev:Jag hade en lumparkamrat som ville bli kallad för Mango, men detta övergick förstås direkt till Mongo.

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav E » 2021-07-16 14:56

Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-16 15:23

:mrgreen:, två roliga klipp.

Allt detta bögsnack har även fått mig att dra mig till minnes att det är hög tid för årets sommarbögdrink:

Strawberry Daiquiri
4 cl ljus rom
150 gram färska jordgubbar som mixas väl (inte snåla här!)
5 cl färsk limejuice
En skvätt sockerlag
Serveras med massor av is i ett snyggt cocktailglas

Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav petersteindl » 2021-07-16 15:38

Drycken för alla äkta karlakarlar är ju naturligtvis den ädlaste drycken av dem alla, nämligen Pink Champagne.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-07-16 17:41

I-or skrev:Tack för att du litar på mitt (och Wikipedias) ord, men det vore ännu bättre om du faktiskt läste romanen. Animal Farm (Djurfarmen) rekommenderas också för den intresserade.


Har jag absolut gjort. Kan rekommendera hyllning till katalonien. Det är en bok som beskriver hur PK-elitisten Orwell själv åker till Spanien för att skjuta på yttrandefrihetsförespråkande frihetsbeivrare. (Kanske)
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-07-16 17:46

Magnuz skrev:
WhereNextColumbus skrev:Finns det något som går förlorat när det tekniska språket desexualiseras eller befrias från språkarv som för tankarna till makthierarkier som än idag spelar stor roll för hur samhället är uppdelat?

Ja, kopplingen till historien. Företeelser upphör inte att ha existerat för att man byter ut lite ord. Det jag tror upplevs som mest provocerande med detta är att språket är en viktig del av identiteten. Det är kränkande att bli skriven på näsan hur man bör och inte bör uttrycka sig.


Zzzz...
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Tell » 2021-07-16 18:22

WhereNextColumbus, jag är fortfarande nyfiken på vad du anser problemet med hona/hane är och vad som skulle vara ett bättre alternativ?

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Magnuz » 2021-07-16 23:58

WhereNextColumbus skrev:
Zzzz...


Lysande argumentation, onekligen.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Conan » 2021-07-17 08:18

WhereNextColumbus skrev:
Tell skrev:
WhereNextColumbus skrev:Finns det något som går förlorat när det tekniska språket desexualiseras eller befrias från språkarv som för tankarna till makthierarkier som än idag spelar stor roll för hur samhället är uppdelat?


Jojo men det är två problem med det här resonemanget:

1. Det ÄR ingen "sexualiseat" med han- och hankontakter. Tänker man på sex när man jackar i sina phonokontakter i förstärkaren så ligger problemet hos användaren och inte i språket. Blidkar man sexgalningen genom att ändra språket, så hittar han/hon snart nåt annat galet att associera till.

2. Inte heller förs tankarna till slavhandel och "makthierarkier" när man använder begrepp som master/slave. Ingen förutom knäppgökar på endera "sidan" i åsiktsspektrat bör rimligen göra den kopplingen. Normalt funtade personer förstår att begreppen beskriver funktionen och inget annat. Inget!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav PerStromgren » 2021-07-17 11:28

Conan skrev:
2. Inte heller förs tankarna till slavhandel och "makthierarkier" när man använder begrepp som master/slave. Ingen förutom knäppgökar på endera "sidan" i åsiktsspektrat bör rimligen göra den kopplingen. Normalt funtade personer förstår att begreppen beskriver funktionen och inget annat. Inget!


I ett liknande fall får jag dock en trist känsla och det gäller "master bedroom". Jag brukar fråga mäklaren var slave bedroom finns, men de uppskattar inte frågan. :) Här kan man väl inte hävda funktionen? Eller kan man? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Bill50x » 2021-07-17 11:58

PerStromgren skrev:
Conan skrev:
2. Inte heller förs tankarna till slavhandel och "makthierarkier" när man använder begrepp som master/slave. Ingen förutom knäppgökar på endera "sidan" i åsiktsspektrat bör rimligen göra den kopplingen. Normalt funtade personer förstår att begreppen beskriver funktionen och inget annat. Inget!

I ett liknande fall får jag dock en trist känsla och det gäller "master bedroom". Jag brukar fråga mäklaren var slave bedroom finns, men de uppskattar inte frågan. :) Här kan man väl inte hävda funktionen? Eller kan man? 8O

Master behöver inte vara motsatsen till slave utan helt enkelt beskriva vem som styr. Master bedroom är väl ägarens/huvudpersonens sovrum, ofta inkluderat eget badrum och, på nysvenska, walk-in-closet. Master degree på en skola antyder väl inget om slavar heller, även om vissa elever kanske känner det så.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Conan » 2021-07-17 12:21

PerStromgren skrev:
Conan skrev:
2. Inte heller förs tankarna till slavhandel och "makthierarkier" när man använder begrepp som master/slave. Ingen förutom knäppgökar på endera "sidan" i åsiktsspektrat bör rimligen göra den kopplingen. Normalt funtade personer förstår att begreppen beskriver funktionen och inget annat. Inget!


I ett liknande fall får jag dock en trist känsla och det gäller "master bedroom". Jag brukar fråga mäklaren var slave bedroom finns, men de uppskattar inte frågan. :) Här kan man väl inte hävda funktionen? Eller kan man? 8O


Stora sovrummet. "Huvudsovrummet". Associerar man det med slavhandel och piskade människor så tycker jag att man borde jobba lite med det problemet och inte själva ordet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-17 12:27

Jag har en morbror som har släktforskat ända tillbaka till 1500-talets början. I dessa undersökningar framkommer att släktingar till mig har förtryckts, utnyttjats och t.o.m. mördats av kungar genom århundradena.

Jag kräver därför att ordet kung omedelbart förbjuds i alla sammanhang och ersätts med ordet klant: klant Carl XVI Gustaf, KlantSängen, Klant för en dag, Klant Fu Panda o.s.v.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav sprudel » 2021-07-17 12:51

Bra inlägg där.
Tycker man kan gå lite längre och förbjuda färger som svart, brun osv då det kan tänkas kränka känsliga individer.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav E » 2021-07-17 14:30

Mastering
Master handbook of acoustics
Master of Science (M.Sc.)


Kanske i ett Master bedroom:
King size = 76" = 193,04 cm.
Queen size = 60" = 152,4 cm
Själv har jag bara 120 cm i min etta.– någon som har koll på vad det kallas? För övrigt är alla sängar för korta, vilket beror på att man har varit så idiotisk att man valt att mäta människors längd MED ARMARNA NEDFÄLLDA (och bara från hälarna trots man säger från topp till tå)! :evil: Jag påstår med viss emfas att det är fullt rimligt att man i en säng vill kunna sträcka ut ordentligt, även om få människor sover på detta vis.

Jag tycker nog att du skall sluta fråga mäklare var slavens sovrum ligger, Per! Visst kan säkert många av dem ta det som ett skämt (även om du tycks mena allvar med det), men jag förstår att det kan skapa onödig irritation.

Samtidigt är jag en stor förespråkare för begrepp på svenska när det är rimligt.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-07-17 15:13, redigerad totalt 2 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Magnuz » 2021-07-17 15:05

Bill50x skrev:Master degree på en skola antyder väl inget om slavar heller, även om vissa elever kanske känner det så.



Åh nej, ge dem nu inga idéer…

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav petersteindl » 2021-07-17 15:05

E skrev:Mastering
Master handbook of acoustics
Master of Science (M.Sc.)



Kanske i ett Master bedroom:
King size = 76" = 193 cm
Queen size = 60" = 152 cm
Själv har jag bara 120 cm i min etta – någon som har koll på vad det kallas? För övrigt är alla sängar för korta, vilket beror på att man har varit så idiotisk att man valt att mäta människors längd MED ARMARNA NEDFÄLLDA (och bara från hälarna trots man säger från topp till tå)! :evil: Jag påstår med viss emfas att det är fullt rimligt att man i en säng vill kunna sträcka ut ordentligt, även om få människor sover på detta vis.

Jag tycker nog att du skall sluta fråga mäklare var slavens sovrum ligger, Per! Visst kan säkert många av dem ta det som ett skämt (även om du tycks mena allvar med det), men jag förstår att det kan skapa onödig irritation.

Samtidigt är jag en stor förespråkare för begrepp på svenska när det är rimligt.

Mvh E*


Tänkte på exakt samma sak.

Vad gäller master/slave så skulle man kanske kunna använda Head & Tail, Huvud & Svans.

Vad gäller hona/hane så skulle man kanske kunna byta dessa mot Male Master/Female slave. Dock tror jag att även detta skulle kunna vålla vissa smärre små problem.

MvH
Male Master
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav petersteindl » 2021-07-17 15:07

sprudel skrev:Bra inlägg där.
Tycker man kan gå lite längre och förbjuda färger som svart, brun osv då det kan tänkas kränka känsliga individer.


Hela regnbågen är ju lite kontroversiell.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav E » 2021-07-17 15:17

His Master's Voice
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav I-or » 2021-07-17 18:41

För att återföra det hela till musik:

Master and Servant - Depeche Mode
Master of Puppets - Metallica
Master Blaster - Stevie Wonder
Masters of War - Bob Dylan
The Fairy Feller's Master-Stroke - Queen
Mastermind - Megadeath

Samtliga låtar får mig alltid att skämmas över att vara en vit medelålders man, d.v.s. en master, som är skyldig till världens alla orättvisor och därmed är dömd att för evigt bära arvssyndens ok. Förbjud dem allihop!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Conan » 2021-07-17 20:33

Manowar - Pleasure Slave

DÄR har vi nåt att bita i 8O

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hona/Hane och Master/slave ska kanske få nya namn?!

Inläggav Magnuz » 2021-07-17 21:19

I-or skrev:
Samtliga låtar får mig alltid att skämmas över att vara en vit medelålders man, d.v.s. en master, som är skyldig till världens alla orättvisor och därmed är dömd att för evigt bära arvssyndens ok. Förbjud dem allihop!


Kopplingen till arvsynden är faktiskt intressant rent idéhistoriskt. Undra om den här typen av idéer har lättare att dyka upp i samhällen med en tradition av arvsyndsföreställningar?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster