PEQ i bilen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Calleberg » 2021-07-21 22:06

E skrev:Om man vill optimera för alla platser behöver man alltså ingen tidskompensering?
Mvh E*


LINE 1: SYNTAX ERROR : optimera+alla platser - does not compute
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-21 22:47

Är det bara sötpunkt i lyssningsrummet också? Jag vill ha sötyta, nej sötvolym – man kan ju vilja att det låter bra även när man står och när man halvligger eller rentav sitter på golvet. Samt från matbordet (jag bor i en etta så ingen matsal tyvärr), även om det naturligtvis inte behöver låta perfekt där. (Ljudbildsöppningen kommer ju t ex att bli mindre där, och man hamnar bortanför den kritiska distansen (Dc), dvs direktljudet blir relativt svagt, men så blir det ju även längre bak i konsertsalen, så det är naturligt. Det omvända är värre, att sitta för nära. För svag diskant är också naturligt, t ex när man hamnar bakom en pelare eller en massa andra situationer, men hissad diskant är väldigt onaturligt!)

Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-07-21 23:19, redigerad totalt 4 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Calleberg » 2021-07-21 23:06

Jaja, då är det lätt. Några bra trådlösa hörlurar så är du hemma. Kan du även ha i bilen ju.... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-21 23:11

Menar du att alla i bilen skall ha hörlurar kopplade till bilstereon? Det låter inget vidare. Jag ogillar verkligen hörlurar, inte minst för att de är obekväma.

Min undran kvarstår, har du (eller vill du ha) en utpräglad sötpunkt hemma?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: PEQ i bilen?

Inläggav HK430 » 2021-08-08 01:12

Har precis satt in en match up7 från audiotec fischer i bilen. Har delning, q, tidskompensering, fas, nivå osv på 7 kanaler (vänster dörr, center, höger dörr, vänster bak, höger bak, bas höger, bas vänster och en lågnivå för bas med eget slutsteg.

Har typ fått till fas och tid hittills, sitter mid och diskant i dörrarna som jag tyvärr inte kan dela mellan själv. Eq och delning är en riktig djungel när man aldrig gjort det innan och inte kan mäta. Ska nog köpa en umik men det kostar ju lite och har svårt o se att jag skulle få igen dom pengarna genom att mäta åt andra.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster