PEQ i bilen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-17 21:38

Är det någon som använder någon mer avancerad ekvalisator i bilen än de inbyggda tonkontrollerna?

Jag tänker att slutsteget sitter under passagerarsätet, så där borde man väl kunna komma åt att koppla in nån liten pryl? Alternativt bakom huvudenheten (Volvo HU-803) om det finns nån plats där.

Jag vet inte riktigt hur många kanaler som behövs. Jag har om jag minns rätt 13 (eller 11) högtalare, inklusive center. Nivån på centern kan ju justeras från huvudenheten, liksom balansen fram/bak (och självklart hö/vä men att dessa är olika kanaler fattar man ju ändå).

Jag har ingen sub och kommer nog inte skaffa någon då jag gillar förvaringen under lastgolvet.

Redigerat: Har nu läst att slutsteget har 4×40 eller 4×50 watt (1% THD), minns ej vilket steg jag har men det kan kvitta. Centern tror jag drivs direkt av huvudenheten. Man kanske kan skita i att ekvalisera centern? Den används nog bara i lägena Dolby ProLogic och trekanal.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: PEQ i bilen?

Inläggav I-or » 2021-07-17 23:03

Om man kan komma åt signalen i tvåkanalsformat (via Aux-ingång, USB eller blåtand), så kan man förstås ekvalisera på ett enklare sätt via mobilen. Detta kan göra underverk för halvsunkiga bilstereosystem. Jag har en Dirac-ekvaliserad variant i bilen som är hygglig, men som skulle vinna en del på att justeras till en vettigare frekvensgång (det är märkligt att den inte är perfekt inställd från fabrik).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-17 23:28

Du tänker att man skulle fokusera på extern ljudkälla, t ex mobilen, och inte ekvalisera ljudet från CD och radio?
. Jag saknar både AUX, USB och blåtand, vilket är något man förstås skulle vilja eftermontera. Jag har i alla fall en oanvänd ingång för CD-växlare, så det är nog inte omöjligt. Blåtandsmottagare har jag sett finns. Huruvida det finns någon annan ingång på baksidan av huvudenheten vet jag faktiskt inte.

Jag tänker annars att det kanske finns någon fyrkanalig DSP-mojäng som man kan programmera via USB eller blåtand från mobilen, alternativt två tvåkanaliga. Hundraprocentigt transparent hifi-prestanda är möjligen inte helt nödvändigt i bilen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: PEQ i bilen?

Inläggav I-or » 2021-07-18 00:34

Om du vill ekvalisera de fyra kanalerna separat finns den här 12-V-enheten för 875 kr att tillgå: https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-18 01:05

Ja, den var ju överkomlig och borde få plats! :) Kanske man bör tänka på att inte störa kylningen av slutsteget bara.

6,3 mm-kontakterna är väl inte jättesmidiga kanske, men säkert bra vid balanserad överföring om man inte vill ha XLR. Hursomhelst undrar jag om det är balanserat i bilen. Tveksamt.

Den kommer väl ihåg inställningarna hur länge som helst, antar jag? I händelse av att man inte använder bilen på ett bra tag.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-18 01:15

En systemövergripande s k 'system-wide' ekvalisator för Android skulle vi ju också vilja ha. Jag har för mig att vi kom fram till att en sådan saknas på marknaden. Frågan är om det är omöjligt att göra en, som helst skall fungera på en mobil som inte har modifierats på något vis. Eller om det bara är för krångligt och för få som önskar köpa en.

Fler som har ekvaliserat sina bilstereor? :P

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Tell » 2021-07-18 06:39

Viper4Android är väl bästa Android-eqn, men kräver tyvärr rootad telefon. Tyvärr ingen PEQ, men bra ändå.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Kalejdokom » 2021-07-18 13:45

Jag har just kommit igång med Android Auto i min nya bil och närde en förhoppning om att mobilens eq (eller någon 3:-parts dito-app) skulle kunna påverka ljudet vid uppspelning av musik via Android Auto - men det verkar ju stört omöjligt att hitta en sådan lösning. Det vore ju det absolut enklaste sättet att justera ljudet i bilen. Någon som hittat en sådan lösning någonstans?

Jag vet att det är möjligt att använda android-appar för eq om man kopplar mobilen via BT som mediaspelare, men jag är ute efter en mer "system wide" lösning.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: PEQ i bilen?

Inläggav steveo1234 » 2021-07-18 14:43

Gör det enklare, använd en minidsp 2*4..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: PEQ i bilen?

Inläggav I-or » 2021-07-18 15:38

the t.racks DSP 4x4 Mini ovan har bättre prestanda för ADC:n (som i princip avgör ljudkvaliteten) och är även något billigare (2 extra inkanaler på köpet också). Lite fulare gränssnitt för mjukvaran får man stå ut med, men ingenting är fel med funktionaliteten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Tell » 2021-07-18 17:39

I-or skrev:the t.racks DSP 4x4 Mini ovan har bättre prestanda för ADC:n (som i princip avgör ljudkvaliteten) och är även något billigare (2 extra inkanaler på köpet också). Lite fulare gränssnitt för mjukvaran får man stå ut med, men ingenting är fel med funktionaliteten.

Ja den såg ju rätt trevlig ut, speciellt för priset. Men menar du att den har bättre ADC än MiniDSP 2x4 eller 2x4HD? Det som är smutt med HD-versionen är ju att man har digitala ingångar om man vill ha det, dock är det väl kanske inte aktuellt i Es fall utan jag tänkte mer allmänt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-18 18:22

Digitala ingångar skulle eventuellt kunna vara intressant om man vill spela direkt från mobil till (DSP och) slutsteg. Fast då får man nog hålla koll på volymkontrollen. Volymknapparna på ratten blir ju också värdelösa, liksom balanskontroller m m. Nä, det är nog ingen bra idé alls. Ber om ursäkt till trådskaparen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Kalejdokom » 2021-07-18 18:46

Ja, men en separat hårdvara mellan huvudenhet och slutsteg låter sig inte installeras så enkelt i moderna bilar...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Nattlorden » 2021-07-18 22:01

Nu är det ju inte i nuvarande bil än... har inte kommit så långt med den nya efter förra blev förstörd för mig.... men där hade jag DSP i båda huvudslutstegen - både som delningsfilter och PEQ - och det skall in i nuvarande när jag får upp det på priolistan.... inte det just nu.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: PEQ i bilen?

Inläggav I-or » 2021-07-19 17:06

Kalejdokom skrev:Ja, men en separat hårdvara mellan huvudenhet och slutsteg låter sig inte installeras så enkelt i moderna bilar...


Exakt, men jag tolkar det som att Es bil faktiskt tillåter en sådan modifiering av audiosystemet. Nuförtiden kan man knappt peta i systemen utan att någon dj-vla kontrollenhet blir arg och går i skyddsläge. En del är förstås tekniskt motiverat, men tyvärr är de ekonomiska motiven ofta ännu starkare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Kalejdokom » 2021-07-19 17:25

Jo, jag var lat och klickade inte på länken som avslöjade att det handlade om en veteranbil. :wink:
Jag letar vidare efter en mjukvarulösning till min Android Auto...

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-19 21:24

Jag kan ta ord som veteranbil för en -04, då "moderna" bilar är konstru-
erade av en generation som har tappat all kontakt med den generation
som begrep vad som var bra med de "äldre" bilarna. Blåtand må vara
praktiskt, men det är även CD-spelare och reglage som går att manövrera
under färd, utan att behöva fippla med en pekskärm. Vidare borde last-
utrymmet i moderna bilar (och tjänstevikten) mätas upp efter det att
man har knölat in ett reservhjul. Och jag har aldrig känt något som helst
behov av att kunna stänga av all färdbelysning när jag kör, alternativt få
den avstängd av en pucko-dator som tycker att "nu är det väl inte såå
jävla mörkt och är det verkligen så mycket snörök eller dimma att bak-
lyktorna behöver vara tända, belysningen kostar ju energi?". Usw.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Kalejdokom » 2021-07-19 21:28

+1

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: PEQ i bilen?

Inläggav petersteindl » 2021-07-19 22:58

Jag vill sitta i baksätet och pimpla Champagne medans bilen kör sig självt. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-19 23:10

Enligt den gamla devisen "ju färre chaufförer man behöver ha anställda, desto mer och bättre champagne har man råd att pimpla"?

Tänk annars på ägget mellan foten och gaspedalen!

Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-07-19 23:43, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Michael » 2021-07-19 23:29

Lite osäker, men var det inte HU-850 (sju skivor?) som var topp modellen? Med Dynaudio högtalare. Jag tror att den faktiskt är EQuad alleredan, för bilen. Varför vill du EQua?

CD ingången kan användas för USB-minne, med lämplig låda. Japp, så körde jag.

...åååå, saknar den bilen (läs; ljudanläggningen).

//Michael

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-19 23:58

Jag tror inte att HU-850 är bättre på alla punkter, men det stämmer kanske att den ersatte HU-803. Det finns ProLogic II i HU-850 tror jag, och jag har bara vanlig PL. Sånt är kul ett tag men oftast är det avstängt.
. Huruvida högtalarna skiljer sig vet jag inte. Kan man se det? Jag har nog så många högtalare man kan ha iallafall. Dock finns det två olika slutsteg, 200 resp 300 watt (vid 10.% THD...) och jag är inte säker på att jag har det starkaste. Jag har 4-växlad CD-spelare och 6-växlad manuell låda (utan tomater). Det går ej att spela kassettband; det kan jag leva med.

Michael skrev:Varför vill du EQua?

Är såklart inspirerad av herr ekvalisator, I-or.

Har svårt att tro att det är perfekt ekvaliserat, men jag vågar inte uttala mig om hur neutral återgivningen är. Det som är bra med bilar är att man slipper vara omgiven av ett antal väggar/tak/golv av betong.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: PEQ i bilen?

Inläggav MorganM » 2021-07-21 09:26

Jag använder en Pioneer dex p99rs.
Som har tidskomp och aktiva delningsfilter upp till ett 3-vägsystem samt dubbla subwoofer även dom med tidskomp och delningar för branthet och q-värde.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-21 13:09

Det var en påkostad maskin, drygt tio papp.

Har den alltså parametrisk ekvalisator eller bara grafisk?

Michael skrev:CD ingången kan användas för USB-minne, med lämplig låda. Japp, så körde jag.

Vad hade du för låda till det? Undrar om det duger med blåtand från mobilen för bilstereobruk eller om man vill ha trådad anslutning för högsta kvalitutt och pålitlighet? Skall man koppla in ofta är det onekligen smidigt med trådlöst.

Kanske blir det mer störningsfritt med trådlöst (galvaniskt avskilt)?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Calleberg » 2021-07-21 14:05

I bilen duger blåtand gott och väl, hade nyligen mycket nöje av canton stereon i en ganska ny skoda superb. spisades enbart blåtand. Glömde kolla formatet men borde varit standard SBC, Har man fruktlur så är det AAC, vilket jag tror är lite bättre.

Det som gjorde att det upplevdes lite extra bra i skodan, var att man fått till mkt bra tidskomp och därmed helt ok stereobild
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-21 15:41

Är det tidskompensering mellan höger och vänster kanal som avses? Är det mycket bättre än att bara justera balansen? Jag tänker att hemma justerar man ju balansen genom att vrida in högtalarna så pass mycket att de som sitter närmare ena högtalaren får en lägre nivå pga spridningen. I viss mån fungerar det väl så även i bilen. Men där sitter man förvisso rätt mycket närmare ena kanalen.

Och detta fungerar förstås, precis som kanalbalansen (men till skillnad från optimalt riktade högtalare), bara för chaufför eller passagerare, aldrig båda samtidigt gissar jag.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Calleberg » 2021-07-21 17:22

Det sitter ju en inbyggd dsp i de flesta moderna bilar av lite kvalisort. I dessa är det såklart både ekvaliserat efter kupen, digitalfilterat i vart fall i de lägre frekvenserna samt tidkompenserat för samtliga kanaler, sitter troligen mittkanal ochså.
Så ger en helt annan effekt än att vrida lite på balansen :lol:
I schkodan gick det att välja några varianter bla optimerat för föraren, bägge främre platserna, och någon mer.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: PEQ i bilen?

Inläggav Michael » 2021-07-21 18:14

Så här kan 'lådan' se ut jag skrev om...
Bild
Bild

och här finns mer att läsa: Michael fixar ljudet i V70N
den tråden och endel jag gjorde då hade jag glömt. Har helt glömt att jag tyckte ljudet var dåligt. Jag minns det som bra och jag drog ofta upp volymen på ett gammalt AC/DC album. Tillskillnad från dagens bil, har nog aldrig spelat högt - låter så dåligt. Uppfattar P3 radion nästan bättre än USB-minnet. Det är också en väldig skillnad på volymen. Så jag tror att USB-spelaren (MP3) i bilstereon är dålig och kanske t.o.m. klipper. Tyvärr är ljudet på P3 väldigt dåligt nuförtiden, så jag stänger rätt ofta av och vilar öronen. Åter till den 'gamla' bilen så är centerhögtalaren något som är bra, minns inte om någon Dolby mode måste va på. Men jag tror att centern hjälpte till mycket för taluppfattningen. Ljudbilden kom lite högre upp, typ mer framifrån än nerifrån.

PS. Däremot var det annat med den bilen jag inte tyckte om i början, motor/växellåda. Blev missnöjd jämfört med min älskade V70 -96a. Lämnade in för extra service och nollning av lådan, men icke bättre. Däremot efter första normala servicen så hände något. Volvo uppdaterar ju mjukvaran, då försvann trimmet av motorn. Så bra det blev! Nu funkade motor/låda mycket bättre. Effektförsvagningen märkte jag inte så mycket av (krävdes ju höga farter), tyckte den accade snabbare, på de farter jag körde. Så jag gillade den bilen.

//Michael

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-21 20:42

Calleberg skrev:Det sitter ju en inbyggd dsp i de flesta moderna bilar av lite kvalisort. I dessa är det såklart både ekvaliserat efter kupen, digitalfilterat i vart fall i de lägre frekvenserna samt tidkompenserat för samtliga kanaler, sitter troligen mittkanal ochså.
Så ger en helt annan effekt än att vrida lite på balansen :lol:
I schkodan gick det att välja några varianter bla optimerat för föraren, bägge främre platserna, och någon mer.

Om man vill optimera för alla platser behöver man alltså ingen tidskompensering?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: PEQ i bilen?

Inläggav E » 2021-07-21 20:47

Michael skrev:Åter till den 'gamla' bilen så är centerhögtalaren något som är bra, minns inte om någon Dolby mode måste va på. Men jag tror att centern hjälpte till mycket för taluppfattningen. Ljudbilden kom lite högre upp, typ mer framifrån än nerifrån.

Antingen Dolby ProLogic eller 3-kanal (man kan ställa nivån på centern).

Tack förresten, skall kolla din gamla tråd!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster