Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav dewpo » 2021-07-20 20:48

Finns det hör på faktiskt någon som kan förklara för mig varför alla kontakter måste krympas lite mer för varje generation?

Visst ibland finns det en skälig förklaring, mobiler och annat där fullstora kontakter inte ryms :D

Men lika ofta så innebär det bara krångel, dålig/glappande kontakt, svårt med anslutningar, med mera :evil:

Förkympt.JPG
Förkympt.JPG (787.33 KiB) Visad 1687 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav Belker » 2021-07-20 21:12

Vilka kontakter krymper, förutom ”ibland finns det en skälig förklaring, mobiler och annat där fullstora kontakter inte ryms”? Telepluggen faller ju också in i den kategorin. Skulle standard vara stor plugg, med förminskningsadapter till alla mindre enheter? Nej, självklart inte.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav JB » 2021-07-20 21:20

Speciellt Apple är ju väldigt bra på att krympa kontakter så pass mycket att de tillslut försvinner helt.. *poof* :o

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav dewpo » 2021-07-20 21:28

Belker skrev:Vilka kontakter krymper, förutom ”ibland finns det en skälig förklaring, mobiler och annat där fullstora kontakter inte ryms”? Telepluggen faller ju också in i den kategorin. Skulle standard vara stor plugg, med förminskningsadapter till alla mindre enheter? Nej, självklart inte.


USB-C kontakten är mindre an den gamla A typen, i och för sig är den ganska lättansluten då den inte går att vända fel, men ändå!
HDMI kontakten, som är ett av mina absoluta hatobjekt (då den oftast placeras så man inte kan se när den vänds rätt), är avsevärt mindre än den äldre SCART kontakten!

Summa samarium (det finns många fler exempel!), så tycker jag att det är ett jävla pill varje gång något skall anslutas nu för tiden :evil: vilket det inte brukade vara 8)

Det är ganska uppenbart att användarvänlig inkoppling och hållbara kontakter inte prioriteras :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav Belker » 2021-07-20 21:44

Du kan ju inte på allvar men att Scart har några som helst fördelar? :lol:
Och USB C är ju mycket bättre än föregångarna!

Nä, inte ens faktiskt största kverulanter (och de är inte att leka med) kan kicka liv i din tes!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav paa » 2021-07-20 22:45

De äldre Mini-USB och Micro-USB är ju mindre än USB-C, och USB-C är ju mycket bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav E » 2021-07-20 23:46

JB skrev:Speciellt Apple är ju väldigt bra på att krympa kontakter så pass mycket att de tillslut försvinner helt.. *poof* :o

Det gäller även Samsung. Förbannat irriterande är det! Måste man ta bort 3,5 mm-uttaget för att uppnå IP68 eller är det de fullstora skärmarna som är ivägen eller vad? :evil:

Jag kommer även bli av med IR-fjärren på nya mobilen, men det är förvisso ingen kontakt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav I-or » 2021-07-20 23:52

Jag tror att förklaringen ligger i att folk har vant sig vid yttepyttekontakter och gärna ser sådana även där det inte är platsbrist, vilket tyvärr oftast leder till hållfasthetsproblem vid långvarig användning. Egentligen vill de flesta förstås slippa kablage helt och hållet, men för egen del tycker jag inte att det stör särskilt ofta. Trådade förbindelser är åtminstone stabila och har bra ljudkvalitet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav I-or » 2021-07-20 23:59

E skrev:
JB skrev:Speciellt Apple är ju väldigt bra på att krympa kontakter så pass mycket att de tillslut försvinner helt.. *poof* :o

Det gäller även Samsung. Förbannat irriterande är det! Måste man ta bort 3,5 mm-uttaget för att uppnå IP68 eller är det de fullstora skärmarna som är ivägen eller vad? :evil:

Jag kommer även bli av med IR-fjärren på nya mobilen, men det är förvisso ingen kontakt.

Mvh E*


Apple plockade bort 3,5 mm-anslutningen både p.g.a. platsbrist och för att kunna pungslå kunderna på adapters eller, ännu hellre, trådlösa lurar (det var en ganska uppenbar påminnelse till kunderna om att framtiden är trådlös men dyr). Konkurrenterna höll emot ett tag men inser nog idag att Apple tjänar mer pengar. Några tillverkare har dock gått åt andra hållet och satt tillbaka 3,5 mm-anslutningen.

https://www.wired.com/gallery/best-headphone-jack-phones/
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav pLudio » 2021-07-21 00:43

Jag saknar helt klart en Centronics-kontakt på min mobiltelefon.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav Tell » 2021-07-21 00:49

Har du problem med att få in den i hålet så kan jag rekommendera en ficklampa o lite glidmedel, alternativt bara fråga lite snällt om hjälp. Finns inget att skämmas för!

Nä men jag har iaf inga problem med att kontakterna blir mindre sålänge dom håller någorlunda, o varken USB-C eller 3.5mm har jag några problem med. Hade gärna velat att teve-apparater började med USB-C för bild också, för jag tycker formen (inte storleken) på HDMI kan göra det knepigt att få in, speciellt när ingången är gömd bakom teven. USB-C hade gått mycket lättare.
Micro-USB däremot höll lite sisodär så den är jag glad att vi har så gott som blivit av med.

I-or skrev:Apple plockade bort 3,5 mm-anslutningen både p.g.a. platsbrist och för att kunna pungslå kunderna på adapters eller, ännu hellre, trådlösa lurar (det var en ganska uppenbar påminnelse till kunderna om att framtiden är trådlös men dyr). Konkurrenterna höll emot ett tag men inser nog idag att Apple tjänar mer pengar. Några tillverkare har dock gått åt andra hållet och satt tillbaka 3,5 mm-anslutningen.

https://www.wired.com/gallery/best-headphone-jack-phones/

Njä, dom säger att det är pga platsbrist, men det är rätt uppenbart att dom bara ville få bort den för att dom hellre ville få upp marknaden av dyrare blåtands-hörlurar. En 3.5mm-port tar inte mycket plats o det är inga problem med att klämma in den om dom verkligen skulle vilja det, men nej, det vill dom inte.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav E » 2021-07-21 01:34

När det gäller anslutningar på apparaternas baksida, och särskilt dem av dessa man tenderar att använda då och då – kan man inte ha en liten hane/hona-skarv (ursäkta om det var heteronormativt eller om någon tyckte att det anspelade i onödan på penetrativt sex), således att anslutningen blir avsevärt mer lättåtkomlig? Eller är det någon som oroar sig för ökad kontaktdistorsion eller … jitter?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav Tell » 2021-07-21 01:44

Eller så kör vi bara USB-C på allt, den kan köra display port, thunderbolt, usb, ström etc, och den är enkel att föra in hanen rakt in i honan utan någe knussel.

Sorry not sorry för anspelandet på penetrativ sex ;)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav E » 2021-07-21 01:49

Plug and play!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav Harryup » 2021-07-21 15:51

HDMI är värst då bättre kablar för 2.0 och 2.1 blir stelare och det finns ingen dragavlastning.
I övrigt så tycker jag att det är ett fall framåt på de flesta punkter. USB-C funkar ju för diverse äldre standarder också.
I övrigt så skickade Apple med i vart fall i början en DAC-hörlurövergång med telefonerna. Och generellt så är det svårare att få telefonerna täta med äldre kontakter.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav E » 2021-07-21 15:59

Jag förutsätter att det medföljer en adapter till Note 20 Ultra 5G (en lur för 14 000), således att man kan koppla in ett par normala hörlurar!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav I-or » 2021-07-21 17:01

Tell skrev:
I-or skrev:Apple plockade bort 3,5 mm-anslutningen både p.g.a. platsbrist och för att kunna pungslå kunderna på adapters eller, ännu hellre, trådlösa lurar (det var en ganska uppenbar påminnelse till kunderna om att framtiden är trådlös men dyr). Konkurrenterna höll emot ett tag men inser nog idag att Apple tjänar mer pengar. Några tillverkare har dock gått åt andra hållet och satt tillbaka 3,5 mm-anslutningen.

https://www.wired.com/gallery/best-headphone-jack-phones/

Njä, dom säger att det är pga platsbrist, men det är rätt uppenbart att dom bara ville få bort den för att dom hellre ville få upp marknaden av dyrare blåtands-hörlurar. En 3.5mm-port tar inte mycket plats o det är inga problem med att klämma in den om dom verkligen skulle vilja det, men nej, det vill dom inte.


Det skulle man kunna tro, men eftersom jag har arbetade bortåt ett decennium med komponenter till mobiltelefoner (intressant nog exakt de komponenter som sitter just runt 3,5-mm-anslutningen) har jag många gånger varit med om att en tiondels mm är helt avgörande. Det är oerhört trångt och blir bara trängre när skärmarna och batterierna växer, så visst berodde beslutet till stor del på att spara utrymme. Titta bara på hur stort kontaktdonet är för en 3,5 mm telehona, gigantiskt jämfört med moderna don med så få poler (väldigt hög hållfasthet, dock). I just den delen av telefonen sitter högtalarlådan, vibratorn och USB/Lightning-kontaktdonet samt mikrofonen, vilka förutom mikrofonen behöver en hel del utrymme.

Man kan förstås behålla 3,5-mm-anslutningen, men det blir enklare utan. Apples linjärvibrator (Taptic Engine) har även sedan länge varit ovanligt stor, vilket gör att platsbristen ökar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav E » 2021-07-21 20:34

I-or skrev:telehona

8O 8O 8O
(heta linjen?)

I-or skrev:I just den delen av telefonen sitter högtalarlådan, vibratorn och USB/Lightning-kontaktdonet samt mikrofonen, vilka förutom mikrofonen behöver en hel del utrymme.

Fast min telehona sitter ovanför skärmen. (Där nedtill/under har jag två mikrofoner, mikro-USB och penna. Ja och högtalaren på baksidan och kanske vibratorn?)

Du kanske kan svara på förresten, huruvida det finns någon risk med att ha en "ljudtryckskapabel" (relativt …) högtalare väldigt nära örat, så som det är på en mobil med stereohögtalare? Jag är ju van med att medialjud, alarm, notiser och högtalartelefon kommer ut nedtill på baksidan och att det man har vid örat inte kan ljuda särskilt starkt.

Och även huruvida samtal blir mindre privata när högtalaren sitter på ovansidan i stället för på framsidan?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav I-or » 2021-07-21 23:11

Utgående från beskrivningen har du antagligen en äldre modell (pryttlarna har suttit på lite olika ställen tidigare, men sedan ett bra tag är i princip alla telefoner uppbyggda på nästa samma sätt), men den har knappast receivern/earspeakern annat än högst upp på framsidan, så risken för överhörning är liten. En del telefoner använder earspeakern som kombinerad speaker för stereotillämpningar idag.

Nokia hade för många år sedan billiga telefoner med multifunktionsenheter earspeaker/speaker/vibrator och var klart oroade över möjligheten att någon skulle sätta telefonen mot örat för att inleda samtalet när speakern ringde en sista gång med ett hörselskadligt ljudtryck direkt mot örat.

För övrigt kan telehona med vibrator förstås lätt tolkas på ett annat sätt för den som är så funtad. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav E » 2021-07-21 23:28

:D

Ja, en sex år gammal Samsung Note 4 har jag, med 1440×2560, IR-fjärr och med "hörtelefonen" (?) på framsidan. Det jag undrar är om risken för att andra överhör den man samtalar med ökar, med hörtelefonen på ovansidan (som på den nya Note 20 Ultra 5G jag planerar att byta till)?

Och min första fundering var just huruvida den kombinerade hörtelefonen, högtalartelefonen och stereohögtalaren (den för vänster kanal), som på Note 20, riskerar att ge obehagligt eller farligt starkt ljud i/nära örat? Jag ser att du har uppdaterat inlägget med info om Nokia. Anser du att oron fortfarande är befogad?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav I-or » 2021-07-21 23:52

Aha, earspeakern sitter ovanpå för att göra plats för skärmen (iPhone 12 har något märkligt urtag i skärmen men fortfarande earspeakern på framsidan). Ja, eftersom örat inte tätar mot ljudkällan läcker det något enormt så att det blir betydligt lättare för personer i närheten att höra vad som avhandlas.

Vad jag vet så blev det aldrig verklighet av Nokias mardrömmar med stämningar p.g.a. hörselskador, trots någon miljard sålda telefoner, eftersom de såg till att ingenting kunde gå fel mjukvarumässigt. Anledningen till Nokias oro var att en speaker som ger maximala ljudtrycksnivåer om kanske 70 dB på 1 m ger uppåt 130 dB när man pressar den tätt mot örat.

Risken är obefintlig i det här fallet eftersom earspeakern/speakern inte tätar mot örat med betydligt lägre skillnad i ljudnivå mellan de två lägena. Du riskerar alltså inte permanenta hörselskador ens om något knepigt mjukvarufel ställer till det, bara ett obehagligt högt ljud.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav E » 2021-07-22 00:07

Jag drabbades faktiskt av en ringsignal i örat med en av de första smartofonerna. Minns inte märket nu. En jobbmobil. Med tröga knappar! :x Hade alltså tryckt på svara, men det tog inte. Ringsignalen var relativt högt inställd eftersom det behövdes i jobbet.

På Note 4 har jag ringsignal i nivå anpassad efter omgivningens ljudnivå, samt starkare när man har den i ficka/väska, medelst appen IntelliRing (som inte fungerar i nyare OS, och inget liknande har jag lyckats hitta … :( ). Jag har också gjort ringsignalen stegrande, vilket är en funktion som fanns redan på Nokia 6150, min första privata lur, men som märkligt nog saknas i alla "smarta" lurar jag har haft! :o

Det där med överhörning låter ordentligt illavarslande. Tyvärr är det redan en hel del annat som jag kommer att gå miste om när jag "byter upp mig", vilket känns sisådär med en lur för 14 000 :-, men några saker är ju bättre också. IP68 t ex. Och batteriet förhoppningsvis, eftersom det blir förbannat dyrt att byta.

Överhörningsrisken kanske också är ett sätt att sälja handsfree (ursäkta Morello).

Skönt att slippa oroa sig för hörselskador.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav Tell » 2021-07-22 14:55

I-or skrev:Det skulle man kunna tro, men eftersom jag har arbetade bortåt ett decennium med komponenter till mobiltelefoner (intressant nog exakt de komponenter som sitter just runt 3,5-mm-anslutningen) har jag många gånger varit med om att en tiondels mm är helt avgörande. Det är oerhört trångt och blir bara trängre när skärmarna och batterierna växer, så visst berodde beslutet till stor del på att spara utrymme. Titta bara på hur stort kontaktdonet är för en 3,5 mm telehona, gigantiskt jämfört med moderna don med så få poler (väldigt hög hållfasthet, dock). I just den delen av telefonen sitter högtalarlådan, vibratorn och USB/Lightning-kontaktdonet samt mikrofonen, vilka förutom mikrofonen behöver en hel del utrymme.

Man kan förstås behålla 3,5-mm-anslutningen, men det blir enklare utan. Apples linjärvibrator (Taptic Engine) har även sedan länge varit ovanligt stor, vilket gör att platsbristen ökar.

Jag minns att det dök upp nånting som visade svart på vitt att dom inte tog bort den pga platsbrist utan för att dom helt enkelt bara ville ta bort den, minns dock tyvärr inte vad det var o en snabb googling ger inget. Men visst tar 3.5mm-utgången lite utrymme, men hade dom gjort telefonen en halv millimeter tjockare så hade dom lätt kunnat stöka om o få plats med den, OM dom hade velat. Men att Apple gör allt för att få prylar tunna är ju ingen nyhet, mest uppenbara är ju senaste iMacen där dom har kvar den enorma hakan från förr enbart för att kunna ha alla datorkomponenter där istället för bakom skärmen för att få den så absolut tunn det bara går.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav E » 2021-07-22 15:13

Hmm, det där med platsbrist … Note 20 Ultra 5G kommer vara både c:a 1 cm högre, c:a 10 % (redigerat: 20 %) tyngre och sakna både pulsmätare (för att sälja fler tillbehör/klockor etc?), IR-fjärr och 3,5 mm-anslutning. Tror inte att den är tunnare heller! Batteriet kommer därtill vara hemskt dyrt att byta. Visst får jag en något större skärm, dock inte med fler pixlar (lägre upplösning alltså). En bättre kamera, stereohögtalare och diverse annat får jag förstås, även om min kamera på Note 4 är hyggligt bra.

Utvecklingen går inte bara rakt framåt, tycker jag. Detta skall vara en flaggskeppsmobil, och sex år nyare. Budgetvarianten (ej ultra) saknar ju allt möjligt: minneskort, sämre skärm u.s.w.

Jag kanske är kräsen. Jag skulle till och med önska att kunna ta emot FM-radio. Då brukade man använda hörlurssladden som antenn …

Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-07-22 16:15, redigerad totalt 2 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav MacBruce » 2021-07-22 15:47

E skrev:Hmm, det där med platsbrist … Note 20 Ultra 5G kommer vara både c:a 1 cm högre, c:a 10 % tyngre och sakna både pulsmätare (för att sälja fler tillbehör/klockor etc?), IR-fjärr och 3,5 mm-anslutning. Tror inte att den är tunnare heller! Batteriet kommer därtill vara hemskt dyrt att byta. Visst får jag en något större skärm, dock inte med fler pixlar (lägre upplösning alltså). En bättre kamera, stereohögtalare och diverse annat får jag förstås, även om min kamera på Note 4 är hyggligt bra.

Utvecklingen går inte bara rakt framåt, tycker jag. Detta skall vara en flaggskeppsmobil. Budgetvarianten (ej ultra) saknar ju allt möjligt: minneskort, sämre skärm u.s.w.

Jag kanske är kräsen. Jag skulle till och med önska att kunna ta emot FM-radio. Då brukade man använda hörlurssladden som antenn …

Mvh E*


Ja-a, så går det när "fjolliora" (se annan tråd betr MacOS) får bestämma "utvecklingen"...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför blir kontaktdonen mindre och mindre?

Inläggav Michael » 2021-07-22 23:23

E skrev:När det gäller anslutningar på apparaternas baksida, och särskilt dem av dessa man tenderar att använda då och då – kan man inte ha en liten hane/hona-skarv (ursäkta om det var heteronormativt eller om någon tyckte att det anspelade i onödan på penetrativt sex), således att anslutningen blir avsevärt mer lättåtkomlig?

Jo det kan man, men höghastighetskablar bör inte skarvas.

Jag har kört med kort usb förlängningskabel både till TV och dator.

Angående anslutningar på baksidan (eller annan svåråtkomlig sida). Så är ju inte att vända rätt det svåra (t.ex. hdmi), utan att ta rätt uttag. Min skärm har samma kontakt för både ingången och utgången. Har aldrig lyckas se någon märkning som visar vilken som är vilken, inte ens med ficklampa. Så man får chansa och hoppas inget går sönder.

//Michael


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster