jockewe skrev:petersteindl skrev:jockewe skrev:Mycket enklare än så, i ett litet studiobås hör man inte alla de övertoner från sitt instrument så som man brukar och om då inspelningsteknikern säger att man t.ex. är
"lite för hög" så får man ju tro på det. Många gånger har jag hört mitt "solo"ljud inspelat utan akustik och starkt monitorlyssnat och tyckt "hmm, ok". Sedan i slutmixen
så är fiolen lite låg intonationsmässigt.
Jag ville säga med mitt inlägg att fonogrammet är en fristående konst, ofta bättre än "verkligheten", kanske kunde det missuppfattas.
I en för liten lokal så spelar man svagare men för publikens (och sin egen) skull så ser man ut som att man satsar allt man har, man undviker för starka
attacker och spelar lösare. En fin tekniker sätter då miken kanske en dm närmare än brukligt och resultatet blir istället för platt, intimt. Typiskt exempel.
De finaste exempel på fonogram där högtalarna försvinner är en helt lyckad inspelning, teknikern lycklig och musikerna förvånade. (Sådär lät det ju inte alls)
Jag förstår fortfarande inte.
Här har du monitorlyssnat, skriver du.
Sedan har du lyssnat på slutmixen.
Har lyssningen på slutmixen skett vid senare tillfälle i annat rum och med andra prylar än vid monitorlyssningen? Kan exempelvis skett hemma hos dig, eller någon annanstans.
Eller har lyssning på slutmixen skett i samma rum via samma prylar som monitorlyssningen?
Mvh
Peter
Ursäkta stickspåret.
Jag vet ju hur min fiol ska låta baserat på spelning i rum med en godtagbar akustik.
Ibland är båset inte godtagbart för att jag ska höra det jag är van vid, miken däremot spelar in det jag producerar oavsett.
Min erfarenhet av tekniker som lyssnar 'för' starkt på instrument inspelade nästan helt utan akustik är att de tycker att intonationen är för hög.
(jag talar om 20-talet tillfällen kanske) När jag hör resultatet i studion på den ljudnivån kan jag kanske hålla med.
När jag sedan får höra det färdigmixade fonogrammet hemma hos mig så låter det som intonationen är något låg.
Apropå högtalare som försvinner så är jag där igen med ifrågasättandet av "verkligheten".
Spelar jag in mig i mono i en hyfsat död akustik och spelar upp ljudet i en fin högtalare hemma så låter det INTE som att det är min fiol som
låter från den platsen, det låter fult bara. Är inspelningen bra däremot så försvinner högtalaren och där är plötsligt fiolen på rätt plats.
Allt jag talar om är för enkla saker för den här tråden, jag vill bara få sagt att fonogram kan stå på egna ben och ge den 'upplevelse' av närhet
och exakt återgivning som inte fanns på inspelningsplatsen. HiFi får bli hög trovärdighet i stället för hög trohet.
På inspelningsplatsen fanns en annan upplevelse, vare sig bättre eller sämre men en annan.
Det du säger, om jag förstår dig rätt, är att samma upptagning kan ge olika perceived pitch/tonhöjd vid olika uppspelningar.
Det tycker jag i så fall är synnerligen intressant.
Vad gäller verkligheten som referens, så blir det olika beroende på hur inspelningen görs.
Oavsett vilket, så är stereo med 2 högtalare ett markant sämre alternativ än om man går över till 3 högtalare enligt L/R/C samt använder den algoritm speciellt utvecklat för ändamålet.
Det är min uppfattning.
Mvh
Peter