petersteindl skrev: Hur definierar du Ljudfält?
Svaret är i likhet vilket vågutbredningsfält som helst (i medium såsom ljud eller i annan materia eller icke medium såsom t ex EM-fält) med utbredning i tid och rum. Eller i linje med begreppet "sound field", som t ex denna sökning visar: https://scholar.google.se/scholar?hl=en ... und+field+
I övrigt ser jag inga motsättningar mot det du skrev och det jag skrev. Det jag ville ha fram var illustreras bäst i din beskrivning av skalärer och vektorer, där de senare kan representera ljudfält och de föregående ljudtryck. För övrigt tycker jag att du gav en bra beskrivning hur perceptuellt återskapande kan ske via frekvensrespons vid trumhinnorna och tidsskillnader mellan öronen:
petersteindl skrev:
Nu kommer vi till finessen. Tryck och ljudtryck är skalära storheter. Det är således inga vektorstorheter. I och med detta existerar ingen riktning i storheten Ljudtryck! Jag upprepar. Det finns ingen riktning i ljudtryck. Ljudtryck representeras i skalärfält. Det är inte vektorfält.
Ljudfält som du nämner i sammanhanget gäller propagerande våg. Det är definitionen. Då finns storheten hastighet med och hastighet är vektor och har riktning, den riktning varmed vågen utbreder sig. Detta representeras i vektorfält.
Trumhinnorna registrerar inte Ljudfält. … då räcker det med att återskapa 2 skalära storheter som registreras. Därefter överlåts det till hjärnan att göra resten.
Men, eftersom hörseln faktiskt hör riktning så betyder det att riktningen fås fram i neurala processer i den mentala domänen.
….
Koden för detta ligger inte i hastighet på trumhinnorna utan det ligger i frekvensdomän d v s tonkurva samt i tidsdomän d v s tidsskillnad mellan trumhinnorna.
Så, med perfekt korrekt registrerad tid på respektive trumhinna och perfekt korrekt frekvensgång på respektive trumhinna som båda innefattar den kod som behövs för mental vektorprojicering, d v s då kan hjärnans neurala nätverk avkoda inkommande signal på perfekt korrekt sätt. Hjärnan jobbar med differens vid avkodning, inte summering, åtminstone vid just denna spatiala avkodning.
...
Detta går inte att åstadkomma från något befintligt fonogram återgivet med 2 högtalare.
Däremot kan man med stormsteg närma sig korrekt mental avkodning med 3 högtalare L/R/C fram och det är enbart under förutsättning att man beräknar respektive högtalares insignal enligt givna algoritmer som jag funnit fram redan 1989/90 och sedan dess hemlighållit. Det kan användas på samtliga av dagens befintliga stereoinspelningar.
….
MvH
Peter
On topic kanske detta kan ge lite perspektiv på olika vägar att reproducera ljud och få "högtalarna att försvinna"? Från SOUND FIELD SYNTHESIS: https://www.researchgate.net/figure/A-W ... _226555409
State-of-the-art systems for the reproduction of spatial audio suffer from a serious problem: The spatial properties of the reproduced sound can only be perceived correctly in a small part of the listening area, the so-called sweet spot. This restriction occurs because conventional reproduction of spatial audio is based on psychoacoustics, i. e. mainly intensity panning techniques. A solution to this problem calls for a new reproduction technique which allows the synthesis of physically correct wave fields of three-dimensional acoustic scenes. It should result in a large listening area which is not restricted to a particular sweet spot. A number of different approaches have been suggested. They can be roughly categorized into advanced panning techniques, Ambisonics, and wave field synthesis. Advanced panning techniques aim at enlarging the sweet spot well known from two-channel stereo or 5-channel surround sound systems. An example is the vector base amplitude panning tech- nique (VBAP) as described e.g. in [1]. Ambisonics systems represent the sound field in an enclosure by an expansion into three-dimensional basis functions. A faithful reproduction of this sound field requires recording techniques for the contributions of all relevant basis functions.
Råkade hitta en studie som kvantifierar felet mellan önskat och återskapat ljudfält:
https://www.researchgate.net/figure/A-t ... _314222304
Abstract: This paper proposes a measure to evaluate sound field reproduction systems with an array of loudspeakers. The spatially-averaged squared error of the sound pressure between the desired and the reproduced field, namely the spatial error, has been widely used, which has considerable problems …. he measure proposed in this study is based on the beamforming powers of the desired and the reproduced fields. Simulation and experimental results show that the proposed measure is less sensitive to room reflections and the amplitude decay than the spatial error, which is likely to agree better with the human perception of source localization.
Jag vet att bla du Peter ha skrivit om återgivning och bla WFS tidigare, t ex här:
viewtopic.php?f=10&t=71848&p=2172189&hilit=WFS#p2172189
viewtopic.php?f=9&t=69631&p=2073538&hilit=WFS#p2073538