"Högtalarna försvinner..."

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

"Högtalarna försvinner..."

Inläggav Strmbrg » 2021-07-23 07:37

...när jag blundar. Eller då jag har släckt ner så de inte syns.

Nä, det är inte mina ord, utan sådant jag har noterat att några beskriver.
Då infinner sig rimligtvis frågan: När du ser högtalarna, låter det som att ljud kommer direkt ur dem då?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav JM » 2021-07-23 08:24

Strmbrg skrev:...när jag blundar. Eller då jag har släckt ner så de inte syns.

Nä, det är inte mina ord, utan sådant jag har noterat att några beskriver.
Då infinner sig rimligtvis frågan: När du ser högtalarna, låter det som att ljud kommer direkt ur dem då?

Neuropsykologin/neurofysiologin ger är att synen oftast men inte alltid är överordnad hörseln. När du hör ett ljud med en annan lokalisation än där du för stunden vilar ögonen kommer ögonen/synen reflexmässigt att att lokaliseras till ljudets position. Reflexen sker redan i hjärnstammen utan inblandning av högre kognitiva regioner eller viljan. Sannolikt evulotionära skäl till att denna reflex finns. Lyssnar du i tex mörker är det bara ljudet som skapar lokalisation i rymden. Denna lokalisation är mycket korrekt - i horizontalplanet +/- 2 grader. Dvs nästan som elefantens +/- 1 grad trots mycket olika avstånd mellan öronen.

Min erfarenhet är att lyssnande utan att högtalarna syns ger bättre ljudupplevelse.

Hjärnan blir konfunderad vid stereolyssning när ljudet i mono kommer mitt emellan två ljudkällor där det inte finns någon synlig ljudkälla. Till viss del kan hjärnan adaptatera.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Strmbrg » 2021-07-23 09:20

Det där är intressant. Kan man tänka sig att olika personer som sätts att lyssna på samma sak ur samma anläggning får olika upplevelse av huruvida ljudet kommer från högtalarna?
Åter igen en aspekt utifrån att även mottagaren (lyssnaren) spelar en roll, inte enbart det fysikaliska däromkring.

Typ:
”Sätt dig här på min plats och lyssna! Man hör ju absolut inte att ljudet kommer från högtalarna! Det låter mycket naturligt.”
”Åkej... ...nä, jag håller inte med. Ljudet släpper inte från högtalarna. Det låter onaturligt.”
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Mirage » 2021-07-23 10:05

Strmbrg skrev:...när jag blundar. Eller då jag har släckt ner så de inte syns.

Nä, det är inte mina ord, utan sådant jag har noterat att några beskriver.
Då infinner sig rimligtvis frågan: När du ser högtalarna, låter det som att ljud kommer direkt ur dem då?

Nej

Sitter jag i ett hörn på soffan och spelar med bara golvhögtalarna så hörs det att det kommer från högtalaren närmast. Växlar jag då till läget Trifield i försteget (Meridian), så att även centern spelar, så låter det inte som att det kommer från högtalarna, även om jag sitter i ett hörn (och ser högtalarna).
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Harryup » 2021-07-23 10:40

Nej, det låter inte som att ljudet kommer ur högtalarna vare sig man ser dom eller inte. Ljudbilden påverkas inte av ljus eller mörker men väl att man kanske kopplar av lite extra om rummet är lite mörkare men det låter lika stort. Dock går allt enkelt att sabba med dålig timing mellan delningarna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav shifts » 2021-07-23 11:57

Harryup skrev:Nej, det låter inte som att ljudet kommer ur högtalarna vare sig man ser dom eller inte. Ljudbilden påverkas inte av ljus eller mörker men väl att man kanske kopplar av lite extra om rummet är lite mörkare men det låter lika stort. Dock går allt enkelt att sabba med dålig timing mellan delningarna.


Låter lite konstigt, då många inspelningar helt klart har ljud knutna till högtalarna. Hör du aldrig ljudet som om de kom direkt från högtalarna eller menar du att när inspelningen tillåter det så upplevs ljudet som om det inte kom från högtalarna?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Harryup » 2021-07-23 12:11

shifts skrev:
Harryup skrev:Nej, det låter inte som att ljudet kommer ur högtalarna vare sig man ser dom eller inte. Ljudbilden påverkas inte av ljus eller mörker men väl att man kanske kopplar av lite extra om rummet är lite mörkare men det låter lika stort. Dock går allt enkelt att sabba med dålig timing mellan delningarna.


Låter lite konstigt, då många inspelningar helt klart har ljud knutna till högtalarna. Hör du aldrig ljudet som om de kom direkt från högtalarna eller menar du att när inspelningen tillåter det så upplevs ljudet som om det inte kom från högtalarna?


Jag menar att ljud som skall komma ifrån riktning högtalaren också gör det men inte annars. Ljud panorerade på annan plats låter inte som att det ändå kommer ifrån högtalaren.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav shifts » 2021-07-23 13:47

Ok, då förstår jag. Det var mindre kategoriskt och känns mer rimligt. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Thomas_A » 2021-07-23 14:32

Mirage skrev:
Strmbrg skrev:...när jag blundar. Eller då jag har släckt ner så de inte syns.

Nä, det är inte mina ord, utan sådant jag har noterat att några beskriver.
Då infinner sig rimligtvis frågan: När du ser högtalarna, låter det som att ljud kommer direkt ur dem då?

Nej

Sitter jag i ett hörn på soffan och spelar med bara golvhögtalarna så hörs det att det kommer från högtalaren närmast. Växlar jag då till läget Trifield i försteget (Meridian), så att även centern spelar, så låter det inte som att det kommer från högtalarna, även om jag sitter i ett hörn (och ser högtalarna).


Gäller detta även om du lyssnar på TV/film via två högtalare? När sitter i hörnet framför högtalaren kommer ljudet/dialogen alltid från mitten där TVn oavsett om TVn visar något eller ej. Med musik varierar det med inspelning.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Mirage » 2021-07-24 14:36

Jag har Trifield som grundinställning för både film/TV och musik/radio, eftersom jag ofta inte sitter i mitten. Sitter jag då i ett hörn, rakt framför ena golvhögtalaren, så låter det som att tal (och sång) kommer från mitt emellan centern och golvhögtalaren. Växlar jag till stereoläge så blir högtalaren framför mig mycket mer dominant.

Sitter jag i mitten och lyssnar på musik fördrar jag dock stereoläge, det ger mer djup och större "ljudbild". Med Trifield då så "faller det ihop" och röster hamnar lägre. Till film som inte har flerkanalsljud så föredrar jag dock Trifield.

Högtalarna från Revel har verkligen en bra förmåga att få ljudet att låta som att det inte kommer från högtalarna. Mina tidigare Mirage M-serie hade också denna förmåga, men det har ju inte speciell konstruktion med element även bakåt (bipoler).
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav petersteindl » 2021-07-24 15:41

Mirage skrev:Jag har Trifield som grundinställning för både film/TV och musik/radio, eftersom jag ofta inte sitter i mitten. Sitter jag då i ett hörn, rakt framför ena golvhögtalaren, så låter det som att tal (och sång) kommer från mitt emellan centern och golvhögtalaren. Växlar jag till stereoläge så blir högtalaren framför mig mycket mer dominant.

Sitter jag i mitten och lyssnar på musik fördrar jag dock stereoläge, det ger mer djup och större "ljudbild". Med Trifield då så "faller det ihop" och röster hamnar lägre. Till film som inte har flerkanalsljud så föredrar jag dock Trifield.

Högtalarna från Revel har verkligen en bra förmåga att få ljudet att låta som att det inte kommer från högtalarna. Mina tidigare Mirage M-serie hade också denna förmåga, men det har ju inte speciell konstruktion med element även bakåt (bipoler).

Jättebra info. :)

Det jag markerat hänger ihop. Båda är konsekvenser av en och samma tekniska lösning. Detta går faktiskt att undvika. Gör man det, så bibehålls ljudbilden över hela rummet och ljudbilden förblir intakt, även röster och instrument som skall höras från mitten.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Thomas_A » 2021-07-26 09:42

Hos mig är ljudet (sterouppsättnig) fixerat vid mitten när jag har dialog via TV eller film. Detta oavsett om jag sitter i mitten mellan högtalarna eller om jag sitter snett (= rakt framför högtalaren).
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav DVD-ai » 2021-07-26 09:55

Thomas_A skrev:Hos mig är ljudet (sterouppsättnig) fixerat vid mitten när jag har dialog via TV eller film. Detta oavsett om jag sitter i mitten mellan högtalarna eller om jag sitter snett (= rakt framför högtalaren).


Vad har du gjort för akustiska åtgärder i rummet generellt ?
Och menar du att valfritt tvprogram har en centrerad dialog även om du sitter snett ?
Och om du sitter mitt mellan mitten och så långt ut att du är i linje med högtalaren, hur håller det ihop där ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Thomas_A » 2021-07-26 10:44

DVD-ai skrev:
Thomas_A skrev:Hos mig är ljudet (sterouppsättnig) fixerat vid mitten när jag har dialog via TV eller film. Detta oavsett om jag sitter i mitten mellan högtalarna eller om jag sitter snett (= rakt framför högtalaren).


Vad har du gjort för akustiska åtgärder i rummet generellt ?
Och menar du att valfritt tvprogram har en centrerad dialog även om du sitter snett ?
Och om du sitter mitt mellan mitten och så långt ut att du är i linje med högtalaren, hur håller det ihop där ?


- Högtalarna är nära vägg mot en dämppanel (Sounds of Science).
- Toe-in så att högtalarna korsar framför mig (höger högtalare är on-axis när jag sitter rakt framför vänster högtalare).
- De flesta program (som nyheter etc) har dialogen centrerad) oavsett var jag sitter mellan högtalarna. Även dialog på filmer. Musik varierar lite, beror på inspelning.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav DVD-ai » 2021-07-26 12:24

Thomas_A skrev:
DVD-ai skrev:
Thomas_A skrev:Hos mig är ljudet (sterouppsättnig) fixerat vid mitten när jag har dialog via TV eller film. Detta oavsett om jag sitter i mitten mellan högtalarna eller om jag sitter snett (= rakt framför högtalaren).


Vad har du gjort för akustiska åtgärder i rummet generellt ?
Och menar du att valfritt tvprogram har en centrerad dialog även om du sitter snett ?
Och om du sitter mitt mellan mitten och så långt ut att du är i linje med högtalaren, hur håller det ihop där ?


- Högtalarna är nära vägg mot en dämppanel (Sounds of Science).
- Toe-in så att högtalarna korsar framför mig (höger högtalare är on-axis när jag sitter rakt framför vänster högtalare).
- De flesta program (som nyheter etc) har dialogen centrerad) oavsett var jag sitter mellan högtalarna. Även dialog på filmer. Musik varierar lite, beror på inspelning.


Tack för informationen !
Hur är efterklangen i rummet generellt ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Thomas_A » 2021-07-26 12:53

DVD-ai skrev:
Thomas_A skrev:
DVD-ai skrev:
Vad har du gjort för akustiska åtgärder i rummet generellt ?
Och menar du att valfritt tvprogram har en centrerad dialog även om du sitter snett ?
Och om du sitter mitt mellan mitten och så långt ut att du är i linje med högtalaren, hur håller det ihop där ?


- Högtalarna är nära vägg mot en dämppanel (Sounds of Science).
- Toe-in så att högtalarna korsar framför mig (höger högtalare är on-axis när jag sitter rakt framför vänster högtalare).
- De flesta program (som nyheter etc) har dialogen centrerad) oavsett var jag sitter mellan högtalarna. Även dialog på filmer. Musik varierar lite, beror på inspelning.


Tack för informationen !
Hur är efterklangen i rummet generellt ? :)


Som nedan ungefär.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Thomas_A » 2021-07-26 13:20

*Vad jag förstår är detta RT60 men kalkylerat från RT20. Men lite osäker.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav JM » 2021-07-26 13:25

Thomas_A skrev:*Vad jag förstår är detta RT60 men kalkylerat från RT20. Men lite osäker.

När och hur kommer den dominerande reflexen relativt direktljudet och hur är den relativa ljudstyrkan?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Thomas_A » 2021-07-26 13:37

JM skrev:
Thomas_A skrev:*Vad jag förstår är detta RT60 men kalkylerat från RT20. Men lite osäker.

När och hur kommer den dominerande reflexen relativt direktljudet och hur är den relativa ljudstyrkan?

JM


Det kan jag inte svara på utan att mäta och räkna. Eftersom det är ett litet rum bör reflexen från närmaste vägg vara relativt tidig. Högtalarnas kraftiga invinkling mot den motstående väggen gör att reflexen från närmaste högtalare-vägg blir reducerad och att reflexen från den distanta högtalaren och vägg blir starkare än om invinkling inte gjordes.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-07-26 14:40

Thomas_A skrev:*Vad jag förstår är detta RT60 men kalkylerat från RT20. Men lite osäker.


Ja, så brukar det vara.
Dessutom tyder värdena på det också.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57174
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Nattlorden » 2021-07-26 15:26

Johan_Lindroos skrev:
Thomas_A skrev:*Vad jag förstår är detta RT60 men kalkylerat från RT20. Men lite osäker.


Ja, så brukar det vara.
Dessutom tyder värdena på det också.

'
Och gör man ett äkta RT60 i ett för litet rum så "får man" för det..... Oavsett om man avlossat startpistol eller vad.... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Thomas_A » 2021-07-26 15:33

Men rummet har i alla fall en skarp skiljelinje under och över 100 Hz.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav JM » 2021-07-26 16:09

Thomas_A skrev:Men rummet har i alla fall en skarp skiljelinje under och över 100 Hz.

Vilket värde tillskriver du mätningen?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Thomas_A » 2021-07-26 18:25

JM skrev:
Thomas_A skrev:Men rummet har i alla fall en skarp skiljelinje under och över 100 Hz.

Vilket värde tillskriver du mätningen?

JM


Att det liknar ett genomsnittligt vardagsrum med soffor, mattor och möbler? Jag visade grafen mestadels för att frågan kom upp.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav petersteindl » 2021-07-26 19:04

Thomas_A skrev:
JM skrev:
Thomas_A skrev:Men rummet har i alla fall en skarp skiljelinje under och över 100 Hz.

Vilket värde tillskriver du mätningen?

JM


Att det liknar ett genomsnittligt vardagsrum med soffor, mattor och möbler? Jag visade grafen mestadels för att frågan kom upp.


Jag tror inte den kurvan visar korrekt efterklangstid. Om den så gjorde så är det i så fall inte ett rum som liknar ett genomsnittligt vardagsrum med soffor, mattor och möbler.

Jag kan inte se hur skillnaden mellan 100 Hz och 80 Hz kan vara en faktor 2 i RT60.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Thomas_A » 2021-07-26 20:36

petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:
JM skrev:Vilket värde tillskriver du mätningen?

JM


Att det liknar ett genomsnittligt vardagsrum med soffor, mattor och möbler? Jag visade grafen mestadels för att frågan kom upp.


Jag tror inte den kurvan visar korrekt efterklangstid. Om den så gjorde så är det i så fall inte ett rum som liknar ett genomsnittligt vardagsrum med soffor, mattor och möbler.

Jag kan inte se hur skillnaden mellan 100 Hz och 80 Hz kan vara en faktor 2 i RT60.

MvH
Peter


Det är möjligt att det är så. Jag har inte undersökt saken särskilt noga, men en sak som behöver göras är att testa på högre nivåer. Jag har nog bara konstaterat att det är relativt normala värden, 0,3-0,4 i övriga spektrat. Noteras är att rummet är ganska litet, 4,2x4 meter på ett ungefä.
.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav I-or » 2021-07-27 18:40

Ja, efterklangstiden stiger kanske ovanligt brant för låga frekvenser, men omöjligt är det inte om begränsningsytorna behagar ha resonansfrekvenser som leder till tydligt frekvensberoende absorption.

När man tittar på rådata för utklingningsförloppet ser man ofta att algoritmen blir en aning lurad av diverse slängar hit och dit. Dessutom är det hela alltid lurigt för låga frekvenser, där den modala dominansen är total och RT60, vilken strikt sett är ett statistiskt mått, egentligen inte är definierad. Man får alltså oftast klart olika resultat i olika positioner i rummet för låga frekvenser.

Så här kan det se ut när förloppet är snyggt och algoritmen inte får några svårigheter:

Example-of-Reverberation-Time-T20.png
Example-of-Reverberation-Time-T20.png (83.92 KiB) Visad 3470 gånger


RT60 blir alltså 60/20*0,56 = 1,68 s ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav E » 2021-07-27 21:47

Mirage skrev:[…] Växlar jag till stereoläge så blir högtalaren framför mig mycket mer dominant.

Förbättras inte ditt "snedsittande" hur-mycket-du-än vinklar in högtalarna?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Mirage » 2021-07-28 09:31

Jag har aldrig testat. Ställde dem så att de pekar in 22-23 grader innan vi mätte och justerade in allt, sen har de fått stå så. I mitten låter det jättebra i stereo och på sidorna funkar det bra med Trifield. Med film funkar det bra i hela soffan, även om det är bäst i mitten.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: "Högtalarna försvinner..."

Inläggav Thomas_A » 2021-07-28 12:21

Jag undrar om det är möjligt att mäta effekten av ljudbildens placering.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], RogerGustavsson och 4 gäster