Audiofil filosofi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Audiofil filosofi

Inläggav JM » 2021-07-26 06:23

Filosofiska tankar kring fenomenet audiofili.


En del är lätt att ta till sig. Annat är inte helt intuitivt.

JM
Senast redigerad av JM 2021-07-27 07:32, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav Nattlorden » 2021-07-26 08:49

Bra med en sammanfattning, men inget nytt relativt allt vi avhandlat här genom åren.. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16424
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav Strmbrg » 2021-07-26 09:39

Jag tittar på videon just nu. Har bara kommit en liten bit men jag tycker att det verkar intressant.

Apropå "Inget nytt" så vill jag bara påpeka att det mesta som avhandlas på Faktiskt, i Hifi-magasin, på andra Hifi-fora eller sker i branschen är inom kategorin "Inget nytt".
Det kan - för de som instämmer i att det mesta är skåpmat - motivera reflexionen: "Jaha, och varför lägger vi i så fall inte ner allt ytterligare engagemang i ämnet "Hifi" och istället uteslutande ägnar oss åt att lyssna på musik?" (Möjligen undantaget lite ytterligare finslipning på det som redan ligger längs den korrekta vägen...)

Om i stort sett allt som skrivs och sägs renderar i antingen gäspningar och/eller i bryska avfärdanden. Eller för den delen renderar i förbehållslösa instämmanden.
Tja, vad är då syftet med alltsammans, annat än möjligen ett mer eller mindre tvångsmässigt fortsatt gluttande i forumtrådar och magasin-artiklar, ett fortsatt bryskt avfärdande av vissa påståenden samt ett fortsatt medhållande av andra påståenden?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav petersteindl » 2021-07-26 10:58

Intressant video. Jag kanske ser den ur annan synvinkel än många andra.

Professor David L. Hildebrand skrev: “The Quest for Absolute Sound: What are the Philosophical Stakes for Audiophiles?”

It introduces three audiophile debates and then describes a couple of ways that each area might be enhanced by a better understanding of some philosophical issues laying under their surface.

I. OBJECTIVE MEASUREMENT VS. SUBJECTIVE DESCRIPTION
Should reproduced music or the gear which produces it be evaluated with objective measurement or subjective description?

II. OBJECTS VS. ENVIRONMENTS
Why is audio gear overemphasized, even to the neglect of what all acknowledge as very important — the room or environment?

III. REALISM VS. CONSTRUCTIVISM
What should music reproduction aim at?
Is the best ideal realism (or “transparency”) or is it rather the fulfillment of desires? - even if that means the concoction of musical experiences?
What does this do to our “window” on the musical performance?


Här har det segregerats mellan 2 huvudsakliga filosofistgrenar, transparentisterna kontra konstruktivisterna. :)

Respektive filosofist uttrycker sina käpphästar på området och förkastar motpartens.

Den här videon kan sammanfattas i två perspektiv, dels av analys som är gjord av representanter av de båda filolosofistgrenarna, dels av syntes som är gjord av videoskaparen David L. Hildebrand, en högt utbildad och skicklig syntesist.

Det är alltså tre skilda expertgrupper varav två representerar analysen och en tredje representerar syntesen.

Tillsammans skapas audiofilifilosofism.

Men ger det bättre ljud d v s ljudåtergivning?

Ja, det skulle kunna göra det under förutsättning att syntesen inte bara var en syntes av filosofisterna utan även en analys av filosofisternas filosofier.

Finns det svagheter i filosofisternas syn, d v s i transparentisternas och/eller konstruktivisternas syn/filosofier? Finns det kanske till och med direkta felaktigheter som respektive resonemang byggs upp på?

Om det finns svagheter och/eller felaktigheter i respektive filosofistanalys, så kommer dessa vara ograverade i professorns syntes eftersom hans mål är att beskriva en så kallad Present situation.

Tyvärr, ser jag Present situation som en återvändsgränd inom ljudåtergivning. Det finns allvarliga fel i bägge leden och dessa fel fungerar som bromsklossar på vägen mot målet. Men eftersom målet i princip är okänt för de allra flesta så blir uppgiften svår att definiera.

Det krävs först och främst en korrekt analys av ”pros and cons” i resonemangen hos respektive filosofistläger. Men är de redo att ta emot det. Det är som en strävan efter det okända. Det är som att sakna något man aldrig sett eller hört eller upplevt eller haft. I väntan på Godot. Finns det överhuvudtaget?

Om det finns, så måste det i så fall finnas ytterligare en variant på filosofi som genomskådat problematiken, men som ännu inte presenterats.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav Nattlorden » 2021-07-26 14:40

Strmbrg skrev:Det kan - för de som instämmer i att det mesta är skåpmat - motivera reflexionen: "Jaha, och varför lägger vi i så fall inte ner allt ytterligare engagemang i ämnet "Hifi" och istället uteslutande ägnar oss åt att lyssna på musik?"


Tror det är 9 år sedan jag petade i setup:en här inne och sex år sedan bion blev klar.... Så jag ägnar mig uteslutande åt att lyssna på musik.... (förutom att fixa riktig återgivning i nuvarande bil efter att den tidigare blev påkörd/demolerad på E6:an)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16424
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav Strmbrg » 2021-07-26 16:29

Ja, jo, men med engagemang avser jag även exempelvis forum-engagemang.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav distad » 2021-07-26 16:48

Strmbrg skrev:Ja, jo, men med engagemang avser jag även exempelvis forum-engagemang.

Vi ska var tacksamma över att Nattlorden lägger tid på att läsa vad som skrivs. Utan hans överblick hade det varit djungel här...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16424
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav Strmbrg » 2021-07-26 16:50

FBK skrev:
Strmbrg skrev:Ja, jo, men med engagemang avser jag även exempelvis forum-engagemang.

Vi ska var tacksamma över att Nattlorden lägger tid på att läsa vad som skrivs. Utan hans överblick hade det varit djungel här...


Visst! Men det var inte specifikt riktat till honom. Jag ifrågasätter såklart mig själv inte minst.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav Ogjort » 2021-07-27 06:06

petersteindl skrev:
Professor David L. Hildebrand skrev: “The Quest for Absolute Sound: What are the Philosophical Stakes for Audiophiles?”

It introduces three audiophile debates and then describes a couple of ways that each area might be enhanced by a better understanding of some philosophical issues laying under their surface.

I. OBJECTIVE MEASUREMENT VS. SUBJECTIVE DESCRIPTION
Should reproduced music or the gear which produces it be evaluated with objective measurement or subjective description?

II. OBJECTS VS. ENVIRONMENTS
Why is audio gear overemphasized, even to the neglect of what all acknowledge as very important — the room or environment?

III. REALISM VS. CONSTRUCTIVISM
What should music reproduction aim at?
Is the best ideal realism (or “transparency”) or is it rather the fulfillment of desires? - even if that means the concoction of musical experiences?
What does this do to our “window” on the musical performance?


Här har det segregerats mellan 2 huvudsakliga filosofistgrenar, transparentisterna kontra konstruktivisterna. :)

Peter


Om man enbart ingår i "transparentisterna" och är helt ointresserad av manicker, lysdioder och mojänger...
Alltså bara intresserad av "återgivning" i bästa möjliga mån.
Bör man då definieras som audiofil?

undrar
Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav JM » 2021-07-27 07:30

A) Audiofil är för mig en som älskar optimalt artificiellt reproducerat ljud. En audiofil behöver inte vara men är ofta ljudprylfixerad.
B) En person som enbart älskar optimalt oförstärkt icke artificiellt "liveljud" kallas.....?
En musik/ljudälskare kan vara både A och B.

JM
Senast redigerad av JM 2021-07-27 07:56, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav petersteindl » 2021-07-27 07:41

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:
Professor David L. Hildebrand skrev: “The Quest for Absolute Sound: What are the Philosophical Stakes for Audiophiles?”

It introduces three audiophile debates and then describes a couple of ways that each area might be enhanced by a better understanding of some philosophical issues laying under their surface.

I. OBJECTIVE MEASUREMENT VS. SUBJECTIVE DESCRIPTION
Should reproduced music or the gear which produces it be evaluated with objective measurement or subjective description?

II. OBJECTS VS. ENVIRONMENTS
Why is audio gear overemphasized, even to the neglect of what all acknowledge as very important — the room or environment?

III. REALISM VS. CONSTRUCTIVISM
What should music reproduction aim at?
Is the best ideal realism (or “transparency”) or is it rather the fulfillment of desires? - even if that means the concoction of musical experiences?
What does this do to our “window” on the musical performance?


Här har det segregerats mellan 2 huvudsakliga filosofistgrenar, transparentisterna kontra konstruktivisterna. :)

Peter


Om man enbart ingår i "transparentisterna" och är helt ointresserad av manicker, lysdioder och mojänger...
Alltså bara intresserad av "återgivning" i bästa möjliga mån.
Bör man då definieras som audiofil?

undrar
Anders O.


Absolut. Varför skulle man inte göra det? Transparentisterna är ju en delmängd av mängden Audiofilerna. Han tar inte ens upp manicker, lysdioder och mojänger. Varför kommer det på tal?

Det som är lite lustigt är att transparentisterna ofta tror/anser att konstruktivisterna gillar manicker, lysdioder och mojänger, medans konstruktivisterna ofta tror/anser att transparentisterna gillar manicker, lysdioder och mojänger.

Jag kan inte påminna mig om att jag sedan 1968 träffat någon audiofil som gillar manicker, lysdioder och mojänger. Undrar var det kommer ifrån? Jag skulle snarast säga motsatsen. De som gillar manicker, lysdioder och mojänger är inte audiofiler.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav hifikg » 2021-07-27 10:24

petersteindl skrev:...De som gillar manicker, lysdioder och mojänger är inte audiofiler.


Låter lite väl kategoriskt kan jag tycka. Innan jag nådde målet testade jag alla möjliga pryttlar o mojänger o tyckte det var kul med stora VU-metrar o blåa lysdioder. Att den slutliga lösningen knappt innehåller sådant alls är kanske mest en slump. Å andra sidan gillar jag manicker som rörhäckar t ex. Och ibland tar jag mig för att baxa hem "nya" högtalare, fast jag vet hur det kommer att sluta. Så nä, man kan nog vara nyfiken på mojänger och vara audiofil. Ska testa en ny mojäng imorgon förresten :) Och kanske köper jag nya högtalare redan idag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiofili filosofiskt.

Inläggav petersteindl » 2021-07-27 11:09

hifikg skrev:
petersteindl skrev:...De som gillar manicker, lysdioder och mojänger är inte audiofiler.


Låter lite väl kategoriskt kan jag tycka. Innan jag nådde målet testade jag alla möjliga pryttlar o mojänger o tyckte det var kul med stora VU-metrar o blåa lysdioder. Att den slutliga lösningen knappt innehåller sådant alls är kanske mest en slump. Å andra sidan gillar jag manicker som rörhäckar t ex. Och ibland tar jag mig för att baxa hem "nya" högtalare, fast jag vet hur det kommer att sluta. Så nä, man kan nog vara nyfiken på mojänger och vara audiofil. Ska testa en ny mojäng imorgon förresten :) Och kanske köper jag nya högtalare redan idag.


Fast, det som du skriver ligger i linje med mitt påstående. Man kan istället för ordet ”gillar” ersätta det med ordet ”prioriterar”.

Detta med rör som glöder är en annat filosofisk aspekt.

Sedan skall man hålla i minnet att jag i denna tråd, än så länge, enbart diskuterar ämnet d v s det som tas upp i videon och där tar man inte upp manicker, lysdioder och mojänger.

Däremot gör man åtskillnad mellan Apparaterna och Rummet/lyssningsmiljön d v s mellan ljudkällorna och ljudmediet.

I professionellt sammanhang vid inspelning kan manicker, lysdioder och mojänger vara betydligt viktigare att ha än transparent välljud. Där måste man ha kontroll på utstyrning.

Skulle vilja se Ogjort göra inspelningar utan att ha någon som helst vetskap eller kontroll på utstyrning/signalnivå.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Stranne och 6 gäster