Lyssnande i liggande ger helt annan upplevelse än i sittande

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Lyssnande i liggande ger helt annan upplevelse än i sittande

Inläggav JM » 2021-08-03 21:30

Nya studier indikerar att i liggande förändras perceptionen av omvärlden. Bla blir vi mer taktila och andra sensoriska sinnen minskar i betydelse . Om detta även inkluderar hörseln är oklart.
Vilka är era erfarenheter?
https://www.nature.com/articles/s41598-021-92192-1

JM
Senast redigerad av JM 2021-08-05 17:44, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Lyssnande i ligande ger helt annan upplevelse än i sitta

Inläggav jansch » 2021-08-03 22:27

JM skrev:Nya studier indikerar att i liggande förändras perceptionen av omvärlden. Bla blir vi mer taktila och andra sensoriska sinnen minskar i betydelse . Om detta även inkluderar hörseln är oklart.
Vilka är era erfarenheter?

JM


Personligen tycker jag att hjärnan har full koll på huvudets läge. Detta oavsett om man lutar huvudet bakåt/framåt eller på sidan relativt ljudkällan. Har testat "vertikal sterero återgivning" men det låter helt fel. Intressant är dock att hörlurslyssning fungerar OK när man ligger på sidan, inte bra men heller inte dåligt.

Jämför man med synen uppfattar jag 90 graders roterad bild bild som helt onaturlig, så även läsning av bok på sidan (boken orienterad efter huvudets sidoläge). Däremot bakåt eller framåtlutad stör ej så mycket.

Summerat - balanssinnet /hjärnan verkar vilja ha stereoljud orienterat efter vår fantastiska planets dragningskraft när huvudets vinkel ändras både i sidled och framåt/bakåt.
Jag upplever då ingen onaturlig förändring, det låter helt enkelt rätt trots att stereroperspektivet ju rent fysikaliskt blir begränsat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lyssnande i ligande ger helt annan upplevelse än i sitta

Inläggav petersteindl » 2021-08-05 12:33

jansch skrev:
JM skrev:Nya studier indikerar att i liggande förändras perceptionen av omvärlden. Bla blir vi mer taktila och andra sensoriska sinnen minskar i betydelse . Om detta även inkluderar hörseln är oklart.
Vilka är era erfarenheter?

JM


Personligen tycker jag att hjärnan har full koll på huvudets läge. Detta oavsett om man lutar huvudet bakåt/framåt eller på sidan relativt ljudkällan. Har testat "vertikal sterero återgivning" men det låter helt fel. Intressant är dock att hörlurslyssning fungerar OK när man ligger på sidan, inte bra men heller inte dåligt.

Jämför man med synen uppfattar jag 90 graders roterad bild bild som helt onaturlig, så även läsning av bok på sidan (boken orienterad efter huvudets sidoläge). Däremot bakåt eller framåtlutad stör ej så mycket.

Summerat - balanssinnet /hjärnan verkar vilja ha stereoljud orienterat efter vår fantastiska planets dragningskraft när huvudets vinkel ändras både i sidled och framåt/bakåt.
Jag upplever då ingen onaturlig förändring, det låter helt enkelt rätt trots att stereroperspektivet ju rent fysikaliskt blir begränsat.


Det du skriver är väldigt bra synpunkter. Att ligga i sängen och ha högtalarna i taket för att få en vertikal ljudbild såsom den vore horisontell låter sig inte göras så länge vi har vår gravitation.

Men om högtalarna är kvar på vanlig plats och istället för att sitta i soffan så intar man liggande position i soffan, hur blir ljudupplevelsen då? Jag kan ofta/ibland lyssna på musik via högtalarna då jag ligger ner i soffan. För mig funkar det utmärkt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lyssnande i ligande ger helt annan upplevelse än i sitta

Inläggav paa » 2021-08-05 16:57

Det går att korrigera rubriken genom att redigera första inlägget!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Lyssnande i liggande ger helt annan upplevelse än i sitt

Inläggav JM » 2021-08-05 17:59

Tack paa! Är trött partiell dyslektiker. Vårdskulden är tung. Har inte kunnat ta ut semester i år. Vi har nu trots prioriteringar på det viktigaste mer än dubbelt så mycket att göra per dag än normalt. Ändå ökar arbetsbördan varje vecka.
Personligen har jag aldrig noterat någon skillnad på lyssnande i liggande. Inte heller verkar taktila inslag i ljudet öka märkbart.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssnande i liggande ger helt annan upplevelse än i sitt

Inläggav hifikg » 2021-08-05 21:58

Lyssnar inte sällan i halvliggande läge. Stresslessen fälls bakåt och musiken tar över rummet. Emellanåt nickar jag till och vaknar av att Cornelis, Leonard eller någon annan hädangången sångare/sångerska står alldeles intill min viloplats. Ibland är det rent skrämmande.
Sitter nöjd :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], FalloutBoy och 9 gäster