Apple music med spatial audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Apple music med spatial audio

Inläggav galder » 2021-08-04 13:43

Vad säger faktisianerna om detta? Dolby Atmos för music. Spatial audio.

En ny fluga som snart är ett minne blott?

"Is spatial audio with dynamic head tracking available for music?
We are excited to announce that spatial audio with dynamic head tracking is coming to Apple Music in the fall. Dynamic head tracking creates an even more immersive experience for spatial audio. It brings music to life by delivering sound that dynamically adjusts as you turn your head. And you can experience spatial audio with dynamic head tracking on AirPods Pro and AirPods Max with a compatible iPhone or iPad."

https://support.apple.com/en-us/HT212182

Apple Music announces Spatial Audio with Dolby Atmos; will bring Lossless Audio to entire catalog
https://www.apple.com/newsroom/2021/05/ ... ess-audio/

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple music med spatial audio

Inläggav Tell » 2021-08-08 16:04

Har noll erfarenhet av det själv, men spatial audio är väl ändå bara att det man lyssnar på alltid låter ifrån prylen man lyssnar ifrån när man vrider på huvet? Kanske kan ge lite grann om man pratar med nån o vill att det ska låta från rätt håll, men känns ändå som är rätt onödig gimmick.
Dolby Atmos kanske kan vara najs om det faktiskt funkar bra, alltså att den lyckas koda om surroundljud till hörlusstereo på ett korrekt o naturligt sätt. Men om den faktiskt gör det vet jag inte? Har iaf haft dobly atmos på min Windows-laptop o jag _hatade_ det. Spökade alldeles för mycket med ljudet samt att EQn var under all kritik även fast den råkade ha 15-20 band eller vad det nu var. Dessutom var den jävligt krånglig att avinstallera, men var en härlig befrielse när jag väl lyckades o fick in EAPO istället :)

rigi
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Apple music med spatial audio

Inläggav rigi » 2021-08-08 17:58

Jag tycker om det. Är det inte gratis att prova i 3månader? Bara och testa i så fall.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Apple music med spatial audio

Inläggav pLudio » 2022-08-15 22:46

Android 13 kommer nu också med Spatial Audio nu. Vad skall man ha det till utan AR eller VR?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Apple music med spatial audio

Inläggav I-or » 2022-08-17 10:59

Head-tracking används för att ljudhändelsernas virtuella positioner inte ska förändras när man vrider på huvudet med hörlurar. För musiklyssning kanske det är lite kul till en början, men i det stora hela fullständigt meningslöst om man frågar mig. Audiobranschen sliter desperat med nya idéer för att få sälja prylar.

En del musik mixas dock om för Dolby Atmos, vilket naturligtvis ger ett helt annat ljudsceneri och dessutom, märkligt nog, en helt annan klangbalans. Oftast är det gimmickartat och ganska irriterande, men ibland har man fått till det spatiellt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Apple music med spatial audio

Inläggav pLudio » 2022-08-17 12:40

I-or skrev:Head-tracking används för att ljudhändelsernas virtuella positioner inte ska förändras när man vrider på huvudet med hörlurar. För musiklyssning kanske det är lite kul till en början, men i det stora hela fullständigt meningslöst om man frågar mig. Audiobranschen sliter desperat med nya idéer för att få sälja prylar.

Sjukt irriterande om musiken panorerar när man vrider på huvudet. Såg att Qobuz hoppat på tåget tillsammans med THX.

I-or skrev:En del musik mixas dock om för Dolby Atmos, vilket naturligtvis ger ett helt annat ljudsceneri och dessutom, märkligt nog, en helt annan klangbalans. Oftast är det gimmickartat och ganska irriterande, men ibland har man fått till det spatiellt.

Det verkar satsas en del på Spatial Audio i poddar vilket kanske ändå inte är så dumt, men inte jättemeningsfullt heller.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Apple music med spatial audio

Inläggav dewpo » 2022-08-17 15:51

Qobuz verkar haka på trenden :| I samarbete med THX...

THX Spatial Audio.png
THX Spatial Audio.png (291.57 KiB) Visad 467 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster